کور رنگی


کور رنگی از بیماری های ارثی است که وابسته کروموزم  بوده و به همین دلیل در مردان شایع تر است. در این بیماری افراد نمی‌توانند یک رنگ را به خوبی داده و یا فرق آن را با رنگ های دیگر تشخیص دهند. دنیای اطراف ما پر از رنگ های مختلف است. پس طبیعی است که با وجود این بیماری در زندگی روزمره خود دچار مشکل شده و مسائل مختلفی را تجربه کنیم. جالب است بدانید که افرادی که به این بیماری مبتلا هستند تنها نمی‌توانند سه رنگ اصلی سرخ و آبی و سبز را از یکدیگر تمیز دهند. و از آنجایی که پایه هر رنگی این سه رنگ می‌باشد؛ افراد در تشخیص رنگ های دیگر نیز ناتوان هستند. برای درمان و یا کنترل این بیماری افراد باید حتما از متخصص کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کور رنگی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کور رنگی

در شبکیه چشم انسان دو نوع سلول وجود دارد که به سلول های مخروطی و میله ای شناخته می‌شوند. سلول های میله ای یا استوانه ای تنها مسئول تشخیص نور و تاریکی هستند. اما سلول های مخروطی رنگ ها را تشخیص می‌دهند. خود سلول های مخروطی به سه نوع تقسیم می‌شوند که اختلال در کارکرد هر یک از آنها منجر به کورنگی می‌گردد. کور رنگی شدید زمانی اتفاق می‌افتد که هر سه نوع وجود نداشته و یا به درستی کار نکنند. همچنین در کور رنگی ملایم هر سه نوع سلول وجود دارند؛ اما یک سلول به درستی کار نمی‌کند. البته دلایل دیگر نیز به جز ژنتیک در بروز کور رنگی موثر هستند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم. برای آشنایی بیشتر با انواع بیماری های ژنتیکی در اطفال کلیک کنید.

تاریخچه بیماری کور رنگی

بیماری کور رنگی برای اولین بار توسط جان دالتون که خود به این بیماری مبتلا بود؛ کشف گردید. اما بعد ها با پیشرفت علم ژنتیک اطلاعات بیشتری در مورد این بیماری به دست آمده و افراد متوجه شدند که خود ژنتیک اصلی ترین نقش را در این مورد بازی می‌کند. این بیماری به افتخار جان دالتون، به نام دالتونیسم نیز شناخته می‌شود. امروزه این بیماری بسیار راحت تر از گذشته قابل تشخیص و کنترل است.

انواع کور رنگی

بیماری کور رنگی همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد؛ انواع مختلفی دارد. در شایع ترین نوع افراد نمی‌توانند رنگ سبز و قرمز را از یکدیگر تمییز دهند. از طرفی تشخیص هیچ یک از رنگ ها نوع نادری از کور رنگی است که در آن افراد همه چیز را به صورت مطلق سیاه یا سفید می‌بینند.

📌یک رنگ بینی

در تک رنگ بینی یا کور رنگی کامل افراد قادر به تشخیص هیچ رنگی نیستند. در این بیماری هیچ یک از سلول های مخروطی فعال نیستند.

📌دو رنگ بینی

در دو رنگ بینی تنها یکی از سلول های مخروطی وجود نداشته و یا کاکرد درستی ندارند. این نوع از کور رنگی خود به سه دسته دیگر تقسیم می‌شود.

سرخ کوری: فرد قادر به تشخیص رنگ قرمز از زرد و سبز نیست.

سبز کوری: شایع ترین نوع کور رنگی بوده که در آن افراد سبز را از زرد و سرخ تشخیص نمی‌دهند.

آبی کوری: ابتلا به این نوع نادر بوده و افراد در آن قادر به تشخیص آبی از سبز نیستند.

📌سه رنگ بینی ناهنجار

در سه رنگ بینی ناهنجار نیز هر سه نوع سلول مخروطی وجود دارند اما در اثر جهش ژنتیکی تحریک پذیری آنها نسبت به نور تغییر کرده است. در این حالت شاهد بروز سه نوع کور رنگی سرخ دشوار بینی، سبز دشوار بینی و آبی دشوار بینی هستیم.

نشانه های کور رنگی

نشانه های ابتلا به کور رنگی در افراد بسیار آشکار و شایع هستند. چرا که خود افراد این موضوع را به وضوح اعلام می‌کنند که قادر به تشخیص رنگ ها نیستند. اما برخی دیگر بعد از سردرگمی خودشان و یا حتی فرزندان در این زمینه از ابتلا به این بیماری آگاه می‌شوند. برای مثال چنین افرادی در تشخیص رنگ چراغ راهنمایی و یا تابلوها دچار مشکل می‌شوند. این بیماری به شکلی نیست که به صورت ناگهانی بروز کند. و از آنجایی که افراد از دوران کودکی برخی از رنگ ها را ندیده اند؛ اصلا ایده ای در مورد بیماری خود ندارند. از این رو در بزرگسالی متوجه آن می‌شوند.

علت ابتلا به کور رنگی

ابتلا به کور رنگی به دلایل مختلفی روی می‌دهد. برخی از آنها شامل موارد زیر هستند.

ژنتیک: اصلی ترین دلیل ابتلا به کور رنگی نقص ژنتیکی است. زمانی که یکی از والدین مبتلا به این بیماری باشد؛ احتمال ابتلای کودک نیز بسیار زیاد می‌شود.

ابتلا به بیماری های خاص: برخی از بیماری های خاص نیز مانند کم خونی داسی شکل، دیابت، آلزایمر، کلوکوم، پارکینسون و… می‌تواند زمینه ساز ابتلا به این بیماری باشند.

مصرف داروهای خاص: مصرف برخی از داروها بر عملکرد چشم تاثیر گذاشته و بیماری های مختلفی ایجاد می‌کنند. مانند داروهای مرتبط با بیماری های خود ایمنی، مشکلات قلبی، اختلال نعوظ، فشار خود و داروهای اعصاب.

کهولت سن: طبیعی است که با بالا رفتن سن بینایی افراد آسیب دیده و کاهش یابد.

برخی از مواد شیمیایی: افرادی که با مواد شیمیایی زیادی سر و کار دارند؛ بعد از مدتی مشکلاتی را در بینایی تجربه می‌کنند.

تشخیص کور رنگی

تشخیص به موقع و درست کور رنگی می‌تواند از بروز پیامدهای ناشی از این بیماری تا حد زیادی جلوگیری نماید. برای اینکار افراد باید به متخصص چشم مراجعه کرده و مورد آزمایش و تست هایی قرار بگیرند. برای اینکار متخصص هم از دستگاه استفاده کرده و هم تصاویری را با رنگ ها و الگوهای رنگی مختلفی به مراجع نشان می‌دهد تا از این موضوع اطمینان حاصل کند.

تست کور رنگی

اصلی ترین تست برای تشخیص کور رنگی ایشیهارا است که در آن تصاویری با تضاد رنگی به بیمار نشان می‌دهند. البته تست هایی دیگری نیز در این زمینه وجود دارد. اما یکی از ساده ترین و محبوب ترین تست ها برای این بیماری همین است.

درمان کور رنگی

متاسفانه برای کو رنگی هیچ درمانی وجود ندارد. تنها در صورتی که این بیماری در اثر مصرف یک داروی خاص ایجاد شده باشد؛ با قطع دارو می‌توان بینایی افراد را بهبود بخشید. در غیر اینصورت، افراد می‌توانند از عینک ها و لنزهای مخصوصی برای دید بهتر استفاده نمایند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، اپلیکیشن هایی نیز برای کمک به افراد وجود دارد.

سخن پایانی

از آنجایی که بینایی یکی از اصلی ترین حواس ماست؛ هرگونه اختلالی در آن می‌تواند مشکلات زیادی را برای ما ایجاد نماید. از طرفی از آنجایی که هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد؛ تا پایان عمر زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از این رو بهتر است افراد با مشاهده نشانه های اولیه حتما برای کنترل این بیماری اقدام کرده و از متخصص کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کور رنگی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *