علت بی اشتهایی کودکان | 9 علت بی اشتهایی کودکان (آو)


علت بی اشتهایی کودکان به عوامل مختلفی باز می‌گردد. کمبود ویتامین، افسردگی، استرس، اختلال بی اشتهایی عصبی، مصرف دارو، کم خونی، کرم‌های روده و یبوست از دلایل بروز بی ‌اشتهایی کودکان می‌باشد. معمولا کودکانی که به بی ‌اشتهایی مبتلا هستند، علائمی مانند کاهش وزن، بالا آوردن غذا، زرد شدن زیاد ادرار، کمبود انرژی، بی‌حالی، وزن نگرفتن با گذشت ۶ ماه و… دارند.

گاهی برخی از کودکان به دلیل اینکه در مراحل رشد قرار می‌گیرند نیز به بی ‌اشتهایی مبتلا می‌شوند. برای درمان، ابتدا باید علت بی ‌اشتهایی کودکان را بررسی کنیم. و سپس زمانی که اختلال نبود؛ از پزشک راهنمایی بگیریم. در صورتی که بی ‌اشتهایی کودکان با اختلال بی‌ اشتهایی عصبی مربوط بود، حتما باید از یک روانشناس و متخصص در این زمینه راهنمایی بگیرید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

علت بی اشتهایی کودکان

احتمالا همه مادران حداقل یک بار با بد غذایی کودکان خود دست و پنجه نرم کردند. و همینطور بی اشتهایی کودک بسیار آنها را کلافه کرده است. به دلیل اینکه اعتقادها بر این است که کودکان بیش از هر چیزی به غذا، لباس، سرپناه و خواب کافی نیاز دارند. اما امکان دارد که کودکان گرسنگی خود را اعلام نکنند یا در زمان معین و وعده‌های غذایی به اندازه کافی غذا مصرف نکنند. تمامی مسائل می‌تواند بر وزن‌گیری کودک بسیار اثر بگذارد. و همین عدم وزن گیری بیشترین نگرانی را برای والدین به وجود می‌آورد. در این مقاله دلایل و علت بی اشتهایی کودکان را به طور کل توضیح داده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

علت بی اشتهای کودکان چیست؟

علت بی اشتهایی کودکان به عوامل مختلفی بستگی دارد. در این بخش مقاله شایع‌ ترین دلایل بی اشتهایی کودکان را توضیح داده ایم.

📌 استرس‌

علت بی‌ اشتهایی کودکان، استرس نیز می‌تواند باشد. به طور کلی استرس اثرات منفی زیاد بر کودکان می‌گذارد؛ و باعث کاهش اشتهای آنها می‌شود. استرس باعث کاهش میل به غذا خوردن در کودکان و همچنین اختلالات خواب می‌شود. به همین جهت والدین باید ابتدا علت استرس را ریشه یابی کنند و سپس به رفع آن بپردازند؛ تا بی اشتهایی کودکان رفع شود. بعضی از دلایل ایجاد استرس در کودکان عبارت است از.

🔻 مورد آزار قرار گرفتن

🔻بروز مشکلات در خانواده برای مثال از دست دادن یکی از اعضای خانواده

🔻 ناتوانی در مقابله با فشار، مشکلات تحصیلی و انتظارات غیرمنطقی والدین

📌 افسردگی

افسردگی را می‌توان یکی از علت بی‌اشتهایی کودکان نامید. اغلب والدین بین افسردگی و غم کودکان تفاوتی قائل نمی‌شوند. اما احساس غم با گذشت زمان رفع می‌شود ولی افسردگی به این سادگی‌ها از بین نخواهد رفت. افسردگی نه تنها باعث ناراحتی کودک می‌شود، بلکه زندگی روزمره و فعالیت‌های روزانه او را مختل می‌کند. افسردگی باعث می‌شود تا کودک نسبت به فعالیت‌های روزانه بی علاقه باشد. به همین دلیل تغییر در عادات غذایی و بی‌اشتهایی نیز می‌تواند نشان دهنده افسردگی کودک باشد. برای رفع افسردگی حتما باید از یک روانشناس کودک راهنمایی بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علائم افسردگی شدید کلیک کنید.

📌 مصرف دارو و بیماری

علت بی‌اشتهایی کودک را نیز می‌توان به مصرف دارو و بیماری آن مربوط دانست. در دوره بیماری تمامی عملکردهای بدن کودک از جمله گوارش او دچار مشکل می‌شود. که در نتیجه بی اشتهایی را به همراه دارد. حتی بعد از بهبود بیماری کودک، ممکن است که عملکرد گوارشی او در مدت زمان طولانی به حالت عادی بازگردد. همچنین مصرف داروی آنتی بیوتیک نیز می‌تواند برای رشته‌های کودک تاثیر بگذارد.

📌 کمبود روی | علت بی اشتهایی کودکان

ماده اسیدی به نام اسید کلریدریک، یکی از مهم‌ترین مواد جهت هضم مواد غذایی در معده می‌باشد. این ماده بسیار ضروری است و در افزایش اشتها موثر می‌باشد. عنصر روی باعث تولید این اسید در بدن می‌شود. بنابراین علت بی‌اشتهایی کودکان می‌تواند کمبود روی در بدن باشد. برای افزایش روی در بدن کودک می‌توانید از مواد غذایی مانند مرغ، بادام هندی، سبوس گندم و تخم کدو استفاده کنید.

📌 مشکل در گوارش

علت بی اشتهایی کودکان گاهی به مشکلات گوارشی نیز مرتبط می‌شود. سوء هاضمه، گازهای گوارشی و نفخ بر بی‌اشتهایی کودکان نیز اثرگذار هستند. بیماری‌های مختلفی نیز می‌توانند باعث بروز مشکل در هضم غذا و سبب بی اشتهایی کودک شود.

📌 کاهش سرعت رشد کودک

علت بی‌اشتهایی کودکان گاهی به دلیل کاهش سرعت رشد نیز می‌تواند می‌باشد. معمولا اشتهای کودک در ماه‌های اولیه زندگی زیاد است،، اما پس از ۴ یا ۵ ماه سرعت رشد بدن کودک کاهش پیدا می‌کند. و میزان زیادی انرژی مورد نیاز برای کودک نیز کم می‌شود. و بی اشتهایی کودکان در این حالت نیز کاملا طبیعی می‌باشد.

📌 عدم تنوع مواد غذایی

عدم تنوع مواد غذایی را نیز می‌توان به علت بی اشتهایی کودکان مرتبط دانست. والدین باید برای غذای کودکان تنوع و انرژی لازم را صرف کند. تنوع در رژیم غذایی کودکان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. و در صورتی که کودک به مقدار بسیار زیادی مواد غذایی مانند غلات کامل مصرف کند، ممکن است که برای مدت زمان زیادی احساس گرسنگی نکند. غلات کامل دارای فیبر است و هضم کامل آن به زمان زیادی نیاز دارد. همچنین مصرف بیش از اندازه شیر گاو و یا شیر خشک یکی از علل بی اشتهایی کودکان است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان اضطراب و استرس کلیک کنید.

📌 کم خونی | علت بی اشتهایی کودکان

کم خونی را می‌توان جزوه علت بی‌اشتهایی کودکان دانست. کودکان مبتلا به کم خونی معمولا خسته، زودرنج و کسل هستند. در صورتی که کم خونی کودکان درمان نشود؛ در رشد و عملکرد او خلل ایجاد می‌کند.

📌 یبوست

یبوست نیز یکی از علت بی‌اشتهایی کودکان است. حرکات نامنظم روده باعث ایجاد یبوست می‌شود.

عوامل دیگری مانند میزان غذای مصرفی، وضعیت اجتماعی- اقتصادی و هراس از تجربه غذاهای جدید می‌تواند باعث بی اشتهایی کودکان شود.

درمان بی اشتهایی کودکان

همانطور که راجع به علت بی‌اشتهایی کودکان اطلاعات کسب کردید؛ لازم است که برای درمان بی‌اشتهایی نیز به دنبال راهکار و درمان باشید. در این بخش مقاله راجع به درمان بی‌اشتهایی کودک توضیح داده ایم.

🔴 دادن حق انتخاب به کودک

یکی از روش‌های درمان بی‌اشتهایی کودکان، دادن حق انتخاب به اوست. عدم حق انتخاب علت بی‌اشتهایی کودکان نیز می‌تواند باشد. از کودک بپرسید که چه غذایی را دوست دارد میل کند؛ و به او حق انتخاب بدهید. زمانی که کودک این احساس را داشته باشد که خودش غذایش را انتخاب کرده است؛ بی اشتهایی‌اش به مرور زمان از بین می‌رود.

🔵 جذاب کردن وعده‌های غذایی | علت بی اشتهایی کودکان

علت بی اشتهایی کودکان گاهی عدم تنوع در وعده‌های غذایی می‌باشد. به همین دلیل لازم است که والدین وعده‌های غذایی را برای کودکان جذاب کنند. حتما همه اعضای خانواده در کنار یکدیگر غذا را میل کنند. وعده‌های غذایی کودکان را تزیین کنید و از رنگ‌های جذاب برای آنها استفاده کنید.

🟡 وعده‌های غذایی را طولانی کنید

گاهی علت بی‌ اشتهایی کودکان، وعده‌های غذایی کم اما زیاد است. به جای اینکه ۳ وعده غذایی برای کودکان در نظر بگیرید؛ وعده‌های غذایی آنها را بین ۵ تا ۶ بار افزایش دهید؛ اما حجم آن را کم کنید. این کار به شما کمک می‌کند که هر وعده به کودکان غذای مفید و مغذی بدهید.

🟢 تشویق به آب خوردن

گاهی علت بی‌ اشتهایی کودکان، مصرف تنقلات یا چیزهای دیگر برای رفع تشنگی است. بهتر است که کودکان را تشویق به آب خوردن کنید؛ و نگذارید که برای رفع تشنگی به سراغ آبمیوه‌ها، نوشیدنی‌های شیرین و صنعتی برود. استفاده از نوشیدنی‌های صنعتی و آبمیوه‌ها میل آنها را کاهش می‌دهد؛ و باعث بی‌ اشتهای شان می‌شود.

🟠 مصرف شیر کامل | علت بی اشتهایی کودکان

کودکان برای دریافت مواد مغذی باید شیر کامل دریافت کنند. در بین وعده‌های غذایی مختلف کودکان شیر بدهید تا هم سیر شوند، و هم از تنقلات به دور باشند. زیرا تنقلات علت بی‌اشتهایی کودکان است.

🟣 از اجبار پرهیز کنید

در برخی از موارد، علت بی اشتهایی کودکان اجبار بیش از اندازه والدین می‌باشد. اگر اصرار و اجبار والدین وجود داشته باشد، بی اشتهایی کودکان تشدید می‌شود؛ و دیگر میل به غذا نخواهند داشت.

🔵 جلوگیری از حواس پرتی

در برخی از موارد، علت بی‌ اشتهایی کودکان حواس پرتی‌های بیش از اندازه می‌باشد. در این شرایط والدین باید وسایل حواس پرتی را از جلوی کودک دور کنند. این وسایل شامل تلویزیون، تبلت، گوشی موبایل و … می‌باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پرخوری عصبی کلیک کنید.

کلام آخر

همانطور که راجع به علت بی ‌اشتهایی کودکان اطلاعات کسب کردید. باید بدانید که اگر بی‌ اشتهایی کودکان به دلیل استرس و افسردگی باشد؛ و کودک تحت درمان قرار نگیرد، آسیب‌ها و عوارض بسیار درازی را به همراه خواهد داشت. حتما بی ‌اشتهایی کودکان را ریشه‌یابی کنید و از یک روانشناس برای رفع این مشکل کمک بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه علت بی اشتهایی کودکان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *