اختلال احتکار (ج)


انواع اختلال احتکار

اختلال احتکار انواع مختلفی داشته و افراد وسایل و اشیای مختلفی را احتکار می‌کنند. با اینکه همه انواع آن آسیب زننده و مخرب است اما اطلاع از آنها ضروری است. همچین گاهی افراد تصور می‌کنند که چیزی که در حال جمع آوری و نگهداری از آن هستند مانند جمع کردن کلکسیون است و به اختلال احتکار مبتلا نیستند. اما این می‌تواند شامل هر چیزی بشود.

📌احتکار کتاب

با اینکه کتاب یکی از وسایل مفید در زندگی محسوب می‌شود اما نگهداری از آن به شکل بیمارگونه نیز اختلال احتکار محسوب می‌شود. برخی از افراد حتی کتاب های غیرضروری و قدیمی خود را برای مدت زمان طولانی از آنها هیچ استفاده ای نکرده اند را نیز نگه می‌دارند. در واقع چنین افرادی نمی‌توانند از وسایل قدیمی و بی فایده، دست بکشند.

📌احتکار حیوانات

برخی از افراد مبتلا به اختلال احتکار، عادت به جمع آوری حیوانات مختلف دارند. گاهی تنها از یک نوع حیوان به تعداد زیاد نگهداری می‌کنند. حتی در مواردی آنها اصلا به حیوانی که در حال نگهداری از آن هستند؛ علاقه ای ندارند . اما خود را مجبور به حفظ آن می‌کنند. برای آنها وضعیت محیطی و سلامت این حیوانات اهمیتی ندارد؛ تنها به ارضای نیازهای خود فکر می‌کنند.

📌احتکار اطلاعات

یکی دیگر از انواع اختلال احتکار، احتکار اطلاعات است که امروزه به لطف استفاده از اینترنت و وسایل ارتباطی اتفاق افتاده است. برای همه پیش آمده است که اطلاعاتی را در تلفن همراه و یا لپ تاپ خود داریم، اما نمی‌توانیم آن را حذف کنیم. این هم نوعی احتکار محسوب می‌شود. اما برخی در این مورد زیاده روی کرده و تعداد زیادی هاد و فلش هایی دارند که حاوی اطلاعات غیرضروری هستند.

بایدها و نبایدها در رابطه با افراد مبتلا به اختلال احتکار

با اینکه راضی کردن افراد مبتلا به اختلال احتکار بسیار دشوار است؛ اما بهتر است در این مورد با آنها صحبت کرده و آنها را تشویق به درمان کنید. همچنین به آنها فشار وارد نکرده و یا آنها را مورد سرزنش قرار ندهید. از طرفی اگر با چنین فردی زندگی می‌کنید بهتر است در مورد حقوق خود و شرایط زندگی مشترک با او صحبت کنید. فرایند درمان آنها طولانی است به همین دلیل بهتر است در این مورد صبور بوده و با آنها همراهی کنید.

پیامدهای عدم درمان اختلال احتکار

فراموش نکنید که اگر اختلال احتکار به طور کامل درمان نشود و یا به طور کلی مورد توجه قرار نگیرد؛ می‌تواند مشکلات بهداشتی و جسمانی زیادی برای افراد ایجاد کند. همچنین اگر چنین فردی با خانواده خود زندگی کند؛ دیگران را نیز درگیر می‌کند. از طرفی این اختلال زمینه ساز دیگر اختلالات روانی نیز هست که افراد باید آن را جدی گرفته و به موقع آن را درمان کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال احتکار می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *