نصیحت دیگران(آو)


نصیحت دیگران باید با تجربه و دانش کافی در این زمینه همراه باشد. همه ما علاقمند به کمک کردن به دیگران هستیم. اما گاهی این موضوع به شکل های دیگری بروز کرده و با حتی سوبرداشت می‌شود. عموم مردم نگرش خوبی نسبت به مفهوم نصیحت ندارند. اما اگر اینکار به درستی انجام شود و یا افراد مایل باشند تا از تجارب دیگران استفاده کنند؛ می‌تواند بسیار مفید واقع شود. عوامل زیادی بر تاثیرگذاری نصیحت یا حتی جذابیت آن تاثیر دارد. بهتر است افراد موقعیت خود و طرف مقابل را در نظر گرفته و بر این اساس رفتار کنند. اگر افراد اصول مرتبط با نصحیت کردن را ندانند؛ حتی شاید این موضوع به ضرر آنها تمام شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه نصیحت دیگران می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

نصیحت دیگران

نصیحت دیگران در واقع به معنای پند و اندرز دادن به آنها است. معمولا این رفتار را بیشتر در افرادی که سن و تجربه بیشتری دارند؛ مشاهده می‌کنیم. شاید در این حالت بیشتر مایل باشیم تا در معرض نصیحت قرار بگیریم. اما برخی افراد در این زمینه زیاده روی کرده و همواره در حال صحبت کردن در مورد تجربیات خود در زندگی هستند. و یا برعکس افرادی که در این مورد قدرت تصمیم گیری خود را از دست داده و در هر زمینه ای باید با دیگران صحبت کنند. البته مشورت کردن با نصحیت گرفتن از اطرافیان متفاوت است. برخی از افراد، گاهی این مرزها را متوجه نشده و به شیوه ای نادرست از این موضوع استفاده می‌کنند.

راهکارهایی برای تاثیزگذاری بیشتر در نصیحت دیگران

اگر در شرایطی احساس کردید که دیگران به حرف ها و حتی نظرات شما نیاز دارند؛ با استفاده از روش هایی می‌توانید نصیحت دیگران را تاثیرگذارتر کرده و نفوذ کلام خود را بالا ببرید. برخی از این راهکارها شامل موارد زیر می‌شوند.

💠لحن صحبت کردن

در هنگام نصیحت دیگران به لحن صحبت کردن خود دقت کنید. بهتر است اینکار را به صورت آرام و دوستانه انجام داده و آرامش خود را حفظ کنید. برخی در هنگام نصحیت کردن کنترل خود را از دست داده و واکنش های نامناسبی نشان می‌دهند. همچنین نباید اینکار را به صورت منتقدانه انجام دهید. سعی کنید موضوعات مختلف را پیشنهاد داده و اجازه دهید که مکلامه دو طرفه باشد. برای اطلاع از روش های ارتباط کلامی کلیک کنید.

💠انتخاب مکان و زمان مناسب

برای نصیحت دیگران مکان و زمان مناسب را انتخاب کنید. بهتر است در تنهایی و مکانی آرام با فرد صحبت کرده و به حریم خصوصی افراد احترام بگذارید. حتی می‌توانید قبل از اینکار از دیگری در این مورد سوال کنید. برای مثال برای صحبت کردن در مورد مشکل پیش آمده؛ کجا احساس راحتی می‌کنی؟ به طور کلی صحبت کردن در مورد زندگی شخصی در جمع ها و گردهمایی ها کار درستی نیست. همچنین زمانی را انتخاب کنید که فرد کاملا آماده شنیدن حرف های شما باشد.

💠پرهیز از قضاوت کردن

برخی از افراد نصحیت دیگران را با قضاوت کردن اشتباه می‌گیرند. آنها در حین صحبت کردن مدام از شرایط زندگی فرد و حتی شرایطش ایراد گرفته و حتی او را مورد تمسخر قرار می‌دهند. اما اینکار درست نیست. فراموش نکنید که همه افراد اوضاع یکسانی ندارند و نمی‌توان برحسب مسائلی که از کنترل فرد خارج است او را سرزنش کرد.

💠داشتن نسبت با شخص مورد نظر

قبل از نصحیت دیگران، بهتر است به نسبت خود با فرد و همچنین میزان علاقه و اهمیتی که برای او قائل هستید نیز توجه کنید. این موضوع تاثیر زیادی بر اثربخشی نصحیت دارد. افراد راحت تر به حرف عزیزان و خانواده خود گوش می‌دهند تا یک غریبه. حتی در صورت ارتباط نزدیک با فرد، احتمال بروز سوتفاهم نیز کمتر است.

💠پرهیز از تکرار کردن

فراموش نکنید که نصحیت دیگران نباید به صورت مداوم تکرار شود. در این صورت تاثیر خود را از دست داده و حتی فرد دیگر تمایلی به گوش کردن به حرف های ما ندارد. با اینکار شما تبدیل به فردی بی ملاحظه شده و دیگر نتیجه ای از اینکار نمی‌گیرید. اگر محتوای سخنان شما برای دیگری مهم باشد؛ با همان یکبار نیز شاهد تغییر و نتیجه دلخواه خواهید بود.

روش های جایگزین نصیحت دیگران

اما روش های دیگری نیز وجود دارند که می‌توانید به جای نصیحت دیگران از آنها استفاده کنید. با استفاده از این راهکارها، احتمالا نتیجه بهتری نیز خواهید گرفت. به طور کلی بهتر است تا حد ممکن از نصحیت کردن دیگران پرهیز کرده و از روش های دیگری استفاده کنید. برای اطلاع از مزایا و معایب و اهمیت ندادن به حرف دیگران کلیک کنید.

📌همفکری

گاهی بهتر است به جای صحبت کردن در مورد مسائل خود در گذشته؛ تنها با فرد در مورد مشکلش همفکری کنید. همفکری در این شرایط به معنای حمایت و حتی همدلی با فرد است. همچنین راهکارهای در دسترس را با او در میان گذاشته و از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری کنید. گاهی نصیحت کردن اوضاع را پیچیده تر می‌کند؛ به همین دلیل بهتر است بر حل مسئله تمرکز کرده و به یکدیگر کمک کنید. برای اطلاع از روش های چگونگی همدردی با دیگران کلیک کنید.

📌به اشتراک گذاشتن تجربیات

صحبت کردن در مورد تجربیات گذشته با نصیحت کردن متفاوت است. گاهی در نصیحت دیگران فرد به هیچ عنوان در مورد موضوع پیش آمده هیچگونه اطلاعات و حتی تجربه ای ندارد. اما از دیگران انتظار دارد تا به آنها توجه کند. افراد می‌توانند با بررسی گذشته به راه حل هایی دست یابند و مشکل را حل کنند. همچنین با اینکار شنونده نیز احساس بدی پیدا نمی‌کند.

📌عدم پیگری

حتی در صورت به اشتراک گذاشتن تجربیات گذشته خود و یا همفکری، بهتر است به صورت مداوم در مورد پایبندی به راه حل ها و یا انجام کار مورد نظر، پیگیری نکنید. شما با کمک کردن به فرد وظیفه خود را انجام داده اید. در ادامه او خود مسئول بوده و اختیار دارد که از حرف های دیگران استفاده بکند یا نه. با پیگیری باعث فشار آوردن به دیگری می‌شویم و یا حتی او را از خود دور می‌کنیم.

واکنش مناسب در مقابل نصیحت دیگران

بسیاری از افراد در مورد واکنش صحیح در مقابل نصیحت دیگران، اطلاعات درستی ندارند. از طرفی این موضوع آنها را ناراحت کرده و نمی‌توانند آن را متوقف کنند. به طور کلی بهتر است در ابتدا، با دقت و احترام به حرف های دیگران گوش داده و اگر مطمئن هستیم که اینکار برای ما سودی ندارد؛ بازهم احترام را رعایت کرده و با زبان بدن خود گوینده را از عدم علاقه خود، مطلع کنیم. اگر اینکار موثر نبود و این رفتار ادامه پیدا کرد؛ می‌توانیم از روش های مستقیم تری استفاده کرده به صورت کاملا مودبانه این موضوع را به فرد گوشزد کنیم. در صورتی که فرد نسبت به ما سن بیشتری داشته باشد؛ باید محتاطانه تر رفتار کنیم. از فرد تشکر کرده و حتی در مورد دلیل عدم علاقه خود به چنین صحبت هایی نیز توضیح مختصری بدهید.

سخن پایانی

به طور کلی تجربیات دیگران و حتی گاهی حرف هایشان، ابزاری سودمند برای حل مشکلات است. اما برخی از افراد به دلیل عدم اطلاع در مورد اصول نصحیت دیگران، باعث بروز آسیب هایی می‌شوند. به همین دلیل بهتر است قبل از هرگونه واکنشی، در ابتدا به حرف های دیگران گوش داده و محترمانه رفتار کنیم. از طرفی شرایط خود را در نظر داشته و صرفا براساس حرف های دیگران تصمیم گیری نکنیم. شناخت تفاوت ها و شباهت های نصیحت و مفاهیم دیگر مانند قضاوت و یا همفکری، در این مورد بسیار موثر خواهد بود. حتی می‌توانید در این زمینه از یک روانشناس نیز کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نصیحت دیگران می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *