وسواس در کودک (آو)


وسواس در کودک نیز بروز می‌کند. در واقع وسواس جزو اختلالاتی است که کودکان نیز به آن مبتلا شده و مشکلات زیادی را تجربه می‌کنند. حتی در بیشتر موارد وسواس در بزرگسالی از دوران کودکی او نشات می‌گیرد. با اینکه کودکان در بیشتر موارد این رفتارها را از والدین خود می‌آموزند؛ اما عوامل دیگری نیز آنها را در معرض این موضوع قرار می‌دهد. به همین دلیل بهتر است والدین در این مورد اطلاعات کافی داشته و در این زمینه به موقع عمل کنند. بسیاری از والدین وسواسی از این رفتار کودک خود احساس رضایت می‌کنند؛ اما در واقع داشتن وسواس حسن نبوده، بلکه کودک را در معرض آسیب های زیادی قرار می‌دهد. به همین دلیل توصیه می‌شود در این زمینه حتما از یک متخصص کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره وسواس کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه وسواس در کودک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

وسواس در کودک

وسواس در بیشتر موارد از ترس و اضطراب افراد نشات می‌گیرد. این موضوع در کودکان نیز صدق کرده و آنان به دلیل محرک های محیطی و یا حتی ابتلا به اختلالات دیگر، این بیماری را تجربه می‌کنند. کنترل وسواس در کودک بسیار دشوار بوده و نیاز به تخصص و همچنین تلاش افراد دارد. از این رو نمی‌توان این مورد را در آنان نادیده گرفت و یا به حال خود رها کرد. برخی از والدین تصور می‌کنند که این دورانی موقتی است و یا اقتضای سن کودکان است. اما اینطور نبوده و وسواس در آنها پیشروی می‌کند. برای اطلاع از نشانه های اختلال شخصیت وسواسی جبری کلیک کنید.

نشانه های وسواس در کودک

علائم وسواس در کودک بستگی به نوع وسواسی دارد که او به آن مبتلاست. اما به طور کلی افراد مبتلا به این اختلال، نشانه های مشترکی نیز از خود بروز می‌دهند. برخی از آنها شامل موارد زیر می‌شوند.

گروه بندی وسایل و اسباب بازی ها

پرسیدن سوالهای مشابه به صورت مکرر

تکرار برخی از صداها

پیروی از قوانین و سلسله مراتبی در مورد آماده شدن

حساس بودن نسبت به حرکات و رفتارهای همسالان

نگرانی و اضطراب بیش از حد

احتکار اشیا

شستن دست ها بیش از اندازه

داشتن درگیری ذهنی در مورد موضوعات بی اهمیت

فراموش نکنید که شدت این نشانه ها در کودکان متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما اگر هر چه زودتر این نشانه ها شناسایی و درمان شوند؛ کودک و خانواده او کمتر دچار دردسر می‌شوند.

انواع وسواس در کودک

بیشتر والدین تصور می‌کنند که وسواس در کودک همیشه به معنی شستشو و تمیزی است. اما اینطور نیست. وسواس در کودکان نیز دارای انواع مختلفی است که هر یک از آنها علائم متفاوتی داشته و همچنین عوارضی نیز برای آنها ایجاد می‌کند. در این قسمت برخی از آنها را ذکر کرده ایم.

احتکار

وسواس فکری عملی

وسواس در مورد لباس پوشیدن

وسواس تمیزی و شست و شو

وسواس تقارن

تکرار در کلمات

غذایی

نظم

کندن مو

چک کردن یا وارسی کردن

علت ابتلا وسواس در کودک

وسواس در کودک به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. علاوه بر استرس و اضطراب که پیش تر هم به آن اشاره شد دلایل دیگری نیز برای آن وجود دارد که در این قسمت به توضیح آن می‌پردازیم.

📌ژنتیک

یکی از اصلی ترین دلایل بروز وسواس در کودک ژنتیک است. در واقع بیشتر افراد تحت تاثیر عوامل ژنتیکی دچار وسواس می‌شوند. در واقع این موضوع زمینه ساز قوی بوده که عوامل محیطی نیز بر آن تاثیر دارند.

📌خانواده

دلایل خانوادگی نیز یکی دیگر از دلایل ابتلا به وسواس در کودک است. اضطراب مادر، روش های تربیتی والدین، تقلید از آنها و… همگی در این مورد نقش دارند و کودک را در معرض این مشکل قرار می‌دهند.

📌ویژگی های شخصیتی کودک

یکی دیگر از دلایل ابتلا به وسواس در کودک، ویژگی های درونی و شخصیتی خود اوست. کمالگرایی آنها و استرسی که تحمل می‌کنند یا حتی نوسانات خلقی همگی در مورد بروز وسواس یا شدت آن موثر هستند.

📌مشکلات جسمانی

در مشاهداتی که بر روی مغز افراد وسواس، انجام شده است؛ مشخص گردید که تفاوت هایی در این مورد با افراد دیگر دارند. از طرفی نابهنجاری های سیستم عصبی نیز در این مورد نقش دارند.

تشخیص وسواس در کودک

تشخیص به موقع این اختلال و پیشگیری از آن بسیار اهمیت دارد. البته این موضوع در مورد کودکان دشوار تر است. آنها درک درستی از مفهوم وسواس نداشته و حتی والدین نیز به صورت ناخودآگاه این موضوع را تشدید می‌کنند. به همین دلیل باید با بروز کوچک ترین نشانه هایی در این مورد کودک را پیش روانشناس یا روانپزشک برده و اقدامات لازم صورت گیرد. متخصص در ابتدا عوامل مختلف را بررسی کرده و حتی گاهی از آزمایش و تست هایی نیز استفاده می‌کند.

وسواس در سنین مختلف کودک

در بیشتر موراد نشانه های وسواس در کودک از سن 6 تا 12 سالگی بروز می‌کند. در این سنین کودکان افکار غیرواقعی پبدا کرده و به این دلیل که نمی‌دانند باید چگونه با آنها برخورد کنند؛ دچار وسواس می‌شوند. قبل از این سن کمتر شاهد بروز وسواس یا هرگونه مشکلات روانی هستیم. بعد از این دوره نیز فرد وارد دوران نوجوانی شده و به طور کلی نیاز به سازوکارهای متفاوتی دارد.

درمان وسواس در کودک

خوشبختانه وسواس در کودک قابل کنترل و درمان بوده و در واقع در این سنین بیشتر می‌توان این موضوع را کنترل کرد. از این رو تشخیص زودهنگام اهمیت دارد. در این مورد بهتر است ترکیبی از روش های دارویی و روانشناختی مورد استفاده قرار گیرد. برای اطلاع از راه های درمان وسواس کلیک کنید.

✨خانواده درمانی

به دلیل اینکه در مورد وسواس در کودک، با محدودیت هایی در درمان فردی روبرو هستیم؛ به همین دلیل بهتر است در ابتدا خانواده درمانی صورت گیرد. در واقع باید تمام اعضای خانواده را از نظر سلامت روان بررسی کرده و در قدم بعدی به درمان کودک پرداخت. در این مورد همکاری والدین و دیگر اعضا بسیار اهمیت دارد.

✨درمان شناختی رفتاری

یکی دیگر از درمان های موثر در مورد وسواس در کودک، درمان شناختی رفتاری است. که در آن افکار فرد در مورد مسائل مورد بررسی قرار گرفته و دچار تغییر می‌شوند. از این طریق می‌توان رفتارهای افراد را نیز تغییر داد.

✨دارودرمانی

برای دارودرمانی در زمینه وسواس در کودک افراد حتما باید به روانپزشک و یا متخصص اطفال مراجعه کنند. استفاده از دارودرمانی مخصوصا در کودکان بسیار موضوع حساسی است که نمی‌توان خودسرانه در این مورد تصمیم گیری کرد.

پیشگیری از وسواس کودک

بهتر است قبل از هرچیز از بروز وسواس در کودک پیشگیری نمود. برای اینکار بهتر است کودک در محیطی آرام و امن رشد کرده و همچنین والدین رفتارهای درستی از خود بروز دهند. سخت گیری و داشتن توقعات زیاد از فرزند، تنبیه او به صورت افراطی و… همگی در این مورد موثر هستند. به همین دلیل والدین باید از روش های تربیت درستی در این مورد استفاده کنند.

تفاوت وسواس در کودک و بزرگسالان

برخی تصور می‌کنند وسواس فقط مخصوصا بزرگسالان است. اما طیف اختلالات وسواسی در کودکان نیز شایع هستند. در کودکان بیشتر شاهد احتکار وسایل و همچنین وسواس فکری عملی به صورت ترس از مرگ عزیزان هستیم. طبیعی است که آنان بینش صحیحی نسبت به این موضوع نداشته و حتی از آن مطلع هم نیستند. به همین دلیل باید از این موضوع پیشگیری نمود.

پیامدهای وسواس در کودک

وسواس اگر در کودکان به موقع مورد پیشگیری و درمان قرار نگیرد؛ می‌تواند بسیار دردسرساز گردد. بروز مشکلات جسمانی مختلف و حتی پیشروی آن به مشکلات روانی دیگر، همگی از عوارض جانبی اختلال وسواس محسوب می‌شوند. به همین دلیل والدین باید با انجام اقدامات لازم تا حد امکان از این موضوع پیشگیری نمایند.

سخن پایانی

وسواس در کودک طیف وسیعی از مشکلات را در بر می‌گیرد که خود او و خانواده اش را درگیر می‌کند. از این رو بسیار اهمیت دارد که والدین در دوران کودک با داشتن اطلاعاتی در این زمینه به کودک سخت گیری نکرده و اضطراب زیادی را به او وارد نکنند. همچنین برای درمان و تشخیص دقیق نیز به متخصص مراجعه کرده و از او کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه وسواس در کودک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *