فرم رضایت‌نامه غیرمالی


رضایت‌نامه غیرمالی چیست؟ در تعریف حقوقی رضایت‌نامه یک سند لازم‌الاجرا می‌باشد. طبق این سند فرد رضایت دهنده با امضای خود اراده‌اش را در انجام برخی از امور حقوقی نشان می‌دهد. رضایت‌نامه‌ها برای سلب مسئولیت‌ها هم در حوزه حقوقی و هم در حوزه کیفری کاربرد دارند. بدین ترتیب اشخاص می‌توانند با تنظیم رضایت‌نامه حقوق قانونی یا بخشی از آن را به فرد دیگر منتقل نمایند که از آن جمله امور غیرمالی را هم شامل می‌شود. در ادامه این مطلب به رضایت‌نامه غیرمالی و فرم تنظیم رضایت‌نامه غیرمالی خواهیم پرداخت.

رضایت‌نامه غیرمالی چیست ؟

انواع رضایت‌نامه غیرمالی، همان‌طور که از نامش پیداست جهت واگذاری حقوق غیرمالی به دیگری تنظیم می‌گردد. به عنوان مثال می‌توانیم از رضایت‌نامه شوهر به همسرش برای تغییر محل اقامت نام ببریم. یا رضایت‌نامه پدر و اجازه وی برای خروج فرزند زیر 18 سال از مرز کشور و همچنین رضایت‌نامه شاکی جهت خاتمه دعاوی کیفری یا اختلافات حقوقی دیگر از جمله رضایت‌نامه‌های غیرمالی به حساب می‌آیند. رضایت‌نامه‌ها مانند رضایت‌نامه غیرمالی به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند. که این دو دسته شامل رضایت‌نامه غیررسمی و رضایت‌نامه رسمی می‌شود.

با تکمیل فرم مربوط به رضایت‌نامه غیرمالی و امضای آن یا نگارش دستی رضایت‌نامه با موضوع غیرمالی شما می‌توانید یک رضایت‌نامه غیرمالی دستی یا غیررسمی تنظیم نمایید. اعتبار رضایت‌نامه‌های دستی یا غیررسمی با توجه به موضوع آن‌که غیرقانونی نباشد. و امضای رضایت‌نامه با اراده آزاد و بدون اکراه توسط رضایت دهنده  سنجیده می‌شود. اگر تکمیل فرم رضایت‌نامه در دفاتر اسناد رسمی انجام و امضا شود. یا توسط یک مأمور قانونی دارای صلاحت تنظیم گردد به یک رضایت‌نامه رسمی تبدیل می‌شود. که در هر شرایطی وجاهت قانونی دارد.

فرم رضایت‌نامه غیرمالی

رضایت‌نامه‌های غیرمالی آن دسته از رضایت‌نامه‌ها هستند که طی آن رضایت دهنده تمام یا برخی از حقوق غیرمالی خود را به دیگر منتقل می‌کند. این رضایت‌نامه می‌تواند به صورت رسمی در دفاتر اسناد یا به صورت غیررسمی و دستی تنظیم شود. اما همان‌طور که قبل‌تر گفتیم شما می‌توانید برای تنظیم رضایت‌نامه غیرمالی از فرم رضایت‌نامه غیرمالی استفاده کنید.

در این صورت با تکمیل فرم رضایت‌نامه غیرمالی و امضای آن برای امور غیرمالی خود رضایت‌نامه تنظیم نمایید. که به این ترتیب شما یک رضایت‌نامه غیرمالی دستی خواهید داشت. حال اگر این فرم را در دفاتر اسناد رسمی ثبت نمایید یک رضایت‌نامه غیرمالی رسمی خواهید داشت. و به این ترتیب شما می‌توانید برخی حقوقی غیرمالی خود را به دیگری واگذار نمایید. نمونه فرم رضایت‌نامه غیرمالی را در تصویر زیر مشاهده کنید.

انواع رضایت‌نامه

رضایت‌نامه‌ها را می‌توانیم در دو دسته جامع به رضایت‌نامه مالی و رضایت‌نامه غیرمالی تقسیم کنیم. که رضایت‌نامه‌های غیرمالی دامنه گسترده‌ای از مسائل را در برمی‌گیرند. در این مطلب ما به معرفی رضایت‌نامه غیرمالی و برخی از انواع آن پرداختیم. رضایت‌نامه مالی نیز آن دسته از رضایت‌نامه‌هاست. که در آن فرد رضایت دهنده بخشی از حق مالی خود را به فرد دیگری واگذار می‌نماید. و یا این حق مالی خود را ساقط می‌کند.

از طرفی دیگر همان‌طور که قبل‌تر اشاره کردیم در یک تقسیم‌بندی با توجه به اعتبار و رسمیت می‌توانیم. رضایت‌نامه‌ها را به رضایت‌نامه‌های دستی یا غیررسمی و رضایت‌نامه‌های رسمی تقسیم کنیم. رضایت‌نامه‌های دستی آن دسته از رضایت‌نامه‌هایی هستند که توسط رضایت دهنده به امضا می‌رسد. اما آن را در دفاتر رسمی ثبت‌اسناد ثبت نمی‌کنند.

و در مقابل رضایت‌نامه رسمی آن است که توسط دفاتر اسناد رسمی یا مأمور قانونی دارای صلاحیت تنظیم و ثبت می‌گردد. رضایت‌نامه‌های رسمی به خودی خود و در هر شرایطی وجاهت قانونی خود را حفظ می‌نمایند. اما اعتبار رضایت‌نامه‌های غیرمالی بر چه اساس سنجیده می‌شود؟

اعتبار رضایت‌نامه دستی

اعتبار رضایت‌نامه‌های رسمی و وجاهت قانونی آن‌ها در هر شرایطی حفظ می‌شود. اما در خصوص رضایت‌نامه‌های دستی و غیررسمی که بدون مراجعه به دفاتر رسمی و یا مأمور قانونی نگارش می‌شود چگونه اعتبار سنجی انجام می‌شود؟ آیا این نوع از رضایت‌نامه‌ها اعتبار قانونی دارند؟ در پاسخ باید گفت؛ رضایت‌نامه‌های دستی یا غیررسمی در صورت رعایت دو شرط دارای اعتبار هستند. این شروط به شرح زیر است:

اول؛ رضایت‌نامه‌های دستی باید حتماً با ارده و خواست رضایت دهنده و توسط خودش امضا شوند. طبیعی است در غیر این صورت این رضایت‌نامه دستی بی‌اعتبار و غیرقابل‌قبول خواهد بود.

دوم؛ موضوع رضایت‌نامه دستی باید قانونی باشد. به عبارتی اگر موضوع رضایت‌نامه دستی غیرقانونی یا نامشروع یا مخالف با اخلاق حسنه و مخالف نظم عمومی نگارش شود. این رضایت‌نامه باطل و بدون اثر می‌شود. بنابراین باید موضوع رضایت‌نامه دستی برای اعتبار و اثرگذاری قانونی آن، قانونی و مشروع باشد.

سؤالات متداول

رضایت‌نامه غیرمالی چیست ؟

انواع رضایت‌نامه غیرمالی، همان‌طور که از نامش پیداست جهت واگذاری حقوق غیرمالی به دیگری تنظیم می‌گردد.

فرم رضایت‌نامه غیرمالی چه کاربردی دارد ؟

شما می‌توانید با تکمیل فرم رضایت‌نامه غیرمالی و امضای آن برای امور غیرمالی خود رضایت‌نامه دستی تنظیم نمایید. اگر این فرم را در دفاتر اسناد رسمی ثبت نمایید یک رضایت‌نامه غیرمالی رسمی خواهید داشت.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *