روانکاوی | 5 تکنیک روانکاوی (آو)


روانکاوی یکی از روش های درمانی می‌باشد که در آن از نظریه های فروید استفاده شده است. بر اساس نظریه این روش درمانی؛ همه افراد دارای احساسات، افکار، خاطرات و خواسته های ناخودآگاه هستند. هدف از روانکاوی، رهایی از این احساسات و تجربیات سرکوب است. در واقع این روش درمانی قصد دارد تا آگاهی جایی ناآگاهی را بگیرد.

فروید ابداع کننده روانکاوی بود. طبق نظر او، وقایع دوران کودکی و درگیری های ناخودآگاه مربوط به پرخاشگری و میل جنسی است که در نهایت تجربه فرد در بزرگسالی را شکل می‌دهد. این نظریه چهارچوبی را برای روش درمانی فروید شکل داد که باعث درمان وسیع و اصولی گشت. افرادی که از این روش درمان استفاده می‌کنند؛ روانکاو نام دارند و از روش هایی مانند تداعی آزاد، تحلیل رویا و تحلیل انتقال در اتاق درمان استفاده می‌کنند. در این مقاله راجع به روانکاوی به طور کامل توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه روانکاوی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

روانکاوی چیست؟

روانکاوی از روش های درمانی بسیار مناسب است که توسط فروید بنا شد. بر اساس این روش درمانی ناخودآگاه افراد تخلیه و به خودآگاهی می‌رسد. طبق نظر فروید افراد احساسات، افکار و تجربیاتی را در دوران کودکی تجربه کرده اند که سرکوب شده می‌باشند. با کمک این روش درمانی، چنین تجربیات و احساسات از حالت سرکوب خارج شده و به خود نقش می‌گیرند. تکنیک هایی مانند تعبیر خواب، تداعی آزاد و انتقال در این روش استفاده می‌شود و به مراجعین کمک می‌کند. برای استفاده از چنین روش درمانی، از روانشناس کمک بگیرید. جهت دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

شکل گیری روانکاوی

در دهه 1890؛ فروید (پزشک و فیزیولوژیست اتریشی) و یوزف بروئر از روش هیپنوتیزم در مطالعه بیماران استفاده کردند. آنها مشاهده کردند زمانی که از این روش استفاده می‌کنند؛ بیمار بهبود می‌یابد. فروید نیز طبق اینکه اغلب مراجعین بدون هیپنوتیزم به شیوه آزادانه صحبت می‌کنند؛ تداعی آزاد ایده ها را شکل داد. در این روش بیماران بدون در نظر گرفتن چیزی؛ آنچه در ذهن خود داشتند را بیان می‌کردند. گاهی بیماران در این روش با مشکل مواجهه می‌شدند و فروید آن را تجربیات سرکوب شده معرفی کرد. بر اساس تحقیقات متوجه شد که این احساسات سرکوب شده در زمینه تجربه های جنسی مزاحم بوده است.

به همین جهت فروید بیان کرد که اضطراب پیامد انرژی سرکوب شده، متصل به تمایلات جنسی است. و این انرژی سرکوب در نشانه های مختلف به عنوان مکانیسم دفاعی روانی معرفی شد. تکنیک تداعی آزاد روانکاوی، ابزاری برای مطالعه رویا ها، لغزش های زبان، فراموشی و خطاهای روزمره زندگی است. طبق این تعریف او به ساختار شخصیت که نهاد، خود و فراخود نامیده می‌شوند رسید.

تکنیک های روانکاوی

در درمان روانکاوی افراد در هفته یک بار با درمانگر خود ملاقات خواهند کرد. این روش درمانی از ماه ها تا سال ها ادامه دارد و برای کسب اطلاعات و بینش، روانکاوان از تکنیک های مخصوصی استفاده می‌کنند. در ادامه به برخی از تکنیک های بارز اشاره کرده ایم.

➰ تعبیر خواب

یکی از تکنیک های درمان روانکاوی، تعبیر خواب است. به گفته فروید تحلیل رویا تا حد بسیار زیای از این درمان را بر عهده دارد. فروید از رویا ها به عنوان راهی برای رسیدن به ناخودآگاه استفاده می‌کرد. در واقع روانکاوان از رویا ها برای رسیدن به بینش در رابطه با ناخودآگاه شما عمل می‌کنند.

➰ انتقال

از دیگر تکنیک های روانکاوی، انتقال است. انتقال زمانی ایجاد می‌شود که شما در رابطه با دیگران احساسات خود را بروز می‌دهید. در نهایت با آنها به شیوه ای تعامل خواهید کرد که انگار شخص دیگر است. این تکنیک به روانکاو کمک می‌کند تا متوجه نحوه تعامل شما با دیگران شود.

➰ تداعی آزاد

تداعی آزاد از دیگر تکنیک های روانکاوی است. در این روش روانکاو مراجعه را تشویق می‌کند تا افکار خود را به شیوه آزادانه با درمانگر در میان بگذارد. در این روش می‌توانید منتظر ارتباط و خاطرات غیر منتظره شوید.

➰ لغزش فرویدی

از دیگر تکنیک های روانکاوی، لغزش فرویدی است. در این روش افکار و احساسات می‌توانند به صورت نابهنجار خوانی که به عنوان لغزش زبان شناخته شوند؛ به ذهن مرتبط شوند. در واقع ما قصد نداریم چیزی را بیان کنیم؛ اما آنچه که واقعا در ذهن ما وجود دارد را بیان می‌کنیم.

➰ تست لکه جوهر رورشاخ

به دلیل اینکه ناخودآگاه ما غیر قابل دسترس است؛ در روش روانکاوی از تست رورشاخ استفاده می‌کنند. در این تست لکه جوهر معنای خاصی ندارد. اما چیزی که شما می‌بینید برای روانکاو مهم است.

مزایای روانکاوی

روانکاوی همیشه متمایز از سایر روش های درمانی بوده است. دلیل چنین تمایزی، ویژگی ها و مزایای این روش درمانی است که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

🔻 این روش درمانی اجتناب را بررسی می‌کند. روانکاو مراجع را درک می‌کند که از چه چیزی دوری می‌کند.

🔻 کمک می‌کند تا گذشته خود را کشف کرده و دلیل مشکلات فعلی خود را متوجه شود.

🔻روابط مراجعه با دیگران را مورد بررسی قرار می‌دهد.

🔻 موضوعاتی که تکرار شونده هستند، شناسایی می‌شوند.

🔻 به کشف و بازنویسی الگوهای رابطه کمک می‌کند.

🔻روانکاوی بر احساسات تمرکز می‌کند. در واقع طیف کاملی از احساسات را بررسی می‌کند.

🔻 به بیمار کمک می‌کند تا آزادانه کاوش کند و در رابطه با ترس های خود صحبت کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رواندرمانی کلیک کنید.

طول درمان روانکاوی

روانکاوی یکی از روش های درمانی است که به کشف ناخودآگاه می‌پردازد. این روش درمانی اغلب برای افسردگی و اضطراب کارآمد است. روانکاوی معمولا جلسات زیادی به همراه دارد و اغلب بین 2 تا 5 جلسه در هفته برگزار می‌شود.

کاربردهای روانکاوی

در درمان روانکاوی بسیاری از بیماری ها قابل درمان هستند. در این روش درمانی به مراجعه کمک می‌شود تا منشا اضطراب خود را پیدا کرده و درمان انجام شود. نظرات مختلفی در زمینه کاربردهای روانکاوی وجود دارد. اما به طور کل اختلالات اضطرابی و افسردگی با این روش قابل درمان هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان افسردگی کلیک کنید.

پیامدهای روانکاوی

به طور کلی روانکاوی نیز مانند سایر درمان ها پیامدهای مخصوص به خود را به همراه دارد. در ادامه به این ارزیابی بحرانی اشاره کرده ایم.

⭕ درمان زمان بر است و فورا جواب نمی‌دهد.

⭕ افراد باید انگیزه کافی داشته باشند؛ به علاوه زمان و هزینه زیادی نیز صرف کنند.

⭕ممکن است یادآوری خاطرات برای افراد دردناک و ناخوشایند باشد. این موضوع آنها را ناراحت تر خواهد کرد.

⭕ برای همه افراد و همه اختلالات کارآمد نیست.

⭕ بین مراجع و درمانگر عدم تعادل قدرت ایجاد خواهد کرد که اغلب باعث بروز مشکلات اخلاقی خواهد شد.

کلام آخر

در این مقاله راجع به روانکاوی صحبت کرده ایم. در دنیای امروز روش های روانپویشی و روانکاوی دارای محبوبیت بالایی است اما روانکاو خوب به سختی یافت می‌شود. برای اینکه به روانکاوان خوب و اصولی دسترسی داشته باشید می‌توانید از مشاورین مرکز آواژه راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه روانکاوی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *