سختی های بچه داری | 6 دلیل سختی بچه داری (آو)


سختی های بچه داری برای والدین در زمان های متفاوتی قرار دارد. اما درصد بالایی از پدر و مادر ها، سختی فرزند پروری را دوران نوزادی گزارش کرده اند. در تعدادی از خانواده هایی که چند فرزند دارند نیز سختی های بچه ‌داری قابل مشاهده است. اگر شمایی که در حال مطالعه این مقاله هستید، از بچه داری خسته شده اید؛ بهترین راه حل برای شما آموزش اصولی در ارتباط با کودک و‌ نوجوان است. زیرا با تغییر سبک فرزندپروری، سختی ها برای شما آسان تر خواهد شد.

علل مختلفی باعث سختی های بچه داری می‌شود که می‌توان به برهم خوردن ریتم خواب، تغییرات خلقی والدین، عدم آگاهی در خصوص بچه داری، باورهای اشتباه و … اشاره کرد. اما نگران نباشید! با کمک روانشناس و مشاورین متخصص می‌توانید از میزان این سختی ها کم‌ کنید. جهت دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سختی های بچه داری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

سختی های بچه داری چیست؟

اغلب افرادی که تجربه بچه داری ندارند؛ تصور می‌کنند هیچ سختی در تربیت فرزند وجود ندارد. اما اگر از پدر و مادر ها سوال بپرسید؛ متوجه خواهید شد که سختی های بچه داری برای هر والد و فرزند مخصوص‌ به خود است. عده ای از والدین فراری از گریه نوزاد هستند، عده ای کودک بد غذا دارند و‌… . به همین دلیل نمی‌شود یک نسخه کلی برای همه پیچید.

عوامل مختلفی در بروز سختی های بچه داری وجود دارد. و راهکارهایی نیز برای کاهش این سختی ها موجود است. به طور کل توصیه می‌کنیم که از روانشناس برای کاهش سختی و آموزش بچه داری کمک بگیرید. در این مقاله نیز راهکارهایی مبنی بر کاهش سختی های بچه ‌داری توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

دلیل سختی های بچه داری چیست؟

سختی های بچه داری به دلایل مختلفی بروز می‌کند. فرزند پروری علاوه بر اینکه کار شیرینی است، دشواری های خاصی نیز دارد. مسئولیت سنگینی که به والدین وارد می‌شود این سختی ها را بیشتر می‌کند. در این بخش مقاله به دلایل بیشتری اشاره کرده ایم.

➰ افزایش مسئولیت والدین

با به دنیا آمدن نوزاد، مسئولیت والدین بسیار افزایش می‌یابد. و همین امر باعث افزایش سختی های بچه داری می‌شود. زندگی برای پدر و مادر شکل دیگری می‌گیرد و برای رفع نیازهای کودک باید بسیار تلاش کنند. به همین دلیل مشغله فکری و کاری آنها بیش از قبل می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید.

➰ تغییرات خلقی والدین

یکی از دلایل سختی های بچه داری، تغییرات خلقی والدین است. به دلیل بارداری و زایمان، هورمون های مادر بهم می‌ریزد و ممکن است به افسردگی بعد از زایمان دچار شود. از سوی دیگر سبک زندگی تغییر کرده است و باید والدین با تغییر وفق پیدا کنند. با کاهش آستانه تحمل میزان این حساسیت ها افزایش می‌یابد.

دلیل سختی های بچه داری در مردان نیز مشخص شده است. بر اساس تحقیقات، با تولد فرزند؛ مردان نیز با تغییرات هورمونی روبرو می‌شوند. پدرانگی با کاهش هورمون تستوسترون همراه است. و با کاهش این هورمون میل جنسی مرد کاهش می‌یابد. که همین امر موجب تمرکز بیشتر برای نگهداری از فرزند نوزاد خواهد شد.

➰ عدم آگاهی از نحوه مراقبت نوزاد

عدم آگاهی از نحوه مراقبت دلیل دیگری از سختی های بچه داری است. زمانی که والدین نحوه فرزند پروری را آموزش ندیده باشند؛ سختی بیشتری را تجربه می‌کنند. و موضوع نا بلدی و بی تجربگی باعث سردرگمی والدین می‌شود.

➰ اختلال در ریتم خواب

یکی از دلایل سختی های بچه داری، اختلال در ریتم خواب است. نوزادی که تازه متولد می‌شود؛ 70 درصد روز را در خواب سپری می‌کند. اما به هر حال برای بقا نیاز به تغذیه نیز دارد. نوزاد به سرعت ضعف می‌کند و به دلیل حجم کوچک معده، نیاز به دفعات بیشتری برای شیر خوردن دارد. به همین دلیل ریتم خواب والدین بهم می‌خورد و عدم خواب کافی مانع از استراحت والدین می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کتک زدن کودک کلیک کنید.

➰ باورهای اشتباه والدین

از دلایل سختی های بچه داری می‌توان به باورهای اشتباه اشاره کرد. گاه مادران تجربه دردناکی از گذشته دارند و یا در رابطه با فرزند آوری با مادران کم تحمل صحبت کرده اند. همین صحبت ها باعث بروز سختی می‌شود. احساس می‌کنند که شرایط برای همه یکسان است و شما نیز باید سختی های زیادی را تجربه کنید. اما خلق و خوی فرزند نیز در این شرایط موثر است.

➰ آماده نبودن برای بچه داری

یکی از دلایل سختی های بچه داری، عدم آمادگی است. معمولا زن و شوهر قبل از فرزند آوری باید همه موارد را بررسی کنند تا شرایط بی نقصی داشته باشند. اگر مادر از لحاظ جسمی آمادگی نداشته باشد؛ آسیب های ناشی از ضعف باعث به خطر انداختن سلامت خود و کودک می‌شود. در این شرایط مادر حتی توان فرزند پروری را نخواهد داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بچه حرف گوش نکن کلیک کنید.

روش های کاهش سختی های بچه داری

برای کاهش سختی های بچه داری بهتر است برخی نکات را توجه داشته باشید. در این بخش مقاله به روش های کاهش سختی های بچه ‌داری اشاره کرده ایم.

🔻 با متخصص  در این رابطه صحبت کنید. شاید دلیل ضعف شما کمبود ویتامین و مشکلات روحی است. متخصص راهکار مناسب و مفیدی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

🔻 زمانی را به خود اختصاص دهید. همه زمان را به بچه داری اختصاص ندهید و به عنوان والد شما نیز باید از خود مراقبت کنید.

🔻بهتر است که قوانین مشخص وضع کنید. زمانی که قوانین خانه پایدار باشد و والدین از آن پیروی کنند؛ فرزند نیز به این قوانین متعهد خواهد بود.

🔻 در رابطه با بچه داری انتظار واقع بینانه داشته باشید. به شیوه منطقی به تربیت فرزند فکر کنید. شاید فرزند شما بد قلق باشد و برای آرام کردن آن از روش های پیچیده تری استفاده کنید. بنابراین باید خود را برای مواجه با هر شرایطی آماده سازید.

🔻 از دیگران کمک بگیرید. اگر سختی های بچه داری خیلی روی شما فشار وارد کرد، از پدر و مادر خود کمک بگیرید. شاید نیاز به استراحت داشته باشید و یا برنامه ای برای خوشگذانی بخواهید. به همین دلیل برای استراحت خود کودک را چند ساعت به دست مادر و پدرتان بسپارید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سبک های فرزندپروری کلیک کنید.

کلام آخر

همانطور که گفته شد، سختی های بچه داری در همه پدر و مادر ها یکسان نیست. اغلب نگرانی هایی که در این رابطه وجود دارد؛ کم اهمیت است. و با راهکارهای ساده می‌توانید از میزان سختی ها کم کنید. به خاطر داشته باشید که سختی های بچه ‌داری تنها برای سال های نوزادی نیست. و تا بزرگسالی باید آمادگی هر چیزی را داشته باشید. برای کاهش این سختی ها لازم است که از روانشناس و مشاورین متخصص در زمینه کودک راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سختی های بچه داری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *