بیان خواسته ها (آو)


بیان خواسته ها با دیگران معمولا کار دشواری است. البته این موضوع به عوامل بسیاری بستگی دارد. اهمیت آن خواسته برای ما و همچنین نحوه رفتار فرد مقابل و بسیاری از مسائل دیگر همگی باید در حین بیان کردن خواسته ها مطرح شوند. افراد باید در این مورد بسیار محتاطانه با دقت عمل کرده و برای اینکه به خواسته های خود برسند؛ خود نیز تلاش کنند. بسیاری از افراد تنها از دیگران متوقع بوده و خودشان هیچ تلاشی در این زمینه نمی‌کنند. تنها قادر نیستند به درستی در مورد آن صحبت کنند. برخی از افراد نیز درخواست کردن از دیگران را ضعف دانسته و در هیچ زمینه ای از دیگران کمک نمی‌گیرند. به هر حال باید از راه های مختلف این موضوع مطلع شد و همچنین در این زمینه به درستی اقدام کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه بیان خواسته ها می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

بیان خواسته ها

برخی از افراد در حین بیان خواسته ها به قدری دچار اضطراب و نگرانی می‌شوند و یا حتی قبل از بیان کردن آن، فاجعه سازی می‌کنند که هم به خود آسیب می‌رسانند و هم دیگران را نگران می‌کنند. از همین رو حفظ آرامش و همچنین بیان کردن خواسته ها به روش درست اهمیت دارد. فراموش نکیند که درخواست کردن از دیگران اصلا اشکالی ندارد؛ تنها باید آن را به صورت درستی مطرح نمایید. گاهی طرف مقابل بسیار راحت تر از چیزی که ما تصور می‌کردیم با موضوع برخورد می‌کند. به همین دلیل نباید موضوع را برای خود بسیار بغرنج و بزرگ جلوه دهیم.

چگونگی بیان خواسته ها

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد؛ بیان خواسته ها با دیگران، راه و روش خود را دارد. برخی از افراد همواره از دیگران انتظار دارند که کارهایی را برای آنها انجام داده و همچنین در صورت نه شنیدن بسیار ناراحت می‌شوند. از طرفی برخی دیگر به دلیل اینکه از این راهکارها مطلع نیستند؛ همه کارها را به عهده خود گذاشته و فشار زیادی به خود وارد می‌کنند.

📌رفتار مودبانه

در قدم اول برای بیان خواسته ها، افراد باید رفتار مودبانه ای داشته باشند. در واقع آنها باید شرایط طرف مقابل و همچنین آداب معاشرت را درک کرده و در مرحله بعد از دیگران انتظاراتی داشته باشند. صحبت کردن در مورد این موضوع با دیگران باید با لحنی آرام و صمیمانه بوده تا طرف مقابل را ترغیب کند. برخی از افراد همواره تصور می‌کنند که وظیفه دیگران است تا کارهای آن ها را انجام دهند.

📌پرهیز از دادن احساس گناه

سعی کنید در حین بیان خواسته ها، از دادن احساس گناه به طرف مقابل خود پرهیز کنید. برخی از افراد انتقاد پذیر نبوده و به محض اینکه از دیگران جواب نه می‌شوند شروع به سرزنش کردن طرف مقابل می‌کنند. در چنین شرایطی او نیز از اینکه جواب رد داده است؛ احساس گناه کرده و احتمالا درخواست را قبول می‌کند. اما این موضوع را در نظر بگیرید که این خواسته قلبی او نیست.

📌پرتوقع نبودن

گروهی همواره از دیگران انتظار دارند تا درخواست های آنها را برآورده کنند و بسیار هم توقعات غیر واقع بینانه ای دارند. برای مثال از دیگران می‌خواهند که برای آنها شغل های خوبی پیدا کرده و خودشان هیچ اقدامی در این زمینه نمی‌کنند و یا اصلا رزومه خوبی برای استخدام شدن در پست درجه بالا را ندارند. در چنین شرایطی فردی باید این موضوع را به آنان یادآوری کرده و یا از او فاصله بگیرند.

📌پرهیز از درخواست های یک طرفه و همیشگی

فراموش نکنید که دیگران نیز از شما درخواست ها و انتظاراتی دارند که باید به آنها کمک کنید. در واقع بیان خواسته ها همیشه نباید یک طرفه باشد و افراد باید در قبال کارهایی که دیگران برایشان انجام می‌دهند؛ مسئولیت پذیر باشند. وقتی در گذشته دیگران برای شما کاری انجام داده اند باید خود را برای این موضوع آماده کنید که آنها نیز از شما درخواست هایی داشته باشند. همچنین به طور مکرر از یک نفر درخواست کمک نداشته باشید. موارد قبلی را جبران کرده و اگر توانایی چنین کاری را ندارید؛ دیگر از او درخواست نکنید.

📌بیان مستقیم

در مورد بیان خواسته ها، علاوه بر اینکه ادب و نزاکت را باید رعایت کنید؛ در عین حال بهتر است مستقیم و صریح در مورد خواسته خود صحبت کنید. حتی سعی کنید برای اینکه طرف مقابل را راضی به انجام آن کنید؛ پنهانکاری کرده و آن را راحت تر از چیزی که هست نشان دهید. البته گاهی افراد در این مورد دچار اشتباه شده و به جای اینکه خواسته خود را واضح و دقیق بیان کنند؛ به دیگران بی ادبی می‌کنند.

📌آماده بودن برای نه شنیدن

طبیعی که همیشه خواسته های ما اجرایی نبوده و دیگران در مقابل آنها مخالفت کنند. بهتر است خود را برای نه شنیدن در مقابل بیان خواسته های آماده کرده و به این موضوع احترام بگذارید. برخی از افراد به طور کلی تحمل نه شنیدن را ندارند. این موضوع هم خودشان و هم دیگران را آزرده خاطر کرده و از لحاظ روانی آنها را دچار مشکلات زیادی می‌کند.

📌قدردانی

قدردانی کردن در مورد بیان خواسته ها بسیار اهمیت دارد. اینکه به طرف مقابل نشان دهید که در مقابل که کاری برای شما انجام داده و یا در آینده انجام می‌دهد؛ قدردان هستید. گاهی دیگران از ما انتظار جبران ندارند؛ همین که به درستی از آنها تشکر و قدردانی کرده و به آنها نشان دهیم که اینکار چقدر برایمان ارزشمند است؛ کافی است.

📌احترام به خود و رفتار محتاطانه

در حین بیان خواسته ها، عزت نفس و غرور خود را نیز در نظر داشته باشید. فراموش نکیند که اینکه همواره از دیگران درخواست هایی داشته باشید؛ به شخصیت شما در مقابل دیگران آسیب خواهد زد. همچنین برخی از افراد به طور کلی برای اینکه دیگران را تحت تاثیر قرار داده و قانع کنند که کاری را برای آنها انجام دهند؛ خود را کوچک کرده و یا ناتوان نشان می‌دهند.

📌کمک به دیگران

یکی دیگر از اصول بیان خواسته ها، کمک کردن به دیگران است. وقتی دیگران در شرایط دشوار و سخت به ما کمک می‌کنند؛ ما نیز باید در مقابل این لطف را جبران کرده و به آنها کمک کنیم. در واقع تنها وقتی می‌توانیم از دیگران انتظار داشته باشیم که که خودمان نیز به دیگران کمک کرده و درخواست های آنها را عملی کنیم.

در صورت مخالفت با بیان خواسته ها چگونه رفتار کنیم؟

همچنین گاهی پیش می‌آید که دیگران حاضر نیستند به هر دلیل به بیان خواسته ها پاسخ دهند. این موضوع کاملا طبیعی بوده و جای ناراحتی ندارد. در واقع باید دلیل این موضوع را جویا شده؛ اما نباید پافشاری کنیم. واکنش شما در این شرایط بسیار حائز اهمیت است. بهتر است لجبازی و اصرار نکرده و از خود تواضع و فروتنی نشان دهید.

سخن پایانی

بیان خواسته ها با دیگران یکی از مهارت های ارتباطی است که افراد باید از آن مطلع بوده و همچنین در مقابل دیگران از استفاده کنند. بهتر است افراد در ابتدا خواسته ها و توقعات خود را از دیگران مورد بررسی قرار داده و در مرحله بعدی آن را با دیگران مطرح کنند. گاهی برخی از افراد در این مورد زیاده روی کرده و به صورت مداوم از دیگران درخواست می‌کنند. اینکار هم باعث بروز مشکلاتی برای خود فرد شده و هم دیگران را در معذوریت قرار می‌دهد. افراد می‌توانند در این مورد با یک روانشناس مشورت کرده و از روش دقیق آن مطلع شوند.

برای دریافت مشاوره در زمینه بیان خواسته ها می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *