عذاب وجدان خیانت (آو)


عذاب وجدان خیانت یکی از پیامدهای بعد از بروز چنین اتفاقی در رابطه بوده و احساسات شخصی افراد را بسیار درگیر می‌کند. به طور کلی عذاب وجدان، احساس فلج کننده ای است که زندگی افراد را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می‌دهد. بعد از خیانت، زوجین احساسات مختلف و گاها متضادی را تجربه می‌کنند که می‌تواند روابط آنها را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار گیرد. حتی گاهی یکی از افراد متوجه خیانت دیگری نمی‌شود. اما خود فرد خیانت کننده بعد از مدتی احساس بسیار بدی نسبت به خود پیدا کرده و برای ترمیم رابطه تلاش می‌کند. گاهی این موضوع طرف مقابل را گیج کرده و حتی باعث شک کردن بیشتر او می‌شود. اما این موضوع برخلاف احساس بدی که به خود فرد می‌دهد؛ او را به سمت اقدامات مثبت سوق می‌دهد. برای دریافت مشاوره خیانت کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عذاب وجدان خیانت می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

عذاب وجدان خیانت

عذاب وجدان خیانت، در بیشتر موارد به دلیل مسائل حل نشده و عدم برخورداری از مهارت های مختلف، میان زوجین است. در واقع آنها برای اینکه برای رابطه خود تلاش بیشتری نکرده اند؛ غبطه می‌خورند. و یا با توجه به آسیب هایی که خیانت برای آنها داشته است؛ آرزو می‌کنند که زمان به عقب برگشته و کار خود را جبران کنند. در قدم اول بهتر است زوجین در این مورد با یکدیگر صادق بوده و آن را بیان کنند. صحبت کردن در این مورد تا حد زیادی احساسات منفی را کاهی می‌دهد. اما برخی تصور می‌کنند که اگر این موضوع را با همسر خود بیان کنند؛ همه چیز بدتر می‌شود. در این مقاله به بررسی راه حل های مختلف در این زمینه می‌پردازیم.

نشانه های بروز عذاب وجدان خیانت

از آنجایی که خود احساس عذاب وجدان خیانت، نشانه ای مثبت در افراد است؛ با شناسایی این نشانه ها در دیگری و یا حتی در خود می‌توانید تا حد زیادی امیدوار شده و در این زمینه اقدام کنید. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر می‌شوند. برای اطلاع از دلایل شک به خیانت همسر کلیک کنید.

بروز ناگهانی توجه و علاقه بیشتر نسبت به همسر و زندگی مشترک

تغییر رفتار در جهت مثبت

ناراحتی و بی قراری

آشفتگی و خواب نامناسب

امتناع از صحبت کردن در مورد موضوعات مختلف با همسر

آسیب پذیری و کاهش اعتماد به نفس

البته فراموش نکنید که شدت این نشانه ها و یا حتی بروز آنها بستگی به مدت زمان گذشته از زمان خیانت و موارد دیگر دارد که همگی در این زمینه موثر هستند. برای مثال با گذشت زمان کوتاهی از خیانت، فرد هنوز متوجه کار اشتباه خود نمی‌شود. و یا در ابتدا در این مورد بسیار ناراحت و آشفته بوده و بعد از گذشت مدتی، سعی در جبران کردن دارد.

راهکارهای رهایی از عذاب وجدان خیانت

به طور کلی بهتر است به جای آسیب زدن به خود و همچنین تحمل فشار روانی زیادی در مورد عذاب وجدان خیانت، در این زمینه کمک حرفه ای دریافت کرده و همچنین سعی در برطرف کردن آن داشته باشید. سپردن همه چیز به زمان و هیچ تلاشی نکردن، درست نبوده و بهتر است از روش های زیر استفاده کنید. برای اطلاع از مزایا و معایب کنارآمدن با خیانت همسر کلیک کنید.

◀صحبت کردن با دیگران

به طور کلی در مورد عذاب وجدان، مخصوصا عذاب وجدان خیانت، صحبت کردن با دیگران و درمیان گذاشتن احساسات، می‌تواند تا حد زیادی باعث تخلیه هیجانی گردد. اما صحبت کردن با هر فردی هم موثر نیست. برخی از افراد به محض مطلع شدن از چنین موضوعی، دست به سرزنش و قضاوت دیگری می‌زنند و یا راهکارهای اشتباهی ارائه می‌دهند. به همین دلیل بهتر است که قادر به مراجعه به یک روانشناس نیستید؛ از افراد مورد اعتماد در این زمینه کمک بگیرید. برای مثال خانواده و دوستان نزدیک، انتخاب مناسبی در این مورد هستند.

◀کمک گرفتن از روانشناس

بهترین کار در هنگام تجربه عذاب وجدان خیانت، کمک گرفتن از روانشناس است. در چنین شرایطی افراد کاملا خود را مقصر دانسته و عوامل دیگر را در نظر نمی‌گیرند. اما در مورد خیانت، دلایل زیادی وجود دارد که حتی همسر نیز در آن دخیل است. اما فرد نمی‌تواند با وجود احساس عذاب وجدان، به درستی در این مورد فکر کند. مشاور می‌تواند دلایل این موضوع را ریشه یابی کرده و علاوه بر برطرف کردن این احساس، از بروز مجدد خیانت نیزجلوگیری نماید.

◀بخشش خود

فراموش نکنید که قبل از هرچیزی، شما نیز یک انسان هستید و گاهی دچار خطا می‌شوید. با اینکه با خیانت به فرد دیگری نیز آسیب می‌رسانید؛ اما به هر حال فشار وارد کردن به خود، چیزی را حل نمی‌کند. در قدم اول باید خودتان را ببخشید تا همسر نیز بتواند اینکار را برای شما انجام دهد. این موضوع توجیهی برای خیانت نیست؛ اما در بهبود روحیه شما بسیار، موثر است. برای اطلاع از آسیب های خیانت کلیک کنید.

◀نوشتن

یکی دیگر از راهکارهای موثر در زمینه مواجهه با عذاب وجدان خیانت، نوشتن است. به طور کلی نوشتن در مورد مسائل مختلف باعث می‌شود سرعت افکار آرام تر شده و همچنین هیجانات منفی تخلیه گردند. بی طرفانه در مورد این موقعیت فکر کرده و حتی گاهی نگاه سوم شخص به مسائل داشته باشید. اگر نگران خوانده شدن این متن ها توسط شخص دیگری هستید؛ بعد از اینکه احساس بهتری پیدا  کردید؛ آنها را از بین ببرید.

◀تمرکز بر آینده

تمرکز و فکر کردن به صورت مداوم در مورد گذشته، چیزی را حل نمی‌کند. به همین دلیل برای رهای از احساس عذاب وجدان خیانت، بر آینده تمرکز کرده و به دنبال راهکاری برای آن باشید. با داشتن چشم اندازی طولانی تر در مورد آینده، احساس بهتری پیدا خواهید کرد و می‌تواند بهتر تصمیم گیری کنید.

◀گذر زمان

در بیشتر موارد، گذر زمان خود باعث حل بسیاری از مشکلات و حتی احساسات می‌گردد. اما اینکه همه چیز را به این مورد موکول کنیم نیز، اشتباه است. بهتر است صبوری کرده و زمان کافی را به این فرایند اختصاص دهید. برخی از خود و یا دیگری توقع دارند که به سرعت همه چیز را فراموش کرده و یا بتوانند اوضاع را مدیریت کنند. اما ترمیم رابطه بعد از خیانت، نیاز به زمان داشته و نمی‌توان همه چیزرا به سرعت برطرف کرد.

◀درس گرفتن از گذشته

با اینکه ماندن یا فکر کردن به گذشته، رفتار درستی نیست؛ اما می‌توان با درس گرفتن از آن از بروز بسیاری از مشکلات به صورت مجدد جلوگیری نمود. در واقع افراد باید ضعف های خود در گذشته را پیدا کرده و روی آنها کار کنند. فکر کردن به صورت بیمارگونه به گذشته، مانند باتلاقی است که هر چه افراد در آن بیشتر پیش روند؛ احساسات بدتری را تجربه خواهند کرد. بعد از پیدا کردن مشکلات گذشته، دیگر آن را رها کرده و به آینده فکر کنید.

◀پیدا کردن نقاط ضعف رابطه

قطعا رابطه شما در گذشته، دچار مشکلاتی بوده که منجر به خیانت شده است. از طرفی هیچ رابطه ای بی نقص نیست. اما باید با توجه به شرایط خود و دیگری در رابطه و همچنین مسائلی که با یکدیگر تجربه کردید؛ بهتر است نقاط قوت و ضعف رابطه را شناسایی کرده و بر آنها تمرکز کنید. اگر واقع از کار خود پشیمان هستید باید برای حفظ رابطه خود تلاش کرده و راهکارهای مختلف را امتحان کنید. برای اطلاع از دلایل تکرار خیانت کلیک کنید.

سخن پایانی

بروز احساس عذاب وجدان خیانت، به معنی به پایان رسیدن رابطه و یا رها کردن همه چیز نیست. همه افراد در رابطه دچار اشتباهاتی می‌شوند. اما نکته مهم پیدا کرن راه حل و تلاش برای ادامه رابطه است. افراد بهتر است برای ادامه دادن، بیشتر صادق بوده و به خودشناسی برسند. همچنین متعهد باشند و در این زمنیه از یک متخصص نیز کمک بگیرند. تلاش زوجین بهترین راهکار بوده، اما گاهی آنها از روش درست اطلاعی ندارند و اوضاع را پیچیده تر می‌کنند. به همین دلیل مراجعه به روانشناس و زوج درمانگر می‌تواند در گذر از این دوران، بسیار موثر باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه عذاب وجدان خیانت می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *