اعتماد به کسی که قبلا به دیگری خیانت کرده


اعتماد به کسی که قبلا به دیگری خیانت کرده اصلا کار ساده ای نیست. افراد در این مورد حتی اگر خود را بسیار روشن فکر هم نشان دهند؛ بازهم به طرف مقابل خود شک داشته و گاهی به این موضوع فکر می‌کنند. در برخی موارد چاره ای به جز اعتماد کردن وجود ندارد. با اینکه خیانت به طور کلی ذهنیت و روان افراد را بهم ریخته و آنان را حتی در مورد دیگران نیز بدبین می‌کند. اما به طور کلی این تصمیم بسیار ریسکی بوده و نمی‌توان در مورد آن با قطعیت صحبت کرد. اما باید این موضوع را در نظر داشته باشید که فردی که کاری را یکبار انجام داده است؛ بازهم احتمال دارد که آن را تکرار کند. در این مقاله به بررسی جنبه های بیشتری از این موضوع می‌پردازیم.

اعتماد به کسی که قبلا به دیگری خیانت کرده

اصولا عوامل مختلفی بر اعتماد به کسی که قبلا به دیگری خیانت کرده است؛ وجود دارد. در بیشتر موارد احساسات غالب شده و اجازه نمی‌دهد که افراد منطقی فکر کنند. معمولا افراد تمایل دارند تا این موضوع را در مورد خودشان انکار کرده و به این فکر کنند که این اتفاق برای آنها نخواهد افتاد. اما این یک تله ذهنی و یا یک خطای شناختی است. برای یک فرد خیانتکار که شاید به اینکار عادت هم کرده است؛ ویژگی های رفتاری طرف مقابل تفاوتی نمی‌کند. از همین رو بهتر است در مواجهه با چنین افرادی از خود محافظت کنید.

علت اعتماد به کسی که قبلا به دیگری خیانت کرده

در ابتدا باید دلیل این موضوع را پیدا کرد که چرا افراد تمایل به اعتماد به کسی که قبلا به دیگری خیانت کرده را دارند! این رفتار از دور کمی عجیب به نظر می‌رسد. اما بسیاری از ما در شرایطی اینکار را انجام داده و یا محبور بوده ایم. برخی از این دلایل، شامل موارد زیر می‌شوند.

فرصت دوباره

در بیشتر موارد تمایل داریم تا به فردی که قبلا خیانت کرده است؛ فرصت دوباره دهیم. این هم یکی دیگر از کارهایی است که مغز ما انجام می‌دهد. در واقع تصور می‌کنیم که با اینکار او را متوجه اشتباه خود کرده و یا می‌توانیم او را تغییر دهیم. اما اینها در بیشتر موارد به حقیقت نمی‌پیوندند.

خلاهای وجودی

بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است؛ مشخص گردید که اعتماد به کسی که قبلا به دیگری خیانت کرده است؛ از خلاهای وجودی ما نشنات می‌گیرد. برای مثال بیشتر افرادی اینکار را انجام می‌دهند که اعتماد به نفس کمی دارند و یا احساس ناکافی بودن می‌کنند.

پافشاری طرف مقابل

یکی دیگر از دلایل اعتماد به کسی که قبلا خیانت کرده پافشاری کردن طرف مقابل است. در واقع چنین افرادی به قدری اصرار کرده و یا رفتارهای خود را توجیه می‌کنند که دیگری را مجبور به پذیرش کنند.

چگونگی اعتماد به کسی که قبلا به دیگری خیانت کرده

اما اعتماد به کسی که قبلا به دیگری خیانت کرده است؛ چگونه است؟ بسیاری به اینکار تمایل دارند؛ اما نمی‌دانند که چطور اینکار را انجام دهند. در این بخش برخی از آنها توضیح خواهیم داد.

تفاهم داشتن در معنی خیانت

برخی از زوجین در مورد معنی خیانت با یکدیگر تفاهم دارند؛ به همین دلیل این موضوع بغرنج ندانسته و به تفاهم می‌رسند. برای مثال هردوی آنها چت کردن با جنس مخالف را خیانت نمی‌دانند. به طور کلی صحبت کردن در این مورد اهمیت زیادی دارد.

پیدا کردن دلیل خیانت

یکی دیگر از راهکارهایی که زوجین باید در مورد اعتماد به کسی که قبلا به دیگری خیانت کرده بدانند؛ پیدا کردن دلیل خیانت است. البته هیچ دلیل منطقی برای خیانت وجود ندارد. اما به طور کلی این موضوع می‌تواند به افراد کمک کند تا تصمیم بهتری در مورد شروع رابطه بگیرند.

پشیمانی از اینکار

همچنین نکته ای دیگر در مورد اعتماد به کسی که قبلا خیانت کرده؛ این است که آیا فرد از کاری که در گذشته انجام داده؛ پشیمان است یا خیر؟ گاهی افراد اصلا در مورد گذشته خود نادم نیستند. این شرایط زمینه ساز خیانت در آینده نیز خواهد بود.

برخورد و رویکرد او در این مورد

در اعتماد به کسی که قبلا خیانت کرده ؛ باید به برخورد و نگرش او در این مورد توجه داشته باشید. این موضوع می‌تواند تا حدی شک شما را در این مورد برطرف نماید. با اینکه قطعیت نداشته و ممکن است در شما اوضاع تغییر کند؛ اما به هر حال بهتر است در مورد آن اطلاعاتی کسب نمایید.

وجود نشانه ای در این مورد

همچنین در اعتماد به کسی که قبلا به دیگری اعتماد کرده باید در مورد نشانه ها نیز حساس باشید. برخی موارد هنوز هم نشانه هایی از خیانت وجود دارد. باید آنها را جدی گرفته و به صورت قاطعانه در این مورد رفتار کنید.

ریشه یابی کردن این رفتار

اگر بتوانید ریشه و علت خیانت را در مورد اعتماد به کسی که قبلا به دیگری خیانت کرده است را پیدا کنید؛ احتمالا می‌توانید از بروز مجدد آن پیشگیری نمایید. به طور کلی بررسی این موضوع به صورت عمقی شما را به شناخت بهتری خواهد رساند.

بخشیدن خود و دیگری

باید خود و دیگری را در این مورد ببخشید. بخشیدن منجر به آرامش بیشتر در زندگی مخصوصا روابط بین فردی می‌گردد. همه افراد روزی دچار خطا می‌شود. شاید شما نیز در آن موقعیت دست به خیانت می‌زدید. از این رو بهتر است در این مورد فشار زیادی به خود و دیگران وارد نکنید.

کمک گرفتن از مشاور

یکی از اقدامات موثر در زمینه اعتماد به کسی که قبلا خیانت کرده ، کمک گرفتن از روانشناس است. مشاور جنبه های مختلف را در این مورد بررسی کرده و در نهایت تصمیم گیری را بر عهده شما می‌گذارد. در واقع متخصص تصمیم گیری در این مورد را کمی آسان تر می‎کند. چرا که احتمالا در مورد مزایا و معایب چنین رابطه ای به صورت صریح با شما صحبت می‌کند.

در این مورد چه می‌توان کرد؟

برخی دیگر اقداماتی که می‌توانید در مورد اعتماد به کسی که قبلا به دیگری خیانت کرده ؛ انجام دهید نیز شامل موارد زیر می‌شوند.

اطمینان از انتخاب

فرصت دادن و صبوری

قاطعیت و پرهیز از تصمیم گیری از روی هیجان

اطمینان از به پایان رسیدن رابطه قبلی

سخن پایانی

باتوجه به مطالبی که گفته شد؛ اعتماد به کسی که قبلا خیانت کرده ؛ مانند شمشیری دولبه است و موضوعات زیادی را در برمی‌گیرد. هیچ فردی نمی‌تواند به شما بگوید که اینکار درست است و یا غلط. تنها باید خود شرایط را بررسی کرده و در نهایت با کمک یک روانشناس در این مورد تصمیم گیری کنید. البته همکاری طرف مقابل نیز در این مورد اهمیت دارد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *