بی بی چک چیست؟ (آرا)


بی بی چک یکی از راه های اطلاع از بارداری است. در واقع وقتی بانوان نشانه هایی از بارداری را در خود مشاهده می‌کنند؛ در ابتدا قبل از انجام هر کاری به سراغ این وسیله می‌شوند. البته همیشه هم نتیجه استفاده از بی بی چک قابل استناد نیست. اما به طور کلی افراد می‌توانند از بی بی چک نیز برای اطلاع از این موضوع استفاده کنند. این وسیله در داروخانه ها بدون نسخه پزشک قابل خریداری است. این کیت با استفاده از نمونه کوچکی از ادرار، بارداری را تشخیص می‌دهد. اینکار یکی از سریع ترین و راحت ترین راه ها برای مطمپن شدن از بارداری است. اما گاهی خطاهایی نیز دارد. به طور کلی آشنایی با این وسیله مخصوصا برای زنان خالی از لطف نبوده و بهتر است اطلاعاتی در این زمینه داشته باشند.

برای دریافت مشاوره در زمینه بی بی چک می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

بی بی چک

برای تشخیص بارداری به طور دقیق باید هورمون گنادوتروپین در بدن اندازه گیری شود. مقدار این هورمون بالافاصله بعد از بارداری بسیار زیاد شده و در خون و ادرار قابل تشخیص است. به همین دلیل زنان باید برای اطلاع از بارداری خود یا آزمایش خون بدهند و یا از بی بی چک استفاده کنند. البته آزمایش خون روش مطمئن تری است. اما مشکلات خود را نیز دارد. به همین دلیل در بیشتر موارد زنان استفاده از بی بی چک را ترجیح می‌دهند. اما فراموش نکنید که این یک تست خانگی بوده و افراد باید در نهایت آزمایش خون را بدهند. برای اطلاع از علائم بارداری کلیک کنید.

نحوه استفاده از انواع بی بی چک

عملکرد همه انواع بی بی چک ها به این شکل است که باید چند قطره ادرار بر روی بخش مشخصی از آن ریخته شده و بعد از چند دقیقه نتیجه به صورت خط های مشخصی ظاهر می‌شود. در این قسمت به بررسی انواع مختلف آن می‌پردازیم.

🔸نواری

یکی از رایج ترین انواع بی بی چک نوع نواری آن است که در در انتهای آن یک محفظه کوچک یک سانتی متری دارد. زنان باید در این محفظه اندکی ادرار ریخته و آن را به کیت اصلی متصل کنند. نتیجه اصلی بعد از 2 تا 10 دقیقه ظاهر می‌شود.

🔸مستقیم

در این نوع بی بی چک زنان باید به طور مستقیم بر روی خود کیت ادرار کنند. بعد از گذشت دقایقی نتیجه ظاهر می‌شود. فراموش نکنید که نتیجه این دستگاه لزوما به معنی بارداری و عدم بارداری نیست. در واقع باید مقداری خطا را نیز در نظر گرفت.

🔸قطره چکانی

در بی بی چک قطره چکانی، باید به وسیله یک قطره چکان کمی ادرار بر روی این کیت ریخته شود. در واقع اگر به صورت ناگهانی مقداری زیادی ادرار بر روی آن قرار گیرد؛ احتمال خطا بیشتر می‌شود. بعد از گذشت دقایقی نتیجه مشخص می‌شود.

فواید استفاده از بی بی چک

همانطور که گفته شد هم استفاده از آزمایش خون برای اطلاع از بارداری و هم استفاده از کیت های خانگی بی بی چک، مزایا و معایب خود را دارند. با اینکه بی بی چک یک بار مصرف است اما ارزان بوده و می‌توان به راحتی آن را از داروخانه تهیه کرد. همچنین جواب آن نیز به سرعت مشخص شده و افراد زودتر می‌توانند از این موضوع مطلع شوند. اما از طرفی نتیجه آن نیز کاملا درست نیست. یعنی گاهی با وجود بارداری فرد جواب منفی شده و یا برعکس. افراد باید این موضوعات را در نظر گرفته و با توجه به آنها نتیجه گیری کنند. در واقع بهتر است زنان بعد از استفاده از بی بی چک، آزمایش خون نیز داده تا از این موضوع اطمینان حاصل کنند.

طرز خواندن نتیجه بی بی چک

با اینکه همواره بر روی جعبه و بسته بندی بی بی چک ها توضیحی در این مورد داده شده است اما برخی از افراد به آنها بی توجه هستند. نتیجه این کیت به شکل خط هایی ظاهر می‌شود که هر یک معنایی دارند.

📌مثبت

در بیشتر موارد در صورت بارداری نتیجه کمتر از 2 دقیقه ظاهر می‌شود. از طرفی هرچه میزان هورمون ها بالاتر باشد؛ رنگ خطوط غلیظ تر است. گاهی جواب مثبت با حروف مشخص می‌گردد که در صورت بارداری T و C مشخص می‌شود.

📌منفی

معمولا برای مشخص شدن جواب منفی زمان بیشتری لازم است و تنها یک خط ظاهر می‎‌شود. اگر جواب بی بی چک با حروف مشخص گردد؛ قسمت T کم رنگ شده و  C  پررنگ می‌شود.

📌نتیجه مشکوک

گاهی نمی‌توان متوجه شد که جواب تست منفی است و یا مثبت. این در شرایطی اتفاق می‌افتد که در بین 5 تا 10 دقیقه 2 نوار رنگی وجود داشته باشد و یا در صورت مشخص شدن جواب با حروف تنها T رنگی می‌شود. این بدان معنا است که جواب تست درست نبوده و افراد باید درروز دیگری دوباره امتحان کنند و یا به سراغ آزمایش خون بروند. برای اطلاع از دلایل پریودی در زمان بارداری کلیک کنید.

زمان مناسب برای استفاده از بی بی چک

بهترین زمان استفاده از انواع بی بی چک یک هفته بعد از عقب افتادن زمان قاعدگی است. به همین دلیل است که افرادی که پریود نامنظمی دارند؛ در استفاده از این روش دچار مشکل می‌شوند. از طرفی اگر زودتر از یک هفته از این کیت استفاده شود؛ احتمال خطا نیز در آن بیشتر می‌گردد. اگر افراد نمی‌توانند تا یک هفته صبر کنند؛ بهتر است از آزمایش خون در این زمان استفاده کنند. همچنین اگر افراد از زمان قاعدگی خود اطلاعی ندارند؛ باید 21 بعد از آخرین رابطه جنسی از بی بی چک استفاده نمایند. از طرفی استفاده از این کیت تشخیصی در هنگام صبح بعد از بیدار شدن نیز بهتر است. چرا که ادرار در حالت غلیظی قرار داشته و نتیجه درست تر خواهد بود.

تاثیر داروها و عوامل مختلف بر نتیجه بی بی چک

برخی از عوامل بر نتیجه بی بی چک موثر خواهند بود. برای مثال داروهای هورمونی می‌توانند نتیجه بی بی چک را تغییر دهند. اما استفاده از داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها و یا قرص های ضدبارداری تغییری ایجاد نمی‌کنند. از طرفی زمان استفاده از آن، تخمک گذاری، میزان دقت و حساسیت این دستگاه نیز بر جواب آن موثر هستند.

اعتبار نتیجه بی بی چک

شرکت های تولید کننده بی بی چک ادعا می‌کنند که جواب این تست ها تا 99 درصد قابل اعتماد است. اما در واقعیت اینطور نیست. معمولا نتیجه مثبت در بیشتر موارد درست بوده اما نتیجه منفی کاذب است. این به این دلیل است که اکثر زنان همیشه زودتر از یک هفته از این کیت استفاده می‌کنند و یا عوامل دیگر را در نظر نمی‌گیرند. در صورت منفی بودن باید بعد از یک هفته دوباره اینکار را تکرار نمایید.

نتایج کاذب بی بی چک

نتیجه کاذب بی بی چک به این معنی است که گاهی جواب کیت منفی است؛ اما فرد بارداری است. در واقع به دلیل اینکه فرد در زمان بدی اینکار را امتحان کرده است؛ نتیجه درست نیست. در این شرایط میزان هورمون ها به حد نصاب نرسیده و یا فرد بعد از خوردن مقداری آب که ادرار را رقیق می‌کند؛ اینکار را انجام می‌دهد. از طرفی گاهی بارداری های خارج از رحم و یا استفاده از روش های ناباروری نیز تست را مثبت کاذب می‌کنند.

بعد از استفاده از بی بی چک

در صورتی که جواب تست بی بی چک مثبت شد؛ بهتر است آزمایش خون داده و از این موضوع اطمینان حاصل کنید. اما اگر شاهد جواب منفی بودید؛ باید تست را یک هفته بعد تکرار کرده و بعد از آن اگر پریودتان آغاز نشد؛ به متخصص زنان راجعه کنید.

سخن پایانی

برای استفاده از بی بی چک باید موضوعات زیادی را در نظر داشته باشید. چرا که جواب دقیق آن به عوامل مختلفی بستگی دارد. بهتر است در این مورد اطلاعات کافی را کسب کرده و همچنین از یک متخصص نیز کمک بگیرید. از طرفی حتما از بارداری و یا عدم بارداری خود اطمینان حاصل کرده و نسبت به این موضوع بی توجه نباشید. در این زمینه می‌توانید از یک مشاور جنسی نیز کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بی بی چک می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *