محدود کردن زنان توسط شوهر و خانواده


محدود کردن زنان توسط شوهر و خانواده یکی از موضوعاتی است که زندگی زنان را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. بسیاری از زنان به این دلیل نمی‌توانند زندگی کرده و یا از توانایی های خود بهره ببرند. البته قانون نیز تا حدی این اجازه را به مردان می‌دهد. اما گاهی آنان در این زمینه بسیار افراطی عمل کرده به طور کلی زنان را از برخورداری از حقوق طبیعی نیز محروم می‌کنند. برخورد با این موضوع بسیار دشوار و گاها غیر ممکن است. از این رو زنان می‌توانند با کمک گرفتن از یک روانشناس و همچنین بالابردن اطلاعات خود در این زمینه با این موضوع برخورد کنند.

محدود کردن زنان توسط شوهر و خانواده

محدود کردن زنان توسط شوهر و خانواده در موضوعات مختلفی بروز می‌کند. این محدودیت ها گاهی تنها مختص به لباس پوشیدن رفت و آمد با دوستان و خانواده است اما گاهی خانواده ها و یا همسر حق تحصیل و یا حتی سفر کردن را از دختران می‌گیرند. این محدودیت ها پیامدهای زیادی برای افراد و یا حتی جامعه دارد. این موضوع امنیت روانی را از زنان گرفته و منجر به بروز واکنش های عجیب و ناگهانی  از طرف آنان می‌گردد. بیش از نیمی از هر جامعه ای را زنان تشکیل می‌دهند. از این رو محدود کردن آنان مانع از پیشرفت جامعه نیز می‌گردد. به همین دلیلی بهتر است هم زنان و هم خانواده ها آگاهی خود را در این زمینه بالا برده و  نگرش خود را در این مورد تغییر دهند.

علت محدود کردن زنان توسط شوهر و خانواده

پیدا کردن علت محدود کردن زنان توسط شوهر و خانواده می‌تواند تا حد زیادی در حل این مشکل و یا حتی پیشگیری از آن قبل از وقوع بسیار موثر باشد. در این بخش به بررسی برخی از آنها  می‌پردازیم.

باورهای غلط: یکی از اصلی ترین دلایل محدود شدن زنان توسط خانواده هایشان باورهای غلط در مورد آزادی زنان است. چرا که برخی از افراد هنوز هم تصور می‌کنند که جای زنان در خانه بوده و آنان توانایی های محدودی دارند.

شیطنت های دختران: گاهی این خود زنان هستند که منجر به ایجاد این محدودیت ها برای خود می‌شوند. در واقع خانواده ها و یا همسر در چنین حالتی قصد تنبیه زنان را دارند.

اضطراب آنان در مورد وضعیت جامعه: خانواده و یا همسر به دلیل وضعیت جامعه و اتفاقاتی که شاهد آن هستند چنین محدودیت هایی را اعمال می‌کنند.

تجربیات گذشته: از طرفی تجربیات افراد در گذشته نیز در این مورد بی تاثیر نیست. در واقع خانواده و یا همسر به دلیل مسائلی که خود در گذشته تجربه کرده اند فشارهایی را بر دختران اعمال می‌کنند.

نشانه های خانواده و یا شوهر محدود کننده

معمولا محدود کردن زنان توسط شوهر و خانواده با نشانه هایی همراه است. با شناسایی چنین نشانه هایی می‌توان از این افراد دوری کرد و یا از خود محافظت نمود. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر می‌شود.

دخالت بیش از اندازه

تهدید کردن

فرصت ندادن به فرزندان

احساس ناکافی بودن

مراقبت افراطی از والدین

مقصر دانستن فرزندان و نقش قربازی بازی کردن

حبس کردن شما در خانه

زورگویی

تعقیب کردن

پیامدهای محدود کردن زنان توسط شوهر و خانواده

در مورد محدود کردن زنان توسط شوهر و خانواده دیدگاه های مختلفی وجود دارد. با اینکه برخی از افراد با آن موافقند اما برخی دیگر این موضوع را اشتباه ترین و ناکارآمدترین اقدام در مقابل زنان می‌دانند. این موضوع مخصوصا در مورد فرزندان دختر به شدت اضطراب و خشم آنان را افزایش داده و از طرف دیگر  اعتماد به نفس آنان را کاهش می‌دهد. در چنین شرایطی احتمال اعتیاد به مواد مخدر و الکل و یا حتی فرار از خانه نیز به شدت افزایش پیدا می‌کند.

واکنش در مقابل محدود کردن زنان توسط شوهر و خانواده

راه های مختلفی برای واکنش در مقابل محدود کردن زنان توسط شوهر و خانواده وجود دارد. در واقع بهتر است زنان از این روش استفاده کنند تا از خود در مقابل مشکلات ناشی از محدودیت محافظت کنند.

به دنبال جلب رضایت آنان نباشید

مشخص کردن حد و مرز در ارتباط با آنان

نیازی به تغییر دادن آنها نیست

ترک کردن محیط

دلیل را جویا نشوید

مراقبت کردن از خود

کمک گرفتن از روانشناس

سخن پایانی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *