نشانه های دروغ گفتن (آو)


نشانه های دروغ گفتن شامل حرکات مختلف و حتی برخی از حالات روحی می‌گردد. در واقع در برخی موارد فرد دروغگو به قدری این رفتار را تکرار می‌کند که به دیگران به راحتی می‌توانند متوجه دروغ گفتن در او بشوند. با اینکه بعد از مدتی در این کار حرفه ای شده و سعی می‌کند تا علائم خود را از دیگران پنهان کرده و یا اصلا آنها را بروز ندهند. اما به هر حال ماه همیشه پشت ابر نمانده و همه متوجه حقیقت خواهند شد. همچنین با وجود این نشانه ها دیگر اطرافیان به فرد دروغگو و حرف های او اعتماد نمی‌کنند. و همین موضوع باعث می‌شود تا نشانه های او را هنگام صحبت کردن زیر نظر بگیرند. در این مقاله به بررسی بیشتر این موضوع می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه نشانه های دروغ گفتن می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

نشانه های دروغ گفتن

با اینکه نشانه های دروغ گفتن در همه افراد یکسان نیست. اما به طور کلی بیشتر این افراد علائم مشترکی را از خود بروز می‌دهند. همچنین آنها به طور کلی متوجه این نشانه ها نبوده و گاهی به صورت ناخودآگاه آنها را بروز می‌دهند. اما اطلاع از این موارد باعث می‌شود تا فریب این دسته از افراد را نخورید. همچنین در حین دروغ گفتن بدانید که دیگران متوجه آن خواهند شد. همه ما می‌دانیم که دروغ گفتن رفتار درستی نیست. اما گاهی از روی عادت و یا حتی به صورت غیرارادی اینکار را انجام می‌دهیم. از همین رو بهتر است اطلاعاتی در این مورد کسب نماییم. برای اطلاع از دلایل دروغگویی نوجوان کلیک کنید.

تشخیص نشانه های دروغ گفتن در افراد

برخی از دروغ ها با اینکه به ما آسیبی وارد نمی‌کنند اما به هر حال شعور ما را نشانه گرفته و ما را آزار می‌دهند. به همین دلیل با اطلاع از نشانه های دروغ گفتن می‌توان دست آدم دروغگو را رو کرده و یا حتی به او کمک کرد تا این رفتار را ترک کند. در این قسمت به توضیح این موارد می‌پردازیم. برای اطلاع از نشانه های رفتاری خواستگار دروغگو کلیک کنید.

📌عوض کردن حالت سر

اگر از فردی سوالی پرسیدید و یا به او حرفی زدید و آن فرد سریعا سر خود را تکان داد؛ به احتمال زیاد پاسخ فرد دروغ است و حقیقت ندارد. در این شرایط فرد سرش را به عقب برده، مدام آن را تکان می‌دهد و یا سر خود را به یک طرف متمایل می‌کند. او نمی‌تواند سر خود را ثابت نگه داشته و مستقیم به چشم های شما نگاه کند.

📌تغییر ریتم تنفسی

یکی دیگر از نشانه های دروغ گفتن در افراد، تغییر ریتم تنفسی آنهاست. به قدری که احتمالا مجبور می‌شوند در حین صحبت کردن مدام نفس عمیق بکشند. ضربان قلب و فشارخون فرد در اثر استرس تغییر کرده و به همین دلیل تنفس او نیز بهم می‌ریزد.

📌تکان نخوردن از جای خود

از طرفی فردی که مضطرب است؛ مدام در جای خود تکان می‌خورد؛ اما افراد دروغگو در بیشتر موارد کاملا ثابت بوده و اصلا جا به جا نمی‌شوند. این گاهی بدین دلیل است که او در تلاش است تا تمرکز خود را حفظ کند. به همین دلیل این مورد را نیز باید از نشانه های دروغ گفتن در نظر گرفت.

📌تکرار کردن کلمات و عبارات

از نشانه های دروغ گفتن، می‌توان به تکرار کردن بیش از حد یک حرف و یا عبارات نیز اشاره کرد. چنین فردی به دلیل اینکه نمی‌تواند به گفته خود شاخ و برگ دهد؛ مجبور است یک چیز را بارها تکرار کند. از این روش برای توجیه خود نیز استفاده می‌کند.

📌دادن اطلاعات زیاد

وقتی یک فرد اطلاعات زیادی در مورد موضوعی به شما می‌دهد؛ حتی اطلاعاتی که از او درخواست هم نکرده اید، می‌توان اینکار را از نشانه های دروغ گفتن تلقی کرد. آنها به قدری حرف می‌زنند تا دیگران حرف های آنان را باور نمایند.

📌پوشاندن دهان در حین صحبت کردن

نشانه های دروغ گفتن شامل طیف وسیعی از حرکات زبان بدن نیز می‌گردد. چنین افرادی در برخی موارد وقتی نمی‌خواهند در مورد موضوعی صحبت کنند و یا اطلاعات درستی در این مورد ندارند؛ مجبورند که دست خود در مقابل دهان خود بگیرند. حتی اینکار را به صورت ناخودآگاه نیز انجام می‌دهند.

📌پوشاندن نواحی آسیب پذیر بدن

پوشاندن نواحی آسیب پذیر بدن به صورت خودکار به معنای مخفی کردن و تغییر حالت دادن عضوهای گلو، سینه، سر یا شکم است. چنین افرادی در هنگام دروغ گفتن بسیار احساس ضعف کرده به همین دلیل به صورت غریزی بدن خود را به روش های مختلف می‌پوشانند.

📌جابه جا کردن پاها به صورت مکرر

از آنجایی که فرد دروغگو به دنبال راهی است تا از موقعیت فرار کند؛ به همین دلیل پاهای خود را به صورت مکرر جابه جا می‌کند. تشخیص این مورد از نشانه های دروغ گفتن بسیار به مقابله با چنین فردی کمک می‌کند.

📌سخت شدن حرف زدن

بعد از مدتی حرف زدن برای فرد دروغگو، سخت تر و سخت تر می‌شود. چنین افرادی به همواره آب دهان خود را قورت داده، دهان آنها خشک می‌شود و یا حتی تپق می‌زنند. این نشانه ها از استرس نیز هست. اما گاهی از نشانه های دروغ گفتن محسوب می‌شود.

📌خیره شدن بدون پلک زدن

معمولا افراد دروغگو در این مورد به دو شکل عمل می‌کنند. یا سعی در برقرار نکردن تماس چشمی دارند؛ و یا به صورت مستقیم به چشم های طرف مقابل زل زده و اصلا پلک نمی‌زنند. در واقع آنها در تلاش هستند تا نشانه های دروغ گفتن را در خود کنترل کنند. اما در این مورد نیز موفق نیستند.

📌اشاره کردن با انگشت

از آنجایی که چنین فردی حالت تدافعی به خود می‌گیرد؛ با انگشت خود به طرف مقابل بارها اشاره کرده و صحبت می‌کند. این یکی از علائم مقصر دانستن دیگری و قبول نکردن مسئولیت اشتباه است.

📌حافظه آنها به درستی کار نمی‌کند

همچنین آنها به خوبی نمی‌توانند حرف های گذشته خود را به یادآورند. به همین دلیل می‌گویند دروغگو کم حافظه می‌شوند. آنها مجبورند تا دروغ گذشته خود را با دروغی دیگر ادامه دهند و این روند برای مدت زمان طولانی ادامه می‌یابد.

📌عرق کردن

از نشانه های دروغ گفتن، می‌توان به عرق کردن نیز اشاره کرد. همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شده؛ آنها در حین صحبت کردن دچار مشکلاتی می‌شوند که عرق کردن نیز یکی از آنهاست.

📌برقرار نکردن تماس چشمی

آنها چشم های خود را از طرف مقابل دزدیده و به او نگاه نمی‌کنند. آنها معمولا در حین صحبت کردن خود به جاهای مختلف نگاه کرده و خیالبافی می‌کنند.

📌تکرار کردن سوالات

همچنین سوالات طرف مقابل خود را چندین بار تکرار می‌کنند. در واقع اینکار را برای تمرکز کردن خود انجام می‌دهند. می‌خواهند صحبت های آنان منطقی به نظر رسیده و برای خود زمان بخرند. چرا که دروغ گفتن کار ساده ای نیست و آنها باید مدتی را به سوال شما فکر کنند.

📌عوض کردن بحث

از طرفی از صحبت کردن در مورد موضوعی که هیچ اطلاعی از آن نداشته، طفره رفته و بحث را عوض می‌کنند. اما اگر اینکار جواب نداد؛ دروغ گفتن را آغاز می‌کنند. همچنین آنها تلاش می‌کنند تا موضوع مورد بحث را بی اهمیت جلوه دهند.

📌اعتماد به نفس کاذب

برخلاف برخی از دروغگوهایی که اصلا حرفه ای نیستند و به راحتی می‌توان نشانه های دروغ گفتن را در آنها تشخیص داد. برخی از آنها به قدری در این کار تبحر پیدا کرده اند که همه حرف آنها را باور کرده و به همین دلیل دچار اعتماد به نفس کاذب می‌شوند.

📌فرد دیگری را مقصر جلوه می‌دهند

آنها تلاش می‌کنند تا نشانه های دروغ گفتن خود را گردن فردی دیگری انداخته  او را مقصر جلوه دهند. به طور کلی چنین افرادی اصلا مسئولیت پذیر نیستند. انکار کردن برای آنها سخت نبوده و به راحتی همه چیز را بی اهمیت جلوه می‌دهند.

سخن پایانی

تشخیص نشانه های دروغ گفتن کار ساده ای نیست. از طرفی هر فردی که این نشانه ها را دارد؛ لزوما دروغ نمی‌گوید. به همین دلیل نمی‌توان به راحتی افراد را مورد قضاوت قرار داد. تجربیات گذشته و شخصیت فرد می‌تواند در این مورد بسیار موثر باشد. به هر حال افراد باید هوشیار باشند و به راحتی فریب نخورند. حتی برای دوری از افراد دروغگو و یا تشخیص نشانه های رفتاری آنان،  می‌توانند از روانشناس نیز کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه نشانه های دروغ گفتن می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *