کودک تنبل (آو)


کودک تنبل رفتارهای مختلفی را از خود بروز می‌دهد. در واقع برخی از کودکان تنها برای انجام برخی از کارها تنبلی می‌کنند و زمان استفاده از بازی های کامپیوتری و یا حتی وقت گذرانی با دوستان خود اصلا این خصلت را ندارند. اما در سایر مواقع تمایلی به انجام کارهای مختلف که حتی مربوط به خودشان نیز می‌شود را ندارند. این موضوع تا حدی اقتضای آنان است. اما گاهی بیش از اندازه شده و حتی شدت می‌یابد. به طور کلی انجام برخی از کارها برای کودکان خوشاید نیست. اما این مورد به شرایط دیگر نیز تعمیم پیدا می‌کند. با اینکه نباید به آنها فشار زیادی وارد کرد. اما برخی از والدین به این موضوع دامن زده و حتی این رفتار را تشدید نیز می‌کنند. در این مورد والدین می‌توانند اقداماتی را انجام داده و حتی از مشاور نیز کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک تنبل می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

کودک تنبل

کودک تنبل به طور کلی تمایلی برای انجام هیچ کاری ندارد. او نه تنها انگیزه کافی برای انجام تکالیف و یا فعالیت بدنی را ندارد؛ بلکه در مورد ارتباط برقرار کردن با دیگران نیز مشتاق نیست. فراموش نکنید که این موضوع می‌تواند کودکان را در معرض مشکلات زیادی قرار دهد. از همین رو بهتر است والدین در این مورد اقداماتی را انجام داده و به آن بی توجه نباشند. برخی از افراد حتی این خصلت را با آرامش کودک اشتباه گرفته و حتی از آن خوشحال هم هستند. اما این موضوع درست نبوده و اصلا طبیعی نیست. کودکان سرشار از انرژی هستند که باید به شکل درست آن را تخلیه کنند. برای آشنایی با دلایل بهانه گیری کودک کلیک کنید.

نشانه های کودک تنبل

کودک تنبل نشانه های رفتاری بارزی دارد که به راحتی قابل تشخیص هستند. در واقع توجه به این نشانه ها می‌تواند به والدین کمک زیادی در فرایند تشخیص و برطرف کردن آن داشته باشد. برخی از این علائم شامل موارد زیر می‌شوند.

کودک کارها را نیمه کاره رها می‌کند

این دسته از کودکان معمولا اعتماد به نفس پایینی داشته و یا کمالگرا هستند

به طور کلی بی تفاوت بوده و واکنش های هیجانی مناسبی نسبت به موضوعات ندارند

از زیر بار مسئولیت ها شانه خالی می‌کنند

تمایلی به انجام فعالیت های گروهی و یا حضور در جمع، ندارند

برای فعالیت های درسی و انجام تکلیف داوطلب نمی‌شوند

دقت و تمرکز پایینی دارند؛ اما رویاپردازان خوبی هستند

علت بروز رفتارهای کودک تنبل

از طرفی پیدا کردن علت رفتارهای کودک تنبل نیز حائز اهمیت است. در واقع این دلایل می‌توانند نگرانی والدین را تا حدی کاهش دهند. از طرفی به خود کودک نیز کمک می‌کنند تا زودتر بر این حالت غلبه کنند.

💠بی اطلاعی از اصول نظم

در بیشتر موارد کودک تنبل اصلا از اصول نظم بی اطلاع است. او دقیقا نمی‌داند که چه کاری باید انجام دهد تا تنبل نباشد. والدین به او مدام می‌گویند که تنبل نباش و کاری کن. اما برای او مستقیم و روشن توضیح نمی‌دهند که چه کاری باید انجام دهد. والدین معمولا ترجیح می‌دهند به جای توضیح دادن، همه کار را خودشان انجام دهند؛ و همین موضوع به کودکان آسیب می‌زند.

💠مشکلات جسمانی

برخی از کودکان به دلیل ابتلا به بیماری های جسمانی، کمتر فعالیت و انرژی دارند. برای مثال کودکانی که کم خونی دارند و یا اندام های حرکتی آنها دچار مشکل است. البته در برخی از موارد این موضوع را بهانه کرده و از زیر کارهایی که قادر به انجام شان هستند نیز در می‌روند.

💠جلب توجه

یکی دیگر از دلایل بروز رفتارهای کودک تنبل، جلب توجه والدین است. برخی از کودکانی که فعالیت زیادی دارند؛ اما به خوبی دیده نمی‌شوند؛ گاهی از این روش استفاده می‌کنند. برای اطلاع از نشانه های کودک خجالتی کلیک کنید.

💠تربیت اشتباه والدین

رفتارهای والدین نیز در مورد کودک تنبل موثر است. برخی از والدین از همان دوران کودکی به دلیل اینکه می‌خواهند فرزندشان راحتی بیشتری را تجربه کند؛ هیچ کاری را به او نسپرده و در واقع او را تنبل بار می‌آورند. اما همین موضوع بعد از گذشت مدتی مشکل ساز می‌شود.

مقابله با کودک تنبل

برای تغییر این الگوی رفتاری در کودک تنبل نیز راه هایی وجود دارد. در واقع می‌توان تا حدی این موضوع را در کودک تغییر داد. در این قسمت به توضیح این روش ها پرداخته ایم. برای اطلاع از روش های مقابله با بچه حرف گوش نکن کلیک کنید.

🔴به این رفتار دامن نزنید

بهتر است والدین به رفتارهای کودک تنبل خود دامن نزنند. برخی از والدین با تسلیم شدن در مقابل خواسته های فرزند و یا از سر دلسوزی، این موضوع را در کودکان خود تشدید می‌کنند. در این شرایط کودک هیچ تلاشی برای تغییر نکرده و این خصلت در او باقی می‌ماند.

🟠الگوی خوبی باشید

اگر از کودک تنبل انتظار دارید تا کاری کند؛ در ابتدا خود باید دست به کار شوید. کودکان از والدین خود الگوبرداری می‌کنند. و زمانی که والدین نیز اهل تلاش نباشند؛ کودک نیز انگیزه کافی را دریافت نمی‌کند. وظایف خود را به درستی و سر موقع انجام داده تا بتوانید چنین انتظاری از فرزند خود نیز داشته باشید.

🟡برنامه ریزی

برای انجام کارهای کودک تنبل برنامه ریزی کنید. نیازی نیست به او فشار زیادی وارد کرده و یا همه کارها را به او بسپارید. در واقع قدم به قدم پیش رفته و با برنامه ریزی و زمانبندی این موضوع را برای او راحت تر کنید.

🟢این موضوع را به آنها یادآوری نکنید

برخی از والدین به طور مداوم به کودک تنبل خود برچسب زده و حتی این موضوع را به او یادآوری می‌کنند. وقتی این شرایط بارها اتفاق بی‌افتد؛ تنبلی در ضمیر ناخودآگاه کودک تثبیت شده و دیگر هیچ تلاشی برای تغییر نمی‌کند.

🔵مشارکت دادن آنها در کارهای خانه

برای مقابله با کودک تنبل، بخشی از کارهای خانه و حتی کارهای مهم تر را به او سپرده تا احساس مسئولیت پذیری را در او تقویت کنید. در چنین شرایطی کودک بیشتر ترغیب می‌شود تا دست به کار گردد.

🟣تقسیم وظایف

وقتی تمام امور خانه بر عهده یک نفر باشد؛ دیگران در این مورد تلاشی نکرده و تنبلی کردن را انتخاب می‌کنند. اما باید در مورد همه چیز تقسیم وظایف صورت گرفته و همه افراد دخیل باشند. این موضوع می‌تواند در خانواده بسیار موثر بوده و از اهمالکاری نیز جلوگیری کند.

بهترین رفتار در مورد کودک تنبل برای درس خواندن

همانطور که به آن اشاره شد؛ کودک تنبل گاهی تنها در مورد درس خواندن بی انگیزه است. در واقع حاضر است هر کاری انجام دهد؛ اما تکالیفش را انجام ندهد. در چنین شرایطی والدین به آنها کمک کرده و آنها را در این مورد نترسانند. در این زمینه پاداش های برای کودک در نظر گرفته و به طور مرتب او را تقویت کنند. همچنین علت این موضوع را پیدا کرده و با مسئولین مدرسه نیز در ارتباط باشند.

سخن پایانی

فراموش نکیند که نمی‌توان یک شبه کودک تنبل را به طور کلی تغییر داد و به فردی با انگیزه و فعال تبدیل کرد. اینکار نیاز به تمرین و ممارست داشته و در نهایت نباید انتظار تغییر بزرگی را داشته باشید. زندگی در عصر حاضر بیشتر افراد را در معرض تنبلی قرار می‌دهد. اما اگر از همان زمان کودکی در این مورد اقداماتی را انجام دهید؛ بیشتر احتمال تغییر وجود دارد. افراد می‌توانند در این مورد از مشاور کودک نیز کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک تنبل می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *