دوست خیالی کودک | 3 کاری که دوست خیالی می‌خواهد (آو)


دوست خیالی کودک در اغلب فرزندان وجود دارد. در واقع دوستان خیالی افرادی هستند که فرزندان شما در تصورات خود آنها را به وجود می‌آورند. دوست‌های خیالی در شکل و ابعاد مختلفی وجود دارند و بر اساس شخصی که فرزند شما از قبل او را می‌شناسد، شخصیت کتاب‌های داستانی، اسباب بازی و تصورات خود به وجود می‌آیند. این دوستان خیالی همیشه با فرزندان شما هستند و در ذهن آنها وجود دارند. اما ممکن است پس از مدتی از بین بروند.

برخی از دوستان خیالی در هر جایی که فرزند شما وجود داشته باشد حضور دارند اما عده‌ای تنها در نقاط خاصی مانند منزل در کنار فرزندان هستند. دوست خیالی کودک نشان از تخیل و تصورات عادی و طبیعی فرزند است. کودکان به صورت طبیعی قوه تخیل دارند و برای سلامت عاطفی و روانی این قوه تخیل مفید است. به همین جهت چنین دوستانی در یک بازه سنی مشخص مفید می‌باشند. در این مقاله راجع به این موضوع صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دوست خیالی کودک چیست؟

دوست خیالی کودک چه کسانی هستند؟ کودکانی که دوست خیالی دارند بسیار بر دوستان خود حساس هستند و لذت زیادی از وجود آنها می‌برند. اما اگر احساس کردید که فرزند شما احساس تنهایی یا بی‌حوصلگی می‌کند باید به عدم وجود دوست خیالی شک کنید. به همین جهت کودکانی که از دوستان تخیلی بهره‌مند هستند هرگز احساس بی‌حوصلگی و تنهایی نمی‌کنند. زیرا با آنها و در خیال خود به بازی می‌پردازند.

در واقع دوستان خیالی کارهایی را انجام می‌دهند که خود فرزند آن را دوست دارد و سایر همبازی ها قادر به انجام آن نیستند. توصیه می‌شود که فرزندان خود را تا قبل از هفت سالگی با دوستان خیالی آشنا کنید اما پس از هفت سالگی و ورود به مدرسه این دوستان خیالی باید فراموش شوند. برای آشنایی بیشتر حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید. جهت دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

دوست خیالی چه زمانی ظاهر می‌شود و تا چه مدتی وجود دارد؟

دوست خیالی کودک در سن ۳ سالگی به بعد می‌تواند وجود داشته باشد. اما کودکان معمولا دوستان خیالی خود را بعد از مدتی به صورت ناخودآگاه فراموش می‌کنند. این فراموشی گاهی به صورت یک نفر، چند نفر و یا حتی خانواده کامل دوستان خیالی صورت می‌گیرد. دوستان خیالی به مدت چندین ماه وجود دارند اما می‌توانند تا ۳ سال از دوستان صمیمی فرزندان شما باشند.

دوست خیالی کودک چه ویژگی‌هایی دارد؟

دوست خیالی کودک ویژگی هایی را به همراه دارد که همین موضوع باعث علاقه زیاد فرزند نسبت به این دوستان می‌شود. در ادامه راجع به ویژگی های این دوستان صحبت کرده ایم.

📌 با فرزند شما بازی می‌کند

📌 در مورد کودک قضاوت نمی‌کند

📌فقط به فرزند شما تعلق دارد

📌 به فرزند شما گوش می‌دهد و بسیار از او پشتیبانی می‌کند

📌 کارهایی را انجام می‌دهد که فرزندشان به تنهایی قادر به انجام آن نیست

در واقع یکی از ویژگی‌های بسیار بارز دوست خیالی کودک این است که با فرزند شما بازی می‌کند و حوصله او سر نمی‌رود. در واقع کودکانی که دوستان خیالی دارند ممکن است که خیال پردازی بالاتری داشته باشند و نسبت به بازی‌های فانتزی و جادویی لذت بیشتری ببرند. از ویژگی کودکان با دوستان خیالی می‌توان به اجتماعی بودن آنها اشاره کرد. در واقع این کودکان نسبت به دیگران همدلی بیشتری از خود بروز می‌دهند. در نهایت در بزرگسالی نیز با نیازهای دیگران بیشتر هماهنگ می‌شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه گوشه گیری در کودکان کلیک کنید.

دوست خیالی کودک چه کارهایی از او می‌خواهد؟

دوست خیالی کودک همیشه کارهایی را از فرزند شما می‌خواهد. اما این کار ها شامل چه مواردی است و شما چگونه باید با آنها رفتار کنید؟ در ادامه به این سوال پاسخ داده ایم.

✨ با دوستان خیالی خود صحبت می‌کنند

دوستان خیالی کودک علاقه دارد تا با فرزند شما صحبت کند. اما در واقع دوستان خیالی نیستند که از فرزندان شما گفتگو می‌خواهند؛ کودک شما به این کار علاقه دارد تا با دوست خیالی خود مشورت کند. در واقع کودکان همچنین علاقه دارند تا به جای صحبت مستقیم بگویند که دوست خیالی من چنین می‌گوید. بهتر است که به جای این موضوع به فرزند خود بگویید من می‌خواهم آنچه را که تو فکر می‌کنی بشنوم، نه افکار دوست خیالی ات را!

✨ برای دوست‌خیالی خود کار می‌کند

دوست خیالی کودک از او کار می‌خواهد. اما این کارها با توجه به روش‌های مختلفی صورت می‌پذیرد. مثلا ممکن است کودک شما بخواهد درها را باز نگه دارید، یا برای دوست خیالی تخت خواب درست کنید و میان وعده‌ای برای بازی بین آنها تهیه کنید. اما به جای اینکه این کارها را انجام دهید فرزند خود را تشویق کنید تا تمامی درخواست‌هایش را خودش به تنهایی انجام دهد. شما باید از دوست خیالی او برای توسعه مهارت‌های فردی کودک استفاده کنید.

✨ سرزنش کردن دوست خیالی

دوست خیالی کودک‌ گاهی مورد سرزنش قرار می‌گیرد. برخی از کودکان کارهای اشتباه و ممنوع انجام می‌دهند و پس از آنکه متوجه اشتباه خود می‌شوند، برای مدیریت و رفتار خود دوست خیالی را مقصر می‌دانند و او را سرزنش می‌کنند. به جای اینکه بتوانید رفتار کودک را در این زمینه مدیریت کنید؛ به او بگویید که دوست خیالی توان انجام چنین کارهایی را ندارد و باید خود را اصلاح کند.

برای برخورد با دوست‌خیالی کودک چه کارهایی باید انجام دهیم؟

دوست خیالی کودک زمان مشخصی برای پایان دادن دارد. دوستان خیالی گاهی والدین را به خود درگیر می‌کند در این شرایط والدین باید بهترین برخورد را با فرزندان خود داشته باشند تا بتواند به مرور زمان کودکان خیالی را از فرزند خود دور کند. روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید با کمک آن در برخورد با دوستان خیالی کودک موفق باشید. در ادامه به این روش‌ها اشاره کرده‌ایم.

➰ دوستان خیالی کودک خود را بپذیرید و با احترام با برخورد کنید. هرگز تلاش نکنید که فرزند خود را آگاه سازید تا متوجه شود که دوست خیالی وجود ندارد. اگر فرزند خود را از دوستان خیالی دور کنید؛ بیشتر او را به سمت دوست خیالی علاقه‌مند کنید.

➰ بعد از اینکه دوست خیالی کودک خود را پذیرفتید؛ هرگز با او وارد تعامل نشوید. مثلا زمانی که کودکتان از شما درخواست کرد که با دوست خیالی او صحبت کنید؛ به او بگویید که بیشتر علاقه دارید با خودش صحبت کنید تا دوستان خیالی اش!

➰از فرزند خود بخواهید که دوست خیالی خود را به شما معرفی کند؟ او کیست؟ چه شباهتی به دیگران دارد؟ اهل کجاست؟ به چه چیزهایی علاقه دارد؟ ترس‌های او چیست؟ و راجع به چه چیزهایی با یکدیگر صحبت می‌کنید؟

➰ دوست خیالی فرزند خود را تنبیه نکنید. مثلا اگر فرزندتان کار اشتباهی کرد و آن را گردن دوست خیالی خود انداخت؛ او را با محرومیت روبرو کنید تا متوجه شود که مقصر اصلی خود اوست نه دوست خیالیش.

➰ برای کاهش ارتباط فرزندان خود با دوستان خیالی زمینه‌ای را برای تعامل بیشتر با دوستان واقعی فراهم کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید.

کلام آخر

همانطور که گفته شد دوست خیالی کودک بسیار طبیعی است اما سن شروع و پایانی نیز دارد دوستان خیالی نشان از تخیل قوی فرزندان شما دارند اما اگر این دوستان تا مدت‌ها بعد ادامه داشته باشد مشکلات بسیار زیادی را به وجود خواهد آورد به همین جهت توصیه می‌شود که به دوستان خیالی فرزندان خود توجه کنید و از یک روانشناس برای راهنمایی کمک بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دوست‌خیالی کودک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *