مصرف قرص اعصاب در بارداری | مصرف 3 قرص ضد افسردگی در بارداری


مصرف قرص اعصاب در بارداری حتما باید با تجویز پزشک باشد. به دلیل اینکه بارداری شرایط بسیار حساسی است؛ اجازه مصرف خیلی از داروهای اعصاب به خانم های باردار داده نمی‌شود. زیرا این داروها باعث بروز تغییرات منفی و خطرناک بر روی جنین می‌شود. داروهای اعصاب در دسته داروهایی قرار دارند که باعث ایجاد آرامش، کاهش تنش، اضطراب، حفظ خلق، درمان دردهای عصبی، ثبات در روح و اعصاب فرد می‌شود. و به طور کلی به چند گروه تقسیم می‌شوند که شامل خواب آورها، آرامبحش ها، ضد تشنج ها، میگرن، ضد افسردگی و داروهای ضد جنون می‌شوند. برای اطلاع از کارکرد داروهای اعصاب توصیه می‌شود که از روانشناس کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

مصرف قرص اعصاب در بارداری

مصرف هر دارویی در دوران بارداری باید با تجویز پزشک باشد. چه بسا مصرف قرص اعصاب در بارداری نیز حساس تر است. به دلیل اینکه مادر تنها قرص را مصرف نمی‌کند و به جنین نیز وارد می‌شود؛ مصرف دارو در دوران بارداری باید با دقت بسیار بالاتری باشد. داروهای اعصاب به دلیل اینکه ریشه عصبی و روانی دارد؛ عملکرد حساس تر و کاربردی تری دارد. اکثر داروهای روانی در فرد وابستگی ایجاد می‌کند. به همین دلیل کوچکترین مصرف و قطع دارو باید با تجویز پزشک باشد.

مصرف قرص اعصاب در بارداری در دسته های مختلفی قرار دارد. که این دسته ها شامل میگرن، ضد تشنج، ضد افسردگی، خواب آور، آرامبخش و ضد جنون است. که مصرف هر کدام از این داروها باید با مشورت و تجویز پزشک باشد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

مصرف قرص اعصاب در هنگام اقدام به بارداری

اگر قصد بارداری دارید، و داروهای اعصاب مصرف می‌کنید؛ حتما باید از یک متخصص و پزشک مشورت بگیرید. تا اگر نیاز به قطع یا دوز کم بود حتما انجام شود. به دلیل اینکه برخی از بیماری ها و حالات روانی شدید است، توصیه می‌شود که برای کنترل بارداری و شرایط بهتر، بارداری به تعویق بیافتد. یا اینکه دارو ها به طور کامل قطع شود تا شخص باردار شود. گاهی برای بارداری سالم از دوزهای کمتر یا تغییر دارو نیز استفاده می‌کنند. به همین دلیل مصرف قرص اعصاب در بارداری و یا قبل از بارداری حتما باید با تشخیص پزشک باشد.

تاثیر داروهای اعصاب بر کیفیت اسپرم

مصرف قرص اعصاب در بارداری حساس است. اما در این بخش مقاله راجع به تاثیر داروهای اعصاب قبل از بارداری و بر کیفیت اسپرم صحبت کرده ایم.

🔻 لیتیوم بر تمامی حرکات، حجم، شکل و … اسپرم تاثیر می‌گذارد.

🔻 بوسپیرون در کیفیت اسپرم موثر است.

🔻 والپورات باعث کاهش اندازه بیضه ها می‌شود.

🔻ایمی پرامین، فلوکستین، پاروکسین، سرترالین، سیتالوپرام و ونلافاکسین باعث کاهش حرکت اسپرم ها، کاهش کیفیت حجم، کاهش حرکات اسپرم و ایجاد مشکل در DNA اسپرم می‌شود.

🔻 فنی توئین باعث کاهش حجم و تحرک اسپرم می‌شود.

🔻کاربامازپین بر تمامی ویژگی های اسپرم تاثیر گذار است.

🔻 هالوپریدول و کلروپریمازین باعث کاهش تولید و کیفیت اسپرم می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه داروهای اعصاب و روان چه عوارضی دارند؟ کلیک کنید.

مصرف ضد افسردگی در بارداری

افسردگی به منزله احساس غم، اندوه، عدم علاقه و عدم لذت از فعالیت های روزانه است. اگر این حالات ادامه دار باشد روند زندگی ما را مختل می‌کند و تحت تاثیر قرار می‌دهد. در دوران بارداری نیز مادران این حالات را تجربه می‌کنند. شیوع افسردگی در دوران بارداری بین 12 تا 15 درصد است. به همین دلیل شاید در دوران بارداری مادران به مصرف قرص اعصاب در بارداری در دسته ضد افسردگی نیازمند باشند. پر مصرف ترین داروهای ضد افسردگی را در ادامه توضیح داده ایم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه داروهای ضد افسردگی کلیک کنید.

🔻  مصرف قرص اعصاب در بارداری | مصرف سرترالین

سرترالین از دیگر داروهای اعصاب و ضد افسردگی است. این دارو در رده داروهای مضر برای نوزاد قرار دارد. بنابراین مصرف قرص اعصاب در بارداری یا سرترالین تنها در مواردی که به نفع مادر باشد منطقی است.

🔻 مصرف فلوکستین | مصرف قرص اعصاب در بارداری

مصرف قرص اعصاب در بارداری (فلوکستین) در نمونه حیوانی تاثیر منفی بر جنین گذاشته است. اما شواهد ایمن بودن استفاده از این قرص برای انسان وجود ندارد. این دارو باید با احتیاط فراوان برای مادران باردار تجویز شود. مصرف فلوکستین در دوره 3 ماه اول بارداری باعث افزایش مشکلات قلبی جنین می‌شود. همچنین در اواخر بارداری نیز باعث بروز مشکلاتی مانند تحریک پذیری، لرزش، شل شدن عضلات، اختلالات تغذیه ای، اختلالات تنفسی، استفراغ و بی ثباتی تنظیم حرارت می‌شود. اما این آثار نوزاد ظرف 2 روز از بین می‌رود. و به ندرت ادامه دار و شدید خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه قرص فلوکستین کلیک کنید.

🔻 مصرف سیتالوپرام | مصرف قرص اعصاب در بارداری

مصرف قرص اعصاب در بارداری به نام سیتالوپرام باعث ایجاد مشکلات رفتاری نوزاد، مشکلات تنفسی، تشنج، لرزش، اختلالات تغذیه ای و … می‌شود.

مصرف ضد استرس در بارداری | مصرف قرص اعصاب در بارداری

بر اساس تحقیقات، داروهای ضد استرس در بارداری از جمله بنزودیازپین ها و داروهای بازدارنده بازجذب سروتونین تاثیر بسیاری روی جنین نمی‌گذارد. و تنها می‌تواند باعث کوتاه شدن دوره بارداری شود. اما پزشکان مصرف قرص اعصاب در بارداری را اصلا توصیه نمی‌کنند. این داروها حتی باعث لب شکری، انقباض عضلانی ضعیف، آپنه و مشکلات تغذیه در نوزاد می‌شود. مخصوصا اگر این دارو در 3 ماه اول بارداری باشد. هم چنین از دیگر عوارض مصرف این داروها، مسمومیت داوریی جنین است.

مصرف داروهای روان پزشکی در بارداری

مصرف قرص اعصاب در بارداری در طبقه بندی های مختلفی قرار دارد. خانم های بارداری که در طول بارداری قصد مصرف داروهایی روان پزشکی را دارند. باید از انواع این داروها و دسته بندی آنها اطلاعات داشته باشند. در این بخش به این دسته ها اشاره کرده ایم.

🟠 طبقه بندی A

داروهای طبقه A، بدون خطر هستند. این داروها خطری را در بارداری ایجاد نمی‌کند.

🟡 طبقه بندی B | مصرف قرص اعصاب در بارداری

داروهایی که در طبقه بندی B قرار دارند؛ هیچ خطری در بارداری ندارند و طبق مطالعات حیوانی نیز روی جنین تاثیر منفی نداشته اند.

🟢 طبقه بندی C

داروهای دسته C، در آزمایش حیوانی تاثر نامطلوب نشان داده است. اما بر انسان ها وجود نداشته است. این داروها به طور نسبی مطمئن هستند.

🔵 طبقه بندی D | مصرف قرص اعصاب در بارداری

داروهای طبقه D، داروهای خطرناک هستند. و خطر بروز مشکلات و ناهنجاری ها را افزایش می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه قرص لیتیوم کلیک کنید.

مصرف داروهای آرام بخش در بارداری

مصرف قرص اعصاب در بارداری در دسته آرامبخش ها باعث کاهش هیجان و تحریک پذیری مغز می‌شود. معروف ترین داروی آرامبخش که خواص خواب آوری نیز دارد آلپرازولام می‌باشد. مصرف آلپرازولام می‌تواند باعث ایجاد ناهنجاری و خطر برای جنین شود. این دارو شاید خطر بروز زایمان زودرس و وزن کم نوزاد را افزایش می‌دهد. حتی مصرف این دارو در اواخر بارداری باعث ایجاد مشکلات تنفسی می‌شود. بنابراین مصرف قرص اعصاب در بارداری در دسته آرامبخش ها در بارداری ممنوع است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه قرص آرامبخش اعصاب کلیک کنید.

مصرف داروهای ضد تشنج در بارداری | مصرف قرص اعصاب در بارداری

منظور از تشنج یعنی فعالیت های الکتریکی غیر طبیعی در مغز. داروهای ضد تشنج نیز برای نوزادان کاملا امن نیست. قرص های والپورات سدیم، کاربازپین، فنی توئین و لاموتریژین برای خانم های باردار مضر است. والپرات سدیم عوارضی مانند ناهنجاری قلبی، شکاف صورت، بازماندن ستون فقرات، مشکلات اندام و کاهش نمره هوشی دارد. مصرف قرص اعصاب در بارداری مانند کاربامازپین باعث بروز ناهنجاری های جنین مانند نقایص لوله عصبی، مشکلات قلبی و تاخیر در تکامل کودک در ارتباط می‌شود. مصرف فنی توئین نیز تمامی عوارض بالا را به دنبال دارد؛ به علاوه باعث کوچک شدن جمجمه و مشکلات مغزی می‌شود. لاموتریژین ها نیز باعث کاهش وزن جنین و ناهنجاری تکاملی می‌شود.

مصرف داروهای ضد جنون در بارداری

مصرف قرص اعصاب در بارداری در دسته ضد جنون نیز باعث ایجاد مشکلات رفتاری نوزاد، بروز مشکلات قلبی، لرزش، تحریک پذیری و… می‌شود. برای استفاده از این دارو حتما از پزشک مشورت بگیرید. و بدون تجویز پزشک دوز آن را تغییر ندهید.

کلام آخر

مصرف قرص اعصاب در بارداری بسیار حساس و با احتیاط باید تجویز شود. زمانی که مادری باردار می‌شود، مسئولیت سلامت کودک بر عهده اوست. بنابراین باید والدین حواسشان به جنین باشد. تا با سلامت کامل رشد کند. برای مصرف هر نوع قرص حتما از پزشک مشورت بگیرید تا مبادا جنین با مشکلات زیاد روبرو شود. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در مصرف قرص اعصاب در بارداری می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *