خواباندن کودک | 9 روش خواباندن کودک (آو)


خواباندن کودک نیاز به مهارت دارد. بسیاری از مادرانی که برای اولین بار فرزند دار شده اند؛ شیوه ای خواباندن کودک را نمی‌دانند. و تنها به روش شیر دادن نوزاد متکی هستند. برای اینکه شیوه های خوابیدن نوزاد اصولی تر شود، مادر باید زمان شیردهی کودک را در طول روز طولانی تر کند و بعد برای خواب بهتر کودک یک روال خواب منظمی درست کند.

اغلب کودکان علاقه دارند تا در جایی با تکان های آرام به خواب بروند. مثلا علاقه دارند تا در ماشین بخوابند. یا برخی با قنداق کردن خواب بهتری را تجربه می‌کنند. روش های متفاوتی برای خواباندن کودک وجود دارد. فقط والدین باید از این روش ها آگاه باشند و تمامی آنها را امتحان کنند. تا به شناسایی بهترین راهکار برای خوابیدن نوزاد برسند. برای اینکه با روش های خواب نوزاد آشنا شوید بهتر است از روانشناس کودک راهنمایی بگیرید. جهت دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خواباندن کودک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

خواباندن کودک چگونه است؟

خواباندن کودک یکی از چالش های وسیع والدین می‌باشد. با وجود اینکه بچه داری یکی از اتفاقات فوق العاده و شیرین است. اما چالش های بزرگی نیز با خود به همراه دارد. کودک نیازمند خواب، استراحت، خوراک و پوشاک است. که تهیه تمامی موارد مورد نیاز کودک والدین را با دغدغه روبرو می‌کند. فرزند پروری مسئولیت سنگینی دارد و همه افراد قبل از بچه داری باید از پس این مساله بر بیایند. برای اینکه به عنوان والد فرزند خود را به خوبی تربیت کنید؛ نباید از کلاس های آموزشی غافل شوید.

حتی برای خواباندن کودک نیز آموزش های مهمی وجود دارد که والدین باید از آن آگاه باشند. در غیر اینصورت حتی خواب نوزاد برای آنها دردسر خواهد شد. مخصوصا زمانی که خواب نوزاد ریتم منظمی ندارد و مرحله بی خوابی های شبانه را تجربه می‌کنند. برای اینکه خواباندن کودک برای شما آسان باشد، در این مقاله روش های اصولی را توضیح داده ایم. جهت کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

چگونه نوزاد تازه متولد شده را بخوابانیم؟

برای خواباندن کودک باید به برخی نکات توجه کنید که در این بخش مقاله به آنها اشاره کرده ایم.

🔹 در اقدام اول باید صبور باشید.

🔹 روتین منظم خواب داشته باشید.

🔹اجازه چرت های روزانه را بدهید.

🔹 از پستانک کمک بگیرید.

🔹 مسئولیت خواباندن کودک را با همسر تقسیم کنید.

🔹پوشاک شبانه را سریعا تعویض کنید.

🔹 اتاق خواب کودک را خنک نگه دارید.

🔹 نوزاد را قنداق کنید.

🔹 محیط آرام بخشی را برای خواب انتخاب کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بغل کردن نوزاد کلیک کنید.

برای خواباندن کودک چه راهکارهایی وجود دارد؟

جهت اینکه آسان خواباندن کودک برای شما به رویا تبدیل نشود، راهکارهایی را در ادامه توضیح داده ایم. از راهکارهای زیر استفاده کنید تا بهداشت خواب کودک منظم باشد.

➰ برنامه خواب منظم تنطیم کنید

برای خواباندن کودک باید برنامه خوابی منظمی داشته باشید. برای این کار باید نیازهای کودک را بشناسید. و بسته به سن کودک برنامه خواب او را تنظیم کنید. در این بخش به ساعت خواب کودک زیر 5 سال اشاره کرده ایم.

🔸 نوزاد 0 تا 2 ماهه: به 10 تا 18 ساعت خواب در طول روز نیاز دارد.

🔸 نوزاد 2 تا 12 ماهه: به 14 تا 15 ساعت خواب در روز نیازمند است.

➰ زمان خواب برای کودک برنامه ریزی کنید | خواباندن کودک

برای خواباندن کودک باید زمان خواب برنامه ریزی کنید. زمان خواب کودک باید ثابت باشد و طبق روال همیشه کودک را در زمان مناسب خود بخوابانید. با این کار چرخه خواب کودک را منظم می‌کنید. برای اینکار باید چرت روزانه، شیر و سن کودک را مد نظر قرار دهید. و در دو ماه اول نگران تنظیم خواب او نباشید.

➰ قبل از خواب کودک را آرام کنید

برای خواباندن کودک لازم است که قبل از آن هماهنگی های او برای آرام سازی را انجام دهید. اغلب نوزادان برای خواب نیازمند آرامش هستند. بنابراین بهتر است که به نکات زیر توجه کنید.

🔺 همه صداهای بلند را خنثی کنید.

🔺 حداقل از 2 ساعت قبل کودک را برای خواب آماده کنید.

🔺 پشت کودک را ماساژ دهید و با او صحبت کنید.

🔺 نور اطراف اتاق را کم کنید.

➰ محیط مناسبی برای خواب کودک انتخاب کنید

یکی از کارهایی که باید برای خواباندن کودک انجام دهید، انتخاب محیط مناسب است. برای اینکه محیط مناسبی برای خواب کودک انتخاب کنید؛ به نکات زیر توجه داشته باشید.

🔹 دمای اتاق را بین 18.3 تا 23.8 درجه سانتی گراد تنظیم کنید.

🔹 هر وسیله ای که خواب کودک را بهم می‌ریزد از اتاق خارج کنید.

🔹 از لامپ با نور کم استفاده کنید.

➰ زمان بیداری کودک را در تخت قرار دهید

خواباندن کودک اصولی خاصی دارد. مثلا زمانی که هنوز کودک بیدار است؛ او را به تخت ببرید. این روش خواباندن به کودک کمک می‌کند که محل خواب خود را تنظیم کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید.

➰ چرخه خواب نوزاد را شناسایی کنید | خواباندن کودک

خواباندن کودک نیازمند آگاهی از چرخه خواب است. هر کودکی بر اساس سن خود نیاز به غذا و خواب دارد. برای درک این موضوع در ادامه به نکات توجه کنید.

🔸 نوزادان پس از رسیدن به وزن 5 کیلوگرم، نیازی به تغذیه شبانه ندارند.

🔸 نوزاد تازه متولد شده بیشتر غذا می‌خورد و بعد از شیر خوردن 3 ساعت می‌خوابد.

🔸بین دو تا سه ماهگی فرزند شاید نیازمند تغذیه اضافی در شب باشد.

🔸 بعد از 4 ماهگی اغلب کودکان به تغذیه در شب نیاز ندارند.

➰ قبل از خواب نوزاد را سیر کنید

برای خواباندن کودک لازم است که شکم او را سیر کنید. شیر دادن به نوزاد کمک می‌کند تا در طول خواب بیدار نشود.

➰ به کودک پستانک دهید

یکی از کارهایی که به خواباندن کودک کمک می‌کند، پستانک است. مکیدن پستانک کودک را آرام می‌کند و اجازه می‌دهد که بدون درخواست شیر به راحتی بخوابد.

➰ کودک را قنداق کنید | خواباندن کودک

از راه های عالی برای خواباندن کودک، قنداق کردن است. این کار مانع بیدار شدن کودک می‌شود و او را آرام تر می‌کند.

کلام آخر

خواباندن کودک از دغدغه های والدین است. برای اینکه بتوانید به کودک کمک کنید تا خواب آرامی را تجربه کند؛ باید به اصول و تکنیک های ذکر شده در این مقاله توجه کنید. حتما با روانشناس در این زمینه صحبت کنید تا کودک و رفتار شما مورد ارزیابی قرار بگیرد. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خواباندن کودک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید. 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *