تنفر از فرزند | 7 دلیل تنفر از فرزند (آو)


تنفر از فرزند به معنای احساس ناخوشایندی، عدم تحمل و عدم ارتباط عاطفی با فرزند خود است. این احساس ممکن است به دلایل مختلفی از جمله نارضایتی از رفتار های فرزند، تفاوت‌ های فرهنگی یا ایدئولوژیکی، مشکلات خانوادگی یا فشار های روانی ناشی از مسائل شخصی و زندگی روزمره بوجود آید. این احساس می‌تواند برای هر دو طرف یعنی پدر و مادر و فرزند، آسیب‌ های جدی به همراه داشته باشد و نیاز به مشاوره و پشتیبانی حرفه‌ای دارد.

تنفر از فرزند به دلایل مختلفی به وجود می‌آید که به شیوه های مختلفی صورت می‌گیرد. این دلایل شامل مشکلات درونی، مسائل حل نشده، تعارضات درونی، ناکامی ها در رابطه با کودکان، عدم پذیرش مسئولیت ها، تجربه های تلخ گذشته و … است. برای اینکه از میزان این تنفر کاسته شود، حتما باید از روانشناس کمک بگیرید. جهت دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تنفر‌از فرزند می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

تنفر از فرزند چیست؟

در اغلب خانواده ها عشق به فرزند مشاهده می‌شود. عشق والدین به کودکان، رشد و مراقبت از آنها را به دنبال دارد. اما اگر تنفر از فرزند وجود داشته باشد، رشد و مراقبت صورت نمی‌گیرد که همین امر موجب آسیب های روانی بسیار زیادی در زندگی می‌شود. در واقع زمینه ساز بزرگ ترین آسیب های روانی در فرد خواهد شد.

کودکان به دنبال جلب توجه و محبت هستند، به همین جهت عشق و ابراز علاقه به فرزند از فواید بسیار زیادی برخوردار است. محیطی که خانواده برای فرزندان خود به وجود می‌آورد زمینه ساز موفقیت فرزندان است. اما برای اینکه پدر و مادر بتوانند به فرزندان خود عشق و محبت را بروز دهند، باید میزان تنفر از فرزند را کاهش دهند. برای کاهش این تنفر حتما باید دلایل و ریشه این تنفر بررسی شود. در نهایت درمان مناسب ارائه شود. در این مقاله دلایل و راهکار های کاهش تنفر از فرزند را توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ایراد گرفتن از کودک کلیک کنید.

دلایل تنفر از فرزند

تنفر از فرزند به دلایل مختلفی بروز پیدا می‌کند. این دلایل در دسته های مختلفی قرار دارد که در این بخش مقاله راجع به آنها توضیح داده ایم.

📌 عدم رضایت از فرزندان

رفتار ها و عملکرد فرزندان ممکن است باعث نارضایتی و تنفر والدین شود. به عنوان مثال، فرزندانی که به مواد مخدر روی آورده‌اند یا رفتار های نامناسب دیگری دارند، ممکن است منجر به احساس تنفر از فرزند شوند. 

📌 چالش های خانوادگی و روانی

مشکلات خانوادگی مانند خشونت خانوادگی، اختلافات بین والدین، اعتیاد یا مشکلات مالی ممکن است منجر به احساس تنفر والدین نسبت به فرزندان شود. تنفر از فرزند گاهی به دلیل چالش های خانوادگی و تنش هایی است که در اغلب زندگی ها وجود دارد. این موضوع زمانی پر رنگ تر می‌شود که مشکلات روانی نیز وجود داشته باشد. 

📌 انتظارات مطابق با واقعیت نیست | تنفر از فرزند

والدین ممکن است انتظارات خاصی از فرزندانشان داشته باشند که در صورت عدم تطابق با این انتظارات، احساس تنفر و ناخوشایندی شکل گیرد. زمانی که فرزندان خواسته های والدین را عملی نکنند، تنفر از فرزند صورت می‌گیرد. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه والدین بی خیال و بی توجه کلیک کنید.

📌 ناتوانی در پذیرش مسئولیت ها

یکی دیگر از دلایل تنفر از فرزند، ناتوانی در پذیرش مسئولیت ها است. برخی از والدین توان انجام کارهای فرزندان خود را ندارند و قبول مسئولیت آنها منجر به عقب افتادن از کارهای خود می‌شود. به همین جهت بیزاری و رهایی از فرزند به وجود می‌آید.

📌 تفاوت در نسل ها

تفاوت‌ های فرهنگی، مذهبی یا ایدئولوژیکی می‌تواند منجر به احساس تنفر و ناخوشایندی والدین نسبت به فرزندان شود. اگر تفاوت های نسلی بسیار مشهود باشد؛ به مرور زمان موجب تنفر از فرزند می‌شود.

📌 مسائل حل نشده درونی

مسائل حل نشده درونی از دیگر دلایل تنفر از فرزند است. گاهی این مسائل و تعارضات بسیار زیاد است و اقداماتی برای بهبود این مساله به وجود نمی‌آید. همین امر موجب بیزاری و تنفر از فرزندان می‌شود.

📌 فقر و تنگدستی | تنفر از فرزند

یکی دیگر از دلایل تنفر از فرزند، فقر و تنگدستی است. زمانی که مسائل مالی و اقتصادی مشهود باشد، بیزاری از فرزند نیز به وجود می‌آید. پدر و مادر در این زمینه به این موضوع فکر می‌کنند که خود به تنهایی از پس هزینه ها بر نمی‌آیند؛ چه بسا فرزند متولد شود که هزینه های بسیار بیشتری به همراه دارد.

راهکار های کاهش تنفر از فرزند

در بخش قبلی راجع به دلایل تنفر از فرزند صحبت کرده ایم. اما این بخش را به راهکار های کاهش اختصاص داده ایم.

🔸 سعی کنید بهترین تلاش خود را برای درک و تحقیق درباره مشکلات و نیاز های فرزندان کنید. این کار می‌تواند به شناخت بهتر آن‌ ها و برقراری ارتباط موثر کمک کند.

🔸 حفظ حدود و اعمال مرز های مناسب در روابط خانوادگی می‌تواند به جلوگیری از بروز تنفر و ناراضیتی کمک کند.

🔸برقراری ارتباط با فرزندان خود، ابراز علاقه و حمایت به آن‌ ها می‌تواند به کاهش تنفر از فرزند کمک کند. برای این کار، بهتر است با فرزندان خود صحبت کنید، به آن‌ ها گوش بدهید و احساسات و نیازهایشان را درک کنید.

🔸 قبول و تقدیر از هویت و شخصیت فرزندان می‌تواند باعث افزایش اعتماد به نفس آن‌ها شود و احساس تنفر را کاهش دهد.

🔸 در صورتی که احساس تنفر از فرزند شما به مراتب شدید است، ممکن است نیاز به مشورت با مشاور یا روانشناس داشته باشید تا به روابط خانوادگی خود کمک شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه عقده های کودکی کلیک کنید.

کلام آخر

در این مقاله راجع به تنفر از فرزند صحبت کرده ایم. این احساس تنفر به دلایل مختلفی بروز می‌کند که برای درمان آن حتما باید ابتدا ریشه یابی صورت بگیرد. به همین جهت توصیه می‌شود حتما از روانشناس برای درمان راهنمایی بگیرید تا بیش از این آسیب های شدید به فرزندتان وارد نشود. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تنفر از فرزند می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *