خود کم بینی (آو)


خود کم بینی نوعی از احساسات منفی است که به دلایل متفاوتی در افراد بروز می‌کند. در واقع این احساس موضوع نیست که یک شبه پدید آید و معمولا بسیار ریشه ای است. اما به طور کلی زندگی افراد را تحت تاثیر قرار داده و مانع از بروز بسیاری از رفتارها و یا حتی پیشرفت کردن می‌شود. این مورد تشاهبات زیادی با مفاهیمی مانند عقده حقارت و یا اعتماد به نفس پایین دارد؛ اما به طور یکسان نیستند و تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارند. به طور کلی شناسایی علت بروز این احساس در افراد و مقابله با آن بسیار اهمیت دارد. چرا که می‌تواند کیفیت زندگی را تا حد زیادی افزایش دهد. از همین رو در این مقاله به بررسی این موضوع پرداخته ایم. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خود کم بینی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید. 

خود کم بینی

برای همه پیش می‌آید که گاهی احساس خوبی به خود نداشته و تصور کنیم که از جوانب مختلف کمتر از دیگران هستیم. اما در بیشتر موارد این خود کم بینی موقتی بوده و بعد از مدتی از بین رفته است. اما برخی از افراد برای مدت زمان طولانی با این حس زندگی می‌کنند. در واقع این موضوع در آنها درونی شده و به آن باور دارند. حتی اگر در موضوعاتی بهتر از دیگران هم باشند؛ نمی‌توانند آن را ببینند و خود را دست کم می‌گیرند. احساس ناکافی بودن در چنین افرادی حالتی مرضی پیدا کرده و زندگی آنها را تحت تاثیر قرار داده است.

نشانه های خود کم بینی در افراد

به طور کلی خود کم بینی با نشانه هایی افراد است که افراد در هر فضایی آنها را از خود بروز می‌دهند. در بیشتر موارد نیز اطرافیان متوجه اعتماد به نفس کم این افراد می‌شوند. با اطلاع از این نشانه ها باید به افراد کمک کرده و آنها را تشویق به درمان جدی کرد.

کمالگرایی

کناره گیری از دیگران

تصور اینکه با دیگران متفاوت هستید

انتقاد از دیگران به طور مکرر

آزار دیدن توسط دیگران

حساسیت و تحریک پذیری

تمایل دارید در مرکز توجه باشید

مخفی کردن عیب های خود از دیگران

ترسیدن از شکست

عدم احترام دیگران به شما

علل بروز احساس خود کم بینی

همچنین همانطور که گفته شد؛ این خود کم بینی از دلایل مختلفی نیز نشات می‌گیرد. در واقع مسائل مختلفی که بیشتر از گذشته نشات می‌گیرند؛ ما را در معرض چنین احساسی قرار می‌دهند. شناسایی این عوامل تا حد زیادی در درمان و مقابله با این حالت، به ما کمک می‌کند.

📌نقص ظاهری

طبیعی است که به دلیل نواقص ظاهری خود در مقابل دیگران دچار احساس شرم و حتی خود کم بینی شویم. گاهی افراد هیچ گونه نقصی هم نداشته و کاملا سالم هستند اما نسبت به فیزیک احساس خوبی ندارند. حتی گاهی این موضوع را با افراط در انجام عمل های زیبایی جبران می‌کنند.

📌دوران کودکی

افرادی که در دوران کودکی در معرض حقارت و سرزنش واقع شده اند نیز بسیار احتمال دارد که خود کم بینی را در بزرگسالی تجربه کنند. نادیده گرفتن بچه ها در دوران کودکی و اهمیت ندادن به آنها، در آینده آنها را دچار مشکلات زیادی از لحاظ روانی و رفتاری می‌کند.

📌مسائل اقتصادی و اجتماعی

گاهی افراد به دلیل طبقه اقتصادی یا اجتماعی خود، احساس خود کم بینی را تجربه می‌کنند. فراموش نکنید که همه افراد وضع مشابهی نداشته و نباید در این مورد خود را با دیگران مقایسه کرد. اگر شرایط خود راضی نیستید؛ بهتر است در این مورد تلاش کنید و نه اینکه مدام خود را سرزنش کرده و احساس کمبود نمایید.

تفاوت بین خودشیفتگی پنهان و خود کم بینی

به طور کلی در برخورد با خود کم بینی ، افراد به دو شکل عمل می‌کنند. یا به دلیل داشتن این احساس از دیگران بسیار فاصله گرفته و گوشه گیر می‌شوند و یا در مواجهه با رقابتی عمل کرده و تلاش ناسالمی دارند. که این حالت به بروز خودشیفتگی پنهان منجر می‌شود. در واقع آنان در ظاهر خود را بسیار با اعتماد به نفس و قوی نشان داده و در باطن بسیار احساس ضعف می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با اختلال شخصیت خودشیفته کلیک کنید.

خود کم بینی یا اعتماد به نفس پایین؟

از طرفی گاهی افراد خود کم بینی را با اعتماد به نفس پایین یکسان می‌دانند. با اینکه داشتن احساس خود کم بینی منجر به کاهش در اعتماد به نفس هم می‌شود. اما این دو با یکدیگر کمی تفاوت دارند. اعتماد به نفس پایین باعث می‌شود تا کمی به توانایی های خود شک کنید. اما خود کم بینی حسی فراتر بوده و در همه موضوعات به افراد احساس کم ارزشی می‌دهند.

انواع خود کم بینی

همچنین خودت کم بینی انواع مختلفی نیز دارد. گاهی این موضوع تنها از طرف جامعه و اطرافیان به ما القا می‌شود. افرادی که در جوامع تبعیض آمیز زندگی می‌کنند و یا اطرافیان آنها مدام آنها را مورد سرزنش قرار می‌دهند؛ دچار این احساس می‌گردند. در واقع این حالت تا حدی بیرونی است. اما افرادی هم هستند که کاملا خودشان این احساس را به خود می‌دهند با وجود اینکه به طور کلی مشکل خاصی ندارند.

مقابله با احساس خود کم بینی

اما برای مقابله با خود کم بینی نیز راهکارهایی وجود دارد. در ابتدا فرد باید این موضوع را پذیرفته و در قئم بعدی با آن مقابله کند. برخی از این روش ها شامل موارد زیر می‌شوند.

◀کمک گرفتن از مشاور

یکی از راه های بسیار موثر در مقابله با خود کم بینی، کمک گرفتن از مشاور است. در واقع گاهی افراد خود قادر به شناسایی علل و یا حتی نشانه های این موضوع نیستند. به همین دلیل باید از روانشناس کمک گرفته و این موضوع را برطرف نمایند.

◀نوشتن افکار

از آنجایی که افرادی که خود کم بینی دارند؛ افکار منفی زیادی را تجربه می‌کنند؛ به همین دلیل بهتر است این موارد را یادداشت کرده و از این طریق احساسات منفی خود را تخلیه نمایند.

◀استفاده از جملات مثبت

یکی دیگر از راهکارهای مقابله با خود کم بینی استفاده از جملات تاکیدی مثبت است. این افراد باید به خود یادآوری کنند که کافی بوده و عملکرد خوبی دارند. شاید در ابتدا انجام اینکار دشوار باشد. اما بعد از مدتی شاهد تاثیرات آن خواهند بود.

◀پذیرش واقعیت

از طرفی باید واقعیت را نیز در مورد خود و اطرافیان بپذیرند. در واقع قسمتی از خود کم بینی تنها به این دلیل است افراد درک درستی از واقعیت ندارند و یا نمی‌توانند با آن کنار بیایند. اما بعد از پذیرش واقعیت می‌توانند دید بهتری نسبت به زندگی داشته باشند.

وظایف اطرافیان در مورد خود کم بینی

اطرافیان نیز در مورد مقابله با خود کم بینی بسیار موثر هستند. از این رو باید به حرف های این افراد به خوبی گوش داده و آنها را قضاوت نکنند. همچنین باید رشته افکار منفی آنها را قطع کرده و آنها را تشویق به کمک گرفتن به صورت تخصصی کنند.

تاثیرات خود کم بینی بر سلامت روان

خود کم بینی می‌تواند تاثیر بسیار بدی بر سلامت روان افراد داشته باشد. این موضوع خود اختلال روانی محسوب نمی‌شود. اما در صورت پیشروی می‌تواند منجر به بروز بیماری روانی گردد. به همین دلیل افراد باید به موقع در این زمینه اقدام کرده و از این موضوع جلوگیری نمایند.

سخن پایانی

همانطور که مشاهده کردید؛ خود کم بینی جنبه های مختلفی را در بر گرفته و می‌تواند زندگی افراد را به طور کلی دگرگون کند. از این افراد باید حتما در این زمینه از یک مشاور کمک گرفته و این احساس را در خود کنترل کنند. چرا که حتی در این شرایط تلاش سالمی هم نمی‌توانند داشته باشند. کمک گرفتن از روانشناس در این مورد بسیار اثربخش است.

برای دریافت مشاوره در زمینه خود کم بینی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید. 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *