حیوان آزاری (آو)


حیوان آزاری یکی از منفور ترین رفتارهایی است که برخی از افراد از خود نشان می‌دهند. حیوانات نیز مانند دیگر موجودات حق حیات داشته و حتی وجود آنها در طبیعت ضروری است. امروزه به قدری به حیوانات اهمیت داده می‌شود که برخی از افراد آنها را به سرپرستی گرفته و در خانه از آنها مراقبت می‌کنند. از طرفی در مقابل این موضوع کمپین ها و انجمن های زیادی تشکیل شده است که از حیوانات محفاطت می‌کنند. به هر حال همواره افرادی هستند که به دلیل ویژگی های شخصیتی و مشکلاتی که دارند؛ حیوانات را مقصر دانسته و به آسیب زدن به آنها می‌پردازند. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه حیوان آزاری می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

حیوان آزاری

حیوان آزاری شامل طیف وسیعی از رفتارهای مخرب انسان می‌شود که به شکل های مختلفی بروز می‌کند. همچنین فراموش نکنید که حیوان آزاری زمینه ساز بسیاری از مشکلات روانی و بزهکاری های دیگر است. قطعا افرادی که قادر به آزار دادن موجودات بی گناهی مانند حیوانات هستند؛ می‌توانند کارهای دیگری نیز انجام دهند. به همین دلیل شناسایی چنین افرادی و جلوگیری از آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. طبق تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است؛ بیشتر افرادی که دست به جرم و جنایت های بزرگ زده اند؛ تمایل به کودک آزاری یا حیوان آزاری داشته اند. از طرفی حیوان آزاری نه تنها یک کار غیر اخلاقی و غیرانسانی است؛ بلکه مجازات قانونی نیز دارد. برای آشنایی با دلایل بروز سادیسم جنسی کلیک کنید.

نشانه های حیوان آزاری

معمولا به راحتی نمی‌توان چنین افرادی را تشخیص داد. آنها بسیار زیرکانه اینکار را انجام داده و سعی در پنهان کردن آن دارند و یا حتی گاهی خود را دوست دار حیوانات نشان می‌دهند تا به آنان نزدیک شوند. اما به طور کلی در آنها شاهد بروز برخی از رفتارها هستیم. اما این افراد حتی از مشاهده تصاویر و یا فیلم های حیوان آزاری نیز لذت می‌برند. همچنین به طور کلی نشانه هایی از سادیسم و شخصیت ضداجتماعی داشته و در موارد دیگر نیز از آسیب زدن لذت می‌برند. از طرفی امکان وقوع این اتفاق در کودکی نیز وجود دارد که اگر از آن جلوگیری نشود؛ در بزرگسالی نیز ادامه می‌یابد.  برای اطلاع از نشانه های میل جنسی به حیوانات کلیک کنید.

جرم انگاری حیوان آزاری

شکنجه حیوانات و یا آزار آنها به شکل های مختلف در همه کشور ها جرم محسوب شده و برای ان مجازاتی در نظر می‌گیرند. در بیشتر موارد این افراد متهم به زندان شده و یا در صورتی که این اقدام توسط یک موسسه انجام گیرد؛ باعث تعطیلی آن می‌گردد. فراموش نکنید فردی که اقدام به حیوان آزاری می‌کند توانایی انجام سای خشونت ها را نیز دارد. به همین دلیل بسیار احتمال دارد که مرتکب سایر جرایم نیز بشود.

انواع حیوان آزاری

برخی از افراد تصور می‌کنند که حیوان آزاری تنها به معنی ابتلا یه زئوفیلی یا رابطه جنسی با حیوانات است. که البته این مورد هم بخشی از این موضوع است. اما به طور کلی، حیوان آزاری به شکل های مختلفی بروز می‌کند. همچنین این موضوع حتی می‌‍تواند برای افرادی که دارای حیوان خانگی نیز هستند؛ اتفاق بیافتد.

منفعل

در نوع حیوان آزاری منفعل، افراد به طور مستقیم حیوانی را آزار نمی‌دهند. اما برای مثال در نگهداری از آن کوتاهی می‌کنند. برای مثال به موقع به او غذا نداده و یا مکان مناسبی برای استراحت از او فراهم نمی‌کنند. همچنین وقت کافی به او اختصاص نداده و به او محبت نمی‌کنند. وقتی مسئولیت حیوان دیگری را به عهده می‌گیرید و یا تصمیم به نگهداری از او دارید؛ باید به این موضوعات فکر کرده و آنها را در نظر بگیرید. این موضوع مخصوصا در مورد نگهداری در منزل بسیار مهم است.

فعال

حیوان آزاری فعال به معنی آسیب زدن به صورت مستقیم به حیوانات است. چنین افرادی کاملا عامدانه حیوانات را آزار داده و از شکنجه دادن آنها لذت می‌برند. باور آنها این است که حیوانات برای خدمت به انسان خلق شده و جان آنها هیچ ارزشی ندارد. چنین افرادی حتی از مشاهده چنین چیزی توسط دیگران نیز لذت می‌برند.

علل حیوان آزاری

اینکه چرا افراد به حیوان آزاری علاقه دارند و می‌تواند چنین کاری کنند؛ به عوامل مختلفی وابسته است. در این قسمت به بررسی این موارد می‌پردازیم.

ابتلا به سادیم

برخی از این افراد مبتلا به سادیسم هستند و به طور کلی از آزار دادن دیگران لذت می‌برند. این موضوع در مورد حیوان آزاری نیز صدق کرده و آنان یا خود به طور مستقیم اینکار را انجام می‌دهند و یا از تماشای آن لذت می‌برند.

تخلیه هیجانات منفی

یکی دیگر از دلایل حیوان آزاری، تخلیه هیجانات منفی مانند خشم و عصبانیت است. چنین افرادی همواره به افرادی که ضعیف تر از آنان هستند، زور می‌گویند. در بیشتر موارد این افراد خود در کودکی در معرض خشونت بوده اند.

انتقام گیری

اتفاقات گذشته و خاطراتی که افراد از حیوانات دارند نیز باعث حیوان آزاری می‌گردد. برای مثال آنها توسط حیوانی آسیب دیده اند و حال تصمیم دارند خود به آن حیوان برای انتقام گیری آسیب بزنند.

ابتلا به شخصیت ضداجتماعی

شخصیت ضداجتماعی نیز یکی دیگر از عوامل موثر در حیوان آزاری است. به طور کلی افرادی که مبتلا به این اختلال هستند به دیگران آسیب زده و از این بابت احساس گناه نمی‌کنند.

مکانیسم همانند سازی

همانند سازی به معنای جبران خشونت هایی است که در دوران کودکی تجربه کرده اند. در واقع آنها یا این موضوع را از والدین خود تقلید کرده و یا تلاش در جبران ان به وسیله دیگران دارند. مشاهده رفتارهای خشونت آمیز در دیگران باعث همانند سازی با آنها می‌شود.

تفاوت سادیسم با حیوان آزاری چیست؟

حیوان آزاری همیشه به معنی ابتلا به سادیسم نیست. اما بیشتر افرادی که دست به چنین کاری می‌زنند؛ نشانه هایی از سادیسم را از خود بروز می‌دهند. معمولا نشانه های سادیسم در رابطه با انسان ها بروز می‌کند اما گاهی شاهد نشانه های آن در مورد حیوانات نیز هستیم.

مقابله با حیوان آزاری

حیوان آزاری در همه کشورها وجود داشته اما علیرغم قوانینی که در این زمینه وجود دارد؛ بازهم این موضوع تکرار می‌شود. به همین دلیل باید از دوران کودکی فرهنگ سازی در این مورد صورت گیرد. فراموش نکنید که کودکان مهربانی کردن با حیوانات را از ما می‌آموزند به همین دلیل باید الگوی خوبی برای آنها باشیم. همچنین قوانین سخت گیرانه تری در این مورد وضع کرده و به آنها پایبند بود.

روش های درمانی حیوان آزاری

افراد این رفتار را از خود نشان می‌دهند به ندرت به دنبال درمان هستند. به همین دلیل اطرافیان باید این نشانه ها را شناسایی کرده و به آنها برای درمان کمک کنند. اینکار با مراجعه به روانشناس و همچنین مصرف دارو امکانپذیر است. فرد باید انگیزه کافی در این مورد داشته و همچنین همکاری کند.

سخن پایانی

حیوان آزاری یکیاز مسائلی است که منجر به بروز مشکلات بیشتری برای خود فرد و همچنین جامعه می‌شود. در واقع در یک کشور رفتار مردم با یکدیگر و همچنین با حیوانات نشان دهنده فرهنگ و تمدن است که قطعا اینکار آسیب بزرگی به آن وارد می‌کند. افراد باید در این مورد اطلاعات کافی را کسب کرده و حتی در صورت لزوم از آن جلوگیری نمایند. در این زمینه کمک گرفتن از مشاور می‌تواند بسیار موثر واقع شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه حیوان آزاری می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *