تغییر مالکیت سیم‌کارت گوشی | نحوه و شرایط لازم


یکی از اموالی که برای آن سند تنظیم می‌شود و در زمان انتقال آن مال باید به صورت قانونی مالکیت مال نیز انتقال پیدا کند سیم‌کارت است. شما برای برخورداری از خدمات کامل سیم‌کارت باید روند قانونی انتقال و تنظیم سند آن را انجام دهید. انتقال سیم‌کارت بدون طی روند قانونی ممکن است با سوءاستفاده‌ با توجه به این مهم در ادامه مطلب به شرح مراحل و نحوه انتقال مالکیت سیم‌کارت  خواهیم پرداخت.

نحوه و مراحل انتقال سیم‌کارت و تغییر مالکیت

امروزه اکثر افراد جامعه دارای مالکیت حداقل یک سیم‌کارت هستند. برخی ممکن است قصد فروش و انتقال سیم‌کارت خود را داشته باشند. نکته مهم در زمان فروش سیم‌کارت انتقال و تغییر مالکیت سیم‌کارت می‌باشد. به این معنی که با طی مراحل و روند قانونی سیم‌کارتی که به نام شما ثبت‌شده و سند خورده است را به نام خریدار سند بزنید. عدم انتقال مالکیت برای خریدار محدودیت‌هایی را در استفاده از سیم‌کارت ایجاد می‌نماید. از طرفی ممکن است تا زمانی که سیم‌کارت به نام فروشنده است؛ سوءاستفاده‌ از سیم‌کارت انجام گیرد.

همان‌طور که گفتیم انتقال مالکیت سیم‌کارت دارای مراحل قانونی می‌باشد. این مراحل باید توسط انتقال‌دهنده و انتقال گیرنده رعایت گردد. بدون انجام مراحل قانونی انتقال مالکیت سیم‌کارت معتبر نخواهد بود. بنابراین انتقال گیرنده نمی‌تواند از تمامی خدمات سیم‌کارت بهره ببرد و محدود می‌شود.

مراحل انتقال مالکیت سیم‌کارت

اولین گام؛ برای انتقال مالکیت سیم‌کارت، مراجعه انتقال‌گیرنده و انتقال‌دهنده به یکی از نمایندگی‌های اپراتور مربوطه یا دفتر فروش سیم‌کارت خود است. دو طرف باید با مدارک لازم هویتی خود و همچنین قطعه فیزیکی سیم‌کارت در دفاتر فروش سیم‌کارت حضور یابند.

دومین گام؛ انتقال‌دهنده باید قبض سیم‌کارت دائمی را و بدهی‌های آن را تا زمان انتقال پرداخت نماید.

سومین گام؛ بعد از انجام مراحل انتقال توسط متصدی دفتر فروش یا نمایندگی، پیامک یک کد شناسایی که برای احراز هویت به انتقال گیرنده ارسال می‌گردد. با تائید این کد انتقال انجام خواهد گرفت.

چهارمین گام؛ در این مرحله سند انتقال سیم‌کارت تنظیم می‌شود و طرفین آن را امضا می‌نمایند و اثرانگشت خود را ذیل آن درج می‌نمایند.

گام آخر؛ پایان کار با دریافت پیامکی توسط دو طرف است که نشان می‌دهد انتقال مالکیت سیم‌کارت به طور کامل اتفاق افتاده است. و روند قانونی انتقال مالکیت سیم‌کارت طی شد.

سامانه غیرحضوری تغییر مالکیت سیم‌کارت چیست ؟

گفتیم که اگر شما قصد انتقال سیم‌کارت خود را داشته باشید با مراجعه حضوری به نمایندگی اپراتور خود یا دفاتر فروش آن اپراتور می‌توانید مراحل قانونی انتقال مالکیت سیم‌کارت خود را انجام دهید. یکی از پرسش‌های پرتکرار برای انتقال مالکیت سیم‌کارت این است. که  با توجه به این مسئله که بسیاری از خدمات دولتی در عصر حاضر به صورت اینترنتی در دسترس قرار گرفته است. آیا سامانه‌ای اینترنتی وجود دارد که انتقال سیم‌کارت به صورت غیرحضوری در آن انجام شود؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت متأسفانه برخلاف انتقال مالکیت گوشی تلفن که به صورت غیرحضوری و با سامانه همتا به صورت قانونی قابل انتقال است. در حال حاضر برای انتقال سیم‌کارت، سایت یا سامانه اینترنتی وجود ندارد تا بتوانیم خدمات انتقال سیم‌کارت را به صورت غیرحضوری انجام دهیم. بنابراین انتقال سیم‌کارت باید به صورت حضوری و در دفاتر فروش و نمایندگی‌های اپراتورها انجام شود.

و سامانه همتا که مخصوص انتقال مالکیت گوشی همراه به صورت غیرحضوری است. از طریق کد دستوری #7777* و با انتخاب گزینه انتقال مالکیت  می‌توانید گوشی همراه خود را به صورت غیرحضوری منتقل کنید.

شرایط انتقال مالکیت سیم‌کارت چیست ؟

انجام مراحل قانونی انتقال مالکیت سیم‌کارت، مستلزم آن است که افراد شرایط انتقال آن را داشته باشند. شرایط انتقال مالکیت سیم‌کارت برای طرفین به شرح زیر است:

اول؛ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طی یک ابلاغیه سقف مجاز واگذاری سیم‌کارت برای مشترکین و افراد حقیقی را حداکثر 10 سیم‌کارت در نظر گرفته است. یعنی هر فرد حقیقی تنها می‌توانند 10 سیم‌کارت به نام خود داشته باشد. و اگر دارای 10 سیم‌کارت به نام خود است قادر نیست سیم‌کارت دیگری را به نام خود انتقال دهد. لذا اولین شرط برای انتقال یک سیم‌کارت به شما این است که شما کمتر از 10 سیم‌کارت به نام خود داشته باشید.

دوم؛ جهت انتقال مالکیت سیم‌کارت، حتماً باید هر دو طرف یعنی انتقال گیرنده و انتقال‌دهنده یا نماینده قانونی آن‌ها (به‌ویژه نماینده قانونی  اشخاص حقوقی و محجورین) حضورداشته باشند. در غیر این صورت امکان انتقال سیم‌کارت وجود ندارد.

سوم؛ طرفین انتقال سیم‌کارت باید مدارک لازم را جهت انجام عملیات قانونی ارائه نمایند. مدارک لازم شامل کارت ملی طرفین و کپی از آن، در صورت حضور نماینده یا وکیل وکالت‌نامه یا حکم نمایندگی با یک کپی از آن. نشانی دقیق و کد پستی ده‌رقمی شخص انتقال گیرنده و قطعه فیزیکی سیم‌کارت می‌شود. مدارک لازم برای اشخاص حقوقی نیز شامل روزنامه رسمی شرکت، معرفی‌نامه نماینده شرکت و کارت ملی نماینده می‌گردد.

چهارم؛ درنهایت جهت انتقال سیم‌کارت باید هزینه مربوط به انتقال پرداخت شود. از جمله هزینه‌های لازم جهت انتقال سیم‌کارت دائمی پرداخت قبض میان‌دوره سیم‌کارت توسط انتقال‌دهنده است.

سؤالات متداول

مراحل انتقال مالکیت سیم‌کارت چیست ؟

مراجعه حضوری انتقال گیرنده و انتقال‌دهنده به نمایندگی‌ها و دفاتر فروش سیم‌کارت، پرداخت هزینه‌های لازم، تنظیم سند انتقال  و… که در متن مقاله به‌تفصیل شرح داده شد.

شرایط انتقال مالکیت سیم‌کارت چیست ؟

انتقال مالکیت سیم‌کارت مستلزم وجود شرایطی شامل این موارد می‌شود: شخص حقیقی کمتر از 10 سیم‌کارت به نام داشته باشد، هر دو طرف یا نماینده قانونی آن‌ها در محل دفتر حضور یابند، مدارک لازم را ارائه نمایند، هزینه‌ها را پرداخت کنند.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *