آموزش الفبا قبل از مدرسه (آو)


آموزش الفبا قبل از مدرسه همواره یکی از مسائلی بوده است؛ که والدین را دچار سردرگمی می‌کند. در واقع آنان از طرفی تمایل دارند که اوقات فراغت کودک را به روش درستی پر کرده و همچنین سطح هوشی کودک خود را افزایش دهند. اما از طرفی عوارض ناشی از آن هراس دارند. اینکار اگر به روش درستی انجام نشود؛ می‌تواند باعث بروز مشکلاتی برای فرزندان شود. از همین رو باید در این مورد به اندازه تحقیق و بررسی کرده و راه درست را انتخاب کنند. همچنین نباید در این مورد عجله کرد و یا فشار زیادی به کودکان وارد کرد. سیستم آموزشی به صورت اصولی و به موقع این مورد را به کودکان آموزش داده و همچنین به آنها کمک می‌کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه آموزش الفبا قبل از مدرسه می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید. 

آموزش الفبا قبل از مدرسه

اینکه والدین تمایل به آموزش الفبا قبل از مدرسه دارند؛ دلایل متفاوتی دارد. همچنین نمی‌توان گفت به طور کلی این رفتار اشتباه بوده و نباید آن را انجام داد. قبل از هرچیز نباید هیجانی تصمیم گرفت. فراموش نکنید که دوران قبل از مدرسه، زمانی است که بچه ها باید به قدر کافی بازی و تجربه کنند و آموزش مسائل دیگر در اولویت دوم قرار می‌گیرد. همچنین گاهی این خود کودکان هستند که در این مورد کنجکاوی کرده و از والدین می‌خواهند تا این موارد را به آنان آموزش دهند. به همین دلیل باید به آنان زمان داد و در این مورد صبورانه عمل کرد.

مزایا و معایب آموزش الفبا قبل از مدرسه

قبل از هرچیز باید این موضوع را در نظر داشته باشید که آموزش الفبا قبل از مدرسه، مزایا و معایب مختلفی دارد.والدین باید همه این موارد را در نظر داشته و در قدم بعدی در این مورد تصمیم گیری نمایند. در این قسمت به توضیح این موارد این پردازیم.

🟤خستگی و سردرگمی بچه ها

همانطور که گفته شد؛ دوران قبل از مدرسه، تنها زمان بازی و تفریح کودکان است. پس آموزش الفبا قبل از مدرسه می‌تواند آنها را خسته و یا حتی دلزده کند. گاهی والدین به دلیل اینکه از روش های درستی در این زمینه استفاده نمی‌کنند؛ می‌تواند مشکلات جدی برای آینده کودک ایجاد نمایند. همچنین روش آموزشی والدین قطعا با معلمین متفاوت بوده و به همین دلیل کودک در مواجهه با این موضوع در مکان های آموزشی دچار سردرگمی و دوگانگی می‌گردد. برای آشنایی با نشانه های کودکان دیرآموز کلیک کنید.

🟣دوران بازی و تفریح

فراموش نکنید که اگر برای آموزش الفبا قبل از مدرسه زمان استراحت و تفریح را از بچه ها بگیرید؛ آنها نیز در این مورد با شما همکاری نخواهند کرد. در واقع برخی از کودکان در چنین شرایطی واکنش لجبازی و مقاومت را از خود نشان داده که خانواده را دچار مشکلاتی می‌کنند.

🔵کافی بودن آموزش های پیش دبستانی

همچنین والدین باید این موضوع را در نظر داشته باشند که آموزش های دوران دبستان و حتی پیش دبستانی در این زمینه کافی است و نیازی به عجله و یا نگرانی در مورد آموزش الفبا قبل از مدرسه وجود ندارد. بهتر است والدین به روند آموزشی این مکان ها اعتماد کرده و مداخله ای در این زمینه ایجاد نکنند. برای اطلاع از دلایل مدرسه نرفتن بچه ها کلیک نمایید.

🟢اختلال در روند تدریس معلم

یکی دیگر از معایب آموزش الفبا قبل از مدرسه اختلال در روند تدریس معلمان است. چرا که وقتی کودکان از پیش در مورد موضوع بحث چیزی بدانند؛ در حین تدریس معلم دچار کنجکاوی شده و به طور مکرر سوالهایی را از معلم خود می‌پرسند. اینکار می‌تواند در روند یادگیری دیگر دانش آموزان نیز اختلالاتی ایجاد کند. برای اطلاع از دلایل درس نخواندن بچه ها کلیک کنید.

🟡گسترده شدن دایره کلمات بچه ها

اما از مزایای آموزش الفبا قبل از مدرسه نیز نباید غافل شد. وقتی کودکانی حروف الفبا را یاد بگیرند؛ یادگیری کلمات بیشتر نیز برای آنان راحت تر شده و منجر به گسترده شده دامنه لغات آنها می‌گردد. این موضوع می‌تواند بر روابط و همچنین هوش آنها تاثیر شگرفی بگذارد.

🟠تقویت هوش آنها

همانطور که گفته شد؛ آموزش الفبا قبل از مدرسه بر هوش کودکان بسیار موثر است. در واقع هوش به قسمت های مختلفی تقسیم می‌شود که برای تقویت هر یک از آنها باید تمریناتی را انجام داد. به همین دلیل حتی برخی از والدین آموزش زبان دوم را نیز از سنین بسیار پایین برای کودکان خود آغاز می‌کنند. این موضوع از نظر علمی نیز مورد تایید قرار گرفته است.

🔴افزایش اعتماد به نفس

زمانی که کودکان در معرض آموزش الفبا قبل از مدرسه قرار می‌گیرند؛ قطعا مهارت تازه ای را کسب کرده که در باعث برتری آنها در مقابل بسیاری از همسالان شان می‌گردد. این مورد اعتماد به نفس آنها را افزایش می‌دهد.

 به جای آموزش الفبا قبل از مدرسه باید چه کرد؟

از طرفی دیگر بسیاری از والدین نمی‌دانند که به جای آموزش الفبا قبل از مدرسه، چه مهارت های دیگری را می‌توانند در فرزند خود تقویت کرده و یا حتی آنها را آموزش دهند. قبل از هر چیز نباید در این دوران به بچه ها فشار زیادی وارد کرد و همه آموزش ها باید توام با تفریح و سرگرمی برای آنها باشد. در این قسمت به توضیح برخی از این مهارت ها می‌پردازیم که در حین مفید بودن، برای کودکان نیز سرگرم کننده هستند. برای اطلاع از راه های کشف استعداد کودکان کلیک کنید.

✨تمرکز بر مهارت های جسمانی

والدین قبل از دوران مدرسه می‌توانند برای تخلیه انرژی بچه ها به روش درست، بر مهارت های جسمانی آنها تمرکز کنند. ثبت نام کردن آنها در کلاس های ورزشی مختلفی و یا حتی انجام تمریناتی با آنها در خانه نیز، در این زمان بسیار موثر است. همچنین جایگزین خوبی برای آموزش الفبا قبل از مدرسه نیز محسوب می‌شود.

✨پرورش روحیه و هوش هیجانی کودک

همچنین یکی دیگر از مهارت های ضروری در این دوران، پرورش هوش هیجانی آنها و شناسایی احساسات شان است. این موضوع در برقراری ارتباط با دیگران، بسیار مهم است. والدین در این مورد می‌توانند توضیحاتی به کودکان داده و یا حتی از محتواهای آموزشی مانند کتاب و فیلم های متناسب با سن شان استفاده کنند.

✨آموزش مسائل هنری یا بهداشتی

از طرفی آموزش فعالیت های هنری و رعایت کردن بهداشت نیز جایگزین خوبی برای آموزش الفبا قبل از مدرسه است. با اینکار آنها حتی آمادگی بیشتری نیز برای حضور در مدرسه پیدا می‌کنند. امروزه کلاس های هنری مختلفی نیز برای بچه ها وجود دارد که خلاقیت را در آنها تقویت می‌کند. همچنین برای مسائل بهداشتی نیز هیچکس بهتر از والدین در این مورد نیست. چرا که کودکان با آنها احساس امنیت و راحتی می‌کنند.

✨پرورش مهارت های شناختی

با اینکه تقریبا تا سنین نوجوانی مهارت های شناختی در کودکان تکمیل نمی‌شود؛ اما به هر حال والدین می‌توانند با استفاده از تمریناتی این ویژگی را در آنها تقویت کنند. همچنین باید خود نیز الگوی خوبی برای آنها باشند.

سخن پایانی

این نکته را در نظر داشته باشید که آموزش الفبا به کودکان قبل از مدرسه همه چیز نیست و باعث پیشرفت و یا تفاوت های آنچنانی در افراد نمی‌شود. به همین دلیل بهتر است والدین علاوه بر این موضوع بر مهارت های دیگر کودک نیز توجه کرده و آنها را نیز تقویت کنند. در این مورد می‌تواند از یک مشاور کودک نیز کمک گرفته و با او مشورت نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه آموزش الفبا قبل از مدرسه می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید. 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *