نحوه نگهداری و شستشوی سنگ تراورتن


سنگ تراورتن در مقایسه با انواع دیگر سنگ ها گران تر بوده و برای انتخاب آن به عنوان سنگی برای نمای ساختمان، نیاز به بودجه بیشتری هست. همین موضوع ضرورت نگهداری به شیوه درست و همچنین مراقبت از آن را به خوبی نشان می‌دهد. البته همه انواع سنگ هایی که در نما ساختمان ها و یا موارد دیگر استفاده می‌شوند؛ نیاز به رسیدگی دارند. در مورد شست و شوی این نوع سنگ، نباید از اسید و مواد شست و شوی قوی استفاده کرد. چراکه تراورتن بسیار حساس بوده و با اینکار تا حد زیادی آسیب می‌بیند.

سنگ تراورتن

نحوه-نگهداری-و-شستشوی-سنگ-تراورتن

سنگ تراورتن به دلیل ماهیتی که دارد؛ گزینه خوبی برای استفاده در نمای ساختمان هاست. این نوع سنگ از سنگ های رسوبی محسوب شده و جامانده چشمه های آب گرم است. شکل ظاهری آن، دارای بافتی متخلخل بوده و رنگ های متفاوتی دارد. سنگ تراورتن مقاومت سایشی پایینی دارد؛ به همین دلیل شکل پذیر بوده و به راحتی فراوری می‌شود. همین بافت متخلخل آن، عایقی در برابر حرارت و صوت ایجاد می‌کند. از دیگر خواص آن می‌توان به مقاومت در برابر آتش سوزی اشاره کرد. تمام این ویژگی های طبیعی، باعث گوناگونی موارد استفاده از آن می‌شود.

شستشوی سنگ تراورتن در فضای داخلی

سنگ تراورتن برای موارد استفاده آن به دو صورت پرداخت می‌شود. از این سنگ بیشتر در داخل ساختمان استفاده می‌شود. اما به طور استفاده از برای نمای ساختمان ها و فضای بیرونی نیز کم نیست. در نوع هوند، سطح سنگ نسبتا مات بوده و انعکاس نور کمی دارد. نوع دیگر آن که براق است؛ نور زیادی را منعکس می‌کندو همانطور که از اسم آن پیداست؛ شفافیت زیادی دارد. نحوه شستشو و نگهداری از این ئو نوع سنگ تقریبا مشابه است و می‌توان از تی خشک و یک دستمال نم دار استفاده کرد. توصیه می‌شود افراد از مواد شوینده مختلف استفاده نکنند. همچنین در فضای داخلی خانه، برای تمیز کردن این نوع سنگ، استفاده از شوینده های غیرصابونی بهتر خواهد بود. از سیم ظرفشویی و یا ابزارهای زبر استفاده نکنید. چرا که باعث آسیب به سطح سنگ خواهند شد. در صورتی که از مواد صابونی استفاده می‌کنید؛ بهتر است محلول رقیقی درست کرده  بعد از آن سنگ را با آب داغ، آبکشی کنید.

شستشوی سنگ تراورتن در فضای خارجی

برای نگهداری و شستشوی سنگ تراورتن در فضای خارجی، بهتر است نکاتی را در نظر بگیرید. آب و هوای منطقه، یکی از موضوعاتی که در مورد ماندگاری و سالم ماندن نمای ساختمان ها، موثر است. افراد برای شست و شوی نماس ساختمان ها یا تنها از آب استفاده می‌کنند و یا از مواد شیمیایی نیز بهره می‌گیرند. بهترین روش برای شستشوی این نوع سنگ، استفاده از فشارآب و یا بخارآب است. قطعا با استفاده از مواد شیمیایی تمیزی بیشتری حاصل می‌گردد. همچنین رنگ، لکه های سخت و یا برچسب های تبلیغاتی به طور کامل از بین می‌روند. اما خارجی ترین وسطح سنگ نیز به مرور زمان از بین رفته و سنگ زودتر از بین می‌رود.

انواع لکه ها ونحوه شسشتوی سنگ تراورتن

انواع-لکه-ها-ونحوه-شسشتوی-سنگ-تراورتن

از بین بردن لکه ها از سطح سنگ تراورتن، کار سختی نبوده و به روش های مختلفی امکانپذیر است. اما در ابتدا باید نوع لکه را شناسایی کنید. چرا که از بین بردن انواع لکه، روش های مختلفی دارد و نمی‌توان با همه آنها به یک صورت برخورد کرد. برخی از لکه هایی که بر سطح سنگ ظاهر می‌شوند؛ شامل موارد زیر هستند.

💠لکه روغن

ایجاد لکه های روغن بر سطح سنگ تراورتن، مخصوصا در فضای داخلی خانه، امری دور از انتظار نیست. لک روغن، اگر به درستی پاک نشود؛ برای مدت زمان طولانی باقی خواهند ماند. با ایجاد لکه روغن بر روی این نوع سنگ، بهتر است در ابتدا با پارچه ای تمیز، لکه روغن را از بین برده و در قدم بعدی، آن را با مواد شیمیایی مثل چرب زداها و مواد قلیایی، پاک کنید. شوینده را به صورت مستقیم بر روی لکه نریزید؛ چرا که باعث رقیق تر شدن و نفوذ به سنگ خواهد شد.

💠لکه جوهر

لکه های جوهر از اشیایی مثل خودکار، ماژیک، خودنویس و… ناشی می‌شوند. برای از بین بردن آنها بسته به اینکه در فضای داخل خونه هستند و یا خارج از آن یا حتی نوع و رنگ سنگ، می‌توان از روش های مختلفی کمک گرفت برای مثال اگر سطح سنگ روشن است؛ می‌توان از وایتکس برای از بین بردن لکه استفاده کرد. یا اگر لکه بر سطح سنگ تراورتن تیرره ایجاد شده است می‌توان از استون و یا رقیق کننده لاک استفاده کرد. این مواد را نیز به صورت مسقیم بر روی سنگ نریزید.

💠لکه آب

آب نیز خود باعث بروز لکه هایی بر سطح سنگ تراورتن خواهد شد. البته در این شرایط تمیزکردن آنها کار سختی نیست. افراد می‌توانند پارچه نرمی را به آرامی بر روی سنگ بکشند تا لکه از بین برود و یا از سیم ضرفشویی نرم استفاده کنند.

💠لکه مواد غذایی مختلف

استفاده از سنگ تراورتن در فضای داخلی خانه، آن را در معرض بروز لکه های مختلفی مثل، چای، قهوه، آبمیوه، موادغذایی اسیدی و… قرار می‌دهد. افراد می‌توانند برای از بین بردن این لکه ها از محلول هایی که خود در خانه درست می‌کنندو یا شوینده های موجود در بازار استفاده کنند. ترفند های زیادی برای از بین بردن لکه های مختلف وجود دارند که افراد می‌توانند بسته به نوع سنگ، از آنها استفاده کنند. یکی از محلول هایی که افراد می‌توانند در خانه از آن استفاده کنند؛ ترکیبی از 12 درصد پراکسیدهیدروژن با چند قطره آمونیاک است. افراد باید این محلول را بر روی لکه قرار داده و بلافاصله آن را با دستمالی تمیز، پاک کنند.

💠لکه شوره حاصل از سنگ تراورتن

خود سنگ تراورتن نیز دارای شوره هایی است که با آب به سطح سنگ منتقل می‌شوند. اگر شوره های سنگ تازه باشند؛ می‌توان با جاروبرقی نیز آنها را از بین برد. همچنین سعی کنید همواره سطح سنگ را خشک نگه دارید و از نفوذ آب به درون آنها جلوگیری کنید. این مورد زیاد اتفاق نمی‌افتد. اما در صورت مشاهده آن در طولانی مدت می‌توانید از متخصصین در این زمینه کمک بگیرید.

سخن پایانی

سنگ تراورتن، یکی از سنگ های طبیعی  و مناسب برای شرایط آب و هوایی مختلف است. همچنین می‌توان از این نوع سنگ هم در فضای داخلی خانه و هم در فضای خارجی استفاده کرد. اما باید در مورد نگهداری و شستشویبه نکاتی توجه کرد. عوض کردن آن به صورت مداوم، امکانپذیر نیست و هزینه بر است. به همین دلیل می‌توانید برای محافظت بیشتر از آن، از پهن کردن پادری و فرش در داخل خانه استفاده کنید. همچنین تا حد امکان از تماس مستقیم مواد شیمیایی مختلف با این نوع از سنگ جلوگیری کرده و برای برطرف کردن شکستگی ها و ترک های آن اقدام کنید.. در این زمینه می‌توانید با متخصصین این حوزه نیز مشورت نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *