دخالت دیگران در تربیت فرزند | 8 راه جلوگیری از دخالت دیگران در تربیت فرزند (آو)


دخالت ديگران در تربيت فرزند از جمله مسائلى است كه باعث آزار والدين می‌شود. معمولا دخالت در تربیت فرزند توسط پدر بزرگ و مادر بزرگ رخ می‌دهد. به دلیل اینکه بر رشد و‌ تربیت نوه خود حساس هستند؛ علاقه دارند تا همه چیز را بررسی کنند. اما اقوام دور و‌ نزدیک دیگری نیز هستند که به واسطه دلسوزی یا از روی قصد به دخالت می‌پردازند. اما همین موضوع شیوه رفتار و تربیت والدین را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

زمانی که دیگران شیوه تربیتی والدین را زیر سوال ببرند، کودک دچار دوگانی می‌شود. در واقع نمی‌داند شیوه رفتاری که والدین آموزش می‌دهند صحیح است یا دیگران رفتار مناسب را ذکر می‌کنند. اما برای جلوگیری دیگران در تربیت فرزند؛ روش ها و راهکارهایی وجود دارد که والدین باید آنها را اجرا کنند. توصیه اصلی ما این است که در صورت مشاهده هرگونه ناهنجاری و مشکل در تربیت فرزند، از روانشناس کودک راهنمایی بگیرید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دخالت دیگران در تربیت فرزند می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دخالت دیگران در تربیت فرزند یعنی چه؟

تا به حال شاهد دخالت دیگران در تربیت فرزند بوده اید؟ شیوه تربیتی پدر و مادر ها اغلب مورد قضاوت اقوام، دوستان، همکاران و فامیل قرار می‌گیرد. این قضاوت ها در دسته مختلفی قرار دارد. و شامل توصیه ناخواسته، انتقاد یا توهین نیش دار می‌باشد. دخالت دیگران در تربیت فرزند همیشه ما را به فکر فرو می‌برد.

اینکه چرا شیوه تربیتی ما باید تحت قضاوت قرار بگیرد و یا کودک را دچار دوگانگی کند. و همین موضوع باعث بروز چالش های زیادی می‌شود. بهتر است به جای اینکه به فکر فرو‌ بروید، برخی از روش های جلوگیرس از دخالت را انجام دهید. در این مقاله راجع به این موضوع صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

در برابر دخالت دیگران در تربیت فرزند چیکار کنیم؟

از نظر شما واکنش والدین در برابر دخالت دیگران در تربیت فرزند چگونه باید باشد؟ سخت ترین کار برای هر انسانی این است که در مقابل دیگران قرار بگیرد. اما برای اینکه تربیت فرزند شما خدشه دار نشود؛ باید از روش ها و تکنیک های مختلفی استفاده کنید. در این بخش مقاله به این تکنیک ها اشاره کرده ایم.

📌 واکنش نشان ندهید

اولین کار برای جلوگیری از دخالت دیگران در تربیت فرزند، واکنش نشان ندادن است. این روش اندکی سخت است اما عدم واکنش بهترین راه برخورد با چنین رفتاری است. برای اینکه مساله دخالت را بی تاثیر کنید؛ باید بی تفاوت باشید. به دلیل اینکه واکنش های سریع مبتنی بر هیجان و احساسات است، واکنش خوبی نمی‌تواند باشد. و احتمال زیادی از رفتار خود پشیمان خواهید شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مهربانی با کودکان کلیک کنید.

📌 مکالمه و موضوع شروع کنید

زمانی که با دخالت دیگران در تربیت فرزند روبرو شدید؛ با شخص قضاوت کننده وارد مکالمه شوید. بهتر است که مکالمه به سمت مسیر دلیل چنین احساسی باشد. مثلا از او بپرسید که چرا احساس کردی چنین تربیتی بهتر از روش من است؟ یا اینکه چرا باید در شیوه تربیتی من مداخله کنید؟ با سوالاتی که در آرامش پرسیده می‌شود؛ می‌توانید دلیل این رفتار را بررسی کنید و شخص مداخله گر را با حرف های خود قانع سازید.

📌 به فرزند خود فکر کنید

برای اینکه دخالت دیگران در تربیت فرزند را کنترل کنید؛ آرامش داشته باشید و به فرزند خود فکر کنید. اگر در هنگام قضاوت فرزند شما حضور داشت، خود را با او سرگرم کنید و واکنش تند نشان ندهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خانواده سالم کلیک کنید.

📌 دخالت دیگران در تربیت فرزند را جدی نگیرید

بهترین کار این است که در برابر دخالت دیگران در تربیت فرزند لبخند بزنید. این رفتار دیگران را خیلی جدی نگیرید زیرا در رابطه با شما نظر نمی‌دهند. با یک لبخند صحبت های دیگران را پاسخ دهید. بهتر است که واکنش تند نشان ندهید؛ شاید اطرافیان قصد دارند فقط راه حل مناسبی برای تربیت ارائه دهند.

📌 احساس خود را به آنها بگویید

از کارهایی که باعث می‌شود از دخالت دیگران در تربیت فرزند جلوگیری کنید، بیان احساسات است. اینکه با صحبت های این افراد چه حسی به شما دست می‌دهد را بیان کنید و با آنها در میان بگذارید. به دیگران بگویید که به کمک آنها نیاز ندارید و فرزند شما پدر و مادر دارد.

📌 در تربیت دیگران دخالت نکنید

برای اینکه از دخالت دیگران در تربیت فرزند جلوگیری کنید؛ خودتان هم نباید چنین رفتاری داشته باشید. احساسی که مداخله دیگران به شما دست می‌دهد را به خاطر داشته باشید و حتی به خودتان اجازه ندهید که چنین رفتاری را جبران کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید.

📌 تربیت کودک را به خانه اختصاص دهید

دخالت دیگران در تربیت فرزند به دلیل این است که در حضور آنها به تربیت فرزند می‌پردازید. برای اینکه از این رفتار جلوگیری کنید؛ باید تربیت فرزند را تنها به خانه اختصاص دهید. اگر بخواهید که کودک را در حضور دیگران دعوا کنید؛ با پا در میانی بقیه روبرو خواهید شد. و در این شرایط اقتدار پدر و مادر در حضور کودک زیر سوال می‌رود.

📌 از روانشناس کمک بگیرید

برای جلوگیری از دخالت دیگران در تربیت فرزند بهترین راه کمک از روانشناس است. روانشناس به شما کمک می‌کند تا سبک تربیتی مناسبی داشته باشید و واکنش مناسبی در قبال رفتار دیگران داشته باشید. در نهایت به واسطه کمک روانشناس، تربیت بهتری را اجرا خواهید که در آینده مشکلی نداشته باشد.

کلام آخر

در این مقاله راجع به دخالت دیگران در تربیت فرزند صحبت کرده ایم. همانطور که مطالعه کردید؛ این رفتار باعث آزار والدین می‌شود. و بهترین راه جلوگیری از آن، کمک از روانشناس است. با کمک روانشناس می‌توایند از مداخله دیگران جلوگیری کنید و سبک بهتری را برای تربیت پیش بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دخالت دیگران در تربیت فرزند می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *