بدبینی | 4 درمان بدبینی (آو)


بدبینی یکی از نگرش هایی است که روند زندگی را به سوی تباهی هدایت می‌کند. این طرز فکر بر پایه افکار منفی و پلیدی ها است که به زندگی افراد آسیب های زیادی وارد می‌کند. افراد بدبین علاوه بر اینکه به دیگران صدمه می‌زنند؛ به خود نیز آسیب وارد می‌کنند. و به مرور زمان اختلالات روانی مانند افسردگی را تجربه می‌کنند.

بر اساس نظر انجمن روانشناسی آمریکا، بدبینی اینگونه توصیف می‌شود: نگرش در رابطه به اینکه هیچ چیزی خوب پیش نمی‌رود و بعید به نظر می‌رسد که خواسته ها یا اهداف دیگران برآورده شوند. افراد بدبین اغلب به جنبه منفی زندگی نگاه می‌کنند که همین امر موجب روبرویی با چالش است. برای اینکه از قید و بند این افکار خلاص شوید؛ باید از روانشناس و مشاورین متخصص راهنمایی بگیرید. تا شما را با کمک برخی تکنیک ها به سوی خوش بینی سوق دهند. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بدبینی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

بدبینی چیست؟

بدبینی ویژگی اخلاقی است که فرد با نگاهی مشکوکانه به دنیا می‌نگرد. اما این افکار و رفتار نشات گرفته از چه چیزهایی هستند؟ برخی از مسائل باعث پدیدایی این امر می‌شود که با کنترل آن به واسطه برخی راهکارها؛ می‌توانید موضوع بدبینی را کاهش دهید. هیچ انسانی با دید منفی متولد نمی‌شود؛ با تجربه های پی در پی زندگی این افکار در او ریشه می‌زند. آنها همیشه بدترین جنبه های زندگی را مشاهده می‌کنند و منتظر رویداد های تلخ هستند.

بدبینی باعث می‌شود که حرف های ساده دیگران را بسیار بد برداشت کرده و اضطراب بزرگی را تجربه کنند. اگر این روند اخلاقی بسیار ادامه دار باشد و تمامی جنبه های زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد، فرد را مبتلا به اختلال روانی پارانوئید می‌نامیم. اما در این مقاله تنها راجع به بدبینی که دوز کمتری از پارانوئید است صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه برخورد با شخصیت پارانوئید کلیک کنید.

افراد مبتلا به بدبینی چه ویژگی هایی دارند؟

افرادی که به بدبینی مبتلا هستند؛ اغلب در انتظار پیامدهای منفی هستند. حتی زمان هایی که همه چیز خوب پیش می‌رود؛ مشکوک هستند و کاملا متفاوت با افراد خوش بین رفتار می‌کنند. آنها نشانه هایی را از خود بروز می‌دهند که در ادامه به آن اشاره کرده ایم.

➰ نسبت به مهارت ها و استعدادهای خود، بسیار دیدگاه پایینی دارید.

➰ زمانی که یک موقعیت خوب پیش می‌رود؛ بسیار متعجب می‌شوند.

➰در افکار و نظرات منفی شرکت می‌کنید.

➰ اعتقاد دارید که چیز های مثبت و لذت بخش خیلی فوری به پایان می‌رسد.

➰ تحت هر شرایطی انتظار بدترین اتفاق را دارند.

➰بر نقاط ضعف خود متمرکز می‌شوید.

➰ از افراد خوش بین عصبانی می‌شوند.

➰ از امتحان کردن چیز هایی که دوست دارند؛ هراس دارند.

➰فکر می‌کنید که هیچ استعدادی ندارید.

➰ همیشه احساس شکست دارند.

انواع بدبینی

بدبینی انواع مختلفی دارد. گاهی فرد به هرچیزی بدبین است؛ اما در برخی مواقع تنها به یکی از موضوعات بدبین می‌باشد. در این بخش مقاله به انواع این رفتار اشاره کرده ایم.

🔸 بدبینی به همسر

🔸 بدبینی به والدین

🔸بد‌بینی به خود

🔸 بدبینی به دوست

🔸 بدبینی به فرزند

🔸بد‌بینی دختر به مادر یا بالعکس

🔸 بدبینی به خدا

دلایل بدبینی

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کنترل شوهر کلیک کنید.

بدبینی به دلایل مختلفی در فرد به وجود می‌آید و هیچ انسانی از بدو تولد بد‌بین نبوده است. در این بخش مقاله راجع به دلایل بدبینی صحبت کرده ایم.

🔹 ژنتیک

🔹 پویایی خانواده

🔹 عوامل اجتماعی

🔹 تجربیات تلخ گذشته

🔹 جدایی بد

🔹 از دست دادن شغل

🔹 آسیب روحی

🔹 عوامل محیطی

🔹 حادثه و رویداد

عادت افراد بدبین چیست؟

افرادی که به بدبینی مبتلا هستند، عادت رفتاری منفی زیادی دارند که در این بخش به مهم ترین آنها اشاره کرده ایم.

📌 برای بدبین کردن دیگران تلاش می‌کنند

بر اساس تحقیقات، افرادی که به بدبینی مبتلا هستند، همیشه در تلاش هستند که دیگران را با حرف های خود قانع کنند. آنها قصد ندارند که شما را به فرد بدبین تبدیل کنند؛ اما به خودتان می‌آیید و متوجه می‌شوید که شما نیز فرد بد‌بین شده اید. به مرور زمان معاشرت با این افراد باعث می‌شود که از نظر شما نیز همه چیز بد پیش برود.

📌 دچار خود کم بینی هستند

بدبینی باعث می‌شود که افراد دچار خود کم بینی باشند. آنها نسبت به خودشان نیز دیدگاه بد دارند و هرگز استعداد های خود را مشاهده نمی‌کنند. آنهایی که در زمینه خود کم بینی به شیوه افراطی عمل می‌کنند؛ همیشه از خود انتقاد می‌کنند و مانع نقد خود توسط دیگران می‌شوند. این رفتار حتی در زمان تنهایی آنها نیز ادامه دارد.

📌 اغلب موارد مشکوک به موفقیت هستند

بدبینی افراد به حدی می‌رسد که به موفقیت های خود مشکوک خواهید شد. آنها بعد از انجام کارهای سخت نیز همچنان مشکوک هستند که به خوبی پیش نرفته است. این افکار به قدری در ذهن شما ریشه خواهد زد که به مرور زمان اطلاعات اشتباه را باور کنید.

📌 فقط روی ضعف ها و نقص ها متمرکز می‌شوند

افرادی که به بدبینی مبتلا هستند، اغلب روی ضغف ها و نقص ها متمرکز هستند. آنها هرگز استعداد ها و مهارت های خود را مشاهده نمی‌کنند و توانایی کنترل خود را نیز ندارند. آنها در شرایط حساس به جای ارائه کمک، به مشکلات بیشتر فکر می‌کنند. از نظر آنها همیشه همه چیز اشتباه پیش می‌رود؛ به همین جهت توانایی حل چالش را ندارند.

روش های درمان بدبینی

برای درمان بدبینی افراد باید با تکنیک های مختلف به سوی خوش بینی قدم برداشت. در این بخش مقاله چند روش درمان بد‌بینی را ذکر کرده ایم.

🟢 به بهترین ها امیدوار باشید و برای بدترین ها برنامه بریزید

یکی از کارهایی که برای درمان بدبینی باید انجام دهید؛ امیدواری به بهترین ها و برنامه ریزی برای بدترین ها می‌باشد. با این کار می‌توانید بدون قرار گیری در وضعیت آسیب پذیر؛ از مزایای تفکر بدبینانه نیز برخوردار شوید. برنامه های خوبی را برای حوادث غیر منتظره در نظر بگیرید و بر افکار مثبت متمرکز شوید.

🟠 چیزهای مهم را یادداشت کنید

برای درمان بدبینی باید چیزهای مهم را یادداشت کنید. به داشته های خود خوب فکر کنید و نهایت لذت را ببرید. برای این کار لیست تهیه کنید و به دو دسته نقاط قوت و داشته ها تقسیم بندی کنید. به مرور زمان با اندکی فکر این لیست را پر کنید. زمانی که استرس و تنش را تجربه می‌کنید؛ این داشته ها را مشاهده می‌کنید و احساس قدرت مانع بدبینی می‌شود. با تمرین ذهن آگاهی می‌توایند به این مرحله برسید.

🟡 شرایط خوب و بد را گذرا در نظر بگیرید

یکی از روش های درمان بدبینی، گذرا تلقی کردن شرایط خوب و بد است. شکست ها را جدی نگیرید و از هر آسیبی به عنوان تجربه یاد کنید. برای اینکه بعد از هر بحران احساس شادی بیشتری داشته باشید؛ باید از روانشناس راهنمایی بگیرید. تا با ارائه تکنیک ها شما را از بند بدبینی رها کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان شخصیت پارانوئید کلیک کنید.

کلام آخر

اگر تلاش کنید تا زندگی با برنامه ریزی و تلاش داشته باشید؛ حتما موفق خواهید شد تا به سوی خوش بینی قدم بردارید. موفقیت های خود را جشن بگیرید و استعداد هایتان را کوچک نشمرید. برای اینکه زندگی بهتری داشته باشید؛ از روانشناس کمک بگیرید تا خوش بینی را اولویت قرار دهید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بدبینی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *