کاردرمانی و گفتار درمانی


کاردرمانی و گفتاردرمانی جزو برنامه های درمانی طیف وسیعی از بیماری ها هستند. این رویکردهای درمانی سابقه  طولانی داشته و در شرایط مختلفی به کار گرفته می‌شوند. از طرفی این روش های درمانی تنها برای کودکان نبوده بلکه برای بزرگسالانی که به دلایل مختلفی دچار آسیب شده اند نیز کاربرد دارد. معمولا افراد اطلاعات و جامع و درستی از این روش ها ندارند و یا از آنها استفاده نمی‌کنند. از آنجایی که فرایندهای این درمان ها نیاز به زمان و انرژی زیادی دارند؛ عده ای آنها را نیمه کاره رها کرده و از روش های دیگری بهره می‌گیرند. این دو، به بیماران کمک می‌کنند تا کارهای ساده و روزمره خود را راحت تر انجام داده و از اطرافیان خود مستقل شوند. در این مقاله به بررسی جنبه های مختلف این موارد می‌پردازیم.  همچنین در این زمینه می‌توانید از خدمات مشاوره و درمان مرکز مشاور من استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کاردرمانی و گفتاردرمانی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز، مشاوره من تماس حاصل نمایید.

کاردرمانی

کاردرمانی و گفتاردرمانی

کاردرمانی برای افرادی مورد استفاده قرار می‌گیرد که مبتلا به مشکلات مزمن سلامتی و حتی رشدی هستند. این بیماران احتمالا برای انجام امور ساده نیز به دیگران وابسته هستند. این روش درمانی معمولا با انجام حرکاتی ساده و تمرینات ابتدایی آغاز شده و کاردرمانگران در مراحل مختلف پیشرفت درمانجو را پیگیری می‌کند. افرادی که در مراکز توانبخشی زندگی می‌کنند و یا حتی افرادی که در کنار خانواده خود هستند نیز می‌توانند از این خدمات استفاده کرده و تا حد زیادی بیماری خود را کنترل کنند. این روش معمولا برای پیشگیری از پیشرفته شدن بیماری یا حتی اصلاح حرکات به کار گرفته می‌شود. بهتر است این روش در کنار راهکارهای دیگر مثل دارودرمانی، روان درمانی و حتی گفتار درمانی انجام گیرد. در چنین شرایطی اثربخشی بیشتری خواهد داشت.

 گفتار درمانی

گفتاردرمانی روش دیگری است که در آن بیمار با کمک گفتاردرمانگر مهارت های کلامی و زبانی خود را بهبود می‌بخشد و تقویت می‌کند. این روش نیز در سنین مختلف به کار گرفته می‌شود. گفتار یکی از اصلی ترین روش های ارتباطی که بدون آن یا در صورت نقص در آن، افراد مشکلات زیادی را تجربه می‌کنند. منشا این مشکلات احتمالا متفاوت هستند. اما به طور کلی این روش برای همه آنها موثر است؛ اما رویکردهای مختلفی دارد. در این روش درمانی متخصصین از تمرینات عضلانی صورت، ژست گرفتن، آموزش، نوشتن و گروه درمانی استفاده می‌کنند. در قدم اول بهتر است مشکل به صورت دقیق شناسایی شده و با توجه به ان درمان آغاز گردد. از طرفی مدت زمان اثربخشی این روش نیز مشخص نیست و بستگی به میزان مشکل فرد دارد. افراد بهتر است در حین درمان صبور بوده و با درمانگر خود همکاری کنند.

مراحل کاردرمانی و گفتاردرمانی

مراحل کاردرمانی و گفتاردرمانی

به طور کلی برای شروع درمان در غالب کاردرمانی و گفتار درمانی، پروتکل مشخصی وجود دارد که افراد بعد از گذراندن مراحلی مشخص وارد فرایند درمانی می‌شوند. این مراحل برای همه افراد یکسان و البته ضروری است. این مراحل شامل موارد زیر می‌شود.

🔽مصاحبه با فرد جهت ارزیابی مشکل و میزان توانایی فرد

🔽ثبت رفتارها و حرکات او

🔽تمرین فعالیت های مشخص

🔽کمک به بیمار و یا مشاهده او در حین انجام فعالیت برای اطمینان از انجام آن به صورت صحیح و یا میزان پیشرفت او

🔽مشاوره با بیمار در مورد مشکل و شرایط و همچنین خانواده او

🔽تهیه گزارش از صحبت های بیمار با روانپزشک

🔽پیگیری میزان پیشرفت بیمار

🔽در نهایت تکمیل درمان بیمار

مزایای کادرمانی و گفتاردرمانی

از آنجایی که افراد احتمالا به علت معلولیت و یا مشکل خود از انجام فعایت های روزمره خود بازمی‌مانند و یا به دیگران احتیاج پیدا می‌کنند؛ اعتماد به نفس آنها تا حد زیادی تضعیف شده و از لحاظ روانی دچار مشکلات زیادی می‌شوند. از طرفی برخی از خانواده از نحوه صحیح مراقبت و نگهداری از فرزندان با شرایط ویژه اطلاعی ندارند؛ به همین دلیل مشکلات زیادی را در این زمینه تجربه می‌کنند. این موضوعات به خوبی اهمیت استفاده از کاردرمانی و گفتاردرمانی را نشان می‌دهند. افراد با استفاده از این روش ها به بهبود سلامت روانی خود و خانواده کمک کرده؛ از طرفی نحوه صحیح رفتار و یا بیان کردن آن را می‌آموزند. افراد در چنین شرایطی راحت تر می‌توانند مشکلات خود را پذیرفته و با آنها سازگار شوند. گاهی پذیرش بیماری سخت تر از درمان آن است. اما با کمک کاردرمانی و گفتار درمانی این مشکلات حل شده و افراد با وجود اختلالات مختلف می‌توانند در جامعه حضور یابند. افراد می‌توانند در این زمینه با یک روانشناس مشورت کرده و فرایند درمان خود را تحت نظر او پیش ببرند. متخصصین مرکز مشاور من آماده خدمات رسانی در زمینه کاردرمانی و گفتاردرمانی هستند.

کاردرمانی برای کودکان و بزرگسالان

به طور کلی بزرگسالان و کودکانی که از مشکلات جسمی و روانی رنج می‌برند؛ باید از خدمات کاردرمانی استفاده کرده و برای درمان مشکل خود اقداماتی انجام دهند.

📌مشکلات جسمانی

مشکلات جسمانی که در آنها افراد نیاز به خدمات کاردرمانی دارند؛ به سه گروه تقسیم می‌شوند.

مشکلا عصبی در بزرگسالان مانند پارکینسون، ام اس، سکته مغزی و…

مشکلات جسمانی در کودکان مانند گردن کجی، اختلال در فعالیت های حرکتی، صافی کف پا، تاخیر حرکتی و …

اختلالات ارتوپدی مثل بیماری های روماتیسمی، ضایعات تاندونی، سوختگی و…

📌مشکلات ذهنی

مشکلات ذهنی در کودکان مانند اختلال در توجه و تمرکز، بیش فعالی، مشکلات شناختی یا رفتاری، درمان هذیان گفتن یا فوبیاهای مختلف

اختلالات ذهنی در بزرگسالان که در اثر مصرف مواد مخدر و یا اسکیزوفرنی ایجاد می‌شود. کج خلقی سالمندان نیز نیاز به کاردرمانی دارد.

گفتار درمانی برای کودکان و بزرگسالان

گفتاردرمانی برای کودکان و بزرگسالان

بزرگسالانی که در نتیجه اختلالات ثانویه دچار مشکلات ارتباطی می‎‌شوند؛ نیازمند گفتاردرمانی هستند. برای مثال افرادی که در اثر سکته مغزی قدرت تکلم را از دست داده اند. یا برخی افراد در اثر اتفاقی دچار لکنت زبان در بزرگسالی می‌شوند که در چنین شرایطی باید از گفتاردرمانی استفاده کنند. موارد استفاده کودکان از این روش درمانی بیشتر است. چرا که کودکان در سن رشد بوده و مهارت ها و حواس آنها در طول زمان دچار تغییرات زیادی می‌شود. آنها به دلایلی تکلم خود را دیرتر آغاز کرده و یا مبتلا به لکنت زبان می‌شوند. آپراکسی و آفازی نیز بیماری های دیگری بوده که در میان کودکان شایع هستند. البته فراموش نکنید که کودکان در این دوران در تکلم خود اشتباهات زیادی دارند که طبیعی هستند. پس اگر شاهد بروز یا ادامه یافتن این عوارض بعد از سه سالگی بودید؛ بهتر است برای درمان اقدام کنید. از طرفی به کارگیری این روش ها برای کودکان دشوار تر است و آنها کمتر با درمانگر خود همکاری می‌کنند.

از طرفی قبل از هر اقدامی حتما با یک متخصص یا روانشناس کودک، مشورت کرده و از علت و شدت مشکل اطمینان حاصل کنید.

سخن پایانی

کاردرمانی و گفتاردرمانی روش های درمان موثر و مطمئنی برای برگشتن افراد به زندگی عادی خود و مستقل خود هستند. افراد در سنین و به دلایل مختلفی به این روش ها نیاز پیدا می‌کنند. اما بهتراست در ابتدا از بیماری یا اختلال خود اطمینان حاصل کرده و از روش های دیگری نیز استفاده کنند. کمک گرفتن از روانشناس در این دوران هم به خود فرد و هم به خانواده او کمک بزرگی خواهد کرد. افراد باید قبل از شروع فرایند درمان، از نظر روانی برای مواجهه با آن آماده شوند. وجود بیماری و یا معلولیت به معنی دوری از اجتماع نیست. افراد باید بیماری خود را پذیرفته و برای درمان آن اقدامات لازم را انجام دهند. شما می‌توانید در این مورد با مشاوران مرکز مشاوره من مشورت کرده و درمان را آغاز کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کاردرمانی و گفتاردرمانی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز، مشاوره من تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *