تله کمبود عاطفی (آو)


تله کمبود عاطفی در افرادی بروز می‌کند که تصور می‌کنند هیچ گاه آنطور که شایسته آن هستند مورد توجه و محبت قرار نگرفته اند و همواره باید به آنها توجه زیادی شود. به طور کلی تله های روانی یکی از منشاهای اصلی رفتارهای ما هستند. این موارد در بیشتر موارد از دوران کودکی شکل گرفته و منجر به بروز رفتارهای مختلف در ما می‌گردند. نکته جالب اینجاست که معمولا چنین افرادی خودشان با دیگران نیز دقیقا به همین شکل رفتار کرده و هیچ محبت و احساساتی از خود بروز نمی‌دهند. از طرفی در روابط خود بیشتر جذب چنین افرادی می‌‌گردند. محیت کردن به دیگران، امری دو طرفه بوده و هرچه از دیگران چنین توقعی داریم؛ خود نیز باید اینکار را انجام دهیم. در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تله کمبود عاطفی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

تله کمبود عاطفی

برخی از افراد همواره تصور می‌کنند که قربانی هستند و یا مورد بی توجهی و بی مهری دیگران قرار می‌گیرند. با اینکه شاهد هیچگونه احساسی از طرف خود آنها نیستیم. تجربه این احساس تا حدی طبیعی است و احتمالا همه افراد در شرایطی آن را تجربه کنند. اما اگر این برای فرد تبدیل به باور گردد و به طور کلی همواره بر این اساس رفتار کند؛ این مورد تبدیل به طرحواره و یا تله در ذهن فرد شده است. این موضوع پیامدهای زیادی داشته و زندگی فرد و اطرافیان او را تحت تاثیر قرار می‌دهد. عده زیادی از افراد به این طرحواره مبتلا هستند اما از آن اطلاعی ندارند.

دلایل بروز تله کمبود عاطفی

اگر افراد بتوانند منشا و دلیل شکل گیری تله کمبود عاطفی را در خود و با اطرافیان شناسایی کنند؛ به روش موثرتری می‌توانند با این موضوع برخورد کنند. همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد؛ در بیشتر موارد تله ها در دوران کودکی شکل می‌گیرند؛ اما موارد دیگری نیز در مورد آنها موثر هستند. برای اطلاع از دلایل کمبود محبت در پسران کلیک کنید.

💠دوران کودکی

یکی از دلایل اصلی به وجود آمدن تله کمبود عاطفی، مادر نامهربان یا به اصطلاح یخچالی برای کودک است. در دوران کودکی، یکی از اصلی ترین نیازهای کودک، نیاز به محبت و توجه از سمت دیگران مخصوصا مادر است. مادری که در این دوران کودک خود را در آغوش نمی‌گیرد و به او توجه نمی‌کند؛ باعث شکل گیری این طرحواره در کودک خود می‌گردد. این موضوع در سالهای کودکی به شکل های مختلفی افتاده و آینده کودک را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای آشنایی با تاثیرات عقده های کودکی در آینده کلیک کنید.

💠اتفاقات گذشته

همچنین بسیار احتمال دارد که فرد دوران کودکی طبیعی را پشت سر گذاشته باشد؛ اما به دلیل برقراری روابط عاطفی با افراد اشتباه، دچار تله کمبود عاطفی گردد. برخی از افراد نسبت به طرف مقابل خود بسیار سرد و بی توجه بوده و به او به اندازه اهمیت نمی‌دهند. به همین دلیل فرد تصور می‌کند که به طور کلی دوست نداشتنی و بی ارزش است.

انواع تله کمبود عاطفی

مفهوم تله کمبود عاطفی، خود شامل موارد مختلفی می‌گردد. برخی از این انواع شامل موارد زیر می‌شوند.

کمبود محبت: افرادی که تصور می‌کنند به قدر کافی مورد محبت و توجه قرار نمی‌گیرند و یا حتی از در آغوش کشیده شدن نیز محروم هستند.

کمبود همدلی: در برخی از موارد، باور آنها این است که کسی تلاش نمی‌کند که با آنها همدلی کرده و یا حرف های آنان را گوش دهد. از طرفی دیگران نمی‌خواهند به شخصیت حقیقی آنها پی برده و یا بفهند که چه احساسی دارند.

کمبود حمایت: یکی دیگر از مواردی که آنها را آزار می‌دهد نیز عدم وجود حامی است. در واقع آنها فکر می‌کنند که هیچکس مایل نیست از آنها حمایت کرده و یا به آنها کمک کند.

نشانه های تله کمبود عاطفی

به طور کلی افرادی که دچار کمبود تله عاطفی هستند؛ نشانه های بارزی از خود نشان می‌دهند، که به راحتی می‌توان آنها را شناسایی کرد. این نشانه های رفتاری به دیگران کمک می‌کند تا چنین افرادی را شناسایی کرده و از آنها حمایت کنند. برای اطلاع از نشانه های طرحواره نقص و شرم کلیک کنید.

چنین افرادی متکلم الوحده هستند

با دیگران سرد بوده و معمولا منزوی هستند

علاقه ای به لمس شدن نداشته و احساسات دیگران را درک نمی‌کنند

خود نیز هیچ کمکی به دیگران نمی‌کنند

در محبت کردن به دیگران گاهی دچار افراط می‌شوند

دچار گیجی و سردرگمی بوده و نمی‌دانند علت حسی که تجربه می‌کنند؛ چیست

تمایل خود را برای دریافت محبت ابراز نمی‌کنند

گاهی این موضوع خود را به شکل وابستگی به دیگران نشان می‌دهد

دلیل پرتوقع بودن افرادی که تله کمبود عاطفی دارند

گاهی تله کمبود عاطفی خود را به شکل انتظارات غیرواقعی و زیاد از اطرافیان، نشان می‌دهد. در واقع چنین افرادی بعد از مدتی به این نتیجه می‌رسند که برای جبران این خلا درون خود از دیگران انتظار داشته باشند تا  نیازهای آنها را برطرف کرده و بیشتر به آنها توجه کنند. به همین دلیل پرتوقع شده و به سمت خودشیفتگی متمایل می‌گردند. حتی می‌توان از این موضوع، این استنباط را کرد که افرادی که مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته هستند؛ دو طرحواره اصلی دارند. اولی تله استحقاق و بزرگ منشی بوده و دومی کمبود عاطفی است.

تفاوت بازداری هیجانی با تله کمبود عاطفی

برخی از افراد بازداری هیجانی را با تله کمبود عاطفی اشتباه می‌گیرند. اما این دو مورد با یکدیگر یکسان نیستند. بازداری هیجانی، در واقع به معنی سرکوب هیجانات و ابراز آنهاست. در واقع افرادی که بازداری هیجانی دارند؛ بسیار منفعل و بی تفاوت هستند. اما در تله کمبود عاطفی افراد بی تفاوت نبوده؛ بلکه تصور می‌کنند که دیگران به اندازه کافی به آنها اهمیت نمی‌دهند. پس این دو طرحواره کاملا با یکدیگر متفاوت بوده و به شکل های مختلفی بروز می‌کنند.

بهترین روش مواجهه با تله کمبود عاطفی

در بیشتر موارد افراد از وجود تله کمبود عاطفی در خود آگاه نبوده و یا حتی آن را انکار می‌کنند. با این اوصاف طبیعی است که در این زمینه هیچ گونه اقدامی نیز انجام ندهند. به همین دلیل بهتر است در ابتدا اطرافیان نشانه های این موضوع را شناسایی کرده و در قدم بعدی در این زمینه اقدام کنند. چنین افرادی باید این موضوع را بپذیرند که دیگران مسئول محبت کردن به آنها نیستند و در ابتدا آنها باید خود را دوست داشته باشند. همچنین دست از مقصر دانستن اطرافیان به این خاطر و همچنین داشتن توقعات از دیگران هم بردارند. از یک مشاور نیز کمک گرفته و این مشکل را به صورت ریشه ای درمان کنند.

سخن پایانی

فراموش نکیند که درمان و یا حتی تغییر طرحواره ها و تله های روانی کار ساده ای نیست. این موضوع هم نیاز به همکاری خود فرد داشته و هم دیگران باید به او کمک کنند. افراد باید در این مورد اطلاعات کافی را داشته و همچنین زمان و انرژی کافی به این موضوع اختصاص دهند. از طرفی روانشناس باید در این مورد مداخله کرده به روش اصولی به این موضوع برخورد کند. خارج شدن از این حالت می‌تواند زندگی فرد را دچار تغییرات اساسی و مثبتی بکند. به همین دلیل باید فرایند درمان را هرچه سریعتر آغاز نماید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تله کمبود عاطفی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *