بلوغ زودرس | 4 روش درمان بلوغ زودرس (آو)


بلوغ زودرس به این معنا است که دختر و پسر زودتر از حد طبیعی به بلوغ جنسی می‌رسند. این مشکل بین والد و کودک به صورت مشکل وجود دارد. بلوغ‌ زودرس به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد و از سن 11 سالگی به 3 سالگی کاهش پیدا کرده است. بلوغ‌ زودرس خطر ابتلا به سرطان و بیماری های دیگر را افزایش می‌دهد. البته که این موضوع اتفاق نادری است که از هر 5000 تا 10000 کودک، 1 کودک مبتلا می‌شود.

زود بالغ شدن دختر و پسر باعث رشد غیر طبیعی، رشد زودرس استخوان ها و عضلات می‌شود. در بلوغ زودرس بدن انسان دچار تغییراتی می‌شود که در سن نوجوانی باید رخ دهد. اما کودکانی که به این عارضه گرفتار شده اند؛ در سن کودکی این تغییرات را احساس می‌کنند. خوشبختانه این عارضه دائمی نیست و این تغییرات تا بزرگسالی ادامه پیدا نمی‌کند. برای اینکه فرزند شما دچار آسیب های روحی نشود؛ زمانی که متوجه این تغییرات او شدید، از روانشناس کمک بگیرید. جهت دریافت مشاوره نوجوان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بلوغ زودرس می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

بلوغ زودرس چیست؟

بلوغ به دوره ای گفته می‌شود که دختر و پسر از دوران کودکی به نوجوانی قدم بر می‌دارند. و شامل مراحل جسمی است که به ایجاد خصوصیات جنسی ثانویه، باروری و ویژگی های جسمی مرتبط با مردان و زنان منجر می‌شود. بلوغ در دحتران از سن 7 تا 13 سالگی و در پسران از سن 9 تا 14 سالگی رخ می‌دهد. و اگر بلوغ قبل از 7 سالگی در دختران و قبل از 9 سالگی در پسران رخ دهد؛ به بلوغ زودرس شناخته می‌شود. برای تشخیص بلوغ‌ زودرس باید از ژنتیک شروع کنید. دلایل دیگری نیز در بروز این عارضه دخیل است که در این مقاله به کل توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تربیت نوجوان کلیک کنید.

بلوغ زودرس را چگونه تشخیص دهیم؟

اگر دختر شما قبل از سن 7 سالگی و پسر شما قبل از سن 9 سالگی از خود نشانه بروز داد؛ برای تشخیص بلوغ زودرس اقدام کنید. بلوغ‌ زودرس به عوامل مختلفی بستگی دارد. و از مهم ترین این عامل ژنتیک است. برای تشخیص بلوغ ‌زودرس دختر ها؛ باید به اولین پریود آنها توجه کرد. وزن پایین هنگام تولد و چاقی در ابتدای سن 8 سالگی نیز از دیگر عوامل بلوغ زودرس است. اما علل اصلی این عارضه نامشخص است. در ادامه عوامل دیگر بلوغ زودرس را نام برده ایم.

🔻توده

🔻 رادیوتراپی

🔻 ضربه به سر

🔻 اختلالات غدد فوق کلیوی

🔻 اختلالات هورمونی

🔻بروز برخی تومور ها

🔻 جهش های ژنتیکی

🔻 اندروژن های خارجی

🔻 هورمون جنسی

علائم بلوغ ‌زودرس

بلوغ زودرس به تغییرات بدن قبل از سن مشخص برای بلوغ است. در این بخش مقاله به علائم بلوغ ‌زودرس اشاره کرده ایم.

🔹 بوی بدن بزرگسالان

🔹 آکنه و جوش

🔹 جهش سریع رشد قد

🔹 بزرگ شدن و رشد سینه در دختران

🔹 رشد موهای شرمگاهی، زیر بغل، سیبیل و ریش در پسران

🔹 پریود زود هنگام در سنین 8 تا 9 سالگی دختران

🔹 رشد و بزرگ شدن بیضه ها، آلت تناسلی و کیسه های بیضه

🔹 بم شدن زود هنگام صدا در پسران

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درک فرزند نوجوان کلیک کنید.

انواع بلوغ زودرس

3 نوع بلوغ زودرس داریم که علل آنها متفاوت است. اما تغییراتی که در بدن رخ می‌دهد؛ کاملا مشابه یکدیگر هستند. در این بخش مقاله به انواع بلوغ ‌زودرس اشاره کرده ایم.

📌 بلوغ زودرس محیطی

بلوغ زودرس محیطی کمتر از نوع مرکزی وجود دارد. این نوع به دلیل تولید زودهنگام هورمون های آندروژن و استروژن در قسمت های مختلف بدن حاصل می‌شود. علل این بیماری گاهی سندرم مک کون آلبرایت است.

📌 بلوغ زودرس مرکزی

بلوغ زودرس مرکزی در سن پایین و در زمان غیر طبیعی رخ می‌دهد. مغز گنادوتروپین ترشح می‌کند. گنادوتروپین ها هورمون هایی هستند که توسط غده هیپوفیز ترشح می‌شود. بعد به غدد جنسی فرد می‌رسد. وظیفه این هورمون، تحریک هورمون های جنسی است که مسئول تغییرات فیزیکی مرتبط با بلوغ است. علت این اختلال دقیق مشخص نیست و در برخی مواقع به دلیل مشکلات مغزی مانند تومور است.

📌 اشکال دیگر بلوغ زودرس

دختران دو نوع بلوغ زودرس را تجربه می‌کنند. که تلارک زودرس و آدرنارک زودرس نامیده می‌شود. تلارک زودرس به معنای رشد خفیف پستان ها در دختران است. و آدرنارک زودرس نیز زمانی رخ می‌دهد که غدد فوق کلیوی در سن جوانی آندروژن ترشح می‌کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سن بلوغ دختران و پسران کلیک کنید.

چه افرادی در معرض بلوغ زودرس هستند؟

بلوغ زودرس در افرادی بیشتر بروز می‌کند که در این بخش مقاله به آنها اشاره کرده ایم.

🔸 چاقی

🔸 نژاد

🔸 سابقه خانوادگی

🔸 ژنتیک

🔸 قرار گرفتن در معرض محصولات هورمونی

🔸 پرتو درمانی و شیمی درمانی

🔸 مشکلات پزشکی

عوارض بلوغ زودرس

بلوغ زودرس عوارض مشخصی دارد که در هر فردی به شیوه مختلف بروز می‌کند. در این بخش مقاله به این عوارض اشاره کرده ایم.

➰ خطر ابتلا به سرطان سینه

➰ نافرمی های سینه

➰ علاقه به رابطه جنسی

➰ مشکلات روحی، روانی و رفتاری

➰ اضطراب و استرس

➰ کوتاهی قد

➰ احساس خجالت و افسردگی

روش های درمان بلوغ زودرس

اگر بلوغ زودرس کند و خفیف باشد یا بروز علائم نزدیک به سن بلوف باشد؛ نیاز به درمان ندارد. در غیر این صورت باید درمان این عارضه را جدی بگیرید. از جمله روش های درمانی شامل مواردی است که در ادامه توضیح داده ایم.

✨ جراحی

جراحی برای درمان بلوغ زودرس در موارد بسیار شدید انجام می‌شود. این بلوغ ناشی از وجود تومور است که نیاز به جراحی دارد. در این روش پزشک توده را بر داشته و در صورت نیاز از پروتز استفاده می‌کند.

✨ دارو درمانی

یکی از روش های درمانی بلوغ زودرس دارو درمانی است. مصرف دارو جهت کنترل علائم در اغلب افراد کفایت می‌کند. در این روش با تجویز پزشک باید قرص های هورمونی مصرف کنید.

✨ درمان بلوغ ‌زودرس محیطی

برای درمان بلوغ زودرس محیطی از خارج کردن تومور استفاده می‌کنند. که فرد را در معرض پرتو درمانی و جراحی قرار می‌دهند.

✨ درمان بلوغ‌ زودرس مرکزی

برای درمان بلوغ زودرس مرکزی دارو هایی برای توقف تولید هورمون ها استفاده می‌کنند. این دارو تزریقی است و هر 1 تا 3 ماه مصرف می‌شود. معمولا بعد از 16 ماه درمان متوقف می‌شود و روند طبیعی رشد شکل می‌گیرد.

کلام آخر

به دلیل اینکه بلوغ زودرس باعث افسردگی، کاهش عزت نفس، انزوا، افکار منفی و … می‌شود. حتما در صورت مشاهده باید از روانشناس کمک بگیرید. با کمک روانشناس می‌توانید به کنترل علائم و غلبه بر مشکلات روحی روانی اقدام کنید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بلوغ‌ زودرس می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *