شکایت از فروشگاه اینترنتی


در دنیای امروز بسیار از شهروندان ترجیح می‌دهند. برای صرفه‌جویی در وقت خود به صورت مجازی و از فروشگاه‌های اینترنتی خرید کنند. اما یکی از مشکلات همیشگی خرید اینترنتی مسئله اعتماد مشتری به فروشنده و پیگیری حق‌وحقوق مشتری به صورت قانونی است. چرا که امکان کلاهبرداری و وجود فروشگاه‌های تقلبی اینترنتی بسیار محتمل است. در ادامه این مطلب قصد داریم روش‌های پیگیری قانونی و شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی را معرفی کنیم.

روش‌های شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی

امروزه بسیاری از افراد تمایل به خرید از فروشگاه‌های اینترنتی دارند. به همین منظور و برای جلوگیری یا پیگیری حقوق مشتریان روش‌هایی برای طرح شکایت علیه فروشگاه‌های اینترنتی، به صورت قانونی ایجاد شد. اگر شما قصد ثبت شکایت علیه یک فروشگاه اینترنتی را دارید روش‌های مختلفی پیش روی شما وجود دارد. در ادامه 5 روش که شما با استفاده از هریک آن‌ها می‌توانید؛ علیه فروشگاه اینترنتی متخلف طرح شکایت نمایید؛ را معرفی می‌کنیم.

روش اول؛ پلیس فتا

اولین روش برای طرح و ثبت شکایت علیه یک فروشگاه اینترنتی مراجعه به پلیس سایبری یا پلیس فتا است. البته استفاده از این روش برای زمانی است که موضوع شکایت شما از فروشگاه اینترنتی ارتکاب یک جرم توسط فروشگاه مذکور باشد. مثلاً در صورتی که فروشگاه اقدام به کلاهبرداری اینترنتی کرده باشد. می‌توانید برای طرح شکایت به پلیس فتا مراجعه نمایید. جهت طرح شکایت نزد پلیس فتا لازم است. به سامانه پلیس فتا با نشانی www.cyberpolice.ir و تحت عنوان مرکز فوریت‌های سایبری مراجعه نمایید. شما می‌توانید برای طرح شکایت خود به صورت حضوری به مرکز پلیس فتا نیز مراجعه نمایید.

روش دوم؛ سامانه اینماد

اینماد، درواقع نماد اعتماد الکترونیکی است. دریافت این نماد از چند سال پیش برای تعیین اعتبار و احراز هویت فروشگاه‌های اینترنتی قانوناً اجباری شد. به همین دلیل تمامی فروشگاه‌های اینترنتی باید دارای نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد باشند. و عدم وجود اینماد یکی از نشانه‌های بی‌اعتباری فروشگاه است. مشتریان می‌توانند از طریق سامانه اینماد، برای شکایت از فروشگاه اینترنتی موردنظر خود اقدام نمایند.

لازم به ذکر است طرح و ثبت شکایت علیه فروشگاه اینترنتی از طریق سامانه اینماد تنها زمانی امکان‌پذیر است. که فروشگاه اینترنتی مذکور دارای اینماد باشد. در صورتی که فروشگاه اینترنتی مورد شکایت شما دارای اینماد باشد. شما می‌توانید برای طرح شکایت خود به سایت اینماد با نشانی www.enamad.ir مراجعه نمایید.

روش سوم؛ اتحادیه‌های کسب‌وکار اینترنتی

روش دیگر برای ثبت شکایت علیه فروشگاه اینترنتی مراجعه به سایت اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی است. از آنجایی که بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی از اعضای اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی هستند. شما می‌توانید با ثبت شکایت خود در سایت اتحادیه. تخلف فروشگاه موردنظر را گزارش نمایید. هرچند ممکن است تعدادی از فروشگاه‌های اینترنتی عضو اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی نباشند. اما خوب است بدانید که از طریق سایت اتحادیه شما قادر خواهید بود. کهم از اعضای اتحادیه و هم از فروشگاه‌هایی که عضو اتحادیه نیستند شکایت نمایید.

شما می‌توانید برای ثبت شکایت خود از طریق اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی به سایت این انجمن با نشانی www.ecunion.ir مراجعه نمایید. و با انتخاب گزینه ثبت شکایت و انجام مراحل در سایت شکایت خود را ثبت نمایید. پس از طرح شکایت شما در سایت اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی، این اتحادیه موظف است. تا شکایت شما را موردبررسی و پیگیری قرار دهد. اگر رسیدگی و حل‌وفصل شکایت شما در توانایی و صلاحیت اتحادیه نباشد. اتحادیه شکایت شما را به مراجع قانونی دارای صلاحیت ارجاع می‌دهد.

روش چهارم؛ مراجع قضایی

سه روش پیشین برای شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی به صورت مجازی قابل انجام بود. اما در روش مراجعه به مراجع قضایی شما باید در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی حضور یابید. البته برای ثبت شکایت از طریق دفاتر خدمات الکترونیک لازم است ابتدا در سامانه ثنا یک حساب کاربری ایجاد کنید.

پس از مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک، شکایت‌نامه خود را تنظیم و ثبت نمایید. تا شکایت‌نامه شما به دادسرای جرائم رایانه‌ای ارسال گردد. و رسیدگی به شکایت شما به این ترتیب آغاز می‌شود. در صورت نیاز به تحقیقات بیشتر دادسرا شکایت شما را به پلیس فتا ارجاع می‌دهد.

روش پنجم؛ سازمان تعزیرات حکومتی

آخرین روش برای ثبت و طرح شکایت علیه یک فروشگاه اینترنتی، شکایت از طریق سازمان تعزیرات حکومتی است. البته توجه داشته باشید موضوع قانون تعزیرات حکومتی مربوط به مسائلی نظیر کم یا گران‌فروشی، احتکار، امتناع از عرضه کالا و .. می‌شود. بنابراین تنها زمانی که موضوع شکایت شما از فروشگاه‌های اینترنتی با موضوع قانون تعزیرات مطابقت داشته باشد. می‌توانید از طریق سازمان تعزیرات حکومتی علیه فروشگاه اینترنتی موردنظر خود، اقدام به شکایت نمایید.

روش مراجعه به سازمان تعزیرات برای طرح شکایت، نیز یک روش حضوری است. درنهایت به دلیل فرایند طولانی و زمان‌بر شکایت از طریق سازمان تعزیرات استفاده از این روش چندان توصیه نمی‌شود. و بهتر است برای شکایت علیه فروشگاه‌های اینترنتی از طریق پلیس فتا، اتحادیه و سامانه اینماد اقدام نمایید.

سؤالات متداول

روش‌های شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی چیست ؟

5 روش مراجعه به پلیس فتا، سامانه اینماد، اتحادیه‌های کسب‌وکار اینترنتی، مراجع قضایی، سازمان تعزیرات حکومتی.

بهترین روش‌ها برای شکایت از فروشگاه‌های اینستاگرامی چیست ؟

مراجعه به پلیس فتا بهترین راه برای طرح و ثبت شکایت علیه این فروشگاه‌ها است. البته شما می‌توانید به دادسرای جرائم رایانه نیز جهت تنظیم و ثبت شکایت خود مراجعه نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *