ترک خودارضایی (آو)


ترک خودارضایی به روش های مختلفی صورت می‌گیرد. خودارضایی یکی از فعالیت های جنسی افراد بوده که به دلایلی برای آنها ایجاد اعتیاد و وابستگی پیدا می‌کند. خودارضایی به تنهایی اگر به شکل درستی صورت گیرد؛ مشکلی برای افراد ایجاد نکرده و حتی در مواردی یکی از روش های درمانی محسوب می‌شود. اما بسیاری از افراد نسبت به آن اعتیاد پیدا کرده و مشکلات زیادی را تجربه می‌کند. این موضوع هم در میان مردان و هم زنان وجود داشته و به دلایل مختلفی صورت می‌گیرد. بسیاری از افراد به دلیل اینکه اطلاعاتی درستی در این زمینه ندارند؛ دچار این مشکل می‌شوند. به همین دلیل کمک گرفتن از متخصص در این مورد از اهمیت زیادی برخوردار است. برای دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک خودارضایی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

ترک خودارضایی

ترک خودارضایی از آن جهت اهمیت دارد که در صورت ادامه یافتن آن می‌تواند زندگی شخصی و اجتماعی افراد را تحت تاثیر قرار دهد. در واقع بعد از مدتی خودارضایی برای چنین افرادی تبدیل به یک عادت شده و نه تنها از آن لذت نمی‌برند بلکه در صورت عدم انجام آن استرس و اضطراب بیشتری را نیز تجربه خواهند کرد. از این رو بهتر است در صورت انجام آن مواردی را رعایت کرده و از وابستگی به آن پیشگیری نمایند. فراموش نکنید که این موضوع به قدری مهم است که حتی قوانینی نیز در این مورد وضع شده و حتی احکام شرعی نیز دارد. از این رو توجه به آن ضروری است. برای اطلاع از دلایل خودارضایی در زنان کلیک کنید.

پیامدهای خودارضایی

خودارضایی اگر بیش از حد انجام شده و تبدیل به اعتیاد گردد؛ می‌تواند مشکلات زیادی را مانند کجی آلت تناسلی، بی اختیاری ادرار، زخم شدن آلت تناسلی و آسیب به این ناحیه، بروز دردهای استخوانی، خستگی، احساس گناه، استرس و فشار روانی یا زودانزالی را برای افراد ایجاد کند. به همین دلیل پیشگیری و یا ترک خودارضایی، حائز اهمیت است. برای آشنایی با دلایل خودارضایی همسر کلیک کنید.

باورهای نادرست در مورد خودارضایی

از طرفی باورهای اشتباهی نیز در این مورد وجود دارد که گاهی افراد را دچار سردرگمی می‌کند. در واقع این موضوعات اصلا از لحاظ علمی مورد تایید نیستند. شاید در مواردی چنین مشکلاتی برای افراد ایجاد شود؛ اما بسیار نادر بوده و یا علت آن خودارضایی نیست. این موضوعات تنها به دلیل منع افراد از انجام اینکار گفته می‌شود. برخی از این مشکلات شامل موارد زیر می‌شوند.

نابینایی

ناباروری

اختلال در نعوظ

کاهش اسپرم

بروز مشکلات روانی مثل افسردگی

علت اعتیاد به خودارضایی

اعتیاد و وابستگی به خودارضایی دلایل زیادی دارد. اما بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است؛ در بیشتر موارد علت آن اضطراب و فشار روانی است که به دلایل مختلفی تحمل می‌کنند. در واقع آنان به دلیل احساس آرامش و حتی لذتی که بعد از انجام خودارضایی تجربه می‌کنند؛ به این کار وابسته می‌شوند تا برای مدتی استرس خود را کاهش دهند. اما این موضوع راه حلی کوتاه مدت بوده و بعد از گذشت مدتی مشکلات بیشتری برای افراد بروز می‌کند.

فواید ترک خودارضایی

ترک خودارضایی قطعا فواید زیادی برای افراد دارد. افرادی که این نوع از اعتیاد را تجربه می‌کنند؛ در صورتی که بتوانند آن را از بین ببرند، کیفیت سلامت روانی و جسمانی آنها تا حد زیادی افزایش پیدا خواهد کرد. ترک خودارضایی به افراد احساس کارآمدی و هدفمندی داده و این موضوع قطعا در عملکرد جنسی آنها نیز تاثیر خواهد داشت. البته این به معنی انجام ندادن اینکار به طور کلی نیست. بلکه افراد باید دفعات آن را کاهش دهند.

مدت زمان ترک خودارضایی

نمی‌توان مدت زمان مشخصی را برای ترک خودارضایی در نظر گرفت. این فرایند برای افراد مختلف متفاوت بوده حتی مراحل مختلفی دارد. به همین دلیل افراد باید به متخصص مراجعه کرده و با توجه به شدت اعتیاد خود و یا مدت زمانی که با آن درگیر هستند در این مورد برنامه ریزی کنند.

روش های ترک خودارضایی

اما از طرفی برای ترک خودارضایی و کنترل کردن این موضوع روش های زیادی وجود دارد. افراد باید در این زمینه از یک متخصص کمک گرفته و هم خود تلاش کنند. همچنین همکاری اعضای خانواده نیز در این مورد بسیار موثر است. در این قسمت به بررسی راه های مختلف ترک خودارضایی می‌پردازیم.

ترک خودارضایی به روش های خانگی

همانطور که گفته شد؛ اقداماتی که خود فرد در مورد ترک خودارضایی انجام می‌دهد؛ تا حد زیادی در این مورد موثر است. در واقع در کنار روش های تخصصی، باید خود فرد نیز در این مورد کارهایی را انجام دهد. داشتن سبک زندگی سالم تا حد زیادی از بروز این وابستگی پیشگیری کرده و در روند درمان نیز موثر است.

◀تغذیه مناسب

داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل میزان هورمون های بدن را تنظیم کرده و آنان را تا حد زیادی از انجام خودارضایی بی نیاز می‌کند. مصرف عدس به شکل های مختلف، میوه های ترش، تخم خیار و کدو، لیمو، سنجد و عناب و… همگی در این مورد موثر هستند. بهتر است در استفاده از این مواد غذایی افراط نکرده و حتما بایک مشاور تغذیه مشورت کنید.

◀ورزش

داشتن فعالیت بدنی نیز نه تنها در ترک خودارضایی موثر است، بلکه میل آنها را به انجام اینکار تا حد زیادی کاهش می‌دهد. ورزش به دلیل تنظیم هورمون ها و همچنین بالابردن سطح سلامت روان، انجام خودارضایی را به حداقل می‌رساند.

◀پرهیز از تماشای پورن

برخی از افراد به دلیل تماشای فیلم های پورن به خودارضایی اعتیاد پیدا می‌کنند. به همین دلیل برای ترک خودارضایی باید از تماشای پورن پرهیز کرده و حتی دسترسی خود را به اینترنت، تلفن همراه و اینترنت نیز محدود کنند. در واقع ترک پورن زمینه ساز ترک خودارضایی است. برای اطلاع از راه های ترک پورن کلیک نمایید.

ترک خودارضایی به صورت تخصصی

از طرفی در کنار روش هایی که گفته شد؛ افراد باید از متخصصین در این حوزه نیز کمک گرفته و اقدامات لازم را زیر نظر آنها انجام دهند. در برخی موارد شدت اعتیاد فرد به قدری است که خود هیچ کنترلی بر این موضوع ندارد.

⭕روش های روانشناختی

کمک گرفتن از روانشناس و مشاور جنسی به طور همزمان در کنار روش های گفته شده، در مورد ترک خودارضایی بسیار موثر هستند. چرا که مشاور در ابتدا علت این موضوع را به صورت ریشه ای پیدا کرده و در قدم بعدی روش های درمانی مختلف را پیشنهاد می‌کند. در این حالت امکان بازگشت فرد به قبل از درمان، بسیار کم می‌شود.

⭕دارودرمانی

همچنین در مواردی لازم است تا فرد برای ترک خودارضایی از دارودرمانی استفاده کند. متخصصین در این شرایط معمولا داروهای هورمونی برای کاهش میل جنسی و یا آرامبخش و داروهای ضداضطراب را پیشنهاد می‌کنند. فراموش نکنید که دارودرمانی حتما باید زیرنظر متخصص انجام شود.

سخن پایانی

ترک خودارضایی نیاز به زمان و انرژی دارد. این رفتار به دلیل اینکه به مرور در افراد ایجاد شده است؛ نمی‌توان یک شبه آن را ترک کرد. در این مورد علاوه بر کمک گرفتن از متخصصین و انجام اقدامات لازم، اطرافیان خود را نیز در جریان گذاشته و از آنها کمک بگیرید. در واقع همکاری آنان نیز در این مورد بسیار موثر است. اما به طور کلی در این مورد حتما با یک روانشناس مشورت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک خودارضایی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *