بازی با احساسات (ت)


بازی با احساسات به شکل های مختلفی صورت می‌گیرد. معمولا همه ما مدتی با فردی در ارتباط بوده ایم که از احساسات و عواطف ما سواستفاده کرده است. گرچه گاهی از این موضوع درس نگرفته و یا به دلیل ویژگی های شخصیتی دوباره وارد چنین روابطی می‌شویم. فراموش نکنید که همه افراد حتی همکاران و یا اعضای خانواده مان می‌توانند از احساسات ما سواستفاده کنند. به همین دلیل باید همواره خط قرمزها و حد و حدود را رعایت نمود و رفتار سنجیده ای با دیگران داشت. البته در بیشتر موارد بازی با احساسات با نشانه های مختلفی همراه است که با شناسایی آنها می‌توان از آن رابطه خارج شد و یا آن را محدود کرد. در این زمینه می‌توان از مشاور نیز کمک گرفت. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بازی با احساسات می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید. 

بازی با احساسات

از آنجایی که بازی با احساسات دیگران می‌تواند تاثیر بسیار بدی بر زندگی شخصی و عواطف آنها داشته باشد؛ جلوگیری و یا مقابله با آن بسیار مهم است. در بیشتر موارد با اینکه افراد در چنین روابطی، به وضوح نشانه ها را می‌بینند؛ اما آنها را انکار کرده و از خود در مقابل آنها مراقبت نمی‌کنند. در اینجا اطرافیان باید به فرد کمکک کرده تا بتواند دید درست تری داشته باشد. طبیعی است که هیچ یک از ما علاقه نداریم در چنین موقعیتی باشیم؛ به همین دلیل همواره قسمت های خوب موضوع را در نظر می‌گیریم. از طرفی این شرایط تنها در مورد انسانها نبوده و حتی فضای مجازی و رسانه ها نیز می‌توانند احساسات ما را به بازی بگیرند. برای اطلاع از نشانه های پسر دخترباز کلیک کنید.

نشانه های بازی با احساسات

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد؛ بازی با احساسات ، همواره با نشانه های مشخصی همراه است. با اینکه افراد اینکار را به صورت بسیار ماهرانه و ظریف انجام می‌دهند و حتی روش های مختلفی هم دارند؛ اما به طور کلی برخی از علائم در میان همه آنها مشترک بوده و همچنین می‌توان آنها را تشخیص داد. در این قسمت به توضیح برخی از آنها می‌پردازیم. برای آشنایی با نشانه های رابطه بی سرانجام کلیک کنید.

◀تخریب اعتقاد شما به واقعیت

بازی با احساسات، معمولا با اهمیت ندادن به احساسات واقعی شما آغاز می‌شود. در واقع طرف مقابل تمام تلاش خود را می‌کند تا نشان دهد که حس شما واقعی نبوده و یا شما در حال اشتباه کردن هستید. معادل انگلیسی این حالت به چراغ گازی ترجمه می‌شود. این اصطلاح برگرفته از داستانی است که در آن همسر با دستکاری چراغ های گازی به همسر خود این موضوع را القا می‌کند که او دچار توهم بوده و بیمار است.‌

◀یکی نبودن حرف با عمل

وقتی افراد حرف شان با عملشان تطابق ندارد؛ در حال بازی با احساسات ما هستند. چرا که در ظاهر قول ها و حرف های قشنگی به ما می‌زنند؛ اما به هیچ یک از آنها عمل نکرده به آنها پایبند نیستند.

◀ایجاد کردن احساس گناه

فردی که در حال بازی با احساسات ماست؛ در ما احساس گناه ایجاد کرده و همواره به ما عذاب وجدان می‌دهد. در واقع او بسیار حق به جانب بوده و معتقد است که هیچگاه اشتباه نمی‌کند. به همین دلیل همه تقصیرها را به عهده طرف مقابل می‌اندازد.

◀بازی کردن نقش قربانی

چنین افرادی برای بازی با احساسات و همچنین جریحه دار کردن عواطف دیگران، به دنبال ترحم و توجه بوده و همیشه نقش قربانی را بازی می‌کنند. طبیعی است که وقتی همواره دیگران را مقصر دانسته و اشتباهات خود را گردن محیط می‌اندازند؛ احساس قربانی داشته و این را باور می‌کنند. اما در واقعیت تنها آنها هستند که در حال آزار دادن دیگران هستند.

◀برقراری ارتباط خیلی نزدیک در مدت زمان کوتاه

یکی دیگر از نشانه های بازی با احساسات، احساس صمیمیت بیش از حد و نزدیک شدن در مدت زمانی کوتاه است. فراموش نکنید که این نشانه خوبی نیست؛ که افراد در مدت زمانی بسیار کوتاه بسیار به شما علاقمند شده و یا حتی خوبی کنند. این افراد در بیشتر موارد به دنبال منفعت خود بوده و بعد از رسیدن به هدف خود، شما را رها می‌کنند.

◀مانند سیاه چاله احساسی هستند

همانطور که می‌دانید سیاه چاله به معنی حفره ایست؛ که هیچگاه پر نمی‌شود. در سیاه چاله احساسی نیز؛ هرچه به این افراد محبت و توجه کنید؛ بازهم برایشان کافی نبوده و خواستار محبت بیشتری هستند. و یا حتی از این بابت شما را سرزنش می‌کنند. که به اندازه کافی به آنها توجه نمی‌کنید. در صورتی که خودشان هیچ اقدامی در این زمینه نمی‌کنند.

◀تظاهر کردن

بازی با احساسات ، همچنین با تظاهر کردن نیز همراه است. در فردی که قصد بازی کردن با احساسات شما را دارد؛ همیشه خود را بهتر از چیزی که هست؛ نشان می‌دهد. او در واقع در حال نقش بازی کرده بوده و تظاهر می‌کند.

◀جلوتر بودن از شما

بازی با احساسات ، نیاز به هوش و زیرکی دارد. از همین رو این فرد باید از شما جلوتر بوده و همواره در این مورد برنامه ریزی کند. در واقع او باید حرکات و واکنش های بعدی شما را پیش بینی نماید. برای اطلاع از نشانه های رابطه سمی کلیک نمایید.

◀سواستفاده از نقاط ضعف شما

سواستفاده از نقاط ضعف و نادیده گرفتن نقاط قوت نیز، از دیگر نشانه های بازی با احساسات است. این فرد با پیدا کردن کوچک ترین نقص و ایرادی در شما، آن را بسیار بزرگ جلوه داده و تلاش می‌کند تا مدام آن را یادآوری کند.

در مقابله با بازی با احساسات چه باید کرد؟

در صورت مشاهده نشانه هایی که در قسمت قبلی به آنها اشاره شد؛ باید برای جلوگیری از صدمات بیشتر ناشی از بازی با احساسات و همچنین محافظت خود در مقابل چنین افرادی، از راهکارهایی متناسب با این شرایط استفاده نمایید. برخی از این روش ها شما موارد زیر می‌شوند.

✅نه بگویید

بهتر است در مقابل نشانه هایی که منجر به بازی با احساسات شما می‌شوند؛ با قاطعیت نه بگویید. برای مثال اگر فردی خواست تا در مدت زمان کوتاهی رابطه ای نزدیک تر با شما برقرار کند؛ این موضوع را نپذیرید.

✅رابطه را به پایان رسانده و یا محدود کنید

فراموش نکنید که در صورتی که در معرض بازی با احساسات تان هستید؛ باید رابطه را در اولین فرصت به پایان برسانید. در غیر اینصورت، بهتر است ارتباط خود را با چنین فردی محدود کرده و همچنین بر اعتماد به نفس خود نیز بیشتر کار کنید.

✅از متخصص کمک بگیرید

از طرفی گاهی بازی با احساسات به دلیل ضعف ها و مشکلات خود ما صورت می‌گیرد. به همین دلیل باید در این زمینه حتما از روانشناس کمک گرفته و خود را درمان نماییم. برای مثال شخصیت وابسته و یا مهرطلب، بسیار در چنین شرایطی قرار گرفته و از او سواستفاده می‌شود. خودشناسی و آشنایی با جنبه های مختلف شخصیت در این زمینه بسیار موثر است که تنها با کمک مشاور امکانپذیر خواهد بود.

سخن پایانی

همانطور که گفته شد؛ عوامل مختلفی در مورد بازی با احساسات دخیل هستند. اما در قدم اول افراد باید نشانه های این شرایط را شناخته و در قدم بعدی در این زمینه اقدام کند. همچنین نقش خود را نیز در این مورد در نظر گرفته و به دنبال برطرف کردن خلاهای شخصیتی خود نیز باشیم. برای همه این موارد باید از روانشناس کمک گرفته و با او مشورت نمود.

برای دریافت مشاوره در زمینه بازی با احساسات می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید. 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *