کودک آزاری(آو)


کودک آزاری شامل هر نوع رفتار پرخاشگرانه و غیر پرخاشگرانه می‌شود که بر کودک زیر 18 سال انجام شده و سلامت جسمانی و روانی او را مورد آسیب قرار دهد. خیلی از افراد کودک آزاری را فقط به معنای آزارجنسی می‌دانند. اما رفتارهای زیادی از طرف خانواده و یا دیگران بروز می‌کنند که کودک را مورد تهدید قرار می‌دهند. کودکان تا قبل از سن قانونی، تا حد زیادی به خانواده وابسته بوده و به حمایت آنان نیاز دارند.همچنین آنان بسیار آسیب پذیر بوده و خطرات زیادی آنها را تهدید می‌کند. طبیعی است که آنها نتوانند از خود محافظت کنند و در معرض مشکلات زیادی قرار گیرند. کودک آزاری در بسیاری از جوامع جرم انگاری شده است و افراد به خاطر آن مجازات می‌شوند. در این مقاله به بررسی جنبه های مختلف این موضوع خواهیم پرداخت. برای دریافت مشاوره کودک تلفنی و آنلاین کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک آزاری می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

کودک آزاری

گاهی والدین تصور می‌کنند که تنها در حال تنبیه کردن کودک هستند؛ اما در واقع عمل آنها کودک آزاری محسوب می‌شود. دانستن تعریف این موضوع، باعث پیشگیری از بروز بسیاری از رفتارها در افراد خواهد شد. با بروز رفتارهای آزارگرانه برای کودکان، آینده آنان نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در برخی موارد آنها از خود چیزی بروز نداده و این مسئله را از دیگران پنهان می‌کنند. چرا که خود را مقصر می‌دانند. آنها توانایی درک و پذیرش بسیاری از مسائل را نداشته، به همین دلیل آسیب زیادی می‌بینند.

انواع کودک آزاری

کودک آزاری انواع مختلفی دارد و حتی شدت آن نیز برای کودکان، متفاوت است. متاسفانه امروزه شاهد بروز انواع آن در جوامع هستیم و حتی برخی سعی در عادی سازی آنها دارد. به همین دلیل افراد باید انواع آن را شناخته و از آنها جلوگیری کنند. برخی از انواع کودک آزاری، شامل موارد زیر می‌شوند.

💠کودک آزاری جسمی

به هر نوع از سورفتار جسمی و آسیب فیزیکی به کودکان، کودک آزاری گفته می‌‌‌شود. بسیاری از والدین برای تنبیه فرزندانشان از روش کتک زدن استفاده می‌کنند؛ که نه تنها اثربخش نبوده، بلکه اوضاع را بدتر خواهد کرد. این رفتارها در برخی از مراکز آموزشی نیز دیده می‌شود. برخی از افراد به این رفتار عادت کرده و به هر بهانه ای، حتی اگر کودک مرتکب کار اشتباهی نشود نیز به او آسیب می‌زنند. در این شرایط، کودکان این رفتارها آموخته و از آن برای کودکان دیگر و یا حتی در بزرگسالی از آن استفاده می‌کنند. برای اطلاع از عوارض تنبیه کودک کلیک کنید.

💠روانی

کودک آزاری روانی، کودکان را از لحاظ عاطفی، تحت تاثیر قرار می‎دهد. شاید آنها هیچگونه آسیب فیزیکی را تجربه نکنند؛ اما به صورت مداوم در معرض توهین و تحقیر هستند. حتی بی توجهی و غفلت نسبت به کودک، فراهم نکردن سلامت بهداشتی، طرد کردن و مجبور کردن کودک به انجام رفتارهای نامناسب، کودک، نیز کودک آزاری محسوب می‌شوند. کودکان نیاز به محبت داشته و باید شرایط یک زندگی آرام و بدون تنش را برای آنان فراهم کرد. برای اطلاع از دلایل بی توجهی مادر به فرزند کلیک کنید.

💠جنسی

بهره کشی جنسی از کودکان نیز، نوع دیگری از کودک آزاری است. این نوع شامل تجاوز جنسی به کودکان، مجبور کردن آنها به تماشای محتواهای جنسی و همچنین لمس دیگران، عورت نمایی، و انجام رفتارهای مثل خودارضایی، می‌شود. کودک آزاری جنسی، یکی از بدترین تجربیات دوران کودکی محسوب می‌شود و آینده افراد را به شدت تحت تاثی قرار می‌دهد. بهتر است در دوران کودکی، در انتخاب مراقبین کودک، بسیار حساسیت به خرج داده و به هر کسی اعتماد نکنیم. همچنین در مورد برخی از مسائل جنسی با کودکان صحبت کرده و به آنها آگاهی بدهیم. برای اطلاع از نشانه های اختلال پدوفیلی یا اختلال میل جنسی به کودکان کلیک کنید.

💠تحصیلی

حتی مجبور کردن کودکان به تحصیل و گرفتن نمره بالاتر، نیز کودک آزاری محسوب می‌شود. برخی از کودکان به صورت طبیعی ظرفیت ذهنی کمتری داشته و نمی‌توانند در مسائل درسی پیشرفت کنند. قطعا در مسائل دیگری استعداد داشته و می‌توانند در این زمینه موفق شوند. اما والدین با مجبور کردن آنها، نه تنها انگیزه آنان را از بین می‌برند؛ بلکه اعتماد به نفس آنها را نیز کاهش می‌دهند. والدین و حتی مدارس باید توانایی ذهنی کودک را شناسایی کرده و به آنها فشار زیادی وارد نکنند.

💠صنعتی

کودکان کار، مصداق بارز کودک آزاری صنعتی هستند. مجبور کردن کودکان به کارکردن در مکان های مختلف، کودک آزاری محسوب می‌شود. تا قبل از 18 سالگی کودکان باید تنها به فکر تحصیل و یادگیری مهارت های مختلف باشند و خانواده مسئول تامین هزینه های آنان هستند. حتی در صورت تمایل خود آنان نیز برای کارکردن، بازهم نباید به آنها این اجازه را داد. چرا که آنان از روی هیجان تصمیم گرفته و حتی توانایی بدنی آنان نیز بسیار کم است.

عواقب کودک آزاری

هر نوع از کودک آزاری، عوارض خود را برای کودکان ایجاد خواهد کرد. پیامدهای جسمانی کودک آزاری بعد از مدتی از بین رفته و بهبود می‎یابد. اما کودک تا پایان عمر خود آنها را به یاد خواهد آورد و احتمالا برای آن تبدیل به یک اختلال روانی خواهد شد. برخی از این پیامدها شامل موارد زیر می‌شوند.

سو تغذیه

بروز اختلالات یادگیری

توقف رشد

آسیب های جسمانی غیرقابل بازگشت مثل قطع عضو

تغییر رنگ پوست

گوشه گیری و انزوا

افسردگی

بروز رفتارهای پرخطر مثل بزهکاری

ابتلا به بیماری های مقاربتی

اختلال در خواب و اشتهای کودک

علل کودک آزاری

کودک آزاری به دلایل مختلفی اتفاق می‎افتد. در اکثر موارد این دلایل به اشخاص برمی‌گردد و نمی‌توان آنها را به طور کلی تعمیم داد. اما برخی از موارد میان افراد مشترک هستند و باعث بروز کودک آزاری می‌شوند.

🔷مشکلات خانوادگی

عدم برخورداری والدین از مهارت های مختلف برای فرزندپروری و یا حتی عدم سلامت روانی آنها باعث بروز کودک آزاری می‌شود. به طور کلی در خانواده های پرتنش، کودکان بیشتر مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند که در بیشتر آنها هیچ تقصیری ندارند. حتی اگر کودک مرتکب کار اشتباهی نیز بشود؛ والدین باید به روش درست با آنها برخورد کنند.

🔷عوامل فرهنگی

طبق تحقیقات انجام شده کودکان که در خانواده هایی با سطح فرهنگی پایین تر زندگی می‌کنند؛ بیشتر در معرض کودک آزاری قرار دارند. البته این موضوع را نمی‌توان به تمام خانواده های این طبقه بسط داد؛ اما به طور کلی این مسئله می‌تواند تا حد زیادی در تربیت و رشد بچه ها موثر باشد.

🔷عوامل اقتصادی

فقر یکی از عوامل زمینه ساز کودک آزاری است. والدینی که از لحاظ اقتصادی در شرایط سختی قرار دارند؛ احتمالا فرزندان خود را از این بابت مقصر دانسته و او را مجبور به کارکردن و یا رفتارهای دیگر می‌کنند. والدین باید قبل از فرزندآوری به این موضوع فکر کرده و قادر به فراهم کردن حداقل نیازهای کودک باشند. فشارهای مالی کودکان را مورد آسیب قرار می‌دهد.

چگونه از کودک آزاری جلوگیری کنیم؟

با اینکه کودکان در این زمینه نمی‌توانند نقش موثری داشته باشند؛ اما باید تا حدی به آنها اطلاعات داد و از خطرات آنها را دور کرد. برای جلوگیری از بروز کودک آزاری، همه افراد جامعه باید تلاش کنند. محافظت از کودک توسط والدین و مدارس، آگاهی بخشی به آنها، کمک گرفتن از والدین و فرهنگ سازی برای همه افرا جامعه در این زمینه، از گامهای مهم برای پیشگیری از این معضل اجتماعی است. باید به کودکان بیاموزید تا از خود مراقبت کرده و در مقابل اجبارهای دیگران به راحتی تسلیم نشوند. در صورت مشاهده آثار بدنی نیز این موضوع را پیگیری کرده و به راحتی از آن نگذریم.

سخن پایانی

باید کودکان را متناسب با سن شان در مورد کودک آزاری آگاه کرد. در غیر صورت آنها ترس و اضطراب زیادی را تجربه کرده و حتی نسبت به اطرافیان خود بی اعتماد می‌شوند. با بروز چنین اتفاقاتی در دوران کودکانی، مسیر زندگی افراد تغییر کرده و آنها مشکلات زیادی را تجربه خواهند کرد. بهتر است هم والدین و هم خود کودکان در این مورد اطلاعات لازم را کسب کرده و اقدامات لازم را انجام دهند. والدین می‌توانند در این زمینه از یک مشاور نیز کمک گرفته و حتی برای کاهش عوارض ناشی از کودک آزاری نیز با او مشورت کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک آزاری می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *