کودک اجتماعی | چگونه کودک اجتماعی تربیت کنیم؟ (آو)


کودک اجتماعی کودکی است که به راحتی می‌تواند با دیگران ارتباط گرفته و حتی نیازهای خود را بعد از مدتی به صورت مستقل رفع کند. در واقع کودکان در زمان رشد، مراحل مختلفی را پشت سر می‌گذرانند که رشد اجتماعی، یکی از مهم ترین آنها است. به طور کلی انسان موجودی اجتماعی بوده و تمایل به برقراری ارتباط با دیگران، یکی از نیازهای ذاتی است. اما در این زمینه مهارت هایی نیز وجود دارد که والدین باید از دوران کودکی به فرزند خود کمک کرده تا این مهارت ها بیاموزند. این موضوع مخصوصا با شروع دوران مدسه و تحصیل نیز، با اهمیت تر می‌شود. به دلیل اینکه بچه ها با دیگران نیز آشنا شده و نیاز به برقراری ارتباط دارند. برای دریافت مشاوره کودک تلفنی و آنلاین کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودکان اجتماعی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

کودک اجتماعی

به طور کلی بیشتر افراد، کودک اجتماعی را کودکی تصور می‌کنند که توانایی سخنرانی خوبی داشته و به راحتی دوست پیدا می‌کند. اما این همه ماجرا نیست. اجتماعی بودن، شامل برخورداری از مهارت های مختلفی است که کودک باید زمان استفاده از آنها را نیز بداند. در این زمینه والدین و مراکز آموزشی نقش مهمی ایفا می‌کنند. در واقع بخش زیادی از مهارت های اجتماعی فرزندان، تحت تاثیر تنبیه ها و روش ها فرزندپروری اشتباه، از بین می‌رود. در این دوران، فرزندان، احتمالا چالش های زیادی را تجربه می‌کنند؛ که باید برای مواجه با آنها با کمک والدین شان آماده باشند. برای اطلاع از راه های مقابله با بچه حرف گوش نکن کلیک کنید.

زمان بروز رفتار های کودک اجتماعی

آموزش مهارت ها و مسائل مختلف در جهت بروز رفتارهای کودک اجتماعی، به سن او نیز بسیار بستگی دارد. این میل از زمان تولد درون کودک وجود داشته و با رفتارهای مختلف، آن را نشان می‌دهد. این موضوع بعد از تقریبا یکسالگی، خود را به صورت قان و قون کردن نشان داده و بعد از آن نیز به صورت بازی کردن، راه رفتن و … . والدین باید آموزش های خود را با سن کودک متناسب کرده و در این زمینه بسیار دقت کنند. چرا که گاهی شروع این مهارت ها به صورت زودهنگام منجر به شکل گیری کودکی عصیانگر و سرکش می‌گردد که در مسائل مختلفی دخالت می‌کند. از طرفی خود او نیز از این بابت دچار آسیب هایی می‌گردد. برای اطلاع از پیامدهای ایراد گرفتن از کودک کلیک کنید.

روند شکل گیری رفتارهای کودک اجتماعی در سنین مختلف

کودک به مرور زمان و در مراحل رشد خود اهمیت ارتباط با دیگران را متوجه شده و خود نیز به صورت ذاتی برخی از رفتارها را در این جهت انجام می‌دهد. برخی از رفتارهای کودک اجتماعی در سنین مختلف، شامل موارد زیر می‌شود.

📌یک ماهگی تا یک سالگی

علاقه به لمس شدن از همان ابتدای تولد، گوش کردن به صحبت های دیگران و همچنین شکلک درآوردن و خندیدن، بخش هایی از رفتارهای ابتدایی کودک اجتماعی هستند که رشد او به صورت طبیعی است. بعد از مدتی او به شروع حرکت کرده و از والدین خود و یا دیگران، استقبال می‌کند. از طرفی در این دوران احتمالا شاهد شکل گیری اضطراب جدایی در بچه ها هستیم که تا 18 ماهگی به اوج خود می‌رسد. این به معنی ضداجتماع بودن فرزند شما نیست. بلکه او نیاز به آرامش و امنیت روانی از لحاظ مراقبین و والدین دارد.

📌یک سالگی تا دوسالگی

در این سنین، کودک اجتماعی تلاش می‌کند جهان را کشف کند. او صحبت کردن و راه رفتن را آغاز کرده و احتمالا قادر به دوست یابی نیز هست. در این سنین وظیفه والدین است؛ تا محیطی غنی برای فرزند خود مهیا کنند تا به امکاناتی دسترسی داشته باشند. همچنین دادن کمی استقلال و آزادی عمل نیز در این سنین، می‌تواند نکته مثبتی باشد. برای اطلاع از راه های کشف استعداد کودکان کلیک کنید.

📌دوتا سه سالگی

در سنین دو تا سه سالگی شاهد خودمحوری کودک اجتماعی هستیم. در واقع شاید او کمی رفتارهای خودخواهانه از خود نشان دهد؛ که کاملا طبیعی هستند و بعد از مدتی احتمالا تقسیم کردن وسایل با دیگران و یا حتی رعایت کردن نوبت را نیز می‌آموزد. بهتر است والدین فشار زیادی به آنها وارد نکرده و تا حد امکان آنها را راهنمایی کنند.

روش های شکل دادن رفتارهای کودک اجتماعی

برای شکل گیری رفتارها در کودک اجتماعی، روش های زیادی وجود دارد. همانطور که گفته شد؛ این موارد به شرایط محیطی کودک و همچنین سن او نیز بستگی دارد. والدین باید نکات مختلفی را در نظر گرفته و و از کودک انتظارات بیش از حد نداشته باشند. برای اطلاع از نشانه های کودک بی ادب کلیک کنید.

◀تشویق برای دوست یابی

یکی از اولین گام ها برای اجتماعی شدن، دوست یابی است. برخی از کودکان اینکار را به راحتی انجام داده و از مهارت های ارتباطی بالایی برخوردار هستند؛ اما برخی دیگر بسیار خجالتی بوده و ارتباط برقرار کردن برای آنها بسیار دشوار است. به همین دلیل بهتر است والدین فرزندان خود را تشویق کرده و به آنها کمک کنند.

◀ترمیم روابط آسیب دیده

در روابط کودکان، قهر و آشتی های زیادی وجود دارد. اما گاهی آنها نمی‌دانند که در مواجهه با چنین تعارضاتی باید چگونه عمل کنند. مطلع نبودن از این موضوع باعث می‌شود که آنها همواره خود یا دیگری را مقصر دانسته و در روابط خود دچار مشکلات زیادی شوند.

◀آموزش درخواست های مودبانه

درخواست کردن، یکی از بخش های مهم در فرایند اجتماعی شدن و رفتارهای کودک اجتماعی است. کودکان باید بیاموزند که چگونه درخواست های خود را با همسالان خود و یا حتی دیگران مطرح کنند. ناتوانی در بیان کردن خواسته ها باعث بروز مشکلات زیادی می‌شود.

◀الگوی خوبی باشید

والدین در ابتدا باید الگوی خوبی برای فرزندان خود در این زمینه باشند. وقتی فرزندان، شاهد ارتباط موثر والدین خود با دیگران باشند؛ آنها نیز در این زمینه بهتر می‌توانند عمل کنند. بهتر است والدین در رفتارهای خود با دیگران بسیار دقت کرده و موارد اخلاقی را رعایت کنند. احترام گذاشتن به یکدیگر، یکی از موارد مهمی است که فرزندان از والدین خود آنها را می‌آموزند.

◀استفاده از تمرین و تکرار

والدین باید مهارت های مختلف را با کودک اجتماعی خود به صورت مکرر، تمرین و تکرار کنند. به طور مداوم آنها را در معرض محیط های اجتماعی قرار داده؛ اما به آنها فشار وارد نکنید. برای اطلاع از انواع اصول تربیت کودک کلیک کنید.

◀آموش همدلی

کودک اجتماعی باید، همدلی را نیز بلد بوده و در رابطه با دیگران از آن استفاده کند. والدینی که با فرزندان خود همدلی می‌کنند؛ فرزندان نیز آن را آموخته می‌توانند از آن استفاده کنند. همدلی و همراهی با دیگران از رفتارهای اجتماعی مهم بوده که یادگیری آن برای فرزندن نیز بسیار مهم است.

◀بالابردن هوش هیجانی

یکی دیگر از راهکارهای موثر در زمینه اجتماعی شدن، بالا بردن هوش اجتماعی افراد است. هوش اجتماعی کودکان، با راهکارهای زیادی، بالا رفته و در آینده آنان تاثیر گذار است. این موضوع با عزت نفس ارتباط زیادی داشته و منجر به برقراری ارتباط موثرتر با دیگران می‌شود.

سخن پایانی

تربیت کودک اجتماعی برای بسیاری از والدین بسیار اهمیت دارد. کودکان بدون مهارت های اجتماعی منزوی و گوشه گیر شده و سلامت روانی آنها نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. والدین بهتر است در این زمینه با یکدیگر همکاری داشته و از یک متخصص نیز کمک بگیرند. روانشناس کودک می‌تواند با توجه به روحیات کودک و همچنین شرایط محیطی او، راهکارهای زیادی در این مورد ارائه دهد. این موضوع در آینده کودکان، بسیار موثر است؛ به همین دلیل والدین باید دقت زیادی در این زمینه ارائه دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودکان اجتماعی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *