زایمان زودرس


زایمان زودرس به تولد نوزادانی که قبل از هفته ۳۷ ام به دنیا می‌آیند گفته می‌شود. علت این زایمان ها اغلب نشناخته می‌باشد. و این نوزادان اغلب در رشد ذهنی و جسمی مشکل دارند. اما امروزه برای کودکانی که زودرس هستند، پیشرفت ها و درمان هایی وجود دارد که برای مراقبت از آنها استفاده می‌شود. با وجود اینکه از مهم ترین عوامل مرگ و میر نوزادان در سطح جهان تولد نوزاد نارس است. اما هنوز از میزان و شدت تولد این نوزادان کم نشده است.

اکثر کودکانی که قبل از هفته 24 بارداری به دنیا می‌آیند؛ زنده نمی‌مانند. اما کودکانی که در هفته 24 تا 37 به دنیا می‌آیند، با کمک وسایل مراقبتی شانس بیشتری برای ادامه زندگی دارند. اما هرگز مانند کودک طبیعی نمی‌توانند به زندگی خود ادامه دهند. در واقع این کودکان سالم نیستند. چنین کودکانی علائم مخصوصی از خود بروز می‌دهند. در این مقاله راجع به زایمان زودرس به طور کل صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه زایمان زودرس می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

زایمان زودرس چیست؟

نوزاد زودرس در چه بازه زمانی به دنیا می‌آید؟ تولد نوزادی که سریع تر از هفته 37 بارداری است، زایمان زودرس شناخته می‌شود. این نوزادان از نظر ظاهری زودرس نیستند. و به نگهداری در بخش مراقبت های ویژه نیازمند است. و نسبت به نوزادان طبیعی در خطر هستند. بیشتر این زایمان های زودرس به شیوه سریع و خود به خودی است. اما برخی از آنها با خروج نوزاد به روش سزارین متولد می‌شوند. علل مختلفی در بروز این عارضه وجود دارد که می‌توان به فشار خون بالا، عفونت ها، بیماری لثه، دیابت، مصرف الکل و … اشاره کرد.

نشانه های زایمان زودرس در دسته های مختلفی وجود دارد که شامل مواردی مانند، ترشح مایع واژن، گرفتگی بخش پایینی شکم، انقباض رحم، کمر درد و … می‌باشد. کارهایی که باعث چنین زایمانی می‌شود؛ مصرف سیگار، بارداری بالای 40 سال و … می‌باشد. تشخیص این عارضه را نیز در ادامه توضیح داده ایم.

علائم زایمان زودرس

اغلب خانم هایی که نشانه های زایمان زودرس را بروز می‌دهند، زایمان زودرس را تجربه نخواهند کرد. با شناخت این علائم به راحتی می‌توان از زایمان زودرس جلوگیری کرد. در ادامه نشانه های زایمان زودرس را ذکر کرده ایم.

🔹 انقباض رحم

🔹 کمر درد

🔹گرفتگی بخش پایینی شکم

🔹 گرفتگی شبیه به زمان قاعدگی

🔹 ترشح مایع از واژن

🔹اسهال

🔹 آبریزش بینی

🔹 استفراغ

🔹فشار به لگن

🔹 افزایش ترشحات واژن

🔹 خونریزی واژن (خونریزی خفیف)

دلایل زایمان زودرس

علل و دلایل مختلفی برای زایمان زودرس وجود دارد که در این بخش مقاله به آن اشاره کرده ایم.

🔸 مرگ جنین

🔸بیماری خود ایمنی

🔸 رویداد استرس زا

🔸 دیابت

🔸 حاملگی به دو قلو، سه قلو یا بیشتر

🔸 سابقه قبلی زایمان زودرس

🔸 کوتاه شدن دهانه رحم

🔸 سیگار در دوران بارداری

🔸 اختلالات رحمی

🔸 فشار خون بالا

🔸 عفونت های خاص

🔸 خونریزی واژن

🔸 ژنتیک

🔸 سن پایین مادر

🔸  فاصله کمتر از یک سال از بارداری قبلی

بچه هایی که در هفته 35 به دنیا می‌آیند چه می‌شوند؟

هر زایمانی که قبل از هفته 37 باشد؛ زایمان زودرس نامیده می‌شود. به همین دلیل ممکن است که مشکلات بسیار زیادی به همراه داشته باشد. در این بخش مقاله راجع به این مشکلات توضیح داده ایم.

💠 عفونت: نوزادان زودرس از مادران خود آنتی بادی دریافت نمی‌کنند. که همین موضوع باعث ضغف در سیستم ایمنی می‌شود. که باعث افزایش عفونت می‌شود.

💠 زردی: بچه هایی که در هفته 35 متولد می‌شوند، اندام های بدنشان به طور کل تکمیل نشده است. که یکی از این اندام ها طحال است. این موضوع نیز باعث ایجاد زردی می‌شود و اگر مراقبت لازم صورت نگیرد؛ مغز نوزاد را با آسیب روبرو می‌کند.

💠مشکلات تنفسی: ریه این نوزادان کاملا تکمیل نشده است و تنفس بسیار دشواری دارند. 

💠 مشکلات تغذیه ای: کودکانی که قبل از هفته 37 متولد می‌شوند، از مشکلات تغذیه ای بسیاری برخوردار هستند.

💠ناپایداری دمای بدن: فقدان چربی که در نوزاد این هفته وجود دارد؛ منجر به از دست رفتن دمای بدن می‌شود.

💠 مشکلات مرتبط با وزن کم: این کودکان کمتر از 2 کیلو وزن دارند و مشکلات تغذیه ای باعث بروز چالش با وزن نوزاد می‌شود.

جلوگیری از زایمان زودرس

برای اینکه از زایمان زودرس جلوگیری کنید، باید برخی از روش ها و تکنیک ها را انجام دهید. در این بخش مقاله به این تکنیک ها اشاره کرده ایم.

🔻 مراقب وزن خود باشید

🔻 به طور منظم با پزشک مشورت کنید

🔻 کمتر از 18 ماه بعد از زایمان قبل، باردار نشوید

🔻 عوامل خطر آفرینی که می‌توانید را کنترل کنید

🔻 تغذیه مناسب در بارداری داشته باشید

🔻 مکمل های ویتامینی مصرف کنید

🔻 آب زیاد بنوشید

🔻 تعداد وعده های غذایی را افزایش دهید

🔻 ادرار خود را نگه ندارید

🔻 بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

برخی از زمان ها هشدار برای زایمان زودرس است. بنابراین بهتر است که با تجربه علائم زیر، فورا به پزشک مراجعه کنید.

🔺 تغییر در ترشحال واژنی

🔺 انقباضات منظم

🔺 خروج مایع فراوان از واژن

🔺 گرفتگی عضلانی مشابه با پریودی

🔺 درد مداوم پشت

🔺 افزایش فشار لگنی

کلام آخر

همانطور که گفته شد؛ زایمان زودرس به معنای تولد نوزاد قبل از 37 هفتگی می‌باشد. این نوع زایمان بسیار روند سختی دارد و هرگز نباید انتظار نوزاد سالم داشته باشید. آنها باید تحت مراقبت های ویژه باشند، اما هرگز سلامت کامل نخواهند داشت. اگر در این زمینه سوالات مختلفی برای شما پیش آمده، می‌توانید از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه زایمان زودرس می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *