آموزش نظم به کودکان | 9 روش آموزش نظم به کودکان (آو)


آموزش نظم به کودکان به مجموعه‌ای از روش‌ ها و فعالیت‌ هایی اطلاق می‌شود که به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌ های نظم، ترتیب و سازماندهی را یاد بگیرند. این آموزش شامل تعیین برنامه‌ های روزانه، استفاده از تقویم، برنامه‌ ریزی، تشویق به مرتب‌ سازی و نظم دادن به محیط، مثال زدن توسط والدین، تشویق و پاداش و … می‌شود.

آموزش نظم به کودکان به آن‌ ها کمک می‌کند تا مهارت‌ های مدیریت زمان، پیگیری وظایف، انضباط و خودکنترلی را یاد بگیرند. این مهارت‌ها از طریق آموزش‌نظم به کودکان، آن‌ ها را در زندگی روزمره، تحصیلات و روابط اجتماعی خود بهبود می‌بخشد. برای این آموزش ها لازم است تا از روانشناس کمک بگیرید و از روش های اصولی آگاه شوید. جهت دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آموزش نظم به‌کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

آموزش نظم به کودکان چیست؟

برای آموزش نظم به کودکان می‌توانید از سن 3 تا 4 سالگی به بعد اقدام کنید. برخی از کودکان در این زمینه نیاز به یادگیری و آموزش دارند. اما عده دیگر از همان ابتدا به صورت ذاتی منظم هستند. اگر فرزند شما این ویژگی را به شیوه ذاتی نداشت؛ نگران نباشید! با کمک برخی از روش ها و راهکار های اصولی می‌توانید این نظم را آموزش دهید.

البته که آموزش نظم به کودکان نیازمند تمرین و تکرار است. پدر و مادر تنها با صحبت یا یک کار عملی نبایند از فرزند خود انتظار ترتیب داشته باشند. در این مقاله به روش های آموزش‌نظم به کودکان اشاره کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید.

فواید آموزش نظم به کودکان

آموزش نظم به کودکان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. نظم دارای فواید متعددی برای رشد و توسعه سالم فرزندان می‌باشد. به همین دلیل آموزش آن تاکید می‌شود. در این بخش مقاله برای آگاهی بیشتر شما، راجع به فواید آموزش‌نظم به کودکان توضیح داده ایم.

✨ ارتقا افکار توجه و تمرکز

✨ افزایش ثبات شخصیت

✨افزایش مهارت مدیریت زمان

✨ احساس امنیت

✨ راغب برای همکاری

✨مسئولیت پذیری بالا

✨ داوطلب برای انجام هماهنگی ها

✨ افزایش اعتماد به نفس کودک

روش های آموزش نظم به کودکان

برای آموزش نظم به کودکان، پدر و مادر باید با روش های اصولی و مناسب آشنا شوند. در این بخش مقاله چند راهکار جهت آموزش توضیح داده ایم.

➰ برنامه روزانه مشخص کنید

به کودکان خود کمک کنید تا برنامه‌ های روزانه تعیین کنند و ترتیب انجام وظایف روزانه خود را بیاموزند. این شامل زمان بیدار شدن، تعیین وقت مطالعه، ورزش، خوردن و خوابیدن می‌شود. با کمک برنامه ریزی از دوران کودکی، فرزند خود را برای نظم آماده خواهید کرد. 

➰ موقعیت هر وسیله را به کودک آموزش دهید

یکی از کارهایی که می‌توانید برای آموزش نظم به کودکان انجام دهید، تعیین جایگاه هر وسیله است. برای هر وسیله یک مکان مشخص در نظر بگیرید. مثلا اسباب بازی ها داخل سبد؛ کتاب داستان داخل کتابخانه، لباس ها در کشو و … را به فرزندان خود نشان دهید. برای این کار می‌توانید از سبد های کوتاه و شفاف استفاده کنید تا کودک شما برای مرتب کردن وسایل با مشکل روبرو نشود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سبک های فرزند پروری کلیک کنید.

➰ تشویق و تحسین را دست کم نگیرید

هنگامی که کودکان نظم و انضباط نشان می‌دهند، آن‌ها را تشویق کرده و پاداش دهید. این می‌تواند شامل تقدیر، ابراز احساسات خوب و حمایت فعال از زحمات آن‌ها باشد. آموزش نظم به کودکان با این راهکار ها می‌تواند کارآمد تر باشد. 

➰ زمان را مدیریت کنید | آموزش نظم به کودکان

برای آموزش نظم به کودکان لازم است تا زمان را مدیریت کنید. با کمک مدیریت زمان می‌توانید برای فرزندان خود تعیین کنید که چه زمانی برای انجام چه کاری ضروری است. حتی می‌توانید زمان معین و مشخص برای انجام هر تکلیف را با فرزندان خود در میان بگذارید.

➰ در کارهای خانه کمک بگیرید

برای آموزش نظم به کودکان، از آن ها در کارهای خانه کمک بگیرید. مثلا به فرزند خود آموزش دهید که مرتب سازی اسباب بازی ها وظیفه اوست. تمیز کردن کمک و کار های مخصوص به خود، مسئولیت او می‌باشد. با استفاده از این روش می‌توانید فرزندان خود را نظم و ترتیب عادت دهید.

➰ داستان ها و انمیشن های مناسب پخش کنید

یکی از کار هایی که باید برای آموزش نظم به کودکان انجام دهید؛ تعریف داستان و پخش انیمیشن های مناسب برای نظم است. پدر و مادر ها می‌توانند کارتون های مناسب در این زمینه را تهیه کنند و برای آموزش عادت های رفتاری، برای فرزندان خود پخش کنند. کودکان از داستان ها و کارتون ها الگو برداری های قوی دارند.

➰ الگوی خوبی باشید | آموزش نظم به کودکان

 به کودکان الگو های قابل تقلید ارائه دهید تا آن‌ها بتوانند از رفتار و عملکرد الگو ها الهام بگیرند. این الگوها می‌توانند از جمله استادان، همسالان یا شخصیت‌ های محبوب باشند. در واقع می‌توانید داستان هایی را برای فرزندان خود تعریف کنید که شخصیت اصلی بسیار منظم و مرتب است. با کمک این الگو ها، آموزش نظم در کودکان راحت تر صورت می‌گیرد. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نیاز های اولیه و اساسی کودک کلیک کنید.

➰ از مثال های مناسب استفاده کنید

به عنوان والدین، شما می‌توانید با نشان دادن نظم و سازماندهی در زندگی خود، به کودکان نشان دهید که چگونه این مهارت‌ها را در زندگی روزمره به کار ببرند. برای آموزش نظم به کودکان ضروری است که صبور باشید و از مثال های واقعی استفاده کنید تا عمیق تر موضوع را متوجه شوند. حتی توصیه می‌شود پدر و مادر ازداستان های دوران کودکی خود تعریف کنند. 

➰ کمک از روانشناس را فراموش نکنید

هرگز برای آموزش نظم به کودکان، کمک از روانشناس را فراموش نکنید. با کمک روانشناس می‌توانید راهکار ها و روش های متفاوتی را بر اساس شخصیت فرزند خود انتخاب کنید تا این نظم و ترتیب به شیوه مناسب تری صورت بگیرد.

کلام آخر

همانطور که گفته شد، آموزش نظم به کودکان نیازمند روش ها و اصول مناسبی است. روانشناسان به شما کمک می‌کنند تا این روش ها و اصول را بدانید و به نسبت نیاز های فرزند خود، روش مناسب را پیاده کنید. بنابراین توصیه می‌شود تربیت فرزند را جدی بگیرید و بر اساس علم روانشناسی عمل کنید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آموزش‌نظم به کودکان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *