میسوفونیا (آو)


میسوفونیا واژه ای است که برای افرادی به کار گرفته می‌شود که در مقابل صداهای مختلف بسیار حساسیت پذیر بوده و نمی‌توانند آنها را تحمل کنند. در هر مکانی که باشیم؛ اطرافمان پر از صداهای مختلف است. به همین دلیل بسیار کم پیش می‌آید که بتوانیم آرامش را سکوت را به طور کامل تجربه کنیم. حال آنکه این موضوع شرایط را برای افراد میسوفونیا سخت تر می‌کند. شنیدن برخی از صداها برای همه افراد دشوار است اما افراد مبتلا به این اختلال حتی به صداهای بی اهمیت و پیش پا افتاده نیز واکنش های شدید نشان می‌دهند. این افراد احساسات مختلفی را تجربه کرده و به این دلیل دچار مشکلات زیادی می‌شوند. در این مقاله به طور دقیق تر این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه میسوفونیا می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید. 

میسوفونیا

میسوفونیا یا صدا بیزاری حالتی است که در آن فرد با شنیدن صداهای مختلف عصبی شده و واکنش های روانی و جسمانی از خود بروز می‌دهد. اکثر افرادا تصور می‌کنند که همچین چیزی وجود ندارد و این افراد تنها بیش از حد حساس هستند. اما با توجه به تحقیقاتی که در این زمینه شده است واقعا مشخص گردید که این افراد در هنگام شنیدن این صداها، دچار واکنش های جدی و اساسی می‌شوند. چنین افرادی حتی با شنیدن صداهایی مانند جویده شدن غذا، آب نوشیدن دیگران و… نیز دچار ناراحتی می‌شوند. این موضوع می‌‍تواند زندگی آنها را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل بهتر است حتما در این زمینه اقداماتی انجام دهند.

نشانه های ابتلا به میسوفونیا

افراد مبتلا به میسوفونیا، نشانه های زیادی را از طیف خفیف تا شدید از خود بروز می‌دهند که شامل واکنش های بدنی و روانی می‌شود. اطلاع از این نشانه ها و همچنین کنترل آنها می‌تواند به افراد مبتلا به این اختلال بسیار کمک کند.

تحریک و حساسیت پذیری

انزجار و خشم

تهاجم کلامی به عامل صدا

بروز واکنش های فیزیکی شدید و افراطی نسبت به این موضوع

ترک محیط

بروز نفرت و وحشت

برخی از افراد کنترل بیشتری بر واکنش های خود دارند و یا تنها برخی از این نشانه ها را تجربه می‌کنند. که این بستگی به شدت اختلال آنها دارد.

صداهای محرک برای افراد میسوفونیا

بیشتر صداهایی که این افراد تا حد زیادی دچار ناراحتی و عصبانیت می‌کند شامل صداهای خوردن و جویدن توسط دیگران، صدای تنفس و بینی  و همچنین صدای انگشت و یا دست، به ترتیب است. این افراد اگر این صداها را در اطراف خود بشوند؛ عصبی شده و واکنش های مختلفی از خود بروز می‌دهند.

علت ابتلا به میسوفونیا

افراد به دلایل مختلفی به میسوفونیا مبتلا می‌شوند. در واقع با وجود برخی از عوامل احتمال بروز چنین مشکلی بیشتر وجود دارد. برخی از این دلایل شامل موارد زیر می‌شوند.

✨ابتلا به وسواس

برخی از افرادی که مبتلا به اختلالات طیف وسواسی اجباری هستند؛ از شنیدن برخی از صدا بیزار بوده و دچار خشم می‌شوند. در واقع خود اختلال وسواس بسیار افراد را تحریک پذیر و حساس می‌کند که گاهی این موضوع در مورد صداهای مختلف نیز اتفاق می‌افتد. برای اطلاع از روش های درمانی اختلال شخصیت وسواسی جبری کلیک کنید.

✨ابتلا به اختلالات اضطرابی

افرادی که سطح بالایی از استرس و اضطراب را نیز تجربه می‌کنند؛ گاهی دچار میسوفونیا می‌شوند. در واقع آنها تحمل هیچ محرک اضافه ای را نداشته و در صورت شنیدن صداهای مختلف دچار عصبانیت می‌شوند. برای آشنایی با اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

✨سندروم تورت

ابتلا به سندروم تورت نیز بسیار احتمال دارد که افراد را در معرض میسوفونیا قرار دهد. چنین افرادی خود دارای تیک آوایی و حرکتی هستند. اما به طور کلی بسیار نسبت به محرک های محیطی خود حساس بوده و واکنش های مختلفی را از خود بروز می‌دهند.

✨بروز مشکلاتی در گوش

برخی از افراد همواره صدایی را در گوش خود می‌شوند که ناشی از مشکلاتی در این اندام است. آنها به دلیل اینکه از این موضوع ناراحت هستند دیگر تحمل شنیدن صداهای اضافی دیگر را ندارند. طبیعی است که در مقابل صداهای بی اهمیت نیز واکنش نشان داده و ناراحت شوند.

سن شروع اختلال میسوفونیا

بیشتر افراد در اواخر نوجوانی دچار میسوفونیا می‌شوند. این موضوع در میان زنان شایع تر بوده اما در مردان نیز بروز می‌کند. سیستم شنوایی کودکان هنوز کامل نشده است و بروز این اختلال در میان آنها بسیار نادر است. اما برخی از کودکانی که مبتلا به سایر اختلالات عصبی رشدی مانند اوتیسم و یا تیک باشند؛ نشانه هایی از این بیماری را نیز بروز می‌دهند.

رابطه میسوفونیا با اوتیسم

کودکان اوتیستیک بسیار تحریک پذیر بوده و با کوچک ترین موضوعی، واکنش های زیادی از خود بروز می‌دهند. این موضوع حتی در مورد صداهای مختلف این وجود دارد. به همین دلیل برخی از افراد معتقدند که میان اوتیسم و میسوفونیا رابطه ای وجود دارد. اما نمی‌توان به طور قطعی گفت که افراد مبتلا به اوتیسم حتما مبتلا به میسوفونیا نیز هستند.

رابطه میسوفونیا با مغز

با پژوهش هایی که در این مورد انجام شده است؛ مشخص گردید که در بیشتر موارد ریشه ابتلا به میسوفونیا به مغز برمی‌گردد. در واقع به دلیل وجود میلین بیش از حد در سلول های عصبی رابط میان بخش شنوایی و لیمبیک مغز این اتفاق می‌افتد. این افراد صداها را زودتر و با شدت بیشتری نسبت به دیگران تجربه می‌کنند. از همین رو واکنش های آنان نیز شدید تر است.

وجه افتراق میسوفونیا با بیماری های دیگر

میسوفونیا نشانه های مشابهی با دیگر مشکلات دارد. فونوفوبیا و هایپراکوسیس از این موارد هستند که به فرکانس های صوتی خاصی واکنش نشان می‌دهند. اما افراد میسوفوبیا در مقایسه با دو اختلال دیگر قرار گرفتن در محیط های پرصر و صدا را به دلیل حذف محرک های کوچک ترجیح می‌دهند.

تشخیص میسوفونیا

برای درمان این بیماری افراد باید در ابتدا تشخیص دقیقی دریافت نمایند. تشخیص میسوفونیا با توجه به نشانه ها توسط متخصص صورت می‌گیرد. متخصص بعد از معاینه علائم جسمانی و اطمینان از سلامت بدنی، از تست ها و آزمایش های مختلفی در این زمینه استفاده می‎کنند.

درمان میسوفونیا

همچنین برای درمان میسوفونیا روش های مختلفی وجود دارد. همچنین درمان این بیماری از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که این موضوع می‌تواند تاثیرات زیادی بر زندگی شخصی و اجتماعی فرد داشته باشد. روش های درمانی باید با توجه شدت بیماری و همچنین علائم شخص صورت گیرد. برخی از روش هایی که در این زمینه صورت می‌گیرند شامل بازآموزی و وزوز گوش،ضدشرطی شدن، بهره گیری از استراتژی های مقابله، کمک گرفتن از روانشناس و… می‌شود.

سخن پایانی

میسوفونیا یکی از اختلالاتی است که زندگی افراد و همچنین وضعیت سلامتی آنها را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل بهتر است افراد نشانه های این بیماری را در خود و اطرافیان تشخیص داده و همچنین از متخصص برای درمان کمک بگیرند. این بیماری بسیار آزاردهنده بوده و می‌تواند افراد را در معرض مسائل زیادی قرار دهد. از این رو مقابله و یا پیشگیری از آن بسیار اهمیت دارد. در این زمینه افراد می‌توانند از روانشناس نیز کمک گیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه میسوفونیا می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید. 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *