سیگار در بارداری (آو)


سیگار در بارداری منجر به بروز مشکلات زیادی هم برای مادر و هم برای جنین می‌گردد. بسیاری از مادران تصور می‌کنند که تنها مواد مخدر و الکل است که زندگی فرزندشان را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ به همین دلیل در دوران بارداری همچنان به مصرف سیگار ادامه می‌دهند. اما اینطور نیست. در واقع حتی با ترک مادران پیش از دوران بارداری نیز نیکوتین موجود در بدن می‌تواند خطراتی برای هر دو نفر ایجاد کند. اما بازهم ترک سیگار قبل از دوران بارداری بهتر است. به هر حال مادران باید در این زمینه اطلاعات خود را بالا برده و همچنین از یک متخصص نیز کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سیگار در بارداری می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

سیگار در بارداری

امروزه تاثیرات سیگار بر سلامت فردی بر هیچکس پوشیده نیست. در واقع مادران حتی اگر برای سلامت خود نیز ارزش قادل نیستند و تا قبل از بارداری به فکر ترک اعتیاد نیافتاده اند؛ باید برای سلامت فرزند خود اینکار را انجام دهند. طبق تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است؛ تقریبا 13 درصد مادران سیگاری حتی در سه ماهه اول بارداری نیز به مصرف خود ادامه می‌دهند. اما باید این موضوع را در نظر داشته باشند؛ استفاده از هر گونه دارو، سیگار، ماده مخدر و یا الکل در این دوران بسیار تاثیرات بدتری برجای می‌گذارد تا در سه ماهه دوم و سوم. چرا که در این دوران رشد سریعتر اتفاق افتاده و همچنین اندام های اصلی در حال شکل گیری هستند. به هر حال مصرف سیگار در هر زمانی در بارداری تاثیرات خود را بر هر دو نفر می‌گذارد. برای اطلاع از روش های ترک اعتیاد در بارداری کلیک کنید.

تاثیرات سیگار در بارداری

فراموش نکنید که تاثیر سیگار در بارداری کمتر از مواد مخدر و الکل نیست. اینکار سلامت خود مادر را نیز تحت تاثیر قرار داده و منجر به بروز مشکلات مختلفی می‌گردد. در این بخش به توضیح برخی از آنها می‌پردازیم. برای اطلاع از عوارض اعتیاد در بارداری کلیک کنید.

سقط جنین

یکی از اصلی ترین اثرات سیگار در بارداری سقط جنین است. در این حالت نوزاد در سه ماهه اول بارداری و بعد از گذشت 20 هفته سقط می‌شود. این حالت به دلیل مواد سمی است که سیگار وجود دارد.

مرده زایی

در برخی موارد نوزاد در ماه های آخر بارداری از بین رفته و مرده به دنیا می‌آید. به همین دلیل گفته شد که مصرف سیگار به هر حال در هر ماهی از بارداری تاثیر خود را خواهد گذاشت.

بارداری خارج از رحم

گاهی تاثیر سیگار در بارداری به صورت تشکیل جنین در خارج از رحم است. به این شکل که نیکوتین منجر به انقباض لوله های فالوپی شده و در حین عبور جنین از لوله ها، به رحم نمی‌رسد. در صورت حاملگی خارج از رحم احتمال سقط بسیار زیاد می‌شود.

جدا شدن زودرس جفت

نوزاد از طریق جفت تغذیه کرده و حتی اکسیژن دریافت می‌کند. این عضو در حین تولد است که از جنین جدا می‌گردد. اما زمانی که زودتر از موعد از جنین جدا می‌شود؛ منجر به خونریزی شدید در مادر شده و سلامت مادر و فرزند را به خطر می‌اندازد. این حالت در اثر مصرف سیگار در بارداری ایجاد می‌شود. برای آشنایی با عوارض مصرف الکل در بارداری کلیک کنید.

جفت سرراهی

یکی دیگر از تاثیرات سیگار در بارداری ، بروز جفت سرراهی است که در آن جفت دهانه رحم را مسدود کرده و منجر به بروز خونریزی شدید در مادر می‌گردد. همچنین در این حالت نوزاد نمی‌تواند از مواد مغذی و اکسیژن جفت استفاده نماید.

زایمان زودرس

زایمان زودرس نیز در اثر سیگار در بارداری ایجاد می‌شود که خطراتی به همراه دارد. نقص دیداری و شنیداری، ناتوانی ذهنی، مشکلات یادگیری و رفتاری و همچنین مرگ نوزاد از این مشکلات هستند.

کم وزنی نوزاد

یکی از دلایل کمبود وزن نوزاد در هنگام تولد، سیگار در بارداری است. این تنها به معنی به دنیا آمدن یک نوزاد کوچک و سبک نیست. بلکه در صورتی که نوزاد نتواند به موقع وزن بگیرد؛ مشکلات دیگری مانند تاخیر در رشد، فلج مغزی و اختلالات شنوایی و بینایی نیز ایجاد می‌شود.

ابتلا به نقص مادرزادی

سیگار در بارداری احتمال بروز نقص های مادرزادی را نیز به شدت افزایش می‌دهد. یکی از شایع ترین نقص هایی که این نوزادان تجربه می‌کنند؛ تشکیل نشدن قلب به طور کامل و یا مشکلات قلبی است. همچنین احتمال بروز شکاف کام و لب نیز هست.

بهترین زمان ترک سیگار قبل از بارداری

نمی‌توان برای اینکار زمان دقیقی مشخص کرد. اما مادران هرچه زودتر اینکار را انجام دهند؛ هم به نفع خودشان و هم فرزند نیز هست. بسیاری از والدین با اینکه از تاثیرات سیگار بر فرزند خود مطلع هستند؛ اما همواره به مصرف ادامه می‌دهند. از همین رو بهتر است هم مردان و هم زنان قبل از اقدام به بارداری مصرف سیگار را ترک کنند. برای آشنایی با عوارض جانبی مصرف دارو در بارداری کلیک کنید.

زمان بیشترین آسیب ناشی از سیگار در بارداری

بر اساس مشاهداتی که در این زمینه انجام شده است؛ تاثیرات سیگار بر نوزاد در سه ماهه دوم و سوم بیشتر از هر زمان دیگری خود را نشان می‌دهد و این به دلیل مصرف مادر در سه ماهه اول است. از این رو بیشترین تاثیر در سه ماهه اول بوده که در دوره های بعدی خود را به صورت آشکار نشان می‌دهد.

مادری که از بارداری خود اطلاع نداشته و سیگار کشیده است

معمولا در روزهای اول بارداری است که مادران از بارداری خود مطلع نیستند. اگر بلافاصله بعد از مطلع شدن هم سیگار را کنار بگذارند؛ احتمال بروز مشکلات مختلف کمتر می‌شود. از این رو در این حالت باید مادر را تشویق کرد تا هر چه سریعتر سیگار را ترک کند.

سیگار کشیدن مردان در دوران بارداری

فراموش نکنید که تاثیر سیگار در بارداری فقط محدود به زنانی نیست که خودشان مصرف کننده هستند. بلکه حتی اگر همسر نیز در کنار زن باردار سیگار بکشد؛ دود دست دوم مانند سیگار کشیدن خود مادر است. از طرفی مصرف سیگار کیفیت اسپرم مردان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. از این رو به طور کلی برای فرزندآوری هم پدر و هم مادر باید هر دو مصرف سیگار را ترک نمایند.

درمان سیگار در بارداری

خوشبختانه می‌توان مصرف سیگار در بارداری را ترک کرد. برای اینکار روش های مختلفی وجود دارد که بهتر است افراد قبل از استفاده از آنها از پزشک مشورت بگیرند. برخی از روش های پیشنهادی در این دوران شامل موارد زیر می‌شود که خود آنها نیز مزایا و معایبی دارند.

دارودرمانی

برخی از مادران به صورت خودسرانه برای ترک سیگار در این دوران از داروهایی استفاده می‌کنند که بسیار خطرناک بوده و می‌تواند منجر به بروز مشکلات زیادی برای خود و فرزندشان گردد. به طور کلی در دوران بارداری مصرف هیچگونه دارویی توصیه نمی‌شود. از این رو مادران در این مورد باید حتما با یک متخصص مشورت نمایند.

استفاده از ویپ

همچنین برخی از مادران در دوران بارداری ویپ و سیگارهای الکترونیکی را جایگزین استفاده از سیگار می‌کنند که آن هم نیکوتین داشته و تاثیر آن مانند سیگار است.

روان درمانی

تنها روش موثر بدون عوارض جانبی در این دوران کمک گرفتن از روانشناس است. ترک سیگار آسان نیست و پیامدهای روانی زیادی دارد. به همین دلیل است که مادران نمی‌توانند در مقابل آن مقاومت کرده و دوباره وسوسه می‌شوند. از همین رو باید در این دوران حتما از روانشناس کمک بگیرند.

سخن پایانی

به دلیل پیامدهای زیاد و خطرناک سیگار در بارداری بسیار اهمیت دارد که مادران در این مورد به موقع اقدام کرده و از خود و نوزاد مراقبت نمایند. از طرفی مردان نیز در این زمینه بی تاثیر نیستند مصرف سیگار آنها نیز می‌تواند آسیب زا باشد. از این رو باید زوجین در این مورد به یکدیگر کمک کرده و همچنین فرایند ترک اعتیاد را به درستی انجام دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه سیگار در بارداری می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *