بوی بد واژن (برداشته شد)


قبلا روی آواژه بود با مقاله دستگاه تناسلی زنان جایگزین شد ( تکراری رفته بودیم)

بوی بد واژن نشانه ای از یک بیماری می تواند باشد. دستگاه تناسلی بدن زنان به عنوان عضوی برای دفع مواد زائد، برقراری رابطه جنسی و اندام تولید مثل به شمار می‌رود. واژن انسان کاملا بدون بو نیست و معمولاواژن هر یک از زنان کمی بو دارد. بوی‌واژن زنان بوی مشخصی نیست و بوی‌واژن از هر فرد به فرد دیگر تغییر می‌کند. شرایطی مانند ابتلا به عفونت‌ها وجود دارد که منجر به بوی‌بد واژن می‌شود. عوامل مختلفی بوی‌بد واژن را ایجاد می‌کنند؛ شناسایی این عوامل و درمان بوی بد واژن به کمک متخصص زنان و زایمان انجام می‌گیرد. برای دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

بوی واژن

به هربویی که در قسمت واژن تولید شود، بوی واژن گفته می‌شود. به طور طبیعی واژن هر فرد دارای بو و رایحه‌ای طبیعی است و این بو از فردی به فرد دیگر متغیر است. بنابراین نمی‌توان یک بوی‌خاص را به عنوان بوی‌معمول واژن در نظر گرفت.

تلاش برای از بین بردن بوی‌طبیعی واژن اشتباه و غلط است. شما نمی‌توانید بوی‌طبیعی واژن خود را با صابون و شوینده‌های عطری از بین ببرید. در نظر داشته باشید که شوینده‌های عطری می‌توانند منجر به وخیم‌تر شدن اوضاع شوند و هم‌چنین استفاده از آن‌ها از طرف جامعه پزشکی رد شده است.

برخی شرایط مانند بارداری، دوره قاعدگی، دوران یائسگی، پس از رابطه جنسی، پس از دفع ادرار، و یا داشتن یک رژیم غذایی خاص ممکن‌است منجر به تغییر بوی‌طبیعی واژن شوند. اگر بوی بد واژن به علت‌های گفته شده باشد، جای نگرانی‌نیست زیرا بوی‌بد واژن در این شرایط موقتی است و خودبه‌خود از بین می‌رود.

چه عواملی بوی بد واژن را ایجاد می‌کنند؟

مجدد یادآورمی‌شویم که بوی‌معمولی که از واژن حس می‌کنید، طبیعی است. اگر شدت بوی‌واژن افزایش یابد و همراه با علائمی چون سوزش، خارش، درد هنگام رابطه، خونریزی واژینال غیر مرتبط با قاعدگی و … باشد. حتما برای بررسی‌های بیشتر به پزشک متخصص مراجعه کنید.

عفونت‌ها معمولا شایع‌ترین علت بوی‌بد واژن هستند. البته علل دیگری برای بوی بد واژن وجوددارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

واژینوز باکتریایی

نوعی عفونت که به علت ترشح بیش از حد باکتری درواژن ایجاد می‌گردد. شایع‌ترین علت بوی بد واژن در سنین ۱۵ تا ۴۵ سال است. ترشحات واژن در واژینوز باکتریایی خاکستری رنگ‌شده و بویی شبیه به بوی‌ماهی دارد.

عفونت مقاربتی

عفونت‌های مقاربتی که موجب ایجاد بوی بدواژن می‌شوند، شامل سوزاک، کلامیدیا و تریکومونیازیس است. همان‌طور که از عنوان پیدا است، این عفونت‌ها از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شوند.

کاندیدیاز

کاندیدیاز در واقع عفونت ناشی از قارچ‌ها است که موجب بوی بد واژن می‌شود. ترشحات فرد در این عفونت شبیه کپک بوده و بویی نیز مانند بوی‌کپک از واژن احساس می‌شود.

عدم رعایت بهداشت

ترشحات در حقیقت همان مواد دفعی واژن هستند که اگر تمیز نشوند، بوی‌بدی ایجاد خواهند کرد. بهداشت فردی ضعیف، عدم استحمام مرتب، عدم آب‌کشی منظم ناحیه تناسلی و واژن از جمله علل بوی بد واژن به شمار می‌روند.

فیستول رکتوواژینال

منفذی بین واژن و راست روده به وجود می‌آید که موجب نشت مدفوع به درون واژن می‌شود. به این اختلال فیستول رکتوواژینال گفته می‌شود که احتمال بروز آن کم است. فیستول رکتوواژینال ممکن است در اثر آسیب‌های حین زایمان، آسیب‌های ناشی از جراحی‌های مربوط به لگن، التهاب روده و … ایجاد شود.

سرطان رحم و واژن

ابتلا به سرطان‌های رحم وواژن در موارد نادر ممکن است باعث ایجادبوی بدواژن شود. افزایش ترشحات واژن نیز یکی دیگر از علائم سرطان دهانه رحم و واژن است.

سایر علل بوی بد واژن

تامپون گیر کرده در واژن می‌تواندبوی بسیار بدی ایجاد کند. از طرف دیگر نوع مواد غذایی که مصرف می‌کنید نیز تاحدودی بر بوی‌واژن موثر است. مثلا مصرف غذاهای حاوی سیر می‌تواند موجب ایجاد بوی بدواژن شود.

تغییر PHواژن از اسیدی به قلیایی از جمله علل ایجادکننده بوی‌بد واژن است. تعریق کشاله ران، وجود مشکلات و بیماری‌های کبدی، گوارشی و خونی نیز در مواردی بوی‌بدن واژن را ایجاد خواهند کرد. عدم تعویض مرتب پدهای بهداشتی نیز عاملی برای ایجاد بوی‌بد واژن است.

روش‌های درمانی بوی بد واژن

پس از تشخیص بوی‌بدواژن و شناسایی علت آن توسط متخصص، نوبت به درمان می‌رسد. آنتی‌بیوتیک‌‌هایی مانند فلاژیل و کلیندامایسین در مواردی که علت بوی‌بد واژن، عفونت‌ها باشند، تجویز می‌شوند. در زمان درمان با آنتی‌بیوتیک‌ها از رابطه جنسی بپرهیزید. یک هفته پس از پایان درمان می‌توانید مجددا رابطه برقرار کنید.

مصرف غذاها و مواد حاوی پروبیوتیک مانند ماست می‌توان PHواژن را در محدوده نرمال حفظ کرد. رعایت بهداشت و عدم استفاده از شوینده‌های عطری، شیو مرتب ناحیه تناسلی جهت جلوگیری از تجمع باکتری‌ها دیگر راه‌های درمانی بوی بد واژن هستند.

استفاده از کاندوم هنگام رابطه‌جنسی می‌تواند از انتقال عوامل عفونت‌زا و بیماری‌های منتقله جنسی و در نهایت بوی بد واژن جلوگیری کرد. پس از رابطه نیز سعی کنید ادرار کرده و ناحیه تناسلی را با آب کافی شستشو داده و با دستمال کاغذی غیر عطری خشک کنید.

هرگز از دوش واژینال استفاده نکنید. لباس زیر نخی بپوشید. در زمان قاعدگی از پدهای بهداشتی استاندارد استفاده کرده و به موقع اقدام به تعویض پد کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بوی‌نامطبوع‌واژن می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی جنسی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *