سامانه پیچک بانک مرکزی


سامانه پیچک بانک مرکزی چیست؟ این سامانه یکی از ابزارهای مهم در عرصه اقتصادی کشور ایران به شمار می‌آید. و به جهت سهولت و پیشرفت امور مختلف مالی مربوط به چک تأسیس شد. البته سامانه پیچک بانک مرکزی به عنوان یک برنامه مدرن خدمات متنوعی را به مشتریان ارائه می‌نماید. در ادامه این مطلب ما به معرفی بیشتر سامانه پیچک بانک مرکزی علل ایجاد آن و خدمات متنوع این سامانه خواهیم پرداخت.

معرفی سامانه پیچک بانک مرکزی

دولت ایران و مسئولین اقتصادی به علت ناهنجاری‌ها و مشکلات متعددی که در امور مربوط به چک وجود داشت. تصمیم گرفتند سامانه‌ای را برای بهبود فرایندهای مالی مربوط به چک طراحی و راه‌اندازی نمایند. نتیجه این تصمیم سامانه پیچک بانک مرکزی ایران است. این سامانه خدمات متنوعی را مانند ثبت چک، امکانات مربوط به استعلام و انتقال چک ارائه می‌نماید.

اما هدف اصلی از ایجاد سامانه پیچک بهبود و ارتقاء فرایند و ساختار مربوط به امور چک‌ها. همچنین تسهیل این فرایندهای مالی می‌باشد. از دیگر اهداف راه‌اندازی سامانه پیچک می‌توانیم به محرومیت افراد بدحساب برای دریافت دسته چک‌ها. کاهش میزان چک‌های برگشتی، افزایش سرعت در نقل و انتقال چک. افزایش ضریب اطمینان همچنین اعتماد در تراکنش‌های مالی مربوط به چک‌های برگشتی اشاره کنیم.

علل راه‌اندازی سامانه پیچک چیست؟

با توجه به توضیحات پیشین علل ایجاد و راه‌اندازی سامانه پیچک را می‌توانیم به ۶ دسته تقسیم کنیم که عبارت‌اند از:

اول؛ یکی از علت‌های راه‌اندازی سامانه پیچک اهمیت چک در زندگی روزمره بسیاری از افراد جامعه است. چک یکی از موارد پراستفاده در تراکنش‌های مالی جامعه امروزی می‌باشد. بنابراین ایجاد نظم و اعمال کنترل روی امور مربوط به چک بسیار اهمیت دارد.

دوم؛ دیگر علت راه‌اندازی سامانه پیچک حجم زیاد چک‌های برگشتی به علت عدم موجودی کافی در حساب یا مشکلات مالی دیگر بود. سامانه پیچک در تلاش برای کنترل این موارد که موجب ایجاد مشکلات جدی در سیستم مالی می‌شدند، است.

سوم؛ سومین دلیل ایجاد سامانه پیچک تعداد زیاد پرونده‌ها و دعاوی حقوقی و قضایی مرتبط با چک‌های برگشتی می‌باشد. این سامانه باهدف کاهش این‌گونه از دعاوی ایجاد گشت.

چهارم؛ بسیاری از افراد جامعه که با چک سروکار دارند متأسفانه آگاهی کافی از مقررات چک ندارند. بنابراین یکی از علل راه‌اندازی سامانه پیچک افزایش آگاهی افراد جامعه نسبت به مقررات و قوانین مربوط به چک و جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی می‌باشد.

پنجم؛ سیستم بانکی برای صدور دسته‌چک آسان‌گیر بود. و دسته‌های بزرگی از چک را برای افراد مختلف صادر می‌نمود. که موجب افزایش تعداد چک‌های برگشتی می‌شد. بنابراین سامانه پیچک محدودیت‌های برای افرادی که فاقد شرایط دریافت دسته‌چک می‌باشند ایجاد می‌کند.

ششم؛ درنهایت آخرین علت راه‌اندازی سامانه پیچک را می‌توانیم استعلام از چک صیادی معرفی کنیم. سامانه پیچک به افراد این امکان را می‌دهد. که از وضعیت اعتبار چک‌ها تا قبل از تراکنش مالی استعلام بگیرند.

امکانات سامانه پیچک چیست ؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم سامانه پیچک خدمات متنوعی در امور مربوط به چک را به مشتریان و افراد جامعه ارائه می‌نماید. برخی از این خدمات به شرح زیر است.

استعلام اعتبار چک

یکی از خدمات مهم سامانه پیچک امکان استعلام وضعیت اعتباری صادرکننده چک می‌باشد. در این سامانه شما می‌توانید. ابتدا با انتخاب گزینه استعلام، شناسه ۱۶ رقمی روی چک صیادی را وارد نمایید. سپس سامانه اطلاعاتی شامل وجود یا عدم وجود چک‌های برگشتی و همچنین تعداد آن‌ها را به شما نمایش می‌دهد.

سامانه با نمایش ۵ رنگ وضعیت اعتباری صادرکننده چک را معرفی می‌کند. رنگ سفید به این معنی است که صادرکننده چک سابقه چک برگشتی ندارد. یا در صورت وجود چک برگشتی رفع سوء اثر نموده است. رنگ زرد به این معنی است که یک فقره چک یا حداکثر مبلغ ۵ میلیون تومان برگشت خورده است.

نارنجی به این معناست که صادرکننده چک ۲ تا ۴ فقره چک برگشتی دارد یا حداکثر مبلغ ۲۰ میلیون تومان برگشت خورده است. رنگ قهوه‌ای یعنی صادرکننده ۵ تا ۱۰ فقره چک برگشتی دارد یا حداکثر مبلغ ۵۰ میلیون تومان متعهد به برگشت است. درنهایت رنگ قرمز که نشان می‌دهد بیش از ۱۰ فقره چک برگشتی وجود دارد. یا بیش از مبلغ ۵۰ میلیون تومان تعهد به برگشت وجود دارد.

استعلام وضعیت چک

علاوه بر استعلام اعتبار چک توسط سامانه پیچک شما می‌توانید. با استفاده از این سامانه و درج شناسه ۱۶ رقمی چک وضعیت آن چک را نیز بررسی نمایید.

ثبت چک

از خدمات دیگر سامانه پیچک امکان ثبت چک در این سامانه است. این سامانه به کاربران خود اجازه می‌دهد تا عملیات ثبت چک خود را به‌راحتی در آن انجام دهند. صادرکننده چک می‌تواند با تکمیل اطلاعات مربوط به بانک صادرکننده چک. و شناسه ۱۶ رقمی روی برگه چک از امکان ثبت در سامانه پیچک بهره ببرد.

انتقال چک

سامانه پیچک به شما این امکان را می‌دهد. که با استفاده از گزینه انتقال چک‌های خود را به دیگری منتقل نمایید. جهت انتقال چک شما نیازمند به اطلاعات مربوط به بانک صادرکننده، شناسه ۱۶ رقمی روی چک و شناسه ملی یا کد ملی انتقال گیرنده چک می‌باشید.

تائید دریافت چک

نکته مهم پس از انتقال چک این است. که با انجام عملیات انتقال تا زمان تائید دریافت چک توسط دریافت‌کننده، چک دارای آثار قانونی نمی‌باشد. بنابراین شما می‌توانید در سامانه پیچک جهت تائید دریافت چک ابتدا شناسه ۱۶ رقمی چک را وارد نمایید. و پس‌ازآنکه اطلاعات چک نمایش داده شد. با تائید اطلاعات چک توسط شما به عنوان دریافت‌کننده چک تائید نهایی می‌گردد.

ورود به سامانه پیچک

جهت استفاده از خدمات سامانه پیچک می‌توانید با ثبت‌نام و ورود به این سامانه از امکانات و خدمات مختلف آن بهره ببرید.

گام اول برای استفاده از خدمات مختلف سامانه پیچک دانلود و نصب اپلیکیشن پیچک می‌باشد. پس از دانلود و نصب وارد اپلیکیشن شده و عملیات ثبت‌نام را انجام دهید. سپس می‌توانید از خدمات مختلف این سامانه نظیر ثبت چک، استعلام از اعتبار و وضعیت چک، انتقال چک و … استفاده کنید.

سؤالات متداول

سامانه پیچک چیست ؟

به علت ناهنجاری‌ها و مشکلات متعددی که در امور مربوط به چک وجود داشت سامانه پیچک برای بهبود فرایندهای مالی مربوط به چک طراحی و راه‌اندازی شد.

نحوه ورود و استفاده از سامانه پیچک چگونه است ؟

با ثبت‌نام و ورود به این سامانه از امکانات آن بهره ببرید. گام اول برای استفاده از خدمات سامانه پیچک دانلود و نصب اپلیکیشن پیچک می‌باشد.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *