پرداخت هزینه صدور پروانه | پرداخت وجوه عضویت در اتحادیه


اگر شما قصد دارید در یکی از اصناف کشور فعالیت شغلی خود را آغاز کنید. باید بدانید که بر اساس قانون کشور ما لازم است مجوزهای مربوطه را از صنف مورد نظر خود دریافت نمایید. مهم‌ترین این مجوزها پروانه یا جواز کسب است. که دارای اعتبار چندساله است و برای ادامه فعالیت صنفی نیازمند تمدید پروانه کسب بعد از اتمام مدت اعتبار می‌باشد. اما همه این امور یعنی دریافت جواز، تمدید جواز، عضویت در اتحادیه صنف و … مستلزم پرداخت هزینه‌هایی نیز می‌باشد. در ادامه این مقاله به شرح این هزینه‌های لازم و نحوه پرداخت آن‌ها می‌پردازیم.

هزینه‌های صدور پروانه کسب و عضویت در اتحادیه صنف

در گذشته راه‌اندازی یک شغل نیاز به تشریفات خاصی نداشت. اما در جامعه امروزی و با توجه به گستردگی مشاغل و نیاز بیشتر آن‌ها به نظم و رسیدگی اگر شما قصد راه‌اندازی یک فعالیت تجاری زیر نظر یکی از اصناف ایران را دارید. ابتدا باید اقدام به دریافت مجوزهای لازم  از نهادهای مربوطه برای راه‌اندازی این کسب‌وکار نمایید. در غیر این صورت فعالیت شما بدون دریافت مجوز لازم غیرقانونی تلقی می‌شود.

از مهم‌ترین مجوزهای لازم برای یک کسب‌وکار زیر نظر اصناف کشور دریافت جواز یا پروانه کسب از صنف مورد نظر متقاضی می‌باشد. دریافت جواز یا پروانه کسب مراحل مختلفی دارد. به طبع یکی از این مراحل پرداخت هزینه‌های لازم جهت صدور پروانه کسب است. از طرفی این پروانه‌های کسب دائمی نیستند. و دارای مدت اعتبار مشخص مثلاً 5 ساله هستند. بنابراین اگر شما قصد ادامه فعالیت را دارید باید در زمان اتمام اعتبار پروانه کسب اقدام به تمدید پروانه نمایید. که تمدید پروانه کسب نیز مستلزم پرداخت هزینه‌هایی می‌باشد. همان‌طور که گفتیم دریافت جواز کسب بسیار اهمیت دارد و بر اساس ماده 12 قانون تعزیرات حکومتی عدم دریافت پروانه کسب تخلف است. و مجازات آن جریمه و تعطیلی واحد صنفی متخلف می‌باشد.

از دیگر وجوه لازم برای افرادی که در یکی از اصناف کشور مشغول به کار هستند. و هزینه‌هایی که به عنوان وجوه الزامی اتحادیه صنفی برای افراد صنفی معرفی می‌شود. این است که افراد صنفی برای عضویت در اتحادیه صنف خود باید هرسال حق عضویت پرداخت نمایند. تا بتوانند از ارائه خدمات صنف بهره‌مند گردند.

نحوه پرداخت وجوه الزامی اتحادیه‌های اصناف

پرداخت وجوه لازم اتحادیه صنف از جمله وجوه مربوط به صدور و تمدید پروانه کسب یا حق عضویت در اتحادیه سابق بر این صرفاً به صورت حضوری انجام می‌شد. به این ترتیب که فرد صنفی که ملزم به پرداخت هزینه بود باید به اتحادیه مراجعه می‌نمود و فیش مربوط به هزینه‌های لازم را از اتحادیه دریافت می‌کرد. سپس با این فیش به بانک مراجعه کرده و اقدام به واریز وجه می‌نمود.

اما در سال‌های اخیر و با توجه به اینکه خدمات بسیاری از بخش‌های دولتی و غیردولتی الکترونیکی شدند. امکان پرداخت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری به اتحادیه توسط افراد صنفی امکان‌پذیر شده است. به این ترتیب که دبیرخانه هیئت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور که مدیریت امور اصناف را بر عهده دارد. یک سامانه اینترنتی تحت عنوان سامانه ایرانیان اصناف تأسیس نمود. با استفاده از این سامانه اینترنتی با نشانیiranianasnaf.ir  به متقاضیان خدمات مختلفی را ارائه می‌شود. از جمله این خدمات می‌توانیم به پرداخت آنلاین وجوه لازم اتحادیه‌های اصناف اشاره کنیم.

به این ترتیب نحوه پرداخت وجوه الزامی برای اتحادیه‌های اصناف از حالت حضوری خارج و به صورت الکترونیکی و غیرحضوری درآمده است. متقاضیان برای پرداخت وجوه لازم می‌توانند به سایت ایرانیان اصناف مراجعه نمایند. و از طریق بخش خدمات الکترونیکی سامانه جهت پرداخت هزینه‌ها اقدام نمایند.

نحوه پرداخت وجوه از طریق سامانه ایرانیان اصناف

گفتیم که در حال حاضر متقاضیان پرداخت وجوه الزامی برای اتحادیه اصناف به‌جای مراجعه حضوری به اتحادیه می‌توانند با مراجعه به سامانه ایرانیان اصناف به نشانیiranianasnaf.ir  اقدام به پرداخت نمایند. نحوه پرداخت وجوه اتحادیه اصناف در این سامانه به شرح زیر است:

اول؛ ابتدا نشانی iranianasnaf.ir   را جستجو نموده و بعد از ثبت‌نام در سایت وارد سامانه ایرانیان اصناف شوید.

دوم؛ در پایین صفحه اصلی سامانه ایرانیان اصناف گزینه‌ای تحت عنوان پرداخت وجوه الزامی اتحادیه وجود دارد. این گزینه را انتخاب نمایید.

سوم؛ صفحه جدیدی برای شما نمایان می‌شود که در این صفحه اطلاعاتی نظیر شماره درخواست، کد ملی یا شماره پاسپورت و … را مطالبه می‌کند. لازم به ذکر است که شما برای پرداخت وجوه الزامی اتحادیه حتماً به شماره درخواست نیاز دارید. که آن را باید از طریق اتحادیه صنف خود اقدام نمایید.

چهارم؛ با تکمیل اطلاعات مرحله قبلی و انتخاب گزینه ادامه، صفحه جدید نمایان می‌شود. که در آن اطلاعات مربوط به وجوه لازم که شما موظف به پرداخت آن  به اتحادیه هستید نشان داده می‌شود. اگر این اطلاعات و مبلغ درست بودند گزینه ادامه را انتخاب کنید تا به مرحله بعدی بروید.

پنجم؛ حال با استفاده از یکی از کارت‌های بانکی عضو شتاب که دارای رمز دوم نیز هست. و از طریق درگاه پرداخت اینترنتی وجه لازم برای اتحادیه صنفی خود را به صورت آنلاین پرداخت کنید.

ششم؛ در پایان و پس از تکمیل فرایند پرداخت هزینه سامانه به شما یک کد رهگیری می‌دهد. با استفاده از این کد امکان پیگیری پرداخت خود را دارید.

سؤالات متداول

وجوه الزامی برای اتحادیه اصناف چیست ؟

راه‌اندازی یک کسب‌وکار در ایران بر اساس قانون باید تحت نظر اتحادیه اصناف و با دریافت مجوزهای لازم انجام شود. دریافت این مجوزها مثل صدور و تمدید پروانه کسب و عضویت در اتحادیه شامل هزینه‌هایی است که به آن وجوه الزامی برای اتحادیه اصناف می‌گویند.

نحوه پرداخت وجوه الزامی اتحادیه اصناف به چه صورت است ؟

در گذشته متقاضی به صورت حضوری این هزینه‌ها را پرداخت می‌نمود. اما اکنون به صورت الکترونیک و از طریق سایت ایرانیان اصناف به نشانی iranianasnaf.ir  وجوه الزامی اتحادیه اصناف قابل پرداخت است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *