غذاهای حساسیت زا برای نوزاد و کودک | 8 غذای آلرژی زا (آو)


غذاهای حساسیت زا برای نوزاد و کودک در دسته های گوناگونی وجود دارد. آلرژی های غذایی بسیار زیادی وجود دارد که حدودا 6 درصد از بزرگسالان و 8 درصد از کودکان را به خود گرفتار کرده است. به طور معمول مواد غذایی مانند شیر گاو، سویا، تخم مرغ، بادام زمینی، گندم، ماهی، کنجد و آجیل درختی باعث بروز حساسیت می‌شوند.

غذاهای حساسیت زا برای نوزاد و کودک از خفیف تا شدید طبقه بندی می‌شوند. به دلیل اینکه آلرژی و حساسیت غذایی با بیماری های دیگر به اشتباه گرفته نشود؛ آگاهی از علائم بسیار مهم است. برای اینکه از حساسیت های غذایی مطلع شوید تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه غذاهای حساسیت زا برای نوزاد و کودک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

غذاهای حساسیت زا برای نوزاد و کودک

مشکلات غذایی برای نوزاد و کودک همیشه باعث نگرانی والدین می‌شود. و این نگرانی ها اغلب برای مادران اولی می‌باشد. زمانی که نوزاد به دنیا می‌آید؛ شروع به مصرف شیر کمکی می‌کند و آلرژی های متنوعی با شدت متفاوت از خود بروز می‌دهد. شیر گاو، سویا، تخم مرغ و … مواد از غذاهای حساسیت زا برای نوزاد و کودک هستند و باعث ایجاد آلرژی می‌شوند.

این غذاهای حساسیت زا برای نوزاد و کودک با نشانه ها و علائم مشخصی بروز می‌کند. و برای اینکه والدین حساسیت غذایی کودک را با بیماری اشتباه نگیرند؛ حتما باید از این نشانه ها مطلع باشند. آلرژی های غذایی واکنش های افراطی سیستم ایمنی در مقابل پروتئین بی ضرر در یک غذای خاص است. علائم آلرژی به مدت چند دقیقه تا چند ساعت ظاهر می‌شود؛ و به شیوه های مختلفی مانند کهیر، خارش، قرمزی، ورم و اگزما بروز می‌کنند. برای اینکه از نگرانی های شما کاسته شود، حتما از روانشناس کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

علائم آلرژی غذاهای حساسیت زا برای نوزاد و کودک

آلرژی و غذاهای حساسیت زا برای نوزاد و کودک علائم زیادی در بدن ایجاد می‌کند. و در طیف خفیف تا شدید و گاهی مرگبار ظهور می‌کند. کودک بعد از خوردن مواد غذایی طی چند دقیقه تا یک ساعت علائمی که در این بخش مقاله ذکر شده را تجربه می‌کند.

🔻 خس خس سینه

🔻  استفراغ

🔻 ورم لب ها، صورت یا زبان

🔻 طعم عجیب در دهان

🔻 درد شکم

🔻 عطسه

🔻 مشکلات تنفسی

🔻 اگزما و خارش پوستی

🔻 کهیر و برجستگی های قرمز و خاردار روی پوست

🔻 حالت تهوع

🔻 خارش اطراف دهان یا گوش

🔻 سرگیجه

🔻 اسهال

🔻 سرفه

🔻 آبریزش بینی

🔻 احتقان

لیست غذاهای حساسیت زا برای نوزاد و کودک

غذاهای حساسیت زا برای نوزاد و کودک در دسته های مختلفی قرار دارد. اما در این بخش مقاله رایج ترین مواد غذایی که باعث آلرژی کودک و نوزاد می‌شود را توضیح داده ایم.

📌 شیر گاو

یکی از غذاهای حساسیت زا برای نوزاد و کودک، شیر گاو است. زمانی که کودک به شیر حساسیت داشته باشد، سیستم ایمنی بدن به پروتئین های وی و کازئین بیش از اندازه واکنش نشان می‌دهد. حساسیت به شیر از شایع ترین آلرژی های دوران کودک است. و اغلب 2 تا 3 درصد از کودکان را به خود درگیر می‌کند. و بر اساس آمار ها این مشکل تا سن 5 سالگی رفع می‌شود. زمانی که کودک به شیر گاو حساسیت داشته باشد، باید از مصرف محصولات لبنی دیگر خودداری کند. همچنین مادران شیرده که نوزادشان به شیر گاو آلرژی دارند باید از مصرف این محصولات خودداری کنند. با مشورت پزشک می‌توانید مواد جایگزینی به جای شیر در نظر بگیرید.

📌 تخم مرغ | غذاهای ‌حساسیت زا برای نوزاد و کودک

تخم مرغ از دیگر غذاهای حساسیت زا برای نوزاد و کودک است. کودکانی که به تخم مرغ حساسیت دارند، ممکن است تنها به سفیده، زرده و یا هر دو حساسیت داشته باشند. اما بر اساس توصیه کارشناسان، زمانی که به تخم مرغ آلرژی دارید باید به طور کل مصرف آن را قطع کنید. حدودا 2/5 درصد کودکان به تخم مرغ حساسیت دارند که دومین رده آلرژی را در بر دارد. این آلرژی قبل از 2 سالگی مشخص می‌شود و تا 5 سالگی رفع می‌شود. پروتئینی که در تخم مرغ وجود دارد، در واکسن هایی مانند MMR و آنفولانزا نیز وجود دارد. بنابراین هنگام تزریق واکسن با پزشک در این مورد مشورت کنید.

📌 بادام زمینی

از دیگر غذاهای حساسیت زا برای نوزاد و کودک می‌توان به بادام زمینی اشاره کرد. آلرژی به بادام زمینی یکی از تهدید کننده ترین موارد در زندگی است. زیرا ممکن است به واکنش آلرژیک شدید و کشنده آنافیلاکسی منجر شود. این محصول از خانواده حبوبات است که از سویا، نخود، عدس و لوبیا تشکیل شده است. پروتئینی که در این ماده قرار دارد مانند آجیل درختی است. بنابراین زمانی که به این ماده حساسیت دارید؛ ممکن است به آجیل درختی نیز آلرژی داشته باشید. دلیل این آلرژی مشخص نیست و برای اغلب افراد تا آخر عمر پایدار می‌ماند.

📌 لوبیای سویا

سویا نیز در دسته غذاهای حساسیت زا برای نوزاد و کودک قرار دارد. این ماده غذایی حساسیت بسیار شایعی بین کودکان دارد و تقریبا 0/5 درصد آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. حساسیت به سویا خفیف است و در کودکان زیر 3 سال مشاهده می‌شود که اغلب تا سن 10 سالگی رفع می‌شود.

📌 آجیل درختی | غذاهای‌ حساسیت زا برای نوزاد و کودک

از غذاهای حساسیت زا برای نوزاد و کودک می‌توان به آجیل درختی اشاره کرد. آجیل درختی حدود 3 درصد از مردم دنیا را در بر می‌گیرد و آلرژی به آن بسیار شایع است. افرادی که به این ماده غذایی حساسیت دارند؛ به مواد غذایی ساخته شده با آجیل درختی مانند روغن و کره نیز حساس هستند. حساسیت به یک نوع آجیل درختی، خطر آلرژی به دیگر طیف این آجیل را افزایش می‌دهد. این آلرژی می‌تواند بسیار شدید و البته دائمی باشد. همچنین آجیل درختی مسئول 50 درصد از مرگ و میر های مربوط به آنافیلاکسی است.

📌  گندم

گندم نیز در دسته غذاهای حساسیت زا برای نوزاد و کودک قرار می‌گیرد. در برخی از موارد آلرژی به گندم با بیماری سلیاک اشتباه گرفته می‌شود. اما سلیاک بیماری خود ایمنی است که در گلوتن به روده کوچک آسیب وارد می‌کند. اما گلوتن معمولا ربطی به آلرژی گندم ندارد. حساسیت به گندم در کودکان شایع است و اغلب تا 12 سالگی رفع می‌شود.

📌 کنجد

یکی دیگر از غذاهای حساسیت زا برای نوزاد و کودک، کنجد است. کنجد حدود 17 درصد کودکان را درگیر آلرژی خود می‌کند و تنها 20 الی 30 درصد از آنها به مرور زمان خوب می‌شوند.

📌 ماهی | غذاهای‌ حساسیت زا برای نوزاد و کودک

از غذاهای حساسیت زا برای نوزاد و کودک می‌توان به ماهی نیز اشاره کرد. حدودا 2 درصد از کودکان به این ماده غذایی حساسیت دارند. و افراد هنگام بلع ماهی، دست زدن و تنفس بخار آن هنگام طبخ علائم آلرژی را از خود بروز می‌دهند. از بین ماهی ها به سالمون، تن و هالیبوت می‌توان عنوان رایج ترین ماهی مشکل ساز را داد. و آلرژی به این ماده غذایی به مرور زمان رفع نخواهد شد.

کلام آخر

به طور کل آلرژی و غذاهای حساسیت زا برای نوزاد و کودک زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن، پروتئین های موجود در مواد غذایی را ماده مضر و خطرناک شناسایی کنند. اگر کودک مشکوک به آلرژی دارید؛ فورا باید به پزشک مراجعه کنید. نشانه ها را جدی بگیرید و برای کمک به کودک از پزشک راهنمایی بگیرید.

مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه غذاهای حساسیت زا برای نوزاد و کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *