درمان درد عضلانی بعد از ترک | پا درد و عضلات بدن (آو)


درمان درد عضلانی بعد از ترک با روش های مختلفی امکانپذیر است. یکی از عوارضی که بعد و یا حین ترک اعتیاد ایجاد می‌شود؛ دردهای عضلانی در نواحی مختلف بدن از جمله پا است. افراد علاوه بر اینکه احساس ضعف و خستگی می‌کنند؛ درد زیادی را نیز تحمل می‌نمایند. البته به طور کلی شدت عوارض و همچنین نوع آنها به عوامل مختلفی مثل مقدار مصرف فرد، مدت زمان مصرف، نوع مواد و همچنین شرایط جسمانی و روانی او دارد. گاهی این درد به قدری شدید است که افراد به طور کلی فرایند ترک را رها کرده و دوباره مصرف را آغاز می‌کنند. از طرفی استفاده از برخی از روش های نامناسب نیز در این زمینه، نه تنها درد آنها را کاهش نمی‌دهد؛ بلکه آن را تشدید نیز می‌کند. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان درد عضلانی بعد از ترک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

درمان درد عضلانی بعد از ترک

فراموش نکنید که فرایند ترک اعتیاد طولانی بوده و افراد معمولا برای مدت زمان زیادی عوارضی مانند دردهای بدنی را تجربه می‌کنند. مواد مخدر آسیب های جبران ناپذیری برای بدن داشته که ترمیم آنها نیاز به زمان و مراقبت دارد. گاهی درد های عضلانی از قبل از شروع اعتیاد به دلایل مختلفی وجود داشته است و فرد به دلیل تسکین آنها مصرف مواد را آغاز می‌کند. اما مواد مخدر عامل درد را درمان نکرده و تنها آن را برای مدتی سرکوب می‌کند. بعد از قطع مصرف مواد در ابتدا این دردها خفیف بوده، اما با گذشت چند روز شدت یافته و دوباره کمتر می‌شود. در واقع اگر فرد معتاد تنها چند روز این دردها را تحمل کند؛ در ادامه این موضوع برای او راحت تر خواهد شد. برای اطلاع از علل گرایش به اعتیاد کلیک کنید.

علت درد عضلانی بعد از ترک چیست؟

از آنجایی که مصرف مواد مخدر مختلف برای افراد وابستگی جسمانی ایجاد می‌کند؛ به همین دلیل مصرف نکردن آنها نیز موجب بروز دردهای عضلانی و فیزیکی می‌گردد. مواد مخدر بر بخش های مختلف بدن از جمله عضلات تاثیر گذاشته و آنها را از بین می‌برد. در واقع در بسیاری از موارد شاهد این موضوع هستیم که افراد معتاد، بسیار لاغر شده و عضلات بدن آنها تحلیل می‌رود. این موضوع گاهی به دلیل تاثیر مغر بوده و گاهی تاثیر مستقیم ماده بر عضلات است. به همین دلیل در حین ترک نیز تحمل دردهای عضلانی از همه عوارض، سخت تر بوده و همچنین درمان درد عضلانی بعد از ترک ضروری است.

روش های درمان درد عضلانی بعد از ترک

برای درمان درد عضلانی بعد از ترک، روش های مختلفی وجود دارد. از طرفی همه روش ها برای همه افراد مناسب نیست. به همین دلیل بهتر است افراد در این زمینه با پزشک خود مشورت کرده و درمان متناسب با شرایط خود را آغاز کنند. در این قسمت به بررسی این روش ها می‌پردازیم.

✅برنامه های سم زدایی پزشکی

یکی از اولین مراحل در درمان درد عضلانی بعد از ترک سم زدایی پزشکی است. در این دوران فرد تحت نظارت متخصصین و به تدریج مصرف مواد را کنار گذاشته تا اثرات آن از بدنش خارج شوند. برنامه هایی که در این دوران مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ طیف وسیعی از روش های درمانی را در بر می‌گیرند که باید با مشورت متخصص از آنها استفاده کرد. برای آشنایی با علائم اعتیاد به تریاک کلیک کنید.

✅فیزیوتراپی

گاهی دردهای عضلانی به قدری شدید می‌شوند که افراد باید از فیزیوتراپی کمک گرفته تا عوارض آن را کاهش دهند. این روش باعث می‌شود تا افراد قدرت خود را دوباره به دست آورده و بتوانند از ماهیچه ها و عضلات خود استفاده کنند. تمرینات فیزیوتراپی برای درمان درد عضلانی بعد از ترک تنها محدود به مراکز درمانی شده و افراد باید تمرینات خود را به طور منظم در خانه نیز انجام دهند.

✅کاردرمانی

کاردرمانی نیز از دیگر روش های درمان درد عضلانی بعد از ترک است که با فیزیوتراپی تفاوت هایی دارد. در واقع در این روش به افراد آموخته می‌شود که علاوه بر غلبه بر دردهای خود، بتوانند کارهای شخصی خود را نیز به تنهایی انجام دهند و در واقع استقلال بیشتری نسبت به خانواده داشته باشند. با اینکه معتادین در این دوران نیز به حمایت و مراقبت خانواده و حتی متخصصین دارند. اما داشتن آزادی عمل و حس استقلال برای آنها ضروری است. آنها با کار درمانی می‌اموزند که چطور زندگی خود را از سر بگیرند. برای اطلاع از انواع تست اعتیاد به شیشه کلیک کنید.

✅ورزش و تمرین | درمان درد عضلانی بعد از ترک

ورزش کردن و همچنین انجام تمرینات هرچند ساده در درمان درد عضلانی، بسیار موثر است. به طور کلی فعالیت جسمانی موجب تعادل در میزان هورمون ها شده و علاوه بر کاهش درد های جسمانی موجب بهبود کیفیت سلامت روان نیز می‌شود. البته بهتر است افراد در ابتدا با ورزش های سبک شروع کرده و فشار زیادی به خود وارد نکنند. همچنین تحت نظر یک مربی تمرینات خود را انجام دهند تا از بروز آسیب ها جلوگیری کنند.

✅رژیم غذایی سالم

علاوه بر ورزش افراد برای درمان درد عضلانی بعد از ترک، افراد باید رژیم غذایی سالمی داشته و خوراکی های مفیدی مصرف کنند. مصرف آب و سبزیجات در این دوران بسیار موثر هستند. همچنین بهتر است افراد در این دوران از مصرف مواد محرک مثل کافئین، غذاهای فرآوری شده، چربی های اشباع، جلوگیری کنند. گاهی افراد در این دوران به پرخوری و یا بی اشتهایی مبتلا می‌شوند که کاملا طبیعی بوده و بهتر است به رژیم خود پایبند بمانند.

✅بالا بردن کیفیت خواب

خوابیدن کافی در دوران سم زدایی بسیار حائز اهمیت است. چرا که افراد در این دوران دچار مشکلات زیادی می‌شوند. همچنین خود درد عضلانی بعد از ترک نیز، موجب بی خوابی می‌شود. خوابیدن و استراحت کردن در این زمان می‌تواند یه افراد کمک کند تا این دوران را راحت تر پشت سر بگذرانند. برای اطلاع از عوارض ترک اعتیاد به حشیش در خانه کلیک کنید.

✅کم کردن وزن

گاهی این درد عضلانی بعد از ترک ناشی از افزایش وزن است. به همین دلیل بهتر است با کمک رژیم غذایی متعادل و ورزش، وزن خود را کاهش داده و همچنین از متخصص نیز کمک بگیرند. البته فرایند ترک اعتیاد در بیشتر موارد موجب افزایش وزن می‌گردد. اما اگر به شکل درست و اصولی انجام شود؛ وزن افراد را متعادل کرده و همچنین پیامدی نیز ایجاد نمی‌کند.

✅ماساژ درمانی

گرفتن ماساژ نیز، روش دیگری برای درمان درد عضلانی بعد از ترک است که باید در مراکز تخصصی و همچنین افراد متخصص انجام گیرد. البته این روش تنها دردها برای مدتی آرام می‌کند. اما به هر حال بعد از مدتی موثر واقع شده و عضلات را تقویت می‌کند. نباید در استفاده از این روش زیاده روی کرد چرا که تحریک بیش از اندازه بدن نیز منجر به بروز عوارضی می‌گردد.

✅آب درمانی

آب درمانی منجر به افزایش میزان جریان خون در بدن شده؛ به همین دلیل فرایند بهبودی درد های عضلانی، تسریع می‌گردد. شنا کردن، خود نوعی ورزش است. اما نیازی نیست افراد به طور جدی و حرفه ای این ورزش را انجام دهند. همین که کمی در آب راه رفته و یا از استخرهای آب گرم استفاده کنند؛ خود برای درمان درد عضلانی بعد از ترک، موثر است.

✅دارو درمانی | درمان دردهای عضلانی بعد از ترک

علاوه بر استفاده از روش های ذکر شده؛ دارو درمانی نیز نقش مهمی در درمان درد عضلانی بعد از ترک دارد. البته گاهی خود داروهایی که افراد در این دوران مصرف می‌کنند؛ اعتیادآور بوده و عوارضی ایجاد می‌کنند. به همین دلیل باید دارودرمانی را تحت نظر پزشک پیش ببرید.

سخن پایانی

به طور کلی افراد در طول فرایند ترک اعتیاد و حتی بعد از آن ؛ احتمالا مشکلات زیادی را تجربه می‌کنند. بهتر است از این موارد اطلاع داشته تا در صورت بروز اقدام درست را انجام دهند. درمان درد عضلانی بعد از ترک، با کمک متخصص و روش های مختلف درمانی امکانپذیر است. همچنین این دوران موقت بوده و بعد از مدتی شدت درد نیز کاهش می‌یابد. به همین دلیل افراد نباید سریعا تسلیم شوند و درمان خود را نیمه کاره رها کنند. کمک گرفتن از روانشناس در این دوران نیز می‌تواند بسیار موثر باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان درد عضلانی بعد از ترک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *