هرپس (آو)


هرپس یا تبخال یک بیماری ویروسی بوده که موضعی در بدن را درگیر کرده و موجب بروز تاول های ریز و التهاب در آن ناحیه می‌گردد. خوشبختانه این بیماری قابل درمان بوده و به روش های مختلفی می‌توان از بین برد. اما در صورتی که افراد به آن اهمیتی نداده و درمان را به موقع شروع نکنند؛ ممکن است به مشکلات بزرگتری منجر شده و حتی به دیگران نیز منتقل شوند. در حالتی که این ویروس ناحیه تناسلی را تحت تاثیر قرار دهد؛ ممکن است تا پایان عمر در بدن مانده و سیستم ایمنی را تضعیف نماید. از این رو کسب اطلاعاتی در این زمینه و همچنین کمک گرفتن از متخصص اهمیت دارد. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

هرپس

هرپس با اینکه بسیار معمول و پیش پا افتاده به نظر می‌رسد؛ اما در عین حال می‌تواند خطرناک نیز باشد. در واقع بسیاری از عفونت هایی که در بدن رخ می‌دهند؛ به همین دلیل هستند. این خانواده از ویروس در بدن، می‌توانند عفونت های نهفته یا پایدار ایجاد کنند. ویروس هرپس انواع مختلفی داشته و به همین دلیل در نقاط مختلف بدن به شکل های متفاوتی ظاهر می‌شود. همچنین افراد به دلایل متفاوتی به این ویروس مبتلا می‌شوند. برخی تنها راه ابتلا به این ویروس را فشار عصبی ناشی از خواب پریدن و یا استرس های روزانه بدانند. اما عوامل روانی تنها سیستم ایمنی را تضعیف کرده و فرد را در معرض ابتلا به بیماری های مختلف قرار می‌دهد. بهترین درمان برای این ویروس پیشگیری بوده که تیازمند اقدامات ساده ای نیز می‌باشد.

نشانه های هرپس

ابتلا به هرپس از هر نوعی که باشد؛ با بروز نشانه هایی در افراد همراه است. شدت این علائم و یا مدت زمان ماندگاری آنها متفاوت است. برخی از این نشانه های شامل موارد  زیر می‌شود.

این نشانه های در بزرگسالان شامل التهاب، درد، قرمز شدن قرینه چشم، لثه و دهان و یا حتی ناحیه تناسلی است. اما در کودکان خود را به شکل بثورات جلدی، تب، تشنج و اسهال و استفراغ نشان می‌دهد. کودکان نیز به هرپس نیز مبتلا شده و برای آنها پیامدهای بسیار بدی ایجاد می‌کند. برای مثال ابتلا آنان در دوران جنینی منجر به میکروسفالی، اختلالات خونی، کاهش شنوائی حسی عصبی، عقب ماندگی و… می‌شود. ابتلا در این دوران از طریق مادر در دوران بارداری، زایمان و حتی شیردهی است.

انواع هرپس

هرپس انواع مختلفی داشته و نقاط مختلفی را در بدن درگیر می‌کند. شاید بتوان گفت که کم خطرترین نوع آن تبخال دهانی باشد. در موارد دیگر این بیماری منجر به مشکلات زیادی می‌شود. در این قسمت به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

📌تناسلی

معمولا دو نوع ویروس هستند که منجر به ایجاد تبخال تناسلی می‌شوند. تبخال تناسلی از طریق آمیزش جنسی، فرآورده های خونی و گاهی عدم دعایت بهداست ایجاد می‌شود. نوعی از این ویروس کم خطرتر بوده و در صورت ابتلا به آن تنها زائده هایی بر روی ناحیه تناسلی ایجاد شده و بعد از سه هفته نیز از بین می‌روند. اما در نوع بدخیم آن این ویروس تا پایان عمر در بدن باقی مانده و حتی زائده پوستی نیز به طور کامل از بین نمی‌رود. چرا که اگر افراد آن را یکبار به روش های مختلف از بین ببرند؛ بار دیگر بروز خواهد کرد. همچنین این نوع تبخال می‌تواند به شریک جنسی نیز منتقل شده و آن را نیز درگیر نماید. سویه هایی از این ویروس هستند که افراد را دچار تبخال تناسلی می‌کنند. افراد می‌توانند با تزریق واکنس هایی از این مشکل جلوگیری نمایند. برای آشنایی بیشتر با انواع بیماری های مقاربتی کلیک کنید.

📌دهانی

هرپس دهانی در بیشتر موارد تنها از یک نوع ویروس ایجاد شده تنها منجر به بروز زائده ای بر روی لب به صورت موقت می‌شوند. اگر کودکان یک تا پنج سال به این نوع هرپس مبتلا شوند؛ نشانه هایی مانند تب، گلودرد، ادم، التهاب لثه و دهان، بی اشتهایی و بی حالی از خود نشان می‌دهند. در اولین ابتلا نشانه ها دو تا سه هفته طول کشیده و سپس فرد کاملا بهبود می‌یابد. تنها باید در این دوران نکاتی را رعایت کرده تا دیگران را مبتلا نکند. و در دفعات بعدی ابتلا نشانه ها 8 تا 10 روز طول می‌کشند. در بیشتر موارد هرپس دهانی در نزدیکی اعصاب و به دلیل استرس و فشار روانی بروز می‌کنند.

علت بروز هرپس

همانطور که قبل تر هم به آن اشاره شد؛ برای ابتلا به هرپس علت دقیقی مشخص نشده است. اما برخی از عوامل مانند استرس و اضطراب، رعایت کردن بهداشت، انتقال از دیگران و… در این مورد موثر هستند. افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف است؛ بیشتر احتمال دارد که به هرپس مبتلا شوند. به همین دلیل باید بیشتر از دیگران موارد بهداشتی را رعایت کرده و ابتلا پیشگیری نمایند. در صورت ضعیف بودن بدن، در صورت ابتلا افراد ممکن است علائم شدیدتری را نیز تجربه کنند. از این رو جدی گرفتن این موضوع بسیار مهم است. برای آشنایی بیشتر با پیامدهای ناشی از رابطه دهانی کلیک کنید.

درمان هرپس

خوشبختانه می‌توان هرپس را در هر ناحیه ای که باشد؛ درمان نمود. داروهایی که در این زمینه استفاده می‌شوند در بیشتر موارد قرص و کرم بوده و در موارد حاد تزریقی است. همچنین گاهی افراد برای از این بردن تبخال تناسلی باید از روش هایی مانند لیزر و فیریز کردن نیز استفاده کنند. البته به این دلیل که گاهی این ویروس تا پایان عمر در بدن می‌ماند؛ نمی‌توان درمان قطعی برای آن در نظر گرفت و به طور کامل آن را از بین برد. برای استفاده از روش های دارودرمانی افراد باید حتما از متخصص کمک بگیرند.

پیامدهای ناشی از هرپس

نوع آلفا و بتا ویروس هرپس کشنده نبوده و تنها عفونت ناشی از آنها ممکن است از طریق خون در بدن بخش شود. اما نوع دیگری از این ویروس یعنی مگا می‌تواند عفونت های نهفته و حتی توده های سرطانی ایجاد کند. زمانی که افراد هرپس را به طور کامل درمان نکرده و یا دیر آن را تشخیص دهند؛ پیامدهای خطرناک زیادی برای افراد ایجاد می‌کند. افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف بوده و همچنین بیماری های زمینه ای دارند؛ بسیار در خطر هستند. از این رو باید با مصرف برخی از داروها و یا دریافت واکسیناسیون در این زمینه اقدام کنند.

پیشگیری از بروز مجدد هرپس

بهترین راه پیشگیری از ابتلا به انواع هرپس رعایت نکات بهداشتی و همچنین دریافت واکسیناسیون است. همچنین افراد باید سیستم ایمنی بدن خود را با استفاده از راه های مختلف تقویت کرده تا احتمال ابتلا به حداقل برسانند. در این زمینه بهتر است افراد با متخصص مربوطه مشورت نمایند. رعایت فاصله با افرادی که مبتلا به هرپس دهانی هستند؛ و یا عدم مقاربت با افراد مبتلا به هرپس تناسلی، از این راه ها محسوب می‌شوند.

هرپس و ام اس

بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است؛ مشخص گردید که بیشتر افرادی که در زول زندگی خود به هرپس مبتلا شده اند؛ کمتر احتمال دارد که ام اس مبتلا شوند. از این رو می‌توانند با استفاده از انواع ویروس های هرپس از ابتلا به ام اس در آینده نیز پیشگیری نمایند. البته این موضوع نیازمند سال ها آزمایش و مطالعه است. اما به طور کلی ارتباط جالبی بین این دو بیماری وجود دارد که تصادفی نیست.

سخن پایانی

ابتلا به هرپس بیماری رایجی در زندگی افراد است. اما زمانی که به درستی در مورد اقدام نشود و یا تشخیص به موقع صورت نگیرد می‌تواند عوارض بسیار خطرناکی برای افراد ایجاد نماید. از این رو افراد باید اقدامات پیشگیرانه را انجام داده و از خود در مقابل ابتلا به این بیماری محافظت کنند. ابتلا به هرپس در عین سادگی می‌تواند بسیار خطرناک باشد. کمک گرفتن در این مورد از متخصص ضروری است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *