علت بی اشتهایی کودک(آو)


علت بی اشتهایی کودک طیف وسیعی از عوامل را در برمی‌گیرد که می‌تواند تاثیرات بدی بر رشد و به طور کلی سلامت کودک داشته باشد. به طور کلی بچه ها در بیشتر موارد علاقه ای به خوردن غذا نداشته و یا در این هنگام شیطنت های بسیاری می‌کنند. این مورد با بی اشتهایی فرق داشته و تا حدی طبیعی است. اما معمولا این حالت به صورت ناگهانی در کودکان بروز می‌کند و با تغییراتی در حالت رفتاری و جسمانی آنها همراه است. معمولا والدین روش های مختلفی را در این شرایط امتحان می‌کنند؛ اما اگر این راهکارها با توجه به دلیل ایجاد کننده بی اشتهایی نباشد؛ اثربخش نخواهد بود. به همین دلیل آشنایی با دلایل و همچنین جلوگیری از بروز این موضوع، حائز اهمیت است.

برای دریافت مشاوره در زمینه هلت بی اشتهایی کودک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

علت بی اشتهایی کودک

بی اشتهایی کودک به حالتی گفته می‌شود که کودک به صورت ناگهانی از خوردن هر گونه مواد غذایی امتناع کند. برخی از والدین این حالت را به بدغذایی کودک خود تعبیر کرده و آن را پیگیری نمی‌کنند. اما اگر بی اشتهایی کودک برای مدت زمان طولانی ادامه یابد؛ باعث بروز مشکلات زیادی خواهد شد. در این زمینه، روش های مختلفی وجود دارد. اما در ابتدا والدین باید با کمک متخصص کودکان، این موضوع را شناسایی کرده و در قدم بعدی در این زمینه اقدام کنند. فراموش نکنید که غذا خوردن در دوران کودکی یکی از نیازهای اصلی و ضروری بوده و بر روی فرایند رشدها آنها تاثیر مستقیم دارد.

انواع علت بی اشتهایی کودک

همانطور که گفته شد؛ علت بی اشتهایی کودک، متفاوت است. این موضوع هم به عوامل محیطی و هم عوامل جسمانی مرتبط است. به همین دلیل در این شرایط خانواده ها باید عوامل مختلف را بررسی کرده و متناسب با آن عمل کنند.  برخی از این دلایل، شامل موارد زیر می‌شوند.

🔶بیماری جسمانی و عوارض جانبی داروها

در برخی از موارد، علت بی اشتهایی کودک، ابتلا به بیماری های جسمانی و یا مصرف برخی از داروهاست. برخی از کودکان از زمان تولد مبتلا به برخی از بیماری ها هستند که بر اشتهای آنان و موارد دیگر اثر می‌گذارد. گاهی این بیماری ها بعدا ایجاد شده و به دلیل داروهایی که کودک مصرف می‌کند؛ اشتهای خود را از دست می‌دهد. از دست دادن وزن در دوره های بیماری برای کودکان، به این دلیل رخ می‌دهد.

🔶اضطراب و افسردگی

وجود فشارهای روانی بر روی کودک نیز عامل دیگری برای بی اشتهایی آنها است. این موضوع در بزرگسالان نیز دیده می‌شود. کودکان به دلایل مختلفی دچار استرس و اضطراب شده و این موضوع بر روی اشتهای آنان نیز تاثیر می‌گذارد. خانواده ها بهتر است فضایی امن و آرام را برای کودکان در خانه فراهم کرده و یا از روانشناس کودک کمک بگیرند.

🔶اختلال در سیستم گوارشی

از طرفی بروز اختلالاتی در سیستم گوارشی، نیز منجر به بی اشتهایی می‌گردد. در برخی از موارد این حلت به دلیل اختلال در متابولیسم بدن کودک است. اما گاهی به دلیل نفخ و گازهای گوارشی منجر به دردکشیدن کودک می‌گردد.

🔶کمبود روی در بدن

روی یکی از مواد معدنی است که در اشتهای افراد تاثیر بسزایی دارد. کودکانی که دارای کمبود روی در بدن خود هستند؛ دچار بی اشتهایی می‌شوند. در این شرایط می‌توانند از مواد غذایی حاوی روی و یا مکمل های غذایی مختلف استفاده کنند. موادغذایی که دارای روی هستند شامل مرغ، بادام هندی، سبوس گندم و تخم کدو می‌شوند.

🔶عدم تنوع در وعده های غذایی

کودکان علاقه دارند که غذاهای مختلفی را امتحان کرده و این مورد در اشتهای آنان تاثیر زیادی دارد. والدین می‌توانند در مورد درست کردن غذاهای مختلف و یا حتی تزئین آنها به شکل های جدید، خلاقیت به خرج داده و در کودکان برای غذا خوردن انگیزه ایجاد کنند. والدین باید به کودکان همه مواد غذایی از گروه های مختلف را بدهند تا منابع بدن آنها تامین گردد.

سن بی اشتهایی کودک

این شرایط احتمالا در دوران مختلفی از زندگی کودک روی می‌دهد. اما در برخی از سنین، بیشتر شاهد بروز بی اشتهایی در کودکان هستیم. همچنین اگر این موضوع به دلیل بیماری و شرایط محیطی مختلف اتفاق بی‌افتد؛ دیگر وابسته به سن نیست. شایع ترین سن علت بی اشتهایی کودک، زیر دو سال است. در واقع زمانی که مادر می‌خواهد کودک را از شیر بگیرد. در واقع به دلیل اینکه کودک تمایل دارد همواره از شیر مادر تغذیه کند؛ علاقه ای به خوردن موادغذایی دیگر ندارد.

نشانه های بی اشتهایی کودک

زمانی که کودکان دچار بی اشتهایی می‌شوند؛ علائن زیادی را از خود نشان می‌دهند. در واقع با توجه به این نشانه ها والدین می‌توانند از این موضوع مطلع شده و در این زمینه اقدام کنند. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر می‌شوند.

علاقه ای به خوردن غذاهای جدید ندارند

آنها در هنگام غذا خوردن بهانه گیری کرده و حتی غذاهای مورد علاقه شان را نیز نمی‌خورند.

دچار وسواس غذایی می‌شوند

به صورت ناگهانی دچار افت فشار می‌شوند

انرژي آنها کاهش پیدا می‌کند

برای مدت زمان طولانی تری می‌خوابند

رنگ چهره آنها نیز تغییر می‌کند

تاثیرات بی اشتهایی کودک | علت بی اشتهایی کودک

فراموش نکنید که اگر والدین در زمینه علت بی اشتهایی کودک، اقدامات لازم را انجام ندهند؛ و این حالت برای مدت زمان طولانی ادامه یابد، مشکلات زیادی برای بچه ها ایجاد می‌شود. در واقع علاوه بر اینکه رشد طبیعی آنها دچار اختلال می‌گردد، از لحاظ روانی و جسمانی نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند. والدین معمولا از روش های نامناسبی مانند تنبیه برای غذا خوراندن به فرزندان خود استفاده می‌کنند که همین موضوع می‌تواند انزجار آنها از غذا خوردن را افزایش دهد.

علت بی اشتهایی کودک نسبت به صبحانه

یکی از وعده های اصلی و مهمی که بیشتر بچه ها نسبت به آن بی اشتها هستند؛ صبحانه است. این موضوع به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. اما به طور کلی این مورد طبیعی است؛ اما به هر حال می‌تواند تاثیرات بدی بر کودکان داشته باشد. مخصوصا اگر کودک در سن مدرسه باشد و بدون خوردن صبحانه در مدرسه حضور یابد؛ دچار مشکلات زیادی می‌شود. بهتر است والدین در خوردن این وعده به بچه ها کمک کرده و در آنها انگیزه ایجاد کنند.

راه های درمان علت بی اشتهایی کودک

برای درمان علت بی اشتهایی کودک، والدین می‌توانند از روش های مختلفی استفاده کنند. در واقع در بیشتر موارد بی اشتهایی با درمان های خانگی حل شده و نیازی به روش های دارویی نیست. اما بهتر است حتما در این زمینه با یک متخصص مشورت شود.

✅مصرف موادغذایی اشتهاآور و آب

والدین می‌توانند برای از بین بردن علت بی اشتهایی کودک، از موادغذایی طبیعی اشتها آور مانند، لیمو، آلو، هلو، ماست و نعنا و… استفاده کنند.از طرفی مصرف آب قبل از غذا، معده را برای دریافت موادغذایی آماده کرده و می‌تواند در اشتهای کودکان موثر باشد. اما نباید اجازه دهید تا بیش از حد آب بنوشند. دارچین، زردچوبه، آب هویج و بادام زمینی نیز از دیگر مواد اشتها آور هستند که خانواده ها می‌توانند برای فرزندان خود از آنها استفاده کنند.

✅عوض کردن تعداد وعده های غذایی

یکی دیگر از روش های موثر در زمینه علت بی اشتهایی کودک، افزایش تعداد وعده های غذایی و کم کردن حجم آنهاست. در واقع .الدین می‌توانند در طول یک روز بیش از سه بار به فرزند خود غذا بدهند؛ اما حجم آن را کم کنند. بچه ها نمی‌توانند حجم زیادی غذا را در یک وعده بخورند. در واقع خسته شده و دچار بی اشتهایی می‌شوند. به همین دلیل والدین می‌توانند از این روش استفاده کنند.

✅فعالیت جسمانی کودک

بالابردن میزان فعالیت جسمانی کودک نیز می‌تواند متابولیسم بدن آنها را تنظیم کرده و از طرفی اشتهای آنها را برای غذا خوردن افزایش دهد. معمولا کودکانی که فعالیت بیشتری دارند؛ کمتر احتمال دارد که دچار بی اشتهایی گردند.

سخن پایانی

غذاخوردن و داشتن اشتها، یکی از مسائل مهم در سن کودکی است. بچه ها در حال رشد هستند و بدن آنها نیاز به موادغذایی مختلف و مغذی دارد. بی اشتهایی کودک می‌تواند عوارض بدی برای او داشته باشد؛ به همین دلیل بهتر است خانواده ها نشانه های ان را شناسایی کرده و در این زمینه به فرزند خود کمک کنند. بهتر است در چنین شرایطی کودک تحت نظر متخصص کودک و همچنین یک روانشناس قرار گیرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه هلت بی اشتهایی کودک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *