اختلال یادگیری ریاضی (آو)


اختلال یادگیری ریاضی از اختلالات یادگیری محسوب شده که از سن کودکی آغاز شده و منجر به بروز مشکلات زیادی در زندگی کودک می‌گردد. از آنجایی که ریاضی یکی از دروس اصلی هر رشته تحصیلی و همچنین پیش زمینه یادگیری موضوعات دیگر است؛ اختلال در یادگیری آن منجر به بروز مشکل در حوزه های دیگر نیز می‌گردد. البته این بدان معنا نیست که کودکان مبتلا به این اختلال قادر به یادگیری هیچ از درس های دیگر نیستند. اما به هر حال فرایند یادگیری آنها طبیعی نبوده و فرایند سختی دارد. به همین دلیل بسیار اهمیت دارد که والدین نشانه های این بیماری را شناخته و هر چه سریعتر در این مورد اقدام نمایند. برای دریافت مشاوره کودک تلفنی کلیک کنید.

اختلال یادگیری ریاضی

کودکان مبتلا به اختلال ریاضی به طور مشخص در فهم و درک اعداد، محاسبات، مفاهمیم ریاضی و… دچار مشکل هستند. همچنین فراموش نکنید که اختلال یادگیری ریاضی و نارساخوانی ریاضی دو مفهوم کاملا متفاوت هستند. چرا که بسیاری از کودکان به ریاضی علاقه ای نداشته و به همین دلیل عملکر خوبی هم در آن ندارد. اما این به معنی ابتلا به این اختلال و داشتن مشکل ذهنی نیست. معمولا پسران و دختران آمار تقریبا یکسانی در ابتلا به این بیماری دارند. از طرفی این بیماری با حضور در مدرسه و شروع یادگیری ریاضی خود را نشان می‌دهد. به این دلیل ممکن است بسیاری از خانواده ها به موقع برای درمان اقدام نکنند. برای آشنایی بیشتر با انواع اختلال یادگیری کلیک کنید.

تاریخچه اختلال یادگیری ریاضی

اختلال یادگیری ریاضی در گذشته با نام سندروم گرستمن شناخته می‌شد. این سندروم اختلال مادرزادی در حساب بود که اختلال رشدی نیز محسوب می‌شد. اما سالها بعد  یعنی در سال 1980 زمانی که سومین کتابچه تشخیصی آماری منتشر شد؛ این اختلال را به عنوان یکی از اختلالات روانپزشکی و به صورت مستقل دسته بندی کردند.

نشانه های ابتلا به اختلال یادگیری ریاضی

با اینکه نشانه های ابتلا به اختلال یادگیری ریاضی مشهود نبوده و بسیار دیر خود را نشان می‌دهند؛ اما به هر حال توجه کردن به برخی از نشانه ها زیر نظر گرفتن کودک، تشخیص را ساده تر و سریعتر می‌کند. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با نشانه های اختلال نوشتن کلیک نمایید.
ترتیب اعداد را در حین شمردن فراموش می‌کنند

شمردن حتی با انگشتان نیز برای آنها بیشتر از حالت عادی طول می‎‌کشد

درک چند چیز متفاوت در یک گروه برایشان دشوار است

مهارت جزئی سازی را ندارند

آنان نمی‌توانند دو عدد را از نظر بزرگتر و کوچک تر مقایسه کنند

از انجام تکالیف ریاضی وحشت دارند

اختلال درگفتن زمان و یا خواندن ساعت

مشکل در به خاطر سپاری شماره تلفن و کدپستی

کودک مبتلا حتی مسائل لغتی ریاضی را نیز متوجه نمی‌شوند

پیامدهای ابتلا به اختلال یادگیری ریاضی

همانطور که پیش تر هم گفته شد؛ اختلال یادگیری ریاضی می‌تواند بر مهارت های دیگر نیز تاثیر بگذارد. برای مثال مشخص شده است؛ افرادی که این اختلال را دارند؛ در مهارت های شناختی نیز به مشکل می‌خورند و یا در مواردی مانند فعالیت های کلاسی، به دلیل ضغف شان گوشه گیر و منزوی می‎شوند. آنها در درک کلامی نیز به مشکل خورده و افت تحصیلی زیادی را تجربه می‌کنند.

علل ابتلا به اختلال یادگیری ریاضی

برای ابتلا به اختلال یادگیری ریاضی دلایل مختلفی وجود دارد. در واقع شناخت علت های این موضوع کمک زیادی در فرایند درمان می‌کند. برخی از آنها شامل موارد زیر می‌شود.

📌اختلال در حافظه

برخی از کودکان به دلیل اختلال در حافظه شان به اختلال یادگیری ریاضی مبتلا می‌شوند. چرا که آنها قادر نیستند تا حتی چند عدد ساده و یا مفاهیم ریاضی را به یاد آورند. یکی از پایه های اصلی یادگیری ریاضی، حافظه است و زمانی که کودکان در این بخش دچار مشکل باشند؛ طبیعی است که ریاضی را نیز نمی‌توانند بیاموزند.

📌رشد شناختی

همچنین رشد شناختی کودکان نیز در مورد اختلال یادگیری ریاضی موثر است. ریاضی پر از نسبت ها و ارتباطاتی است که برای درک آنها در ابتدا باید به رشد شناختی کافی رسیده باشیم. از این رو بدون رشد کامل شناختی، درک ریاضی نیز امکانپذیر نیست.

📌ژنتیک

ژنتیک نیز نقش مهمی در ابتلا به اختلال یادگیری ریاضی دارد. این بدین معناست که اگر یکی از اعضای خانواده در کودکی خود به این اختلال مبتلا بوده باشد؛ بسیار احتمال دارد که فرزندان نیز به این اختلال مبتلا شوند.

اختلال در مهارت های بینایی فضایی

کودکان مبتلا به اختلال در مهارت های بینایی فضایی نیز از درک ریاضی عاجز هستند. چرا که ریاضی به بیشتری چیزی که نیاز دارد؛ مهارت های بینایی و فضایی است. مردان به همین دلیل در ریاضیات از زنان برتری دارند. چرا که مهارت بینایی و فضایی آنها بهتر عمل می‌کند.

علت دوست نداشتن ریاضی ابتلا به اختلال یادگیری است؟

یکی از موضوعاتی که معمولا والدین در آن به مشکل برمی‌خورند؛ تفاوت ابتلا به اختلال یادگیری ریاضی و تنها دوست نداشتن ریاضی است. در برخی موارد کودکان تنها این درس را دوست ندارند. به همین دلیل برای آن انرژی کافی نذاشته در مطالعه آن نیز دچار مشکل هستند. اما در موارد دیگر افراد حتی در مقاطع بالا، هنوز مفاهمیم ساده و ابتدایی را نمی‌دانند. والدین و حتی معلمان باید این نکته را در نظر بگیرند که این دو کاملا از یکدیگر متفاوت بوده و نباید در هر دو مورد واکنش یکسانی داشت.

تشخیص اختلال یادگیری ریاضی

از آنجایی که نشانه های اختلال یادگیری ریاضی اشتراکات زیادی با دیگر اختلالات یادگیری دارد؛ بسیار احتمال دارد که والدین و یا حتی خود درمانگر در این مورد دچار اشتباه شود. از این رو برای شروع فرایند درمان، گرفتن تشخیص دقیق بسیار مهم است. با اینکه درمان اختلالات یادگیری تقریبا مشابه هستند؛ اما به طور کلی در صورت تشخیص اشتباه، در فرایند درمان بر چیز دیگری تمرکز می‎‌شود. در این حالت متخصص در ابتدا اندام هایی مانند چشم و گوش را مورد بررسی قرار داده و در مراحل بعدی تست هایی را بر روی کودک انجام می‌دهد. چهار مهارتی که برای تشخیص این بیماری باید مورد بررسی قرار گیرد شامل مهارت های محاسباتی، تسلط به ریاضیات، محاسبات ذهنی و استدلال ریاضی است.

درمان اختلال یادگیری ریاضی

راه های مختلفی برای درمان اختلال یادگیری ریاضی یا دیسکلکولیا وجود دارد که باید با همکاری والدین و مدرسه در مورد کودک صورت گیرند. در بیشتر موارد در صورت ابتلای کودک به این اختلال، نیازی به حضور در مدارس استثنائی نیست. اما در مدارس عادی نیز کودک باید تحت آموزش های ویژه ای قرار بگیرد. برای مثال برنامه های تدریش طراحی شده برای این کودکان، بازی های یادگیری مبتنی بر ریاضیات، تمرین بیشتر و… . در این زمینه بهتر است حتما افراد از یک متخصص کودک نیز کمک بگیرند. برای اطلاع از راه های آموزش ریاضی به کودکان کلیک کنید.

سخن پایانی

از آنجایی که ریاضی یکی از دروس اصلی و همچنین سخت برای برخی از کودکان محسوب می‌شود؛ توجه به یادگیری و درک آن از اهمیت زیادی برخوردار است. بسیاری از والدین نسبت به نشانه های این بیماری بی توجه بوده و تصور می‌کنند که کودک شان تنها علاقه ای به ریاضی ندارد. اما در صورتی که این نشانه ها بررسی نشده و درمان نشوند؛ مشکلات بیشتری برای کودک ایجاد می‌کنند. از این رو والدین باید با همکاری معلمان و همچنین کمک گرفتن از روانشناس در این زمینه اقداماتی انجام دهند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *