مثبت اندیشی (آو)


مثبت اندیشی نگرش و دیدگاهی نسبت به زندگی است که بر فعالیت ها و رفتارهای ما در بخش های مختلف تاثیر می‌گذارد. به طور کلی برخی از افراد نظر مساعدی در مورد همه چیز دارند و خوش بین هستند. اما برخی دیگر همواره بدبین بوده و همیشه نیمه خالی لیوان را می‌بینند. مثبت نگری باعث بسیاری از اتفاقات خوشایند در زندگی شده و همچنین منجر به ایجاد احساس بهتری در افراد می‌گردد. در واقع حتی اگر اتفاق خوبی هم برای افراد رخ ندهد؛ اما به دلیل باورها و اعتقادات خود؛ آن را به فال نیک گرفته و برداشت خوبی از آن دارند. چنین افرادی در زندگی فشار زیادی به خود و دیگری وارد نکرده و راحت تر می‌توانند اوضاع را مدیریت کنند. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

مثبت اندیشی

تصورات اشتباهی در مورد مثبت اندیشی وجود دارد. برخی تصور می‌کنند مثبت نگری به معنی بی خیالی و هیچ کاری نکردن است. اما افراد باید در حین تلاش کردن، خوش بینی باشند. فراموش نکنید که داشتن نگاهی مثبت، در شرایط کنونی کار آسانی نیست. این موضوع تا حدی ذاتی بوده و گاهی اکتسابی است. افراد می‌توانند با روش هایی دیدگاه خود را کمی تغیر داده شرایط بهتری را تجربه کنند. البته برخی از افراد در این مورد زیاده روی کرده و دچار پدیده ای به اسم خوش بینی سمی می‌شوند. در واقع نه مثبت نگری و نه منفی هیچ یک به تنهایی روش درستی برای برخورد با مسائل نیستند. افراد باید واقع گرا بوده و مسائل را همانطور که هست بررسی کنند.

تاثیرات مثبت اندیشی

اگر افراد بتوانند از مثبت اندیشی در زندگی خود استفاده کنند؛ اثرات آن را به زودی در زندگی خود مشاهده خواهند کرد. با اینکه تغییر در نگرش کار دشواری است. اما با وجود امیدواری  و در نظر گرفتن موانع در مسائل می‌توان واکنش درستی نسبت به همه چیز داشت. برخی از تاثیرات این نگرش در زندگی شامل موارد زیر می‌شود.

آرامش داشتن در زندگی و اطمینان خاطر

تمرکز بیشتر در مشکلات و رسیدن به موفقیت و پیشرفت

هماهنگی ذهن و جسم برای تلاش موثر

عدم حضور موانع و فشار های روانی مثل اضطراب

مزایا و معایب مثبت اندیشی

استفاده ازمثبت اندیشی در بخش های مختلف زندگی معایب و مزایایی نیز دارد. گاهی منفی نگری عامل محرک بوده و افراد را به سمت تلاش بیشتر سوق می‌دهد. با اینکه احتمالا عملکرد افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما در نهایت منجر به دستیابی به هدف می‌گردد. البته چنین افرادی بعد از رسیدن به هدف نیز بازهم احساس خوبی نخواهند داشت. همچنین مثبت نگری سمی که بیشتر در مورد آن صحبت کردیم؛ باعث می‌شود افراد نسبت به همه چیز خوش بین بوده و هیچ گونه تلاشی نکنند. در این حالت افراد تصور می‌کنند که همه چیز به صورت خودجوش به خوبی پیش خواهد رفت. اما اگر افراد از مثبت نگری در شرایط مناسب استفاده کنند؛ می‌توانند بسیاری از مشکلات را راحت تر پشت سر بگذارند.

راهکارهای عملی مثبت اندیشی

برای بهره گیری از مثبت اندیشی، راهکارهای عملی متفاوتی وجود دارد؛ که افراد می‌توانند با توجه به موقعیت و شرایط خود از آنها استفاده کنند. گرچه این مورد تا حد زیادی ناشی از شرایط روحی، روانی افراد است. اما به روش هایی می‌توان آن را جزوی از سبک زندگی کرد. برای اطلاع از راه های فراموش خاطرات بد کلیک کنید.

1️⃣تغییر سبک زندگی

با توجه به شرایط زندگی در دنیای پرچالش و سریع امروزی، برقراری آرامش و همچنین داشتن مثبت اندیشی، کار دشواری است. اما گاهی محرک های استرس آوری وجود دارد که با حذف یا تغییرآنها می‌توان، تا حدی به این مورد دست یافت. ازطرفی شرایط محیطی در مورد افکار و اعتقادات ما بسیار موثر هستند. به همین دلیل باید شرایط آرامی فراهم کرده و حتی به نوع تغذیه و فعالیت های جسمانی نیز توجه کرد.

2️⃣پذیرش و سازگاری با شرایط

یکی دیگر از روش های موثر برای رسیدن به مثبت اندیشی، قبول کردن شرایط و سازگاری با آن است. در واقع بسیاری از افراد نمی‌توانند مشکلات و موانع خود را بپذیرند؛ به همین دلیل همواره در حال رویا پردازی بوده و در دنیای غیرواقعی زندگی می‌کنند. از طرفی افراد باید شرایط را به طور کامل پذیرفته و با توجه به آن برنامه ریزی کنند. فراموش نکنید که مشکلات برای همه افراد وجود دارد به همین دلیل نباید احساس تنهایی کنید و یا به خود فشار زیادی وارد نمایید.

3️⃣مقاومت در برابر افکار منفی و تسلیم نشدن

طبیعی است که گاهی افکار منفی زیادی به سمت ما هجوم می‌آورند. همچنین نمی‌توان به طور کامل آنها را از ذهن بیرون کرد. به همین دلیل باید تا حد امکان از ورود و ماندگاری آنها در افکار جلوگیری کرده و در مقابل آنها تسلیم نشد. در واقع در بعضی موارد ذهن ما دچار خطای شناختی شده و شرایط را اشتباه، درک می‌کند. به همین دلیل برای رسیدن به مثبت اندیشی و حال بهتر باید افکار منفی را کنترل نمود.

4️⃣مراقبه

روش هایی مانند مراقبه و مدیتیشن نیز در طول روز می‌توانند تا حد زیادی انرژی و افکار منفی را از ما دور کنند. در این روش ها علاوه بر داشتن فعالیت جسمانی و همچنین تمرکز بر تنفس، افراد می‌توانند تمرین های ذهنی نیز انجام دهند. مراقبه نیاز به زمان زیادی ندارد. اما افراد باید در این هنگام تمرکز خود را حفظ کنند. با گذشت مدتی بعد از انجام اینکار افراد می‌توانند در موارد مختلفی  مثبت اندیشی داشته باشند.

5️⃣ارتباط موثر با دیگران

داشتن ارتباطی درست با دیگران، تا حد زیادی می‌تواند منجر به مثبت اندیشی گردد. به طور کلی معاشرت و در ارتباط بودن با اطرافیان باعث ایجاد احساس خوب در افراد می‌گردد. اما گاهی ارتباطات سمی، حال افراد را بدتر کرده و حتی آنان را نسبت به بقیه نیز بدبین می‌کند. به همین دلیل افراد باید در انخاب دوستان خود دقت کرده و همچنین مهارت های ارتباطی را نیز بیاموزند.

6️⃣استراحت کردن

گاهی این خستگی بیش از حد است که منجر به حمله افکار منفی به ذهن ما می‌شود. به همین دلیل افراد باید روحیه خود را به روش های مختلفی تقویت کرده و همچنین به خود استراحت دهند. داشتن زمانی برای استراحت و تفریح، تاثیر زیادی در مثبت اندیشی داشته و افراد می‌توانند تصمیمات بهتری بگیرند. در این زمان بهتر است آرامش خود را حفظ کرده و به هیچ چیز فکر نکنید.

7️⃣تقویت مهارت ها

به طور کلی وقتی افراد در مسائل مختلفی مهارت داشته باشند؛ اعتماد به نفس آنها نیز افزایش یافته و می‌توانند با دید بهتری با مسائل برخورد کنند. همچنین سرگرم کردن خود با مهارتی جدید و یا به کار گیری مهارت های قدیمی، باعث حواسپرتی افراد از افکار منفی شده و به آنها حس بهتری می‌دهد. با اختصاص دادن زمانی کوتاه به صورت روزانه برای مهارت هایی که به آنها علاقه مند هستید می‌تواند تا حد زیادی دید شما را به زندگی تغییر دهد.

سخن پایانی

مثبت اندیشی و داشتن احساس رضایتمندی از زندگی مسائلی هستند که هم به صورت ذاتی و هم به صورت اکتسابی ایجاد می‌شوند. این موضوع تاثیر زیادی در زندگی روزمره و همچنین سلامت روانی و جسمانی دارد. به همین دلیل افراد باید بتوانند در برخی موارد منفی نگری خود را کنار گذاشته و به خود آسیب نزنند. رسیدن به این روحیه کمی دشوار است و نیاز به تجربیات زیاد در زندگی دارد. اما افراد می‌توانند با استفاده از روش هایی که در قسمت قبلی ذکر شد و همچنین کمک گرفتن از یک روانشناس، مثبت اندیشی را در خود تقویت کنند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *