حرف زدن با خود (آو)


حرف زدن با خود در بیشتر موارد، رفتاری طبیعی بوده و برای همه ما پیش می‌آید. گاهی حتی متوجه آن نیستیم و کاملا ناخودآگاه است. در واقع لحظه ای به خودمان می‌آییم و متوجه می‌شویم در حال صحبت کردن با خودمان هستیم. اما به هر حال اگر این رفتار مکررا تکرار شود و یا با نشانه های دیگری همراه باشد؛ باید در مورد آن نگران بود. بسیاری اینکار را به حرف زدن با دیگران ترجیح می‌دهند. اما فراموش نکنید که صحبت کردن با دیگران، بخش مهمی از برقراری ارتباط با آنهاست و با به عنوان موجودات اجتماعی به اینکار نیاز داریم. نباید خود را از صحبت کردن با دیگران محروم کرد و یا به این دلیل خود را مورد سرزنش قرار داد. افراد باید با دلایل این موضوع آشنا شده و آن را کنترل کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه حرف زدن با خود می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

حرف زدن با خود

حرف زدن با خود می‌تواند گاهی تاثیرات مثبتی داشته و به افراد کمک کند. در پژوهشی که در این زمینه انجام شده است؛ مشخص گردید؛ افرادی که در دنبال کردن وسایل شان با خودشان صحبت می‌کنند؛ زودتر، وسیله مورد نظر را پیدا می‌کنند. حتی در مواردی اگر محتواهای این مکالمات انگیزشی و مثبت نیز باشند؛ بازهم می‌توانند به نتایج و رفتارهای خوبی منجر شوند. خودگویی ها انواع مختلفی داشته و به صورت های متفاوتی بروز می‌کنند. البته در بیشتر موارد افراد از این روش برای سرزنش کردن خود استفاده می‌کنند و آن را به صورت منفی به کار می‌برند. اما اینکار می‌تواند به عنوان یک مکانزیم دفاعی عمل کرده و توجه و تمرکز افراد را افزایش دهد.

انواع حرف زدن با خود

همانطور که پیش تر هم گفته شد؛ حرف زدن با خود انواع مختلفی داشته و به شکل های متفاوتی بروز می‌کند. برخی از این انواع، شامل موارد زیر می‌شوند.

◀حرف زدن با خود به صورت مثبت

در این حالت، افراد در حرفزدن با خود، از جملات مثبت و انگیزشی استفاده کرده و خود را تشویق می‌کند. همچنین آنها از این روش برای کاهش استرس و اضطراب خود نیز استفاده می‌کنند. البته شرایط محیطی نیز در این مورد تعیین کننده است و فرد نمی‌تواند همواره خودگویی مثبت داشته باشد. ‌

◀حرف زدن با خود به صورت منفی

در خودگویی های منفی، افراد در بیشتر موارد خود را سرزنش کرده و یا از خود انتقاد می‌کنند. این مورد می‌تواند تاثیرات بسیاری مخربی بر این موضوع داشتهه باشد.

◀حرف زدن با خود خنثی

برخی از افراد تنها وقایع روزانه را برای خود بازگو می‌کنند و سخنان آنها هیچ محتوای مثبت و منفی یا منفی ندارد. از طرفی گاهی شاید این مکالمات شنیده نشود؛ اما در ذهن افراد اتفاق می‌افتد.

فواید حرف زدن با خود

حرف زدن با خود، به طور کلی فواید و آثارمثبتی دارد که روانشناسان معتقدند که این اتفاق بیشتر در مواقعی می‌افتد که افراد این صداها را در سر خود می‌شوند. اما به هر حال اینکار تاثیر خود را بر مغز گذاشته و به برخی احساسات خوبی منتقل می‌کند. چند مورد از فواید حرف زدن، شامل موارد زیر می‌شود.

حرف زدن با خود باعث تحریک حافظه و تقویت آن می‌شود

تمرکز افراد افزایش می‌یابد

اینکار باعث تحلیل و بررسی بیشتر افکار و همچنین بیشتر فکر کردن در مورد محتویات افکار می‌شود.

بر اساس تحقیقات انجام شده حرف زدن با خود مخصوصا در کودکان باعث بالارفتن کیفیت یادگیری می‌گردد.

اعتماد به نفس افراد را افزایش می‌دهد

اینکار استرس را کاهش داده و آرامش بیشتری از لحاظ روانی ایجاد می‌کند.

حرف زدن با خود نشانه چیست؟

در برخی موارد باید در مورد حرف زدن با خود نگران شد و در این زمینه اقداماتی انجام داد. برخی از افراد این رفتار را جدی نگرفته و برای سالهای زیادی است که درگیر آن هستند. در واقع اگر این رفتار بسیار شدید باشد و همچنین علائم دیگری نیز با آن همراه گردد؛ می‌تواند مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد کند. برای مثال یکی از نشانه های اصلی اسکیزوفرنی، خودگویی هایی است که فرد با خود دارد. همچنین اینکار گاهی تبدیل به نشخوار فکری می‌گردد. به همین دلیل باید این رفتار را کنترل کرده اجازه پیشروی به آن را نداد.

دلایل حرف زدن با خود

همچنین افراد به دلایل مختلفی حرف زدن با خود را انتخاب می‌کنند. البته اینکار همیشه هم انتخابی نیست. در این قسمت به بررسی این دلایل می‌پردازیم.

1️⃣منزوی بودن

افرادی که منزوی بوده و دوستان زیادی ندارند؛ معمولا بیشتر احتمال دارد که به سراغ حرف زدن زدن با خود بروند. آنها تصور می‌کنند که اینکار جایگزینی خوبی برای صحبت کردن با دیگران و مورد قضاوت قرار گرفتن است. اما صحبت کردن با دیگران می‌تواند مسائل زیادی را به ما بیاموزد.

2️⃣ابتلا به مشکلات روانی و شناختی

از طرفی همانطور که گفته شد؛ حرف زدن با خود یکی از نشانه های ابتلا به بیماری های روانی مختلف مانند اسکیزوفرنی است. پس افرادی که به این بیماری ها مبتلا هستند؛ طبیعی است که چنین رفتاری را از خود بروز دهند.

راهکارهایی برای مواجهه و کنترل حرف زدن با خود

اگر چه حرف زدن با خود فوایدی دارد؛ اما بهتر است افراد این رفتار را در خود کنترل کرده و حتی از بین ببرند. روش های مختلفی در این زمینه وجود دارد. اما به طور کلی افراد می‌توانند در ابتدا دلایل اینکار را شناسایی کرده و در قدم بعدی از این راهکارها استفاده کنند.

🔶استفاده از عبارات و کلمات مثبت

برای اینکه افراد بتوانند از حرف زدن با خود به عنوان روشی موثر استفاده کنند و سلامت روان خود را بالاتر ببرند؛ می‌توانند در این خودگویی ها از عبارات و کلمات مثبت استفاده کنند. آنها می‌توانند بدین وسیله خود را تشویق کرده و باعث تقویت روحیه خود گردند.

🔶نوشتن افکار

قدم بعدی نوشتن افکار است. اینکار تا حد زیادی از حرف زدن با خود جلوگیری می‌کند. در واقع نوشتن سرعت افکار را کندتر کرده و اجازه می‌دهد که آنها را به صورت درست تخلیه کنند.

🔶سوال پرسیدن

در حین حرف زدن با خود، افراد می‌توانند از خود سوالاتی نیز بپرسند. اینکار آنها را به فکر کردن بیشتر تشویق کرده و باعث می‌شود تا کمی تامل کنند.

🔶پرت کردن حواس

همچنین برای از بین بردن این عادت رفتاری، افراد می‌توانند در زمانی که احساس می‌کنند دوباره در حال انجام اینکار هستند و یا به انجام آن تمایل دارند؛ حواس خود را پرت کار دیگری کنند.

🔶صحبت کردن با دیگران

از طرفی افراد می‌توانند به جای صحبت کردن با خود، با فرد دیگری صحبت کرده و افکار خود را به اشتراک بگذرانند. اینکار نه تنها باعث برقراری ارتباط با دیگران می‌گردد؛ بلکه افکار را نیز تا حد زیادی کنترل می‌کند.

سخن پایانی

در بیشتر موارد حرف زدن با خود، یک رفتار طبیعی تلقی می‌شود و مورد غیر طبیعی محسوب نمی‌شود. فردی که در افکار خود غرق شده و یا تحت فشار است؛ یکی از واکنش هایی که نشان می‌دهد؛ همین کار است. البته باید این رفتار را کنترل کرده و حتی از یک روانشناس نیز کمک گرفت. از طرفی این رفتار همیشه به معنی نشانه ای برای یک بیماری نیست و یا به اختلال خاصی منجر نمی‌شود. اما به هر حال نباید برای مدت طولانی و به صورت شدید این رفتار ادامه پیدا کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه حرف زدن با خود می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *