برخورد با افراد مسخره کننده (آو)


برخورد با افراد مسخره کننده کار ساده ای نیست. چرا که معمولا این افراد اهمیتی به احساسات دیگران نداده و حتی صحبت کردن با آنان در این مورد نیز فایده ای ندارد. از طرفی مسخره کردن دیگران امروزه تبدیل به یکی از عادات و صحبت های عادی در جمع های مختلف شده است. در واقع افراد با اینکار تصور می‌کنند که در حال سرگرم کردن دیگران بوده و یا حتی جذاب تر به نظر می‌رسند. اما اصلا اینطور نیست. در واقع مسخره کردن بیشتر از اینکه شخصیت طرف مقابل را تخریب کند به شخصیت مسخره کننده آسیب زده و او را یک فرد کوچک و بی عزت نفس جلوه می‌دهد. از این رو بهتر است افراد از این رفتار خود دست کشیده و همچنین دیگران نیز روش برخورد با آنان را بیاموزند. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه برخورد با افراد مسخره کننده می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

برخورد با افراد مسخره کننده

در برخورد با افراد مسخره کننده ممکن است دیگران در ابتدا کمی دچار استرس و اضطراب شوند. چرا که معمولا توهین کردن نیز برای این افراد کار ساده ای است. از این رو اطرافیان ترجیح می‌دهند که به طور کلی نزدیک چنین افرادی نشوند. در واقع آنان از مسخره شدن می‌ترسند. اما زمانی که با چنین افرادی به طور قاطعانه و در عین حال محترمانه رفتار کنید؛ رفتار مسخره کردن آنان نیز کاهش می‌یابد. برای همه ما پیش آمده است که در چنین موقعیتی قرار بگیریم و ناراحت شویم. اما به دلیل اینکه روش رفتار درست را نمی‌دانسته ایم؛ هیچ واکنشی در این مورد نشان نداده ایم. در این مقاله قصد داریم تا روش درست اینکار را به شما آموزش دهیم. برای اطلاع از روش های ارزش قائل شدن برای دیگران کلیک کنید.

ویژگی های رفتاری افراد مسخره کننده

در ابتدا باید کمی با ویژگی های رفتاری افراد مسخره کننده آشنا شوید. چنین افرادی معمولا بسیار حسوده بوده و یا به دلیل دشمنی و کینه ای که از گذشته باقی مانده است دست به چنین کاری می‌زنند. همچنین نیازمند گرفتن توجه دیگران بوده و برای اینکار از هر روشی استفاده می‌کنند. یکی دیگر از نشانه هایی که چنین افرادی از خود بروز می‌دهند؛ نشانه های بیماری های روانی است. در واقع بسیار طبیعی است که چنین افرادی به اختلالات روانی نیز مبتلا باشند.

دلایل رفتارهای افراد مسخره کننده

همچنین پیدا کردن دلیل  رفتارهای افراد مسخره کننده نیز حائز اهمیت است. در بیشتر موارد این موضوع به دوران کودکی آنها برمی‌گردد. چرا که این افراد در کودکی مورد تمسخر واقع شده اند و حال قصد جبران این موضوع را دارند. اعتماد به نفس پایین نیز دلیل دیگری برای این موضوع است. در واقع آنان با تخریب دیگران احساس لذت زیادی می‌کنند. از طرفی افراد خودشیفته نیز به دلیل اینکه همواره خود را برتر و بالاتر از دیگران می‌دانند؛ با مسخره کردن دیگران احساس سرگرمی می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با آداب رفتار در جمع کلیک کنید.

روش های برخورد با افراد مسخره کننده

اما بعد از پیدا کردن نشانه و همچنین دلایل رفتاری افراد مسخره کننده؛ در مرحله بعدی باید روش برخورد با چنین افرادی را بیاموزید. اهمیتی ندارد که خودتان در معرض مسخره شدن قرار گرفته اید و یا در مقابل شما دیگران را مسخره کرده اند؛ باید با این موضوع برخورد کنید. در این قسمت به توضیح این روش ها پرداخته ایم.

📌نادیده گرفتن طرف مقابل

در برخورد با افراد مسخره کننده ؛ سعی کنید در ابتدا او و یا رفتارهایش را نادیده بگیرید. در بیشتر موارد این واکنش های اطرافیان است که منجر به ادامه یافتن این رفتار می‌شود. اما زمانی که اینکار را به طور کلی نادیده بگیرید؛ کمتر احتمال دارد که او نیز این رفتار را مجددا تکرار کند.

📌در مقابل او جدی و عبوس باشید

باید به طور واضح نشان دهید که از این رفتار ناراحت شده و یا علاقه ای به شنیدن چنین حرف هایی ندارید. به همین دلیل در برخورد با افراد مسخره کنند جدی و حتی عبوس باشید و اصلا از حرف های چنین فردی نخندید. در این حالت او احتمالا متوجه ناراحتی شما خواهد شد. در غیر این صورت باید به سراغ کارهای دیگر بروید.

📌روی گردانی کنید

از افراد مسخره کننده روی گردانی کرده و اصلا به حرف های آنان گوش ندهید. اینکار به معنی بی احترامی و جواب ندادن در حالت عادی نیست. بلکه زمانی که او شروع به مشخره کردن دیگران کرد؛ از او روی گردانی کنید.

📌ترک کردن محل

محلی که در آن در حال مسخره شده و یا مسخره کردن دیگران هستند را ترک کنید. زمانی که افراد زیادی در چنین محلی حضور داشته باشند؛ فرد مسخره کننده نیز تصور می‌کند که دیگران برای شنیدن حرف های او مشتاق هستند و اینکار را ادامه می‌دهد.

📌با چنین فردی رفاقت نکنید

رفاقت کردن با افراد مسخره کننده چیزی به جز آسیب به شخصیت شما نیست. چنین افرادی حتی به روش درست نیز نمی‌توانند با دیگران رفاقت کنند. از این رو احتمالا مشکلات زیادی را در مواجهه با آنان تحمل خواهید کرد.

📌جواب رک به او بدهید

باید در برخورد با افراد مسخره کننده ؛ به طور واضح و صریح به آنها بگویید که از چنین رفتارهایی ناراحت هستید و بهتر است آنها را ادامه ندهد. در واقع آنان به دلیل اینکه توقع چنین رفتارهایی را ندارند؛ بیشتر احتمال دارد که دیگر چنین رفتاری را تکرار نکند. برای اطلاع از نحوه پیشبرد ارتباط کلامی کلیک کنید.

📌شوخ طبع باشید

حتی می‌توانید با استفاده از شوخ طبعی نیز این موضوع را به آنان گوشزد کنید. اینکار باعث ناراحتی و دلخوری کسی هم نمی‌شود. در واقع با لحنی آرام و کمی شوخی می‌توان به آنها فهماند که چنین کاری اصلا درست نیست.

📌مقابله به مثل نکنید

شما نباید مانند آنها رفتار کنید. در واقع زمانی که شما هم شروع به مسخره کرده می‌کنید؛ مهر تاییدی به رفتارهای او می‌زنید. از این رو جواب مسخره کردن، مقابله به مثل نیست.

📌با او در این مورد خصوصی صحبت کنید

همچنین در برخورد با افراد مسخره کننده ؛ بهتر است ناراحتی خود را در این مورد به صورت خصوصی با آنان در میان بگذارید. چرا که مطرح کردن این موضوع در جمع همه چیز را بدتر می‌کند.

برخورد با افراد مسخره کننده اختلالگر

برخی از افراد مسخره کننده در جمع های بزرگتر، حتی زمانی که فردی در حال سخرانی است؛ این رفتار را از خود بروز داده و اختلالی در جلسه ایجاد می‌کنند. در این حالت عده بیشتری تمایل دارند تا با چنین فردی برخورد کنند. اما متاسفانه در این شرایط برخورد با چنین فردی یا بسیار ضربتی و کوبنده است و یا به طور کلی حضار به او بی اعتنایی می‌کنند؛ که هر دو این روش ها اشتباه است. در چنین حالتی بهتر است یک نفر چنین فردی را از جلسه خارج کرده و یا به آرامی تذکر دهد.

پیامدهای منفی مسخره کردن دیگران

مسخره کردن دیگران پیامدهای زیادی دارد. در این حالت هم دیگران و هم شخصیت خود فرد آسیب زیادی می‌بیند. برخی از این پیامدها شامل موارد زیر می‌شود.

آسیب به روابط

بی اعتمادی

تخریب عزت نفس

مسخره کردن دیگران

سخن پایانی

برخورد با افراد مسخره کننده موضوعی است که در بسیاری از موارد به آن نیازی داریم. تقریبا در هر جمعی چنین فردی وجود دارد که علاوه بر بی نظمی و اختلال، بی احترامی های زیادی نیز می‌کند. از این رو بهتر است همه افراد در مورد روش برخورد با آنها اطلاعاتی داشته و از بروز این موضوع جلوگیری نمایند. برای کاهش پیامدهای ناشی از مسخره شده می‌توان از یک روانشناس نیز کمک گرفت.

برای دریافت مشاوره در زمینه برخورد با افراد مسخره کننده می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *