اجازه ندادن برای بیرون رفتن (او)


اجازه ندادن برای بیرون رفتن همواره یکی از چالش های نوجوانان محسوب می‌شوند. نوجوانان روحیه هیجان طلبی و لذت خواهی زیادی دارند. طبیعی است که آنها بخواهند زمان زیادی را با دوستان خود و یا بیرون از خانه بگذرانند. از طرفی والدین نیز نگرانی های خود را داشته و نمی‌توانند به راحتی به آنها چنین اجازه ای دهند. اما محدود کردن نوجوانان و اجبار آنها به ماندن در خانه، قطعا همه چیز را بدتر می‌کند. در واقع والدین باید به فرزند خود تا حدی آزادی عمل داده و در این مورد با او همراهی کنند. از طرفی برخی از والدین در این مورد زیاده روی کرده و همچ گاه نمی‌توانند به فرزند خود اطمینان کامل داشته باشند. در این صورت هم به خود و هم به فرزند خود آسیب های زیادی وارد می‌کنند. برای دریافت مشاوره نوجوان تلفنی و آنلاین کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اجازه برای بیرون رفتن می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

اجازه ندادن برای بیرون رفتن

اجازه ندادن برای بیرون رفتن

از آنجایی که والدین هر روزه اخبار و اطلاعات زیادی در مورد اتفاقاتی که در جامعه برای نوجوانان می‌افتد مطلع می‌شوند؛ سعی می‌کنند از نوجوان خود به روش های مختلفی محافظت کنند. اما علاوه بر محافظت آنها باید این مهارت را به خود نوجوان نیز بیاموزند. چرا که آنها نمی‌توانند برای همیشه نوجوان خود را از محیط جامعه دور نگه دارند. از طرفی چنین کاری مانند رانندگی نکردن به دلیل ترس از تصادف احتمالی است. اما همه اینها این مجوز را برای نوجوان صادر نمی‌کند که در هرمکانی بدون اجازه والدینش، حضور یابد. به همین دلیل هم نوجوان و هم والدین باید در این مورد اطلاعاتی کسب کرده و با یکدیگر همراه باشند. برای اطلاع از روش های تربیت نوجوان کلیک کنید.

چگونگی مواجه با اجازه ندادن برای بیرون رفتن

چگونگی اجازه برای بیرون رفتن

در قدم اول نوجوان باید بیاموزد که چطور این موضوع را با خانواده خود مطرح کند. طبیعی است که در ابتدا مواجه با اجازه ندادن برای بیرون رفتن توسط والدین، برای نوجوان دشوار باشد و حتی خانواده نیز نتواند در این مورد به راحتی تصمیم بگیرد. در این قسمت راه حل هایی را برای نوجوان در این مورد بیان می‌کنیم. برای اطلاع از راه های درک فرزند نوجوان کلیک کنید.

🔴رفتار مودبانه و با آرامش

نوجوان باید بیاموزد که اگر خواسته ای از والدین خود دارد؛ باید آن را به صورت مودبانه و آرام بیان کند. برخی از نوجوانان به دلیل واکنش های اشتباهی که والدین در مقابل رفتارهای بی ادبانه آنها داشته اند؛ تصور می‌کنند که همواره برای رسیدن به خواسته های خود باید از این روش استفاده کنند. اما فراموش نکنید که مواجهه با اجازه ندادن برای بیرون رفتن، وقتی با آرامش و طومانینه همراه باشد؛ نتایج بهتری در بر خواهد داشت.

🟠پرهیز از پنهانکاری

یکی دیگر از راه های جلوگیری از اجازه ندان برای بیرون رفتن ، پرهیز از دروغ و پنهانکاری است. سعی کنید در مورد مکانی که می‌خواهید بروید و یا حتی کاری که قصد انجام آن را دارید؛ با خانواده خود صادق باشید. در این صورت اعتماد والدین نیز بیشتر کسب شده و این، کار را برای دفعات بعدی آسان تر می‌کند.

🟡تماس داشتن با والدین

به آنها اطمینان دهید که در صورت اجازه برای بیرون رفتن، با آنها در تماس خواهید بود. در این حالت کمتر احتمال اجازه ندادن برای بیرون رفتن وجود دارد.  برخی از نوجوانان به محض ملاقات با دوستان شان، دیگر پاسخ خانواده خود را نمی‌دهند و این قطعا نگرانی و فشار زیادی را برای خانواده ایجاد می‌کند. اینکه خانواده از وضعیت شما مطلع باشند؛ آرامش بیشتری برای آنها ایجاد می‌کند.

🟢انتخاب زمان مناسب

برای مطرح کردن اجازه برای بیرون رفتن، بهترین زمان را انتخاب کنید. در واقع نباید در هر شرایطی این خواسته را مطرح کرد. زمانی که خانواده مشغول کار دیگری نیستند و یا نگرانی دیگری ندارند؛ بیشتر احتمال دارد که به خواسته شما پاسخ مثبت دهند. به همین دلیل زمان شناس باشید.

🔵مسئولیت پذیری

برای اجازه برای بیرون رفتن و به حداقل رساندن احتمال اجازه ندادن برای بیرون رفتن ، باید روحیه مسئولیت پذیری نیز داشته باشید. در واقع باید بتوانید از پس کارهای خود برآمده و همچنین اگر مرتکب اشتباهی شده اید؛ آن را بپذیرید. این موضوع بسیار موثر بوده و بیشتر خانواده را برای اجازه دادن، ترغیب می‌کند. اگر به وعده های خود به درستی و به موقع عمل کنید و همچنین وظایف خود را بشناسید؛ قطعا والدین بیشتر در این مورد ترغیب شده و به شما آزادی عمل می‌دهند.

🟣فشار نیاوردن

از طرفی بهتر است در مورد اجازه ندادن برای بیرون رفتن ، پافشاری نکرده و به خانواده خود فشار نیاورید. در برخی از موارد نوجوانان در صورت مواجه شدن با مخالفت خانواده خود، دست به کارهایی می‌زنند؛ تا آنها را مجبور به موافقت کنند. اینکار درست نبوده و به نتایج بدی منجر می‌گردد. والدین تجربه بیشتری در این زمینه دارند؛ پس اگر با شما مخالفت می‌کنند بهتر است در ابتدا از آنها دلیل این موضوع را جویا شوید.

🟤احترام به تصمیم آنها در این مورد

در صورت اجازه ندادن برای بیرون رفتن ، اگر دلایل آنها واقعا منطقی و قانع کننده است؛ احترام گذاشته و شما نیز در این مورد بیشتر تامل کنید. همیشه وقت برای بیرون رفتن و خوشگذرانی وجود دارد. از طرفی با بروز این رفتار، آنها بیشتر از قبل به شما اعتماد خواهند کرد.

⚫قدردانی کردن در این مورد

اگر والدین در بیشتر موارد با اجازه برای بیرون رفتن شما موافقت می‌کنند؛ در این مورد از آنها قدردانی کرده و به آنها نشان دهید که قدر این موقعیت را می‌دانید. همانطور که آنها موقعیت های مختلفی را در اختیار شما قرار می‌دهند و در این مورد از شما حمایت می‌کنند؛ بهتر است شما نیز از آنها به روش های مختلفی تشکر کرده و این موضوع را نشان دهید. با اینکار والدین نیز در دفعات بعدی، بیشتر به شما اعتماد می‌کنند.

زمان و چگونگی اجازه برای بیرون رفتن به فرزندان

اجازه برای بیرون رفتن به فرزندان

در این قسمت قصد داریم تا نکاتی را با خانواده ها در میان بگذاریم. در واقع والدین نیز باید در مورد اجازه برای بیرون رفتن و یا اجازه ندادن برای بیرون رفتن نیز نکاتی را در نظر داشته باشند. تعیین حد و حدود و قوانینی در این مورد نه تنها باعث امنیت بیشتر برای خود نوجوان می‌گردد؛ بلکه در آینده او نیز بسیار موثر خواهد بود. والدین باید زمان معینی را برای نوجوان تعیین کرده و قبل از هر چیزی او را از خطرات و شرایط محیط جامعه آگاه کنند. همچنین نوجوان باید این موضوع را در نظر داشته باشد که زمان محدودی برای بیرون ماندن از خانه دارد. از طرفی والدین باید در مورد پیامدهای زیرپا گذاشتن قوانین نیز هشدارهایی به نوجوان خود بدهند. در این صورت نوجوان با احتیاط بیشتری رفتار خواهد کرد. بهتر است والدین گاهی تصمیم گیری را برعهده خود نوجوان قرار دهند. شاید این موضوع کمی آسیب زننده به نظر برسد؛ اما در واقع به تامل بیشتر در نوجوان و همچنین تقویت روحیه مسئولیت پذیری منجر می‌گردد. در این شرایط او بیشتر به عواقب کارهایش فکر کرده و سنجیده تر رفتار می‌کند. همچنین اینکه از چه سنی به او اجازه بیرون رفتن با دوستانش را بدهید نیز باز به عوامل مختلفی بستگی دارد که باید به روحیات نوجوان و همچنین قوانین خانوادگی خود توجه داشته باشید. اما معمولا این میل از سن 14 یا 15 سالگی در آنها بروز می‌کند. برای آشنایی با راه های کنترل نوجوان و تاثیرات آن کلیک کنید.

پیامدهای اجازه ندادن برای بیرون رفتن برای نوجوان

در صورتی که والدین به صورت مکرر اجازه ندادن برای بیرون رفتن را در روش تربیتی خود قرار دهند؛ نوجوان دچار مشکلات زیادی می‌گردد. نوجوان علاقه دارد تا زمانی را با همسالان خود و بیرون از خانه گذرانده و پیرامون خود را کشف کنند. در غیر این صورت نوجوان پیامدهایی مثل افسردگی، نیاموختن مهارت های اجتماعی، بروز مشکلاتی با خانواده، وابستگی به والدین، انزوا و گوشه گیری و… را تجربه می‌کنند.

سخن پایانی

به طور کلی والدینی که از ابتدا از شیوه تربیتی درست و اصولی برای فرزندان خود استفاده کرده باشند؛ در مورد اجازه برای بیرون رفتن، مشکلات زیادی را تجربه نخواهد کرد. همچنین لزومی برای اجازه ندادن برای بیرون رفتن هم وجود ندارد. اما به هر حال باید مواردی را در نظر گرفته و همچنین در این زمینه از یک مشاور نیز کمک بگیرند. در واقع این سنین بسیار حساس است و هرگونه اشتباهی پیامدهای زیادی در پی خواهد داشت. از همین رو باید در این مورد با یک روانشناس کودک و نوجوان نیز مشورت کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه اجازه برای بیرون رفتن می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *